Frågor om Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

skall snart få en Tesla Y. Inget jag valt själv, utan föetaget valde. Men den blir säkert bra efter en tids vänjande.

Jag har några frågor som jag inte lyckats få svar på om bilen. De på Tesla kunde inte svara och inte heller har jag hittat något själv. Jag drar mig ofta lite för att gå in på olika forum p.g.a. en del gillar att håna andra på dem eller vissa är "experter" på allt, utan att vara det alls. Men jag chansar på att detta forum är vettigt.

Här kommer mina frågor. Tack om det finns någon vettig och kunnig person som vill svara:
1. Går det att skjuva bilen? Har fått olika uppgifter från olika håll.
2. Går det att ge starthjälp till en ICE-bil?
3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd?
4. Behöver 12 volt uttag för olika saker. D.v.s. cigarettändaruttag. Har hört att det inte finns. Hur kan man koppla in själv?
5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator?
6. Behöver använda head-set till telefon och radio. Går det att koppla in 3,5 mm stickpropp och då få tyst i högtalarna i bilen?
7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen?
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
9. Är spolarmunstyckena eluppvärmda? Viktigt för mig att veta det.
10. Går det att stänga av ESP? Kör på landet ofta och har behov av det.
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt).
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Frågor om Y

Inlägg av Lewkis »

Jag började svara, men kom på att denna länken finns. https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/sv_se/

Sök och du skall finna svaret på en större del av dina frågor.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5418
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor om Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen [...] Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
Gällande bakljusen: Om det här kan hända Model Y, finns det då någon ny bil idag som inte skulle kunna råka ur för att bilen till slut blir osynlig bakifrån?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Jag har en 3 år gamnal bil med LED bakljus som inte isar igen. Om det inte är vansinnigt mkt snö och is utanför. Kollade detta noga före köp.
Finns en smältfunktion automatiskt
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Frågor om Y

Inlägg av agehall »

Vad innebär det att “skjuva” en bil?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Skuffa, putta
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Frågor om Y

Inlägg av AAKEE »

Bilist skrev: 29 maj 2023 17:57
Skuffa, putta
Den går knuffa, bogsera utan problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Frågor om Y

Inlägg av AAKEE »

Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt).
Nu är du ute och cyklar lite.

En tvåhjulsdriven bil utan diffbroms eller spärr driver exakt lika mycket på bägge hjulen.
Utan diffbroms/spärr blir det samma moment på bägge hjulen.
Däremot kan en sån axel inte fördela kraften olika så det blir alltid 50/50 när det gäller vridmoment på hjulen.

En fyrhjulsdriven tesla har en motor på framaxeln och en på bakaxeln. Det finns ingen koppling mellan fram- och bskaxel.
Dessa kan antispinnregleras helt individuellt vilket inte ICE-bilen med fyrhjulsdrift. Vidare kan man variera vridmomentet och ge full kraft på de (oberoende) axlarna föera gånger i sekunden.
På ICE-bilen som spinner stängs motorn nästan av och det tar flera sekunder att återfå kraften.

För acceleration på halt underlag är Teslan fullkomligt överlägsen en ICE-bil.
Den fyrhjulsdrivna ICE-bilen kan inte oberoende föra över kraft mellan axlarna och eftersom greppet på halt underlag varierar från sekund till sekund hinner helt enkelt ICE-bilen inte reglera effekten(vridmomentet) efter förutsättningarna.

Har man kört fast finns det en fördel med att alla fyra hjulen är sammanbundna med axlar, då alla ger drivkraft samtidigt.

Elbilen kan spinna loss en axel innan den andra axeln fått ordentligt med drivkraft.
Ingen gigantisk skillnad men ska man köra i djup snö där man närapå kör fast skulle jag vara tryggare i en riktig fyrhjulsdriven ICE, typ de Audi jag har haft och har.
Jag bor i norra Sverige ovh kör ofta norr om polcirkeln, det har inte vart några problem så.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Frågor om Y

Inlägg av George_Westinghouse »

En undran, hämtade ut min bil 23/5, noterade att däcktrycket ligger på 3.3 bar, enligt spec ska det vara 2.9 bar.

Är överfyllda däck bara för att vara säker på att trycket ska hålla båtresan?
My rwd
beställd 230325
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Hej, jag undanber mig sådana tråkiga svar. "Ute och cyklar"
Otroligt att även detta forum är drabbat av påhopp och tråkiga kommentarer. Skärpning! (Eller det var som jag trodde?)

Jag har arbetat som utvecklare och mekaniker av olika fordon och jag antar att jag koll på systemen.

En vanlig tvåhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget om det är halt och slirigt. Prova själv med i princip vilken bil du vill.

Accelerationen på halt underlag är inte viktigt för mig. Jag kör mycket på landet och är intresserad av framkomligheten vintertid.
Senast redigerad av Bilist, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Frågor om Y

Inlägg av agehall »

Låter som du borde ha kompetensen att komma fram till egna slutsatser utan att fråga lekmän på internet. Finns ju gott om videos där man plockar isär motorpaketen i olika Teslor och man ser hela växellådan. Baserat på det borde du ganska enkelt kunna få fram svaret på dina frågor och undvika svar som inte tilltalar dig.

Berätta gärna hur det ligger till när du kommit fram till ett svar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Tack. Har du möjligtvis någon länk att tipsa om från Youtube? Jag har letat länge efter denna info, men inte funnit någon.
Tesla svarar inte på något alls har jag upplevt.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Frågor om Y

Inlägg av Collin87 »

Bilist skrev: 29 maj 2023 18:46
Tack. Har du möjligtvis någon länk att tipsa om från Youtube? Jag har letat länge efter denna info, men inte funnit någon.
Tesla svarar inte på något alls har jag upplevt.

Tack på förhand.
Munro live kan du kika på.

https://youtube.com/@MunroLive?feature=share8
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bengt-re »

Jag har en kristallkula och i den ser jag en framtid med en arg, bitter och besviken Teslaförare....


Om man har så många detaljerade och lite.... ovanliga krav slutar det sällan bra.... Köp en Subaru istället - de klickar nog i fler boxar...
Unia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Frågor om Y

Inlägg av Unia »

Kanske kan vara något?

" Tesla Model Y - RWD eller AWD, hur bra är den på is? "

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågor om Y

Inlägg av mikebike »

Bilist skrev: 29 maj 2023 16:08
skall snart få en Tesla Y. Inget jag valt själv, utan föetaget valde. Men den blir säkert bra efter en tids vänjande.

Jag har några frågor som jag inte lyckats få svar på om bilen. De på Tesla kunde inte svara och inte heller har jag hittat något själv. Jag drar mig ofta lite för att gå in på olika forum p.g.a. en del gillar att håna andra på dem eller vissa är "experter" på allt, utan att vara det alls. Men jag chansar på att detta forum är vettigt.

Här kommer mina frågor. Tack om det finns någon vettig och kunnig person som vill svara:
1. Går det att skjuva bilen? Har fått olika uppgifter från olika håll. Knuffa eller bogsera kortare sträckor i låg hastighet.
2. Går det att ge starthjälp till en ICE-bil? Nej
3. Vilken är energiförbrukningen när man drar ett släp på 1000 kg som är högre än bilens höjd? Typ 3 kWh/mil
4. Behöver 12 volt uttag för olika saker. D.v.s. cigarettändaruttag. Har hört att det inte finns. Hur kan man koppla in själv? Det finns både fram mellan sätena och i bagaget.
5. Behöver extraljus del av året. Montera kan jag göra själv, men finns 12 volts-el? Eller var kopplar jag in en transformator? Transformator?! Det krävs en adapter för CAN-bus.
6. Behöver använda head-set till telefon och radio. Går det att koppla in 3,5 mm stickpropp och då få tyst i högtalarna i bilen? Nej.
7. Isbildning på dörrhandtagen. Hur öppnas då bilen? Luckan för ladd igenfrusen? Man smörjer in handtagen i förväg.
8. Kalla LED-ljus. Is, snöbildning och snörök på bakljusen, även på framljusen. Kan det smälta av? Annars blir bilen till slut osynlig bakifrån om det är en väg vit av snö. Lösning? Vill ej läsa svar som att man får gå ut och borsta av. Utan hur man kan lösa det?
Man måste borsta av, inte unikt för Tesla.
9. Är spolarmunstyckena eluppvärmda? Viktigt för mig att veta det. Ja, och torkarbladen värms av slingor i rutan.
10. Går det att stänga av ESP? Kör på landet ofta och har behov av det. Nej, det finns inget behov heller. Antispinn kan begränsas (slirstart).
11. Hur många hjul driver Y dual motor på? Detta är en svår teknisk fråga som har med differentialen att göra. Få känner till detta. Så det är ingen idé att svara här om man inte är mekaniskt riktigt kunnig.
För de som är kunniga är det självklart att en framhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget på halt underlag, den är enhjulsdriven egentligen. Och en "fyrhjulsdriven" bil egentligen är tvåhjulsdriven. Ett fåtal "fyrhjulsdrivna" bilar har differentialspärr baktill och kan bli trehjulsdrivna.
En del bilar har "fuskdiff" dvs den bromsar spinnande hjul så att kraften förs över till hjulet bredvid.
Hur är det med Tesla Y dual motor ? Två eller fyrhjulsdriven eller trehjulsdriven eller fuskdiff?
De allra flesta bilar idag har "fuskdiff" med en öppen diff och bromsning av spinnande hjul, även Tesla. Skillnaden är att detta fungerar mycket bättre på en elbil jämfört med avgasbilar. Dessutom saknas mellandiff eftersom bilen har två motorer
13. Är bilen "fyrhjulsdriven (tvåhjulsdriven)" när man backar? (Rätt många billiga asienbilar är enbart "fyrhjulsdrivna (tvåhjulsdrivna)" bara när man kör framåt). Lika bakåt som framåt hos Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Frågor om Y

Inlägg av Anderzzon »

Kan lägga till att Model Y har ett off-road läge som jag använde en del i vintras när det var så mycket snö. Bilen går som på räls. Jag hade inte heller problem att ta mig ut på gatan trots att jag bor i en backe och hade skottat ut all snö från uppfarten så det låg typ minst 30 cm snö på vägen.
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Bengt-re skrev: 29 maj 2023 18:50
Jag har en kristallkula och i den ser jag en framtid med en arg, bitter och besviken Teslaförare....


Om man har så många detaljerade och lite.... ovanliga krav slutar det sällan bra.... Köp en Subaru istället - de klickar nog i fler boxar...
Jag tror inte det att jag blir besviken. Jag reder mig säkert bra med bilen.
När jag provkörde blev jag nästan rädd, 0-100 på 3,8 sek.
Den gick som en motorcykel. Det finns visst en liknande Y som går mindre snabbt, men den ville inte företaget köpa p.g.a. lägre restvärde, sämre andrahandsvärde.

Alla frågor avser olika funktioner som jag behöver ta hänsyn till. Tex om det räcker med dubbfritt, vilket beror på konfigurationen av drivsystemet, konc spolarvätska m.m. Det är bara det att jag önskar veta mer innan för att det skall bli lättare att ev. modifiera vissa saker på bilen, såsom 12 volt osv.
Senast redigerad av Bilist, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Frågor om Y

Inlägg av Lewkis »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:04
Bengt-re skrev: 29 maj 2023 18:50
Jag har en kristallkula och i den ser jag en framtid med en arg, bitter och besviken Teslaförare....


Om man har så många detaljerade och lite.... ovanliga krav slutar det sällan bra.... Köp en Subaru istället - de klickar nog i fler boxar...
Jag tror inte det att jag blir besviken. Jag reder mig säkert bra med bilen. Alla frågor avser olika funktioner som jag behöver ta hänsyn till. Tex om det räcker med dubbfritt, vilket beror på konfigurationen av drivsystemet, konc spolarvätska m.m. Det är bara det att jag önskar veta mer innan för att det skall bli lättare att ev. modifiera vissa saker på bilen, såsom 12 volt osv.
Fascinerande att du säger dig vara kompetent nog att förstå en massa saker. Men du verkar inte vara kompetent nog att öppna ägarmanualen? Nej, det kanske inte var schysst att säga att "du är ute och cyklar" men din attityd är på samma nivå då du dumförklarar alla genom att berätta hur duktig du är samtidigt som du inte vet hur man googlar eller får fram manualen där nästan alla dina frågor besvaras ;-)

Skärpning!
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Ägarmanual. Jag har inte instruktionsboken för jag har inte bilen ännu.
Tack om du kan tipsa om en länk!

Ja, jag är inte duktig på att söka på internet. Använder det sällan. Har inte tiden riktigt eller intresset. Mest bankärenden och e-post.

Jag dumförklarar ingen. Absolut inte.

Om jag är duktig vet jag inte? Det får andra avgöra. Jag har jobbat som mekaniker för tunga fordon. Kanske något har man snappat upp om drivsystem när man har renoverat hundratals av dem?
Senast redigerad av Bilist, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Frågor om Y

Inlägg av Lewkis »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:09
Ägarmanual. Jag har inte instruktionsboken för jag har inte bilen ännu.
Tack om du kan tipsa om en länk!

Jag dumförklarar ingen. Absolut inte.

Om jag är duktig vet jag inte? Det får andra avgöra. Jag har jobbat som mekaniker för tunga fordon. Kanske något har man snappat upp om drivsystem när man har renoverat hundratals av dem?
Om du kollar mitt första inlägg i tråden har du en länk där...
För att återanvända dina egna ord igen "Skärpning!".
Bilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 maj 2023 12:41

Re: Frågor om Y

Inlägg av Bilist »

Hej, ser ingen länk. Tyvärr.
Är inte så van vid internet och använder det sällan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Frågor om Y

Inlägg av AAKEE »

Bilist skrev: 29 maj 2023 18:37
Hej, jag undanber mig sådana tråkiga svar. "Ute och cyklar"
Otroligt att även detta forum är drabbat av påhopp och tråkiga kommentarer. Skärpning! (Eller det var som jag trodde?)

Jag har arbetat som utvecklare och mekaniker av olika fordon och jag antar att jag koll på systemen.

En vanlig tvåhjulsdriven bil driver bara på ett hjul i taget om det är halt och slirigt. Prova själv med i princip vilken bil du vill.
Det stämmer inte, den tvåhjulsdrivna driver såklart på bägge hjulen.

Bägge hjulen får exakt samma vridmoment om man inte har diffbroms eller diffspärr.
En diffspärr eller diffbroms möjliggör att överföra moment till det hjul som har bättre fäste från det som har sämre.

Utan diffbroms/spärr är vridmomentet alltid 50-50% medans en diffspärr kan ge allt mellan 0-100% —> 100-0%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Unia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Frågor om Y

Inlägg av Unia »

Bilist, kolla även " Does Tesla Build a Good AWD System? "

SwedishAdvocate
Inlägg: 5418
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor om Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bilist skrev: 29 maj 2023 20:15
Hej, ser ingen länk. Tyvärr.
Är inte så van vid internet och använder det sällan.
Ser inte första svaret i tråden ut så här (fast ant. med mindre textstorlek då)?

manual.png
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar