Sida 1 av 1

AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 12:48
av MY_piraya
Någon som sett siffror eller har egen erfarenhet av hur luftkonditionering påverkar räckvidden? (eller är det minimalt?)

Är Teslan så smart så den stänger av AC när den inte behövs och bara kör fläkt?

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 13:01
av Teslaspolen
Många, korta sträckor: Jättestor påverkan

En lång resa: Liten påverkan

Sedan beror det på hur stor skillnad det är i temperatur ute och vad du vill ha för temperatur inne i bilen.

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 13:59
av AAKEE
Nya teslor har värmepump, det ökar effektiviteten även vid körning i varmt väder.

AC är inte speciellt kostsamt att driva för en sån bil, inget att reflektera över. Min M3P går som snålast vid 20-25C utetemperatur, det har jag data från 6000 mils körning på.

15-20C har ungefär samma förbrukning som 25-30C.
Bilen drar mer vid 10-15C än 25-30C.

Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.
temp_eff.png

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 14:43
av Oryd
Tack, vad gäller för års modellerna 19/20 med gamla värmesystemet?

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 14:46
av BigEasy
Oryd skrev: 29 maj 2023 14:43
Tack, vad gäller för års modellerna 19/20 med gamla värmesystemet?
AC drar nästan ingenting. Även om den gör det så minskar luftmotståndet ju varmare luften är vilket kompenserar en hel del. Tycker min Model S (utan värmepump) drar minst när det är riktigt varmt. Dvs 35-40 grader.

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 14:51
av Tellus
Oryd skrev: 29 maj 2023 14:43
Tack, vad gäller för års modellerna 19/20 med gamla värmesystemet?
Drar nästan inget

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 15:08
av Gustafsson
Utan värmepump drar värmaren om vintern väl ca 6 kW, för att minska när allt blivit varmt.
Räkna med en förbrukning som en liten kupevärmare när bilen fått upp värmen, 0,5-1000W.
AC drar inte lika mycket. I de nya bilarna står det i energigrafen vad AC drar.

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 15:17
av mikebike
AAKEE skrev: 29 maj 2023 13:59
Nya teslor har värmepump, det ökar effektiviteten även vid körning i varmt väder.

AC är inte speciellt kostsamt att driva för en sån bil, inget att reflektera över. Min M3P går som snålast vid 20-25C utetemperatur, det har jag data från 6000 mils körning på.

15-20C har ungefär samma förbrukning som 25-30C.
Bilen drar mer vid 10-15C än 25-30C.

Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.

temp_eff.png
Alla bilar med AC har värmepump. ;)

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 15:29
av AAKEE
mikebike skrev: 29 maj 2023 15:17
AAKEE skrev: 29 maj 2023 13:59

Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.

temp_eff.png
Alla bilar med AC har värmepump. ;)
Men alla har inte octovalve :-)

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 16:01
av Maw
AAKEE skrev: 29 maj 2023 15:29
mikebike skrev: 29 maj 2023 15:17
AAKEE skrev: 29 maj 2023 13:59

Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.

temp_eff.png
Alla bilar med AC har värmepump. ;)
Men alla har inte octovalve :-)
Har man någon nytta av octovalve när man kyler kupen? Jag trodde den var för värmning enbart.

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 16:43
av AAKEE
Maw skrev: 29 maj 2023 16:01
AAKEE skrev: 29 maj 2023 15:29
mikebike skrev: 29 maj 2023 15:17
AAKEE skrev: 29 maj 2023 13:59

Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.

temp_eff.png
Alla bilar med AC har värmepump. ;)
Men alla har inte octovalve :-)
Har man någon nytta av octovalve när man kyler kupen? Jag trodde den var för värmning enbart.
Iden med octovalve är just att man kan flytta värme i valfri riktning mellan alla medier bilen förfogar över: kupe, batteri och motorer luften ute.
Behöver man förvärma batteriet samtidigt som man behöver kyla kupen blir det två flugor på smällen. (Värmen från motorerna används också).

Behöver man kyla kupen och batteriet är kallare än ute är det mer energieffektivt att flytta värmen till batteriet än ute.

Re: AC påverkan på räckvidd

Postat: 29 maj 2023 16:50
av Marten_med_e
Förra sommaren så bilade vi runt i Kalifornien med en Model Y LR och när det var riktigt varmt hade vi 40C i skuggan, då märkte vi en ganska stor räckvidds minskning, mest troligt, av att AC'n gick på full fart hela tiden. Sen när det gick uppför (eller nedför) så kände vi att inluften blev varmare, då räckte kapaciteten riktigt till att kyla batteri och kupén samtidigt.

Samma var det när vi laddade, visserligen helt galet att det laddade med 200kW i 40 garders värme, AC'n orkade inte riktigt kyla kupén och batteriet samtidigt och när vi laddade på Tesla Destination Charger som gav 6kW gick 0kW in i batteriet om någon satt kvar i bilen under laddningen.
20220715.jpg
Flera gånger så kände och hörde vi också att golvet expanderade och det blev en "bula" under fötterna på några platser, första gångerna var det lite skrämmande, kan jag lugnt säga.


/M