Frågor om Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Be någon att starta med sommardäck i en isig uppförsbacke. Stå bredvid och du kommer att se att enbart ett hjul kommer att snurra i taget.
Gäller de flesta bilar, fram- eller bakhjulsdrivna.

Det är omöjligt att de båda snurrar samtidigt såvida det inte går att låsa differentialen, vilket är mycket ovanligt. (Främst bruksfordon t ex. Range Rover, Lada Niva, vissa Jeep kan det gå att låsa differentialen) Du kan prova och hissa upp bilen i chassit. Snurra på ett framhjul och du kommer att se att det andra hjulet på samma axel kommer att snurra åt motsatt håll. Prova med en på var sida om axel att snurra båda hjulen åt samma håll samtidigt. Det går inte på drivande axeln.

Med bromsverkan på moderna bilar går det att "lura" differentialen lite genom att systemet snabbt bromsar det hjulet som spinner varvid kraften övergår till det andra hjulet.


Kika gärna på youtube om differentialer. Det finns säkert massor av klipp.
Senast redigerad av Bilist, redigerad totalt 2 gång.
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

mikebike skrev: 29 maj 2023 19:39
Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
skall snart få en Tesla Y. Inget jag valt själv, utan föetaget valde. Men den blir säkert bra efter en tids vänjande.

Jag har några frågor som jag inte lyckats få svar på om bilen. De på Tesla kunde inte svara och inte heller har jag hittat något själv. Jag drar mig ofta lite för att gå in på olika forum p.g.a. en del gillar att håna andra på dem eller vissa är "experter" på allt, utan att vara det alls. Men jag chansar på att detta forum är vettigt.

Här kommer mina frågor. Tack om det finns någon vettig och kunnig person som vill svara:
1. Går det att skjuva bilen? Har fått olika uppgifter från olika håll. Knuffa eller bogsera kortare sträckor i låg hastighet.
2. Går det att ge starthjälp till en ICE-bil? Nej
3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd? Typ 3 kWh/mil
4. Behöver 12 volt uttag för olika saker. D.v.s. cigarettändaruttag. Har hört att det inte finns. Hur kan man koppla in själv? Det finns både fram mellan sätena och i bagaget.
5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator? Transformator?! Det krävs en adapter för CAN-bus.
6. Behöver använda head-set till telefon och radio. Går det att koppla in 3,5 mm stickpropp och då få tyst i högtalarna i bilen? Nej.
7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen? Man smörjer in handtagen i förväg.
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
Man måste borsta av, inte unikt för Tesla.
9. Är spolarmunstyckena eluppvärmda? Viktigt för mig att veta det. Ja, och torkarbladen värms av slingor i rutan.
10. Går det att stänga av ESP? Kör på landet ofta och har behov av det. Nej, det finns inget behov heller. Antispinn kan begränsas (slirstart).
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
De allra flesta bilar idag har "fuskdiff" med en öppen diff och bromsning av spinnande hjul, även Tesla. Skillnaden är att detta fungerar mycket bättre på en elbil jämfört med avgasbilar. Dessutom saknas mellandiff eftersom bilen har två motorer
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt). Lika bakåt som framåt hos Tesla.
Tack tack tack! Så fantastiskt bra svar mikebike.
Detta var exakt vad jag önskade veta. Skickligt! Kan jag hjälpa dig med något som tack så skriv bara!

(Varför förekommer det så många andra som tror sig veta, men vet egentligen inget? Tex om differentialer. Du vet exakt hur de fungerar. Men andra här har ju ingen aning och ändå hävdar de sin expertis. Det är näst intill farligt. Vem vet vilka råd man får?)
Senast redigerad av Bilist, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor om Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:09
...] Ja, jag är inte duktig på att söka på internet. Använder det sällan. Har inte tiden riktigt eller intresset. Mest bankärenden och e-post. [...
Så här kan du göra ifall du vill söka bland gamla redan existerande trådar på det här forumet:

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Jag använder Google istället. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum emellan.

Och vill du t.ex. söka efter "Model Y" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och X...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågor om Y

Inlägg av mikebike »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:09
Ägarmanual. Jag har inte instruktionsboken för jag har inte bilen ännu.
Tack om du kan tipsa om en länk!

Ja, jag är inte duktig på att söka på internet. Använder det sällan. Har inte tiden riktigt eller intresset. Mest bankärenden och e-post.

Jag dumförklarar ingen. Absolut inte.

Om jag är duktig vet jag inte? Det får andra avgöra. Jag har jobbat som mekaniker för tunga fordon. Kanske något har man snappat upp om drivsystem när man har renoverat hundratals av dem?
Jag laddade ned, och skrev ut, manualen 4 veckor innan jag fick min första Tesla. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågor om Y

Inlägg av mikebike »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:40
mikebike skrev: 29 maj 2023 19:39
Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
skall snart få en Tesla Y. Inget jag valt själv, utan föetaget valde. Men den blir säkert bra efter en tids vänjande.

Jag har några frågor som jag inte lyckats få svar på om bilen. De på Tesla kunde inte svara och inte heller har jag hittat något själv. Jag drar mig ofta lite för att gå in på olika forum p.g.a. en del gillar att håna andra på dem eller vissa är "experter" på allt, utan att vara det alls. Men jag chansar på att detta forum är vettigt.

Här kommer mina frågor. Tack om det finns någon vettig och kunnig person som vill svara:
1. Går det att skjuva bilen? Har fått olika uppgifter från olika håll. Knuffa eller bogsera kortare sträckor i låg hastighet.
2. Går det att ge starthjälp till en ICE-bil? Nej
3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd? Typ 3 kWh/mil
4. Behöver 12 volt uttag för olika saker. D.v.s. cigarettändaruttag. Har hört att det inte finns. Hur kan man koppla in själv? Det finns både fram mellan sätena och i bagaget.
5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator? Transformator?! Det krävs en adapter för CAN-bus.
6. Behöver använda head-set till telefon och radio. Går det att koppla in 3,5 mm stickpropp och då få tyst i högtalarna i bilen? Nej.
7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen? Man smörjer in handtagen i förväg.
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
Man måste borsta av, inte unikt för Tesla.
9. Är spolarmunstyckena eluppvärmda? Viktigt för mig att veta det. Ja, och torkarbladen värms av slingor i rutan.
10. Går det att stänga av ESP? Kör på landet ofta och har behov av det. Nej, det finns inget behov heller. Antispinn kan begränsas (slirstart).
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
De allra flesta bilar idag har "fuskdiff" med en öppen diff och bromsning av spinnande hjul, även Tesla. Skillnaden är att detta fungerar mycket bättre på en elbil jämfört med avgasbilar. Dessutom saknas mellandiff eftersom bilen har två motorer
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt). Lika bakåt som framåt hos Tesla.
Tack tack tack! Så fantastiskt bra svar mikebike.
Detta var exakt vad jag önskade veta. Skickligt! Kan jag hjälpa dig med något som tack så skriv bara!

(Varför förekommer det så många andra som tror sig veta, men vet egentligen inget? Tex om differentialer. Du vet exakt hur de fungerar. Men andra här har ju ingen aning och ändå hävdar de sin expertis. Det är näst intill farligt. Vem vet vilka råd man får?)
Min favorit är när en biltidning skriver att en bil saknar diff. :lol:

PS. Du har väl hört talas om att man skall beställa via referallänk? ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

mikebike skrev: 29 maj 2023 20:53
Bilist skrev: 29 maj 2023 20:40
mikebike skrev: 29 maj 2023 19:39
Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
skall snart få en Tesla Y. Inget jag valt själv, utan föetaget valde. Men den blir säkert bra efter en tids vänjande.

Jag har några frågor som jag inte lyckats få svar på om bilen. De på Tesla kunde inte svara och inte heller har jag hittat något själv. Jag drar mig ofta lite för att gå in på olika forum p.g.a. en del gillar att håna andra på dem eller vissa är "experter" på allt, utan att vara det alls. Men jag chansar på att detta forum är vettigt.

Här kommer mina frågor. Tack om det finns någon vettig och kunnig person som vill svara:
1. Går det att skjuva bilen? Har fått olika uppgifter från olika håll. Knuffa eller bogsera kortare sträckor i låg hastighet.
2. Går det att ge starthjälp till en ICE-bil? Nej
3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd? Typ 3 kWh/mil
4. Behöver 12 volt uttag för olika saker. D.v.s. cigarettändaruttag. Har hört att det inte finns. Hur kan man koppla in själv? Det finns både fram mellan sätena och i bagaget.
5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator? Transformator?! Det krävs en adapter för CAN-bus.
6. Behöver använda head-set till telefon och radio. Går det att koppla in 3,5 mm stickpropp och då få tyst i högtalarna i bilen? Nej.
7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen? Man smörjer in handtagen i förväg.
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
Man måste borsta av, inte unikt för Tesla.
9. Är spolarmunstyckena eluppvärmda? Viktigt för mig att veta det. Ja, och torkarbladen värms av slingor i rutan.
10. Går det att stänga av ESP? Kör på landet ofta och har behov av det. Nej, det finns inget behov heller. Antispinn kan begränsas (slirstart).
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
De allra flesta bilar idag har "fuskdiff" med en öppen diff och bromsning av spinnande hjul, även Tesla. Skillnaden är att detta fungerar mycket bättre på en elbil jämfört med avgasbilar. Dessutom saknas mellandiff eftersom bilen har två motorer
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt). Lika bakåt som framåt hos Tesla.
Tack tack tack! Så fantastiskt bra svar mikebike.
Detta var exakt vad jag önskade veta. Skickligt! Kan jag hjälpa dig med något som tack så skriv bara!

(Varför förekommer det så många andra som tror sig veta, men vet egentligen inget? Tex om differentialer. Du vet exakt hur de fungerar. Men andra här har ju ingen aning och ändå hävdar de sin expertis. Det är näst intill farligt. Vem vet vilka råd man får?)
Min favorit är när en biltidning skriver att en bil saknar diff. :lol:

PS. Du har väl hört talas om att man skall beställa via referallänk? ;)
Haha, personbilar som saknar diff 😃
Nästan alla vanliga personbilar saknar ju diff. Jag vet inte en enda vanlig bil som har diff, förutom vissa bruksfordon, Range Rover, vissa pick-up.

Vad är referallänk?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågor om Y

Inlägg av mikebike »

Bilist skrev: 29 maj 2023 21:00
mikebike skrev: 29 maj 2023 20:53
Bilist skrev: 29 maj 2023 20:40
mikebike skrev: 29 maj 2023 19:39
Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
skall snart få en Tesla Y. Inget jag valt själv, utan föetaget valde. Men den blir säkert bra efter en tids vänjande.

Jag har några frågor som jag inte lyckats få svar på om bilen. De på Tesla kunde inte svara och inte heller har jag hittat något själv. Jag drar mig ofta lite för att gå in på olika forum p.g.a. en del gillar att håna andra på dem eller vissa är "experter" på allt, utan att vara det alls. Men jag chansar på att detta forum är vettigt.

Här kommer mina frågor. Tack om det finns någon vettig och kunnig person som vill svara:
1. Går det att skjuva bilen? Har fått olika uppgifter från olika håll. Knuffa eller bogsera kortare sträckor i låg hastighet.
2. Går det att ge starthjälp till en ICE-bil? Nej
3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd? Typ 3 kWh/mil
4. Behöver 12 volt uttag för olika saker. D.v.s. cigarettändaruttag. Har hört att det inte finns. Hur kan man koppla in själv? Det finns både fram mellan sätena och i bagaget.
5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator? Transformator?! Det krävs en adapter för CAN-bus.
6. Behöver använda head-set till telefon och radio. Går det att koppla in 3,5 mm stickpropp och då få tyst i högtalarna i bilen? Nej.
7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen? Man smörjer in handtagen i förväg.
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
Man måste borsta av, inte unikt för Tesla.
9. Är spolarmunstyckena eluppvärmda? Viktigt för mig att veta det. Ja, och torkarbladen värms av slingor i rutan.
10. Går det att stänga av ESP? Kör på landet ofta och har behov av det. Nej, det finns inget behov heller. Antispinn kan begränsas (slirstart).
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
De allra flesta bilar idag har "fuskdiff" med en öppen diff och bromsning av spinnande hjul, även Tesla. Skillnaden är att detta fungerar mycket bättre på en elbil jämfört med avgasbilar. Dessutom saknas mellandiff eftersom bilen har två motorer
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt). Lika bakåt som framåt hos Tesla.
Tack tack tack! Så fantastiskt bra svar mikebike.
Detta var exakt vad jag önskade veta. Skickligt! Kan jag hjälpa dig med något som tack så skriv bara!

(Varför förekommer det så många andra som tror sig veta, men vet egentligen inget? Tex om differentialer. Du vet exakt hur de fungerar. Men andra här har ju ingen aning och ändå hävdar de sin expertis. Det är näst intill farligt. Vem vet vilka råd man får?)
Min favorit är när en biltidning skriver att en bil saknar diff. :lol:

PS. Du har väl hört talas om att man skall beställa via referallänk? ;)
Haha, personbilar som saknar diff 😃
Nästan alla vanliga personbilar saknar ju diff. Jag vet inte en enda vanlig bil som har diff, förutom vissa bruksfordon, Range Rover, vissa pick-up.

Vad är referallänk?
Alla bilar med mer än ett drivhjul har diff(erential).

Beställer man via en länk från en som redan äger en Tesla så får både köpare och "gammal" Teslaägare krediter som kan växlas mot fri SuC-laddning eller köp i shopen.
Om du klickar på en användares namn så brukar det dyka upp en sådan länk, annars kan du skicka pm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

mikebike skrev: 29 maj 2023 21:07
Bilist skrev: 29 maj 2023 21:00
mikebike skrev: 29 maj 2023 20:53
Bilist skrev: 29 maj 2023 20:40
mikebike skrev: 29 maj 2023 19:39
Tack tack tack! Så fantastiskt bra svar mikebike.
Detta var exakt vad jag önskade veta. Skickligt! Kan jag hjälpa dig med något som tack så skriv bara!

(Varför förekommer det så många andra som tror sig veta, men vet egentligen inget? Tex om differentialer. Du vet exakt hur de fungerar. Men andra här har ju ingen aning och ändå hävdar de sin expertis. Det är näst intill farligt. Vem vet vilka råd man får?)
Min favorit är när en biltidning skriver att en bil saknar diff. :lol:

PS. Du har väl hört talas om att man skall beställa via referallänk? ;)
Haha, personbilar som saknar diff 😃
Nästan alla vanliga personbilar saknar ju diff. Jag vet inte en enda vanlig bil som har diff, förutom vissa bruksfordon, Range Rover, vissa pick-up.

Vad är referallänk?
Alla bilar med mer än ett drivhjul har diff(erential).

Beställer man via en länk från en som redan äger en Tesla så får både köpare och "gammal" Teslaägare krediter som kan växlas mot fri SuC-laddning eller köp i shopen.
Om du klickar på en användares namn så brukar det dyka upp en sådan länk, annars kan du skicka pm.
Menar förstås att nästan alla bilar saknar differentialspärr-diff.spärr. Skrev bara diff för att förkorta. Men såklart att alla bilar har differential annars skulle man inte kunna svänga med en bil utan att hjulen på ena sidan kasar mot underlaget.
Men vissa lekfulla vuxna män vill inte ha differential ändå, så de svetsar den, varvid ena sidan kasar. Olagligt förstås men bra grepp som sjutton när man kör spikrakt fram.

Skall kolla det där med referallänk med jobbet imorgon
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bjelke »

Aka AGA-diff :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Frågor om Y

Inlägg av jonasl »

Det är diffbroms som de flesta bilar saknar, inte diff, som sagt. Teslan har diff men inte riktig diffbroms, den fejkar som nästan alla andra genom att bromsa det hjul som snurrar lite fort. Fungerar utmärkt. Har haft samma på både Subarus och Audi Quattros (torsen) och det fungerar när det gäller framkomlighet.

Terrängläget är magiskt, bilen går som sagt verkligen helt som på räls. Antispinn är inte aktivt då, men ESP det.

Vill du kunna stänga av allt så måste du köpa en "Performance" som har "Track mode", då kan du stänga av allt och dessutom fördela om kraft mellan fram och bakaxel statiskt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Frågor om Y

Inlägg av macksie »

3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd?
Förutspå förbrukning på släp är svårt.
Har kört en mindre kabinbåt som definitivt är högre än bilen på boogiesläp. Båten väger 1,5ton, osäker på släpets vikt. Körde 10 mil lokalvägar med en maxhastighet på kanske 60. Då såg jag en förbrukning på knappt dubbelt. Men detta ekipage är gissningsvis mycket mer krävande än ditt.
Farten är helt avgörande när du kör med släp.
Räkna med dubbla förbrukningen för första laddstoppet, kolla på vägen dit vad du faktiskt ligger på. Min gissning är 1,5ggr om du håller nere hastigheten till lagstadgad eller bara lite skarvad.

5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator?
Finns under tråget i frunken. Sök på youtube.
Du behöver också ett styrsystem som avkodar signalerna med sändare mottagare.
Dvs. Du kopplar in en liten styrbox inne i bilen som sen styr ett relä som drar igång dina extraljus.
Här är ett förslag som de som monterade mitt extraljus använde sig av.
Men det finns flera, kolla runt först.
https://www.lyson.se/fordonsbelysning/i ... e-poweruni

7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen?
- Dörrhandtagen. Det är riktiga handtag. Så på sama sätt som som handtag till andra bilar fryser. Varmvatten i påse. Har dock inte hänt mig än. Däremot har laddluckan frusit. Och då har jag typ gjort på samma sätt som om luckan till bensintanken frusit. Varmvatten i påse om det finns. Annars lite våld. Skrapa med ett kreditkort osv. Aldrig blivit stillastående pga av detta sen 2017 och 35k körda mil med Tesla.

8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
- Definitivt ett problem om du kör på riktiga vintervägar och det enda svar jag kan ge är det du inte vill läsa.
MYP
X90d
Phats0
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Frågor om Y

Inlägg av Phats0 »

2. Det går att ge starthjälp till ICEbilar men Tesla rekommenderar inte det
7. Man kan öppna förardörren med mobilappen utan när handtaget har frusit fast
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Frågor om Y

Inlägg av Rydh »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:37
Be någon att starta med sommardäck i en isig uppförsbacke. Stå bredvid och du kommer att se att enbart ett hjul kommer att snurra i taget.
Gäller de flesta bilar, fram- eller bakhjulsdrivna.

Det är omöjligt att de båda snurrar samtidigt såvida det inte går att låsa differentialen, vilket är mycket ovanligt. (Främst bruksfordon t ex. Range Rover, Lada Niva, vissa Jeep kan det gå att låsa differentialen) Du kan prova och hissa upp bilen i chassit. Snurra på ett framhjul och du kommer att se att det andra hjulet på samma axel kommer att snurra åt motsatt håll. Prova med en på var sida om axel att snurra båda hjulen åt samma håll samtidigt. Det går inte på drivande axeln.

Med bromsverkan på moderna bilar går det att "lura" differentialen lite genom att systemet snabbt bromsar det hjulet som spinner varvid kraften övergår till det andra hjulet.


Kika gärna på youtube om differentialer. Det finns säkert massor av klipp.
Du verkar ju vara rätt fast i din tro att du kan detta mer än de flesta andra, men jag vill ändå försöka poängtera genom ett exempel att dina påstående i delar är lite väl onyanserade.

Säg att två hjul på en axel drivs via en vanlig öppen differential, vid ojämn friktion kan då relativt lätt det ena hjulet slira när det andra står still men jag vill nog fortfarande hävda att bägge hjulens drivs med samma moment även om momentet på ena hjulet övervinner friktionen. Det stilla stående hjulet kommer fortfarande få ett moment fast med den skillnaden att momentet inte övervinner friktionen. Med bakgrund av detta så är det enligt mig felaktigt att påstå att man då har "enhjulsdrift" då definitionen av att ett hjul är "Drivet" knappast är att det "spinner".

Jag skulle nog vidare hävda att det är synnerligen vanligt att man även på en bil med öppen differential mycket väl kan hamna i ett läge där bägge hjulen övervinner friktionen samtidigt och därmed spinner, har man inte upplevt det så har man nog inte så ofta framfört fordon nämnvärt provocerat i olika situationer. Ta exempelvis min förra Beachbuggy med Turbomotor som jag körde dragracing med i många år, den brukade dra loss bägge bakhjulen både i burnout och start även på preppad dragstrip med gatsliks trots helt öppen differential.

//Peter (bilintresserad och arbetar med utveckling av transmissioner)
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bjelke »

Phats0 skrev: 31 maj 2023 23:55
2. Det går att ge starthjälp till ICEbilar men Tesla rekommenderar inte det
7. Man kan öppna förardörren med mobilappen utan när handtaget har frusit fast
2. Ja precis, problemet är att elbilar har rätt små 12 V-batterier som inte orkar ge
så mycket ström som en startmotor kan dra (och kablagen ganska tunna vilket också
ger problem om man inte kommer åt polerna vid batteriet direkt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Frågor om Y

Inlägg av agehall »

Nya Teslor har väl inte ens 12V-batterier - de har ju gått över till Lithium-batterier även för lågspänningssystemet. Går det verkligen att ge starthjälp även med dessa?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Frågor om Y

Inlägg av Rydh »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:40


(Varför förekommer det så många andra som tror sig veta, men vet egentligen inget? Tex om differentialer. Du vet exakt hur de fungerar. Men andra här har ju ingen aning och ändå hävdar de sin expertis. Det är näst intill farligt. Vem vet vilka råd man får?)
Bara för att jag är nyfiken, är det någon i denna tråden som har lämnat felaktiga uppgifter angående funktionen på en konventionell differential?

Jag tycker mig inte kunna se det förutom möjligen min invändning mot ditt påstående att en 2wd bil med öppen differential skulle vara enhjulsdriven.

För övrigt så tror jag inte att jag är ensam om att känna att du kommer in med ett relativt hårt tonläge då du redan innan någon ens har svarat påstår att merparten av användarna inte kan något om exempelvis differentialer samtidigt som du tydligt framhåller din expertis.


Något som däremot är lite speciellt med en Tesla 3/Y med dualmotor (som bekant har en motor och en differential per axel) är att den i grunden är bakhjulsdriven, kopplar in drivning fram när effektbehovet finns och/eller när bakhjulen förlorar greppet för att exempelvis vid halt väglag låta framaxeln vara "inkopplad" under en till (vill minnas typ5 minuter) som förberedelse på att greppet kan försvinna igen. En bil med exempelvis haldex kopplar ju bort bakhjulen så fort slirningen upphör. Anledningen till att bara bakmotorn används normalt är att det blir mer effektivt med bara en motor igång och flera varianter har högre verkningsgrad på bakre motorn än den främre.

Vad det gäller ESP så går det bara stänga av på performancemodellen, övriga får nöja sig med ett "slirstart"-läge där antispinnsystemet tillåter en viss slirning vid start exempelvis i snö.


//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Frågor om Y

Inlägg av Collin87 »

agehall skrev: 01 jun 2023 10:02
Nya Teslor har väl inte ens 12V-batterier - de har ju gått över till Lithium-batterier även för lågspänningssystemet. Går det verkligen att ge starthjälp även med dessa?
Jo, det är väl 12v Lithium istället för 12v bly?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågor om Y

Inlägg av mikebike »

Collin87 skrev: 01 jun 2023 10:19
agehall skrev: 01 jun 2023 10:02
Nya Teslor har väl inte ens 12V-batterier - de har ju gått över till Lithium-batterier även för lågspänningssystemet. Går det verkligen att ge starthjälp även med dessa?
Jo, det är väl 12v Lithium istället för 12v bly?
16 V...

Avgasbilar har s.k. startbatterier som är optimerade för att ge hög ström. Detta anges som CCA och är typiskt 400 A.
Lågvoltsbatteriet i elbilar är optimerade för att klara djupurladdningar och måttlig maxström. Dessutom är kapaciteten (Ah) mycket lägre vilket gör att en viss utström innebär fler C.
400 A ur ett batteri på 80 Ah = 50C.
Samma ström ur ett hälften så stort batteri blir alltså 100C. Detta är inte bra för något batteri...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Frågor om Y

Inlägg av Collin87 »

mikebike skrev: 01 jun 2023 10:59
Collin87 skrev: 01 jun 2023 10:19
agehall skrev: 01 jun 2023 10:02
Nya Teslor har väl inte ens 12V-batterier - de har ju gått över till Lithium-batterier även för lågspänningssystemet. Går det verkligen att ge starthjälp även med dessa?
Jo, det är väl 12v Lithium istället för 12v bly?
16 V...

Avgasbilar har s.k. startbatterier som är optimerade för att ge hög ström. Detta anges som CCA och är typiskt 400 A.
Lågvoltsbatteriet i elbilar är optimerade för att klara djupurladdningar och måttlig maxström. Dessutom är kapaciteten (Ah) mycket lägre vilket gör att en viss utström innebär fler C.
400 A ur ett batteri på 80 Ah = 50C.
Samma ström ur ett hälften så stort batteri blir alltså 100C. Detta är inte bra för något batteri...
Ja just det, fel av mig.
15,5 eller något sådant va?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågor om Y

Inlägg av mikebike »

Collin87 skrev: 01 jun 2023 11:19
mikebike skrev: 01 jun 2023 10:59
Collin87 skrev: 01 jun 2023 10:19
agehall skrev: 01 jun 2023 10:02
Nya Teslor har väl inte ens 12V-batterier - de har ju gått över till Lithium-batterier även för lågspänningssystemet. Går det verkligen att ge starthjälp även med dessa?
Jo, det är väl 12v Lithium istället för 12v bly?
16 V...

Avgasbilar har s.k. startbatterier som är optimerade för att ge hög ström. Detta anges som CCA och är typiskt 400 A.
Lågvoltsbatteriet i elbilar är optimerade för att klara djupurladdningar och måttlig maxström. Dessutom är kapaciteten (Ah) mycket lägre vilket gör att en viss utström innebär fler C.
400 A ur ett batteri på 80 Ah = 50C.
Samma ström ur ett hälften så stort batteri blir alltså 100C. Detta är inte bra för något batteri...
Ja just det, fel av mig.
15,5 eller något sådant va?
Ja, jag mätte upp 15,5 Volt i cigguttaget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Frågor om Y

Inlägg av AAKEE »

Rydh skrev: 01 jun 2023 10:12

Något som däremot är lite speciellt med en Tesla 3/Y med dualmotor (som bekant har en motor och en differential per axel) är att den i grunden är bakhjulsdriven, kopplar in drivning fram när effektbehovet finns och/eller när bakhjulen förlorar greppet för att exempelvis vid halt väglag låta framaxeln vara "inkopplad" under en till (vill minnas typ5 minuter) som förberedelse på att greppet kan försvinna igen.
//Peter
På vinterväglag använder iaff min M3P bägge motorerna rätt ofta. Inte ovanligt sommartid heller.
Jag har en skärm med scan my tesla som visar BMS-data i realtid, med tex torque output på resp motor.

Jag har inte bottnat i logiken för det men
det är ganska vanligt att min bil driver på bägge motorer. Detta i normal mode, alltså inte track mode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Frågor om Y

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 01 jun 2023 15:21
Jag har inte bottnat i logiken för det men
det är ganska vanligt att min bil driver på bägge motorer. Detta i normal mode, alltså inte track mode.
När du kör i trackmode och t.ex. fördelar 100% bak, är motorn fram helt frånkopplad då?
När jag testade i vintras så tyckte jag att jag hade väldigt bra driv när det var halt och jag körde 100% fördelat till bakhjulen.
Likaså vid 100% fram, hade förväntat mig att den skulle driva avsevärt mycket sämre men det var knappt nämnvärt sämre, därför är min "känsla" att teslan inte helt kopplar bort även om man valt 100% åt något håll. Har inte ScanMyTesla så kan inte verifiera min känsla... tänkte om du fördjupat dig i detta?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Frågor om Y

Inlägg av Rydh »

AAKEE skrev: 01 jun 2023 15:21

På vinterväglag använder iaff min M3P bägge motorerna rätt ofta. Inte ovanligt sommartid heller.
Jag har en skärm med scan my tesla som visar BMS-data i realtid, med tex torque output på resp motor.

Jag har inte bottnat i logiken för det men
det är ganska vanligt att min bil driver på bägge motorer. Detta i normal mode, alltså inte track mode.
Teslabjörn gjorde en video på det för något år sedan, jag tror att det var en vanlig M3 ej performance han körde, bilen var då RWD så länge effekten inte behövdes men slirade man till lite med bakhjulen så aktiverades bägge motorerna 50/50 under en tid, vill minnas 5-10 minuter för att sedan återgå till RWD igen.

Men det kan ju säkert finnas en algoritm som aktiverar frontmotorn en bra bit innan bakhjulen riskerar att spinna i vissa lägen, ungefär hur mycket effekt som bakhjulen tål borde ju vara rätt känt.

När bägge motorerna aktiveras på din bil, är det mest vid lite kraftigare gaspådrag?

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Frågor om Y

Inlägg av AAKEE »

Rydh skrev: 01 jun 2023 15:58
AAKEE skrev: 01 jun 2023 15:21

På vinterväglag använder iaff min M3P bägge motorerna rätt ofta. Inte ovanligt sommartid heller.
Jag har en skärm med scan my tesla som visar BMS-data i realtid, med tex torque output på resp motor.

Jag har inte bottnat i logiken för det men
det är ganska vanligt att min bil driver på bägge motorer. Detta i normal mode, alltså inte track mode.
Teslabjörn gjorde en video på det för något år sedan, jag tror att det var en vanlig M3 ej performance han körde, bilen var då RWD så länge effekten inte behövdes men slirade man till lite med bakhjulen så aktiverades bägge motorerna 50/50 under en tid, vill minnas 5-10 minuter för att sedan återgå till RWD igen.

Men det kan ju säkert finnas en algoritm som aktiverar frontmotorn en bra bit innan bakhjulen riskerar att spinna i vissa lägen, ungefär hur mycket effekt som bakhjulen tål borde ju vara rätt känt.

När bägge motorerna aktiveras på din bil, är det mest vid lite kraftigare gaspådrag?

//Peter
Vid vinterkörning kan det vara vid väldigt mjuk
Körning med konstant fart också. Det är inte omöjligt att det är som du skriver att det är en halka som triggat det men att flera såna i rad fårt bilen att gå betydligt längre som fyrwd

Jag har som sagt inte bottnat i det, jag vill minnas jag sett den bara driva på bakre axeln när det vart uppenbart halkigt också…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Frågor om Y

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 01 jun 2023 15:56
AAKEE skrev: 01 jun 2023 15:21
Jag har inte bottnat i logiken för det men
det är ganska vanligt att min bil driver på bägge motorer. Detta i normal mode, alltså inte track mode.
När du kör i trackmode och t.ex. fördelar 100% bak, är motorn fram helt frånkopplad då?
När jag testade i vintras så tyckte jag att jag hade väldigt bra driv när det var halt och jag körde 100% fördelat till bakhjulen.
Likaså vid 100% fram, hade förväntat mig att den skulle driva avsevärt mycket sämre men det var knappt nämnvärt sämre, därför är min "känsla" att teslan inte helt kopplar bort även om man valt 100% åt något håll. Har inte ScanMyTesla så kan inte verifiera min känsla... tänkte om du fördjupat dig i detta?
Har inte kollat så jag minns iallafall…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar