Obehaglig upplevelse Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Thuthy
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2019 11:33

Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Thuthy »

Hej!

På väg hem från Danmark igår låg jag på dubbelfilig motorväg i 110km/h med Autopilot. I vänsterfilen har jag en omkörande bil. Plötsligt bromsar bilen extremt hårt samtidigt som den svänger ut mot vänsterfilen (där omkörande bil ligger). Jag får brottas rejält för att få kontroll över bilen under någon sekund. Hela familjen blev såklart livrädda, troligen också föraren som körde om när vi kommer vinglande mot honom,

Jag har haft mindre spökbromsningar förr men aldrig så här hårt och aldrig att bilen försökt styra undan något den tror sig se på vägbanan. Och aldrig att vi har kännt oss rädda. Kan tilläggas att det var soligt och en del skuggor från träd på vägen.

Jag gjorde en snabb bug rapport men känns som jag skulle vilja ha feedback från Tesla.

Några frågor till forumet:

1. Har någon varit med om något liknande?
2. Bör man kontakta Tesla, och i så fall vilket forum?

På förhand tack
T
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Tymrev »

Lägg ett ärende i appen och beskriv vad som hänt. Ta gärna med tidpunkt om du har det. Osäker ifall det kommer ge något, men skadar inte att "felanmäla" sådana här läskiga fenomen.
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av 2xA »

Hej

Tryck på högra knappen och säg "Bug report" så skall en rapport skickas till Tesla.
Man får ett meddelande om det har gått fram.
Vet inte om Tesla gör något åt det men det är det lättaste sättet att rapportera "ghost breaking".
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av mikebike »

2xA skrev: 29 maj 2023 17:14
Hej

Tryck på högra knappen och säg "Bug report" så skall en rapport skickas till Tesla.
Man får ett meddelande om det har gått fram.
Vet inte om Tesla gör något åt det men det är det lättaste sättet att rapportera "ghost breaking".
Det är ännu enklare att trycka på den lilla bilen nere till vänster ett par sekunder. Det kan dessutom göras utan att passagerarna undrar vad man håller på med. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Trevlig »

2xA skrev: 29 maj 2023 17:14
Hej

Tryck på högra knappen och säg "Bug report" så skall en rapport skickas till Tesla.
Man får ett meddelande om det har gått fram.
Vet inte om Tesla gör något åt det men det är det lättaste sättet att rapportera "ghost breaking".
De sa till mig att de inte tittar på det utan en felanmälan. försvinner efter 30-50 dagar tror jag det var.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Lerumsexpressen »

Thuthy skrev: 29 maj 2023 11:51
Hej!

På väg hem från Danmark igår låg jag på dubbelfilig motorväg i 110km/h med Autopilot. I vänsterfilen har jag en omkörande bil. Plötsligt bromsar bilen extremt hårt samtidigt som den svänger ut mot vänsterfilen (där omkörande bil ligger). Jag får brottas rejält för att få kontroll över bilen under någon sekund. Hela familjen blev såklart livrädda, troligen också föraren som körde om när vi kommer vinglande mot honom,

Jag har haft mindre spökbromsningar förr men aldrig så här hårt och aldrig att bilen försökt styra undan något den tror sig se på vägbanan. Och aldrig att vi har kännt oss rädda. Kan tilläggas att det var soligt och en del skuggor från träd på vägen.

Jag gjorde en snabb bug rapport men känns som jag skulle vilja ha feedback från Tesla.

Några frågor till forumet:

1. Har någon varit med om något liknande?
2. Bör man kontakta Tesla, och i så fall vilket forum?

På förhand tack
T
Bilen har funkat kanon de senaste månaderna men jag hade en utanför det normala i lördags. Bilen nitade in Landsvägen på en raksträcka utan fog för det, ensam på vägen och inga konstigheter i övrigt.
Klassisk spökinbromsning brukar vara korsning, möte av lastbil eller avfart.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av mikebike »

Trevlig skrev: 29 maj 2023 20:00
2xA skrev: 29 maj 2023 17:14
Hej

Tryck på högra knappen och säg "Bug report" så skall en rapport skickas till Tesla.
Man får ett meddelande om det har gått fram.
Vet inte om Tesla gör något åt det men det är det lättaste sättet att rapportera "ghost breaking".
De sa till mig att de inte tittar på det utan en felanmälan. försvinner efter 30-50 dagar tror jag det var.
Vem är "de"?
SC sa till mig att de inte har tillgång till dessa bug reports.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jesos
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 okt 2022 21:25

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Jesos »

Jag lade ett serviceärende på spökinbromsningar. Fick besked på att jag skulle kontakta dom med exempel ”om detta skedde igen” (date, time, direction, landscape) och så stängde dom servicen som ”resolved”.
Gav inte jättehögt betyg på den efteråt kan jag ju tillägga.
Phats0
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Phats0 »

Jag var en sväng till Mariefred i torsdags. Från Södertälje körde jag riksväg 223 med autopilot på, nästan ända fram behövde jag inte ens röra ratten och bilen bara körde av sig själv. Inte heller gick torkare igång. På väg hem samma väg så fick jag möte med en lastbil strax efter Turinge, bilen drog sig åt vänster mot lastbilen och tur att jag hann reagera. Efteråt kunde bilen inte längre köras utan händerna på ratten mer än ett par minuter och torkare går på titt som tätt.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av agehall »

Att SC inte har tillgång till buggrapporter är inget konstigt - de lär gå till engineering som sammanställer och tittar på saker som står ut som vanligt återkommande.

Dvs att lägga ett serviceärende på detta är ganska meningslöst för alla parter - det är en buggrapport från bilen man vill göra så som det beskrivs i tråden. SC kan bara åtgärda saker det finns lösningar på, inte fixa saker i mjukvaran eller göra lösningar som inte är godkända från högre ort.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av max001 »

agehall skrev: 30 maj 2023 06:45
Att SC inte har tillgång till buggrapporter är inget konstigt - de lär gå till engineering som sammanställer och tittar på saker som står ut som vanligt återkommande.

Dvs att lägga ett serviceärende på detta är ganska meningslöst för alla parter - det är en buggrapport från bilen man vill göra så som det beskrivs i tråden. SC kan bara åtgärda saker det finns lösningar på, inte fixa saker i mjukvaran eller göra lösningar som inte är godkända från högre ort.
Med tanke på en del av informationen från ”Tesla Files”, kan man undra om Tesla verkligen tar buggrapporter på allvar. Speciellt när det gäller FSD.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Trevlig »

mikebike skrev: 29 maj 2023 21:09
Trevlig skrev: 29 maj 2023 20:00
2xA skrev: 29 maj 2023 17:14
Hej

Tryck på högra knappen och säg "Bug report" så skall en rapport skickas till Tesla.
Man får ett meddelande om det har gått fram.
Vet inte om Tesla gör något åt det men det är det lättaste sättet att rapportera "ghost breaking".
De sa till mig att de inte tittar på det utan en felanmälan. försvinner efter 30-50 dagar tror jag det var.
Vem är "de"?
SC sa till mig att de inte har tillgång till dessa bug reports.
Det var mobile service
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av George_Westinghouse »

Hämtade ut min bil 23/5.

Efter tre dagars körning fick jag en spökbromsning samt en gir till vänster, lyckligtvis var jag själv på vägen så ingen olycka.
Numer är autopilot avstängd.
Riktigt synd då tekniken är spännande.
My rwd
beställd 230325
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av LarsOJ »

agehall skrev: 30 maj 2023 06:45
Att SC inte har tillgång till buggrapporter är inget konstigt - de lär gå till engineering som sammanställer och tittar på saker som står ut som vanligt återkommande.

Dvs att lägga ett serviceärende på detta är ganska meningslöst för alla parter - det är en buggrapport från bilen man vill göra så som det beskrivs i tråden. SC kan bara åtgärda saker det finns lösningar på, inte fixa saker i mjukvaran eller göra lösningar som inte är godkända från högre ort.
Bug report går ingenstans utan serviceärende.

” To clarify, "bug report" saves some vehicle state to a file. That information can later be brought up and examined by a Tesla service technician to help diagnose problems. It does not send anything to the mothership. Tesla engineers never see these reports. It just saves some system state to a file on the car itself - it doesn't get transmitted to Tesla or anywhere else.”

https://www.teslaownersonline.com/threa ... ect.18431/
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Jaqob »

Detta är på intet sätt ett ifrågasättande av händelsen, har redan efter två veckor med bilen råkat ut för ett par konstigheter med farthållaren. Men hur kommer det sig att man hör och läser om så pass mycket sådant här, men samtidigt inte ser massa rubriker om olyckor där Teslor varit inblandade? Är det så att den hade rett ut situationen om den fick fortsätta?
Senast redigerad av Jaqob, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Thuthy
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2019 11:33

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Thuthy »

Jo det tror jag nog, men det är en sjukt obehaglig upplevelse. Största faran är att man i panik överkompenserar svängen och därmed orsakar olycka. Tycker det är tråkigt då jag ej längre kan slappna av med tekniken.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Dinsdale »

Vilken programvara använder ni som fått tvärbroms plus att bilen svänger vänster (mot mötande körfält)? (Syns längst ner i appen.)

Det var några som klagade på att senaste programvaran börjat spökbromsa i tråden för senaste programvara, ni kanske alla har samma version. Bra att veta för andra som då kan välja att inte installera den.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Dinsdale »

agehall skrev: 30 maj 2023 06:45
Att SC inte har tillgång till buggrapporter är inget konstigt - de lär gå till engineering som sammanställer och tittar på saker som står ut som vanligt återkommande.

Dvs att lägga ett serviceärende på detta är ganska meningslöst för alla parter - det är en buggrapport från bilen man vill göra så som det beskrivs i tråden. SC kan bara åtgärda saker det finns lösningar på, inte fixa saker i mjukvaran eller göra lösningar som inte är godkända från högre ort.
De mäter garanterat antalet serviceärenden, får de in massor om samma sak borde det nånstans flaggas att ett visst fel börjat rapporteras i stora mängder. Det blir inte prio på nånting som en (1) kund har om man har hundratusentals eller miljoner kunder att hantera.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av bjornnilsson »

Phats0 skrev: 29 maj 2023 23:51
Jag var en sväng till Mariefred i torsdags. Från Södertälje körde jag riksväg 223 med autopilot på, nästan ända fram behövde jag inte ens röra ratten och bilen bara körde av sig själv. Inte heller gick torkare igång. På väg hem samma väg så fick jag möte med en lastbil strax efter Turinge, bilen drog sig åt vänster mot lastbilen och tur att jag hann reagera. Efteråt kunde bilen inte längre köras utan händerna på ratten mer än ett par minuter och torkare går på titt som tätt.
Lastbilar är som Teslas kryptonit. Ingen ironi, det är dagens sanning.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av bjornnilsson »

Jag är tillbaka hemma efter 150 mil där jag körde det flesta milen med autopilot (FSD) och kan konstatera att den härliga långfärdskamraten som jag hade i i förra bilen (Tesla MS Performance från -21) tyvärr inte var närvarande alls den här gången. Det var yxigt, kantigt och med spökbromsningar på ställen där jag inte haft några problem på flera år samt brottningsmatcher i början på varenda 2-1 led osv. Ingen rolig upplevelse. En resa som jag körde med 2023.12.9

Min egna teori är att HW4 ännu inte är inkörd, men det kan såklart även vara att mjukvaran helt enkelt backat. Ibland gör den det, som den gången för något år sedan när min bil plötsligt blev totalt livrädd för skuggor vilket kom från ingenstans och sedan fixades med nästa uppgradering.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Bjelke »

Dinsdale skrev: 30 maj 2023 10:05
Vilken programvara använder ni som fått tvärbroms plus att bilen svänger vänster (mot mötande körfält)? (Syns längst ner i appen.)

Det var några som klagade på att senaste programvaran börjat spökbromsa i tråden för senaste programvara, ni kanske alla har samma version. Bra att veta för andra som då kan välja att inte installera den.
Jag har på ett par veckor nu haft två sådana incidenter där den bromsat kraftigt och girat ut mot
vänsterfilen utan synbar orsak :shock: kan inte minnas att den svängt på det här
sättet vid tidigare inbromsningar.
Detta på min 2019 model S och inte uppdaterat sw sedan förra sommaren…
Skitskumt ju.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Lerumsexpressen »

George_Westinghouse skrev: 30 maj 2023 08:22
Hämtade ut min bil 23/5.

Efter tre dagars körning fick jag en spökbromsning samt en gir till vänster, lyckligtvis var jag själv på vägen så ingen olycka.
Numer är autopilot avstängd.
Riktigt synd då tekniken är spännande.
Så rädd behöver du inte vara, klart du ska använda autopiloten.
Bilen vill rädda ditt liv, inte ta livet av dig. Sedan kan den skrämma dig med sina hyss men den har blivit mycket bättre.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Delta »

Det är normalt att Tesla testar nya programversioner med hjälp av feedback från kunderna. Det är bara att vänja sig. Visserligen kör jag en gammal MS-skorv från januari 2017. Det plötsliga spökbromsningar som kom för ett par månader sedan är nu i stort sett borta.
Tesla MS är den i särklass säkraste bilen på vägen. :D :D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av NiklasTesla »

Thuthy skrev: 29 maj 2023 11:51
Hej!

På väg hem från Danmark igår låg jag på dubbelfilig motorväg i 110km/h med Autopilot. I vänsterfilen har jag en omkörande bil. Plötsligt bromsar bilen extremt hårt samtidigt som den svänger ut mot vänsterfilen (där omkörande bil ligger). Jag får brottas rejält för att få kontroll över bilen under någon sekund. Hela familjen blev såklart livrädda, troligen också föraren som körde om när vi kommer vinglande mot honom,

Jag har haft mindre spökbromsningar förr men aldrig så här hårt och aldrig att bilen försökt styra undan något den tror sig se på vägbanan. Och aldrig att vi har kännt oss rädda. Kan tilläggas att det var soligt och en del skuggor från träd på vägen.

Jag gjorde en snabb bug rapport men känns som jag skulle vilja ha feedback från Tesla.

Några frågor till forumet:

1. Har någon varit med om något liknande?
2. Bör man kontakta Tesla, och i så fall vilket forum?

På förhand tack
T
Kör AP så lite som möjligt. Bilen är kul att köra samt AP är inte 100% ännu (själv upplevt en del spökbromsningar). Använder AP när jag äter under körning samt vid köer mest. Skall tydligen vara mindre spökbroms om man ställer ned avstånd till 1 men då riskerar du stenskott från framförvarande fordon istället.

Skulle verkligen avråda ifrån att lägga kontanter på EAP eller FSD. AP dugger och är rejält steg upp om man inte tidigare haft bil med förarassistans.

MVH
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Johan_YJ7 »

Thuthy skrev: 29 maj 2023 11:51
1. Har någon varit med om något liknande?

På 2+1 väg är det helt galet vilka girar och tvärbromsar det kan bli.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Skriv svar