Sida 1 av 1

Bolt

Postat: 12 jan 2016 11:39
av Elektrokungen
Någon som vet hur stor frunken blir i Chevy Bolt?

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 11:55
av Bod
+1

Kan någon förklara för en ovetande vad allt är som sitter i "Frunken". Ser minst sagt komplicerat ut!

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 12:19
av HelectriC
Bod skrev:
+1

Kan någon förklara för en ovetande vad allt är som sitter i "Frunken". Ser minst sagt komplicerat ut!
GM måste ju göra sig av med allt skrot dom har på lager nu när alla bilar ska bli elbilar. Då placerar dom helt sonika en del av skrotet i varje bil, så slipper dom åka till återvinningstationen!

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 12:45
av apkungen
Ser helt sjukt ut. Däremot gillar jag idén med framhjulsdrift och lite extra batteri under baksätet. Borde göra att man han sänka höjden lite på bilen och göra bilen mer aerodynamisk, inte för att Chevrolet har gjort det.

Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena. Ser inte alls lika slank ut som Tesla. Varför kunde de inte byggt en längre och lägre bil, kanske även lite smalare?

CdA-tal på olika bilar (luftmotståndskoefficient plus frontarea):

CdA-Leaf = 7,8ft^2 .
CdA-Tesla = 6,2ft^2.
CdA-Honda Insight = 5,3ft^2

Jag har svårt att tänka mig att Bolt skulle komma under Leafs CdA-tal med tanke på hur bilen ser ut. Teslas tal är lägre än leafs trots att bilen inklusive frontarean är större än Leafens. Honda insight har lägst CdA-tal (ungefär samma luftmotståndskoefficient som Tesla men frontarean är klart mindre).

Nu ser ju insight ful ut som stryk men Bolten borde ha byggts till en annan typ av bil...

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 12:57
av Kirre
Men seriöst! Vad är alla dessa kablar, burkar och annat konstigt som sitter där framme, behövs det verkligen och isf till vad?

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 13:16
av lator
Svaret är enkelt.
Genom att göra det såhär avskräcker de varje person som får för sig att öppna huven. Vem vill köpa något som redan från start ser ut som ett råttbo...

Who killed the electric car part ll. :(

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 13:18
av pegs
apkungen skrev:
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 13:21
av pegs
Man undrar ju...

Bild

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 13:43
av apkungen
pegs skrev:
apkungen skrev:
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?
Isf är den nog död redan innan den börjar säljas, råttbo eller ej. Den kommer kosta 37500 dollar i USA vad jag förstår det som (7500 avdrag sen i USA för elbil). När den kommer hit innebär det nog 450.000kr - 410000kr efter premie. Det finns ingen som vill ge 410kkr för en stadsbil. En elbil ska köras många mil för att vara lönsam.

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 18:42
av Franz
apkungen skrev:
pegs skrev:
apkungen skrev:
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?
Isf är den nog död redan innan den börjar säljas, råttbo eller ej. Den kommer kosta 37500 dollar i USA vad jag förstår det som (7500 avdrag sen i USA för elbil). När den kommer hit innebär det nog 450.000kr - 410000kr efter premie. Det finns ingen som vill ge 410kkr för en stadsbil. En elbil ska köras många mil för att vara lönsam.
Bolten verkar ju inte möjliggöra det relativt bekymmersfria livet som Model S-ägare har men jag skulle nog tippa på att som andrabil skulle den säkert passa de allra flesta. 32 mil enligt EPA är ju ganska mycket bättre än de övriga elbilar som man kan se mest som stadsbilar och som ju faktiskt är nästan i det prisspannet. Om man bor i Göteborgsområdet har man kanske typiskt sommarstuga runt Orust och Tjörn vilket är runt 10 mil. Med 30 mil i "tanken" blir ju bilen faktiskt praktisk för den som bara jobbpendlar, åker för att handla och åker till och från sommarstugan. Sedan skulle jag, vad jag vet och tror nu, utgå från att en Tesla Model 3 kommer vara bättre än Bolten men GM verkar ju kunna få husera fritt i segmentet under något år om Tesla håller sina planer.

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 18:46
av HelectriC
pegs skrev:
Man undrar ju...

Bild
lite fair får man vara i jämförelsen, Teslan visas helt utan värme/AC paket, Bolten visar nog hela kablaget och allt som behövs till AC etc.

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 18:50
av Franz
Bild
Bild

Bilderna är från en P85D

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 18:56
av Tars
Intressant! Kommer bli lite garagemeck i framtiden i alla fall! Trevligt! Trodde jag behövde köpa en sån där fossil historia för att kunna mecka.

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 19:12
av apkungen
Bolt ska alltså få 60kWh batteri. Om den drar 180Wh/km och sen har lite reserverat till zero mile, bricking och sånt blir det alltså 30 riktiga mil. Det bådar riktigt gott. Om den får stöd för mer än 50kW Ccs så är jag definitivt intresserad.

Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 19:51
av Elputte
Haha hur mycket rymmer frunken! Är nog lite trött idag. Tog några sekunder innan jag fattade. Är nog väldigt tydligt att gammalt tänk lyser igenom på nya satsningar. En bil måste bara ha en motorhuv att lyfta på med en massa grejer innanför.

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 20:02
av Franz
apkungen skrev:
Bolt ska alltså få 60kWh batteri. Om den drar 180Wh/km och sen har lite reserverat till zero mile, bricking och sånt blir det alltså 30 riktiga mil. Det bådar riktigt gott. Om den får stöd för mer än 50kW Ccs så är jag definitivt intresserad.

Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.
Hmm. 32 mil, superchargerstöd och 30 000 kr billigare typ? Har för mig att en sådan bil skall visas upp i mars...

Re: Bolt

Postat: 12 jan 2016 20:45
av apkungen
Absolut, men den kommer 1-2 år senare. Om bolt kommer till Sverige redan i höst (önsketänkande) så kanske jag slår till på em sån i väntan på model 3.