Svar: Nej, nej och nej. FSD betan är en Nordamerika-branch som då och då synkas med produktionsversionen. Det är inte single-stack ännu och heller inte möjlig att använda i Europa på grund av avsaknad av validering och att tekniken man använder inte är godkänd.
När det gäller lagar och bestämmelser, läs det jag har skrivit i diverse trådar om UNECE:s R79, R157 och DCAS-drafts och vägen till implementation i lag av den senare efter det. I bästa fall får vi en del av FSD-funktioner (typ NoA med automatiska filbyten ligger närmast till) andra halvan av 2024, troligare senare.
Svar: Nej, nej och nej. FSD betan är en Nordamerika-branch som då och då synkas med produktionsversionen. Det är inte single-stack ännu och heller inte möjlig att använda i Europa på grund av avsaknad av validering och att tekniken man använder inte är godkänd.
När det gäller lagar och bestämmelser, läs det jag har skrivit i diverse trådar om UNECE:s R79, R157 och DCAS-drafts och vägen till implementation i lag av den senare efter det. I bästa fall får vi en del av FSD-funktioner (typ NoA med automatiska filbyten ligger närmast till) andra halvan av 2024, troligare senare.
Har inte följt ärendet alls. FSD när jag hade det som demo gick inte alls använda vintertid, i princip inga AP-funktioner i övrigt vintertid.
För mig går det ju fetbort, något som bara fungerar mellan mitten på maj och mitten på oktober. Sen har det blivit sämre på alla punkter, och de akut dåliga har ijte förbättrats alls på 2 1/2 år…
Men, FSD Beta skulle inte kunna implementeras med krav på händerna på ratten, precis som nu? Är det inte tillåtet?
Nja det är väll flera som inte behöver det längre efter 1000 miles?
Jag fattar inte alls vad du menar här. Kan du förtydliga?
Det är tydligen så att vissa som har testat betan länge inte behöver röra ratten hela tiden.
Tack, nu fattar jag vad du menade.
Jag tänker att vad Tesla gör för groteska undantag i för influencers i USA är väl knappast relevant för den här diskussionen som heter "FSD i Sverige". Systemet säljs i USA som ett hands-on/eyes-on förarstöd och i EU finns det inga L2 hands-off system som är godkända i dagsläget.
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Det är tydligen så att vissa som har testat betan länge inte behöver röra ratten hela tiden.
Vänster knä rycker en hel del... Jag har också testat detta och det går bra att bara hålla lite motstånd med låret konstant mot ratten för att den ska tro att man håller i den.
... kan vara så dom gjort
Re: FSD i Sverige?
Postat: 27 jun 2023 10:46
av clecab
En ny FSD version släpptes nyligen.
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Skärmbild 2023-06-27 104319.png
Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Det är nog Teslas egna bilar som ska användas när de påbörjar utvecklingen för Sverige/EU
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Min far fick den precis till sin tyska YP, och ja, han har FSD-licensen.
Skärmbild 2023-06-27 104319.png
Efter nedladdningen fick han godkänna något och skicka iväg svaret till Tesla. Jag väntar på rapport.
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Ja det finns ett EU-regelverk och svensk lagstiftning för testverksamhet av autonoma bilar, men FSD är ju inte autonomt så det är inte applicerbart. Utöver det tror jag inte man skulle se några hundra tusen bilar som ägs av konsumenter som testverksamhet.
I UNECE finns redan regler för Level 3 på motorväg i 130 km/h (R157) som är godkänd av alla länder inkl EU/Sverige, men det finns inte någon EU/svensk lag som implementerar den.
För Level 2 (förarstöd, det FSD är) så håller arbetsgruppen i UNECE och EU tillsammans på att ta fram regelverk och godkännandeprocesser för "DCAS - Driver Control Assistance Systems" som det kallas:
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.
Poängen är ju att det är olämpligt och direkt livsfarligt att släppa vägen med blicken även om bilen styr.
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.
Det jag nämnde var den subjektiva upplevelsen av att man uppfattar i grunden väldigt snarlika system som mycket mer "autonoma" när man inte fysiskt håller i ratten.