Obehaglig upplevelse Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Vincent90 »

Har kört med FSD i några veckor nu och jag är inte direkt imponerad av tekniken som den är idag. Den gasar sent efter hastighetsskyltar, vindrutetorkaren går igång av direkt solljus, autofilbyten sker långsamt och råkar du hjälpa den lite för mycket med ratten så slås allt ifrån direkt, den föreslår filbyte till högre filen för att spara tid sen upptäcker att den är långsammare och föreslår byta tillbaka till vänstra igen på motorvägen 😅. Jag har haft två spökbromsingar och båda kändes som när man testade bromsarna på trafikskolan.

Idag kör jag endast med farthållaren och njuter av att bilen är rapp, stereoljudet är bra och inredningen är enkel. FSD och alla hw3-4-5 har jag glömt då jag ändå inte tror de kommer lösa detta inom snar framtid sen är det ju kul att köra 😂
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Skyltspurtaren »

Ibland undrar jag om den helt enkelt bara är avsedd att fungera på motorvägar. Vore praktiskt ibland med en helt vanlig adaptiv farthållare för tex 2+1 vägar.
(Såg nu att trådskaparen körde på motorväg så då är det här inlägget ej relevant)
IMG_4505.jpeg
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Jaqob »

Skyltspurtaren skrev: 31 maj 2023 08:13
Ibland undrar jag om den helt enkelt bara är avsedd att fungera på motorvägar. Vore praktiskt ibland med en helt vanlig adaptiv farthållare för tex 2+1 vägar.
(Såg nu att trådskaparen körde på motorväg så då är det här inlägget ej relevant)
I princip är väl farthållaren (en tryck på spaken) en helt vanlig adaptiv farthållare, även om man kan råka ut för spökbromsningar och liknande även där. Alla gånger jag råkat ut för något som känns som spökbromsningar än så länge så har det egentligen handlat om att farthållaren bestämmer sig för att sänka hastigheten. På några ställen på motorvägen jag kör händer det varje gång, och när farthållaren automatiskt sänker från 120 till 90 så blir det en rejäl, oönskad, bromsning.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av spacecoin »

Skyltspurtaren skrev: 31 maj 2023 08:13
Ibland undrar jag om den helt enkelt bara är avsedd att fungera på motorvägar. Vore praktiskt ibland med en helt vanlig adaptiv farthållare för tex 2+1 vägar.
(Såg nu att trådskaparen körde på motorväg så då är det här inlägget ej relevant)
Jag tycker att det är högst relevant alla påminna alla om detta.

Så här använder jag AP:
* Jag slappnar av (men är uppmärksam) med AP på motorväg när det inte är bilar i närheten eller lugn trafik utan omkörningar. En hand på ratten.
* Jag är extra uppmärksam och redo för att ingripa om jag använder AP vid omkörningar eller utanför ODD. Dvs på lugn landsväg eller 2+1. Beredd både att gasa och bromsa, händerna på ratten,
* Jag slår av AP i alla andra situationer som t ex när jag ser oskyddade trafikanter som cyklister, fotgängare.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av larjon »

George_Westinghouse skrev: 30 maj 2023 08:22
Hämtade ut min bil 23/5.

Efter tre dagars körning fick jag en spökbromsning samt en gir till vänster, lyckligtvis var jag själv på vägen så ingen olycka.
Numer är autopilot avstängd.
Riktigt synd då tekniken är spännande.
Hämtade ut min för ganska precis ett år sedan och använder inte heller autopiloten. Den är alldeles för spattig för att vara användbar och med tanke på vårt väder i Sverige så är jag ytterst tveksam till att de någonsin kommer kunna lösa det med endast kameror.

Jag tycker bilen är fantastik ändå, men har lärt mig leva med att den saknar farthållare.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Toja »

Jag kör mycket ned AP och tycker det fungerar bra. Man lär sig var den är dålig och stänger av då. Tex på 1-2 vägar när det skiftar från en till två filer och linjerna är målade tokigt.
Spökbromsningar är ovanligt nu. Det har blivit mycket bättre.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Johan_YJ7 »

Skyltspurtaren skrev: 31 maj 2023 08:13
Ibland undrar jag om den helt enkelt bara är avsedd att fungera på motorvägar. Vore praktiskt ibland med en helt vanlig adaptiv farthållare för tex 2+1 vägar.
(Såg nu att trådskaparen körde på motorväg så då är det här inlägget ej relevant)
Att jag nämnde 2+1 var absolut för att visa på sämsta sidan jag sett hittills, att den verkligen gör oväntade grejer.
På vanlig landsväg går det mycket bättre, har man satt offset för högt så visst kan den få problem i vissa kurvor, men det är ju självförvållat. Också på 50-70 vägarna runt i förorterna gör den ett bra jobb att bara åka med i köerna relativt bekvämt.

Inte exakt vad som står i varningsrutan där men ganska skönt att låta bilen hålla ratten en stund när man ska fippla med Spotify eller öppna en läsk..
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av kenjon »

Ett problem med 2+1 är att de målar linjerna olika. Ibland börjar den nya linjen som ska gå mellan filerna, längst in från vänster och "växer" in mot mitten. Då brukar det funka bra. Men ibland dyker linjen upp helt plötsligt i mitten av körbanan, klart då att bilen blir lite orolig....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av agehall »

Jag misstror inte er som säger att AP funkar dåligt - det är för många som beskriver rätt horribla problem, men jag kör nästan uteslutande på AP på större vägar och har väldigt få problem. Har kört en hel del mellan stockholm och göteborg sista året och även RV40 där det är 2+1-väg fungerar numera riktigt bra på AP i min bil.

Det enda problemet jag upplever är att den ibland får för sig att den inte vill svänga av på en avfart och börjar blinka vänster av sig själv vilket den inte alls borde kunna göra. Förra veckan bestämde den sig för att vi inte skulle svänga av mot vagnhärad på E4:an och blinkade vänster. Det är helt rätt att jag inte skulle av där - jag skulle ju rakt fram på E4:an, men bilen blinkade ändå vänster automatiskt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev: 02 jun 2023 10:11
Ett problem med 2+1 är att de målar linjerna olika. Ibland börjar den nya linjen som ska gå mellan filerna, längst in från vänster och "växer" in mot mitten. Då brukar det funka bra. Men ibland dyker linjen upp helt plötsligt i mitten av körbanan, klart då att bilen blir lite orolig....
Biologiska förare klarar av det galant, även ovana förare.
Varför kan då inte "Världens mest avancerade bil" göra det?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av MY_piraya »

40mil autopilot idag blandat motorväg, 2+1 och landsväg , vilken otroligt dålig adaptiv farthållare. Får gå ut till ytterfil 500m innan omkörning för att den inte ska bromsa in... Spökbromsar när man kör under broar.... Ska det vara så här dåligt 2023?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Teslarob »

MY_piraya skrev: 02 jun 2023 20:17
40mil autopilot idag blandat motorväg, 2+1 och landsväg , vilken otroligt dålig adaptiv farthållare. Får gå ut till ytterfil 500m innan omkörning för att den inte ska bromsa in... Spökbromsar när man kör under broar.... Ska det vara så här dåligt 2023?
Varför har det blivit så här för Tesla? Jag minns 2018 då jag var inne på att köpa en Tesla men tillslut köpte en BMW istället var imponerad över hur bra autopiloten var för Teslan kontra BMWn.
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av JockeX »

Har det blivit sämre med någon uppdatering eller är det en variation mellan bilars hårdvara? Kanske en omkalibrering behövs? När jag väl kör långa sträckor funkar autopiloten suveränt, någon enstaka spökbromsning har hänt men inget liknande det som beskrivs i tråden. En polare till mig har köpt nån vikt han monterar på ratten så han ens slipper hålla i den och har inte hört ngt klagomål från honom.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Maw »

Teslarob skrev: 03 jun 2023 06:47
MY_piraya skrev: 02 jun 2023 20:17
40mil autopilot idag blandat motorväg, 2+1 och landsväg , vilken otroligt dålig adaptiv farthållare. Får gå ut till ytterfil 500m innan omkörning för att den inte ska bromsa in... Spökbromsar när man kör under broar.... Ska det vara så här dåligt 2023?
Varför har det blivit så här för Tesla? Jag minns 2018 då jag var inne på att köpa en Tesla men tillslut köpte en BMW istället var imponerad över hur bra autopiloten var för Teslan kontra BMWn.
De gick väl över från MobilEye till sin egen lösning ungefär då och tog sen dessutom bort radarn för knappt ett år sedan. Det handlar om att sänka kostnader, Tesla vill sälja riktigt stora volymer och då behöver bilarna komma ner ytterligare i pris.

Tesla 3 och Y är redan prisvärda även om de ligger lite efter på vissa områden och kommer bli ännu mer prisvärda efter ytterligare prissänkningar och kostnadsminskningar som jag tror kommer.

Däremot ska man nog börja jämföra Tesla med billigare märken och inte med premiummärken om det inte är acceleration som är den viktigaste parametern.
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av zsh »

Upplevde det idag första gången efter snart 2v som Tesla ägare.
I 100 kmh, inga bilar framför eller bakom mig, den ställer sig på bromsen och väjar samtidigt.
Förarsätet är numera brunt. Nu blir det disable på alla auto broms/väj funktioner tillsvidare. Hade jag haft ngn bakom eller om det var halt så hade det slutat riktigt illa.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Bjelke »

zsh skrev: 02 okt 2023 13:11
Upplevde det idag första gången efter snart 2v som Tesla ägare.
I 100 kmh, inga bilar framför eller bakom mig, den ställer sig på bromsen och väjar samtidigt.
Förarsätet är numera brunt. Nu blir det disable på alla auto broms/väj funktioner tillsvidare. Hade jag haft ngn bakom eller om det var halt så hade det slutat riktigt illa.
Inte för att det löser grundproblemet men jag kör aldrig med AP om det är halt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av renes »

Bjelke skrev: 02 okt 2023 14:34
zsh skrev: 02 okt 2023 13:11
Upplevde det idag första gången efter snart 2v som Tesla ägare.
I 100 kmh, inga bilar framför eller bakom mig, den ställer sig på bromsen och väjar samtidigt.
Förarsätet är numera brunt. Nu blir det disable på alla auto broms/väj funktioner tillsvidare. Hade jag haft ngn bakom eller om det var halt så hade det slutat riktigt illa.
Inte för att det löser grundproblemet men jag kör aldrig med AP om det är halt…
Ren nyfikenhet: har någon varit med om att AP orsakar sladd?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Freez »

Jag kör bara med farthållaren och har fått uppleva spökbromsningar flera ggr på mina 1000 mil. Inte värre än att det går att hantera men lite oftare än min tidigare bil. Händer oftast vi stora skuggpartier på vägen eller vid blöta fläckar. Misstänker att bilen tror att det finns ett hinder framför.
MY RWD Vit 2023
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Bel »

Freez skrev: 02 okt 2023 15:35
Jag kör bara med farthållaren och har fått uppleva spökbromsningar flera ggr på mina 1000 mil. Inte värre än att det går att hantera men lite oftare än min tidigare bil. Händer oftast vi stora skuggpartier på vägen eller vid blöta fläckar. Misstänker att bilen tror att det finns ett hinder framför.
Håller med om att det verkar vara skuggor som är problematiska, dock bara kört ca 300 mil än så länge.

Däremot vid mörkerkörning har den varit väldigt stabil hittils, kan inte minnas en enda gång som det spökbromsats på natten. Även problemen med att vindrutetorkarna går i onödan försvinner i mörkerkörning (däremot svänger det över lite åt andra hållet med att den ibland torkar för sällan istället).
MYLR
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Thed75 »

Efter 2 v med Y så tycker jag autopiloten funkar hyfsat fast är ju ingen jätteskillnad mot förra kinesbilen. Däremot att vindrutetorkarna går igång i vissa ljus lite oftare vid autoläge är jäkligt irriterande. Nån lösning på det problemet? Vill tesla nöta ner glaset för att byta rutor så ofta som möjligt?
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av Lurkern »

Kör med autopiloten i de flesta situationer utom stadstrafik. Tycker den är klart bättre än i tjock-Etron samt Lynk. Såklart är min erfarenhet bara en anekdot.

Mest irriterande är att den sänker hastigheten när den inte borde göra det.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av MarkusL »

Lurkern skrev: 02 okt 2023 17:07
Kör med autopiloten i de flesta situationer utom stadstrafik. Tycker den är klart bättre än i tjock-Etron samt Lynk. Såklart är min erfarenhet bara en anekdot.

Mest irriterande är att den sänker hastigheten när den inte borde göra det.
Detta är min upplevelse också. Kör nästan 80% av min körtid på AP så kanske kört 10 000 mil på AP. Visst rycker den konstigt ibland på 2+1 vägar och har väl haft ett 50 tal spökbromsningar under åren men tycker den är helt fantastisk och kan inte klara mig utan den. Kan köra 140 mil på en dag utan att bli trött. Vill inte förringa andras upplevelse men för mig låter det som att man antingen helt släppt kontrollen eller är en väldigt nervös förare om man får panik över att bilen ibland behöver en tillrättavisning vilken fil den ska välja (2+1 väg) eller att man behöver lugna bilen genom att peta lite på gasen, som för att tala om att den inte behöver vara rädd. Har fler gånger utmanat bilen i kniviga trånga situationer också men antalet gånger den verkligen hade kört in i något om jag inte tog över är bara vid vägarbeten vad jag kan komma på, och där står ju uttryckligen att man inte ska använda AP. Känns som många stänger av AP efter en liten bromsning när bilen tyckt att det var läskigt och föraren ännu mer så. Bromsberedskap var något det pratades om när jag tog körkort och har man bara det så har man väl också gasberedskap. Tror max jag har tappat 2-5km/t vid någon inbromsning som bilen initierat.
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av zsh »

MarkusL skrev: 02 okt 2023 17:58
Lurkern skrev: 02 okt 2023 17:07
Kör med autopiloten i de flesta situationer utom stadstrafik. Tycker den är klart bättre än i tjock-Etron samt Lynk. Såklart är min erfarenhet bara en anekdot.

Mest irriterande är att den sänker hastigheten när den inte borde göra det.
Detta är min upplevelse också. Kör nästan 80% av min körtid på AP så kanske kört 10 000 mil på AP. Visst rycker den konstigt ibland på 2+1 vägar och har väl haft ett 50 tal spökbromsningar under åren men tycker den är helt fantastisk och kan inte klara mig utan den. Kan köra 140 mil på en dag utan att bli trött. Vill inte förringa andras upplevelse men för mig låter det som att man antingen helt släppt kontrollen eller är en väldigt nervös förare om man får panik över att bilen ibland behöver en tillrättavisning vilken fil den ska välja (2+1 väg) eller att man behöver lugna bilen genom att peta lite på gasen, som för att tala om att den inte behöver vara rädd. Har fler gånger utmanat bilen i kniviga trånga situationer också men antalet gånger den verkligen hade kört in i något om jag inte tog över är bara vid vägarbeten vad jag kan komma på, och där står ju uttryckligen att man inte ska använda AP. Känns som många stänger av AP efter en liten bromsning när bilen tyckt att det var läskigt och föraren ännu mer så. Bromsberedskap var något det pratades om när jag tog körkort och har man bara det så har man väl också gasberedskap. Tror max jag har tappat 2-5km/t vid någon inbromsning som bilen initierat.
Det jag upplevt var ingen liten tillrättavisning. Bilen ställer sig på bromsen utan någon orsak och väjer undan för ingenting och inga 2-5 kmh heller. Hade man haft ngn 3-4 längder bakom så hade jag haft en 2 sitsig bil nu.

Sånt ska helt enkelt inte hända, aldrig någonsin, finns inga bortförklaringar.
Hoppas iaf att all den data bilen delar med sig till Tesla leder till förbättring, men med tanke på att YT är full av sådana klipp som sträcker sig 2-3 år tillbaka, så går det inte snabbt iaf. Eller att den pågående class action lawsuit mot Tesla kring just detta fenomen ger de lite eld i baken.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av enoch85 »

mikebike skrev: 29 maj 2023 21:09
Trevlig skrev: 29 maj 2023 20:00
2xA skrev: 29 maj 2023 17:14
Hej

Tryck på högra knappen och säg "Bug report" så skall en rapport skickas till Tesla.
Man får ett meddelande om det har gått fram.
Vet inte om Tesla gör något åt det men det är det lättaste sättet att rapportera "ghost breaking".
De sa till mig att de inte tittar på det utan en felanmälan. försvinner efter 30-50 dagar tror jag det var.
Vem är "de"?
SC sa till mig att de inte har tillgång till dessa bug reports.
Dom hemliga utvecklarna som sitter gömda i en garderob på Tesla HQ bland massa switchar, kablar och 1000 kaffekoppar, samt allmänt dålig luftkvalitet.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
-AG-
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Obehaglig upplevelse Autopilot

Inlägg av -AG- »

Har kört Volvo med adaptiv farthållare sedan 2018. Har alltid betett sig som förväntat och alltid upptäckt bilar framför oavsett väder och tid på dygnet. Den har inte heller sett ”spökbilar” och bromsat utan anledning. Den är dock betydligt enklare än Teslas dito som jag antar har fler funktioner. Tex är Volvos adaptiva farthållare bara designad för att upptäcka och mäta avstånd och hastighet på större fordon (ej bromsa för gångare, etc…). Vet inte hur MY fungerar exakt, men kan man med rätt inställningar köra med adaptiv farthållare i mer klassiskt utförande som håller avstånd i olika väder och vind och undvika spökbromsningar?
Senast redigerad av -AG-, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar