Sida 1 av 2
Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 20:52
av vigge50
Drivkraft Sverige rapporterar månadsvis om mängden fordonsbränslen som levererats till mackar i Sverige och detta är något som bör påverkas nu när antalet elbilar ökar i Sverige. Nu är det såklart mer än bara bilar som använder fossila bränslen så speciellt i siffrorna för diesel så får man ta hänsyn till lastbilar mm.
För att ta bort eventuella säsongsvariationer så gjorde jag ett diagram där jag kör rullande 12-månader.
Man kan se flera intressanta saker här tycker jag.
Att dieselbilar började ta fart för många år sedan gjorde att försäljningen av bensin har gått konstant neråt under lång tid samtidigt som dieselförsäljningen ökat. Men sen kom dieselgat och många plug-in hybrider gjordes med bensin, 2019 hände något...
Den konstanta ökningen av diesel stannade till 2016 när HVO100 kom på marknaden men i slutet av 2018 så sjunker försäljningen av HVO100 och vanlig diesel ökar, är detta då priset började öka kraftigt på HVO100?
Att vi körde mindre bil 2020 och 2021 förvånar nog ingen med tanke på pandemin.
Trots att elbilar stod för en markant andel av försäljningen i slutet av förra året och har även gjort i år samtidigt som ekonomin är mer ansträngd än på länge så ser vi att försäljningen i början av året gått upp i jämförelse med förra året, varför?
Hur länge till kan elbilar stå för en markant andel av nybilsförsäljningen innan vi börjar se tydliga tecken även här på det?
Visst, även om försäljningen har gått upp senaste månaderna så är vi fortfarande en bit under vad som var normalt 2010-2020 för bensin+diesel men när börjar vi se en markant nedgång här?
Siffrorna är fram till och med mars förutom E85 där det verkar va lite längre fördröjning på datan.
https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 20:58
av Airlift
Utan att ha bra data på vad snittförbrukning ligger på i den kollektiva fordonsflottan blir det ändå lite svårt att sätta fingret på om det körs minde eller körs mer. På tunga fordon har förbrukning gått ner ganska tydligt och där omsätts även fordon i snabbare takt.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 21:13
av vigge50
En annan sak jag precis kom på, i början av förra året skedde Rysslands invasion av Ukraina vilket ledde till galet höga priser på bensin och diesel. Blir av den anledningen kanske lite missvisande att jämföra årets försäljning med förra året, många som körde mindre förra året av den anledningen.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 21:30
av mikebike
Vilken färg har vätgas i diagrammet?

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 21:42
av eksnil
Undrar vilken ny skatt politikerna hittar på när kurvorna vänder neråt? Det är enorma summor som dras in med skatt och moms på bensin och diesel.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 22:08
av Arctic Drifter
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.
Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.
Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 22:19
av Fredrik j
Arctic Drifter skrev: ↑01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.
Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.
Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Under covid åkte mina gamla föräldrar en hel del bil. Det var det säkraste sättet att komma ut och röra på sig och samtidigt vara isolerade.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 22:39
av Airlift
Arctic Drifter skrev: ↑01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.
Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.
Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Vill tro att detaljhandeln ökade på sidan med online/”postorder”
Iaf märktes det på godsflyget.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 jun 2023 22:45
av Jerker
mikebike skrev: ↑01 jun 2023 21:30
Vilken färg har vätgas i diagrammet?
Vätgas är färglös!

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 jun 2023 09:13
av NiklasTesla
vigge50 skrev: ↑01 jun 2023 20:52
Drivkraft Sverige rapporterar månadsvis om mängden fordonsbränslen som levererats till mackar i Sverige och detta är något som bör påverkas nu när antalet elbilar ökar i Sverige. Nu är det såklart mer än bara bilar som använder fossila bränslen så speciellt i siffrorna för diesel så får man ta hänsyn till lastbilar mm.
För att ta bort eventuella säsongsvariationer så gjorde jag ett diagram där jag kör rullande 12-månader.
Bränsleförsäljning.PNG
Man kan se flera intressanta saker här tycker jag.
Att dieselbilar började ta fart för många år sedan gjorde att försäljningen av bensin har gått konstant neråt under lång tid samtidigt som dieselförsäljningen ökat. Men sen kom dieselgat och många plug-in hybrider gjordes med bensin, 2019 hände något...
Den konstanta ökningen av diesel stannade till 2016 när HVO100 kom på marknaden men i slutet av 2018 så sjunker försäljningen av HVO100 och vanlig diesel ökar, är detta då priset började öka kraftigt på HVO100?
Att vi körde mindre bil 2020 och 2021 förvånar nog ingen med tanke på pandemin.
Trots att elbilar stod för en markant andel av försäljningen i slutet av förra året och har även gjort i år samtidigt som ekonomin är mer ansträngd än på länge så ser vi att försäljningen i början av året gått upp i jämförelse med förra året, varför?
Hur länge till kan elbilar stå för en markant andel av nybilsförsäljningen innan vi börjar se tydliga tecken även här på det?
Visst, även om försäljningen har gått upp senaste månaderna så är vi fortfarande en bit under vad som var normalt 2010-2020 för bensin+diesel men när börjar vi se en markant nedgång här?
Siffrorna är fram till och med mars förutom E85 där det verkar va lite längre fördröjning på datan.
https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Tack för bra inlägg och statistik.
För bensin och diesel misstänker jag att vi aldrig igen kommer att gå över peaken 2020. Återhämtade sig sedan lite till 2022 (dock inte över 2020års nivå) och sedan fullskaliga invasionen av Ukraina med efterföljande höga drivmedelspriser (priserna hade dock börjat gå upp innan) om vi nu har passerat peak oil (utvinningsmässigt) lär vi inte gå över 2022års försäljning av bensin/diesel igen. Sveriges Co2 utsläpp från vägtrafiken ser onekligen ut att gå nedåt.
Skulle vara kul om man även kunde lägga in grafen sålda KWH el (då många drivmedelsbolag nu installerar snabbladdare).
MVH
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 jun 2023 09:27
av Bjelke
Fredrik j skrev: ↑01 jun 2023 22:19
Arctic Drifter skrev: ↑01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.
Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.
Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Under covid åkte mina gamla föräldrar en hel del bil. Det var det säkraste sättet att komma ut och röra på sig och samtidigt vara isolerade.
Även många som tog bil isf kollektivtrafik (blev ju snabbt en rekommendation också).
Samtidigt så var det ju många som började jobba hemifrån…?
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 jun 2023 10:25
av Fredrik j
Bjelke skrev: ↑02 jun 2023 09:27
Fredrik j skrev: ↑01 jun 2023 22:19
Arctic Drifter skrev: ↑01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.
Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.
Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Under covid åkte mina gamla föräldrar en hel del bil. Det var det säkraste sättet att komma ut och röra på sig och samtidigt vara isolerade.
Även många som tog bil isf kollektivtrafik (blev ju snabbt en rekommendation också).
Samtidigt så var det ju många som började jobba hemifrån…?
Ja, det drev på åt båda håll. Samtidigt blev ju bensin/diesel väldigt billigt. Jag nöjeskörde själv mer under covidsommaren än andra.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 jun 2023 23:08
av vigge50
De flesta ser kanske tråden redan men eftersom ni efterfrågade möjligheten att jämföra datan i denna tråden med körsträckor.
viewtopic.php?t=33151
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 21 okt 2023 10:37
av vigge50
Har nu uppdaterat siffrorna men nyare data för i år, där kan man se att dieselförsäljningen började vända neråt i maj och har sen dess tappat för varje månad. Detta har skett i en långsam takt men det går neråt, däremot så ser man att försäljningen av FAME under denna perioden har ökar i ungefär samma volymer som diesel gått neråt. Så detta kanske är något vi kommer se än mer av nästa år när reduktionsplikten går ner, efterfrågan på rena bränslen kommer öka ytterligare för att få miljövänliga transporter.
Bensin har däremot fortsatt öka under året fram till augusti då det vände ner plötsligt, ska blir intressant och se om det var en tillfällighet eller om bensin nu också kommer gå neråt framöver.
Kollar vi på hopslagningen av bensin och diesel så har den ny gått ner tre månader i sträck, frågan är när vi kommer under bottenrekordet under perioden 2011 fram tills nu som var december 2022 sätt till rullande 12-månader.
Data:
https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 21 okt 2023 14:53
av TiborBlomhall
Jag vet inte riktigt hur reduktionsplikten räknas i de graferna men minskad reduktionsplikt kommer medföra ökad fossilt bensin- och dieselbehov trots lika många liter drivmedel sålda vid pump.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 21 okt 2023 15:18
av vigge50
TiborBlomhall skrev: ↑21 okt 2023 14:53
Jag vet inte riktigt hur reduktionsplikten räknas i de graferna men minskad reduktionsplikt kommer medföra ökad fossilt bensin- och dieselbehov trots lika många liter drivmedel sålda vid pump.
Dessa grafer gäller antal sålda liter från pump, alltså är delar av bensinen och dieseln här förnyelsebar. Alltså kommer dessa graferna inte påverkas av ändrar reduktionsplikt mer än att vissa kanske i större utsträckning kommer gå efter bränslena som är 100% förnyelsebara.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 05 jun 2024 21:51
av vigge50
Försäljningen av dieseln minskade definitivt under december 2023 vilket med största sannolikhet hade att göra med att många väntade in det nya året för att tanka. Men även om vi såg en viss återhämtning i januari så tog den inte ikapp hela tappet och efter det så har försäljningen fortsatt neråt.
Delar av nedgången kan förklaras med att både FAME och HVO100 har ökat i försäljning men här börjar nog elbilar och laddhyrider att ha ett avtryck, frågan är väll mest hur snabbt det kommer sjunka framöver.
Här är ett diagram fram till och med mars, det ska dock påverkas att just mars i år hade fler helger än förra året, då diagrammet visar levererad bränsle ut till mackarna så kan det påverkas av antalet helgdagar.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 01 dec 2025 20:48
av vigge50
En liten uppdatering här med data fram t o m september i år.
Försäljningen av diesel är nu nere på en nivå som vi inte har sett sen 2014 och det finns inte mycket som tyder på någon återhämtning nu när dieselbilar har mindre än 5% av nybilsförsäljningen. Det är möjligtvis om många som idag köper HVO100 skulle gå tillbaka till vanlig diesel men det har jag svårt och se om inte något speciellt händer.
Efter att regeringen sänkte reduktionsplikten så ökade försäljningen av HVO100 gradvis men även om regeringen höjde den igen i år så ser vi att försäljningen fortsätter att öka. I september var det första månaden sen 2018 som det såldes över 50 000 m3 HVO100 så det finns möjligheter för HVO100 att växa ytterligare lite.
Vi kan över se att FAME har tappat i försäljning de senaste året vilket jag antar är över till HVO100 men vet ej med säkerhet.
När det kommer till bensin så är bottenpunkten fortfarande i början av 2021 mitt i pandemin, återstår att se när vi kan få ner även bensinförsäljningen till lägre nivåer.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 06:09
av chaffis75
vigge50 skrev: ↑01 dec 2025 20:48
En liten uppdatering här med data fram t o m september i år.
Bränsleförsäljning.PNG
Försäljningen av diesel är nu nere på en nivå som vi inte har sett sen 2014 och det finns inte mycket som tyder på någon återhämtning nu när dieselbilar har mindre än 5% av nybilsförsäljningen. Det är möjligtvis om många som idag köper HVO100 skulle gå tillbaka till vanlig diesel men det har jag svårt och se om inte något speciellt händer.
Efter att regeringen sänkte reduktionsplikten så ökade försäljningen av HVO100 gradvis men även om regeringen höjde den igen i år så ser vi att försäljningen fortsätter att öka. I september var det första månaden sen 2018 som det såldes över 50 000 m3 HVO100 så det finns möjligheter för HVO100 att växa ytterligare lite.
Vi kan över se att FAME har tappat i försäljning de senaste året vilket jag antar är över till HVO100 men vet ej med säkerhet.
När det kommer till bensin så är bottenpunkten fortfarande i början av 2021 mitt i pandemin, återstår att se när vi kan få ner även bensinförsäljningen till lägre nivåer.
Intressant graf.. tack..
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 06:45
av Xyborg
vigge50 skrev: ↑01 dec 2025 20:48
En liten uppdatering här med data fram t o m september i år.
Bränsleförsäljning.PNG
Försäljningen av diesel är nu nere på en nivå som vi inte har sett sen 2014 och det finns inte mycket som tyder på någon återhämtning nu när dieselbilar har mindre än 5% av nybilsförsäljningen. Det är möjligtvis om många som idag köper HVO100 skulle gå tillbaka till vanlig diesel men det har jag svårt och se om inte något speciellt händer.
Efter att regeringen sänkte reduktionsplikten så ökade försäljningen av HVO100 gradvis men även om regeringen höjde den igen i år så ser vi att försäljningen fortsätter att öka. I september var det första månaden sen 2018 som det såldes över 50 000 m3 HVO100 så det finns möjligheter för HVO100 att växa ytterligare lite.
Vi kan över se att FAME har tappat i försäljning de senaste året vilket jag antar är över till HVO100 men vet ej med säkerhet.
När det kommer till bensin så är bottenpunkten fortfarande i början av 2021 mitt i pandemin, återstår att se när vi kan få ner även bensinförsäljningen till lägre nivåer.
Intressant! En högst anekdotiskt datapunkt är att företaget jag jobbar på (jobbar med Fastighetsförvaltning åt kommersiella fastighetsägare) upplever ett allt högre tryck från kunder och ägare gällande diverse hållbarhetsfrågor. Det och faktumet att det nu faktiskt finns flera eldrivna, vettiga alternativ från tillverkarna har lett till att en allt större del av de dieseldrivna skåpbilar våra tekniker kör ersätts med eldrivna motsvarigheter när de byts ut. Det är också en trend vi ser bland våra konkurrenter i branschen.
Så där har vi en tidigare ganska opåverkad del av fordonsflottan som först nu börjar elektrifieras ordentligt. Det kan nog tänkas ge avtryck i grafen under kommande år.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 06:51
av Fredrik j
Xyborg skrev: ↑02 dec 2025 06:45
vigge50 skrev: ↑01 dec 2025 20:48
En liten uppdatering här med data fram t o m september i år.
Bränsleförsäljning.PNG
Försäljningen av diesel är nu nere på en nivå som vi inte har sett sen 2014 och det finns inte mycket som tyder på någon återhämtning nu när dieselbilar har mindre än 5% av nybilsförsäljningen. Det är möjligtvis om många som idag köper HVO100 skulle gå tillbaka till vanlig diesel men det har jag svårt och se om inte något speciellt händer.
Efter att regeringen sänkte reduktionsplikten så ökade försäljningen av HVO100 gradvis men även om regeringen höjde den igen i år så ser vi att försäljningen fortsätter att öka. I september var det första månaden sen 2018 som det såldes över 50 000 m3 HVO100 så det finns möjligheter för HVO100 att växa ytterligare lite.
Vi kan över se att FAME har tappat i försäljning de senaste året vilket jag antar är över till HVO100 men vet ej med säkerhet.
När det kommer till bensin så är bottenpunkten fortfarande i början av 2021 mitt i pandemin, återstår att se när vi kan få ner även bensinförsäljningen till lägre nivåer.
Intressant! En högst anekdotiskt datapunkt är att företaget jag jobbar på (jobbar med Fastighetsförvaltning åt kommersiella fastighetsägare) upplever ett allt högre tryck från kunder och ägare gällande diverse hållbarhetsfrågor. Det och faktumet att det nu faktiskt finns flera eldrivna, vettiga alternativ från tillverkarna har lett till att en allt större del av de dieseldrivna skåpbilar våra tekniker kör ersätts med eldrivna motsvarigheter när de byts ut. Det är också en trend vi ser bland våra konkurrenter i branschen.
Så där har vi en tidigare ganska opåverkad del av fordonsflottan som först nu börjar elektrifieras ordentligt. Det kan nog tänkas ge avtryck i grafen under kommande år.
Det är hantverkarbilar som står för en stor andel av dieselbilarna som säljs så när dom går över kommer försäljningen gå ner kraftigt.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 08:08
av Xyborg
Fredrik j skrev: ↑02 dec 2025 06:51
Xyborg skrev: ↑02 dec 2025 06:45
vigge50 skrev: ↑01 dec 2025 20:48
En liten uppdatering här med data fram t o m september i år.
Bränsleförsäljning.PNG
Försäljningen av diesel är nu nere på en nivå som vi inte har sett sen 2014 och det finns inte mycket som tyder på någon återhämtning nu när dieselbilar har mindre än 5% av nybilsförsäljningen. Det är möjligtvis om många som idag köper HVO100 skulle gå tillbaka till vanlig diesel men det har jag svårt och se om inte något speciellt händer.
Efter att regeringen sänkte reduktionsplikten så ökade försäljningen av HVO100 gradvis men även om regeringen höjde den igen i år så ser vi att försäljningen fortsätter att öka. I september var det första månaden sen 2018 som det såldes över 50 000 m3 HVO100 så det finns möjligheter för HVO100 att växa ytterligare lite.
Vi kan över se att FAME har tappat i försäljning de senaste året vilket jag antar är över till HVO100 men vet ej med säkerhet.
När det kommer till bensin så är bottenpunkten fortfarande i början av 2021 mitt i pandemin, återstår att se när vi kan få ner även bensinförsäljningen till lägre nivåer.
Intressant! En högst anekdotiskt datapunkt är att företaget jag jobbar på (jobbar med Fastighetsförvaltning åt kommersiella fastighetsägare) upplever ett allt högre tryck från kunder och ägare gällande diverse hållbarhetsfrågor. Det och faktumet att det nu faktiskt finns flera eldrivna, vettiga alternativ från tillverkarna har lett till att en allt större del av de dieseldrivna skåpbilar våra tekniker kör ersätts med eldrivna motsvarigheter när de byts ut. Det är också en trend vi ser bland våra konkurrenter i branschen.
Så där har vi en tidigare ganska opåverkad del av fordonsflottan som först nu börjar elektrifieras ordentligt. Det kan nog tänkas ge avtryck i grafen under kommande år.
Det är hantverkarbilar som står för en stor andel av dieselbilarna som säljs så när dom går över kommer försäljningen gå ner kraftigt.
IMG_2204.png
Spännande, då stämde mina spekulationer utifrån min anekdot då

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 11:32
av manneson
Det står utlevererad volym, dvs från oljebolagen, inte nödvändigtvis från en ”mack”?
Antar det därmed ingår även lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, jordbruksmaskiner etc?
Skulle gissa att deras volym är minst sagt signifikant.
Vissa av dessa kommer kanske elektrifieras snabbare än personbilar. Många stadsbussar går ju nu på el. Allt fler långfärdsbussar också. Säkert flera av dessa som gick på HVO100, E95 etc en period.
Lätta lastbilar/skåpbilar säljs många eldrivna nu när det finns varianter med hyfsad räckvidd.
Även tunga lastbilar finns det många alternativ av numera.
Laddoperatörer har byggt hundratals stora laddparker genom Europa dedikerade för lastbilar på långfärd. Många stora åkerier köper in hundratals nya eldrivna lastbilar, med viss hjälp av EU-bidrag.
Entreprenadmaskiner och jordbruksmaskiner, särskilt de sistnämnda, lär nog ta längre dock.
De tenderar ju att använda hög effekt under långa perioder. Dvs de skulle behöva batterier med många MWh, vilket inte är rimligt i närtid.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 16:29
av jonasl
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige
Postat: 02 dec 2025 17:09
av Fredrik j
jonasl skrev: ↑02 dec 2025 16:29
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.
I den lilla "håla" där jag bor har vi elbussar sedan något år tillbaka.