Massor av fel vid leverans av ny MS
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Det verkar ju fortfarande vara sant att man ska undvika de USA-tillverkade bilarna. Vilket haveri
Model Y LR AWD 2022
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Trist men så är det nog.
Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Jag hade inte ens väntat 5 min på att lämna tillbaka bilen... Bit i det sura äpplet nu.. Behåller du den kommer du alltid störa dig på detvampyren skrev: ↑16 jun 2023 16:21Trist men så är det nog.
Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Fan va fattig lackning. Hur djup är repan på sidan? Konstigt att de inte vill ta på sig det. Jag hade i varje fall skickat mail att nyttja ångerrätten. Tror att de kommer snabba på med att besluta om de tänker åtgärda det.
De kommer ändå inte kunna sälja bilen för 1,2mille.
De kommer ändå inte kunna sälja bilen för 1,2mille.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Har ingen koll på hur Teslas lack ”brukar” vara, men om jag inte hade vetat bättre hade jag tagit bilen för omlackerad. Detta kanske är ”Tesla-standard” (jag hoppas att lacken inte är så dålig) men en fabrikslackerad bil bör inte se ut sådär.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Från Kalifornien är det nog inte ovanligt med denna nivå. Var samma på den svarta SPlaid jag avbokade gör en vecka sedan. MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Jämfört med min S och X från 2018 har det nog tyvärr gått utför.
Båda är i bättre skick i lacken efter 7k och 10k mil än den S demobil med 1000 mil jag avbokade.
Jämfört med min S och X från 2018 har det nog tyvärr gått utför.
Båda är i bättre skick i lacken efter 7k och 10k mil än den S demobil med 1000 mil jag avbokade.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Fatta att vänta i hela 2 år på leverans av en ny bil och så blir det så här. Det är inte direkt en Dacia för 99k utan MS för 1 mille. Det verkar som det går för bra för Tesla så som de behandlar sina kunder. Ytrosten på skruvarna är minsta problemet i sammanhanget men "svetslopporna" under lacken är en katastrof, dessa delar måste ju lackas om, på en helt ny bil, det är oerhört dåligt av Tesla att släppa fram sådana bilar från fabrik till kund, går inte att komma ifrån. Tesla måste börja tappa kunder på det.Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
jpetters
Vad menar du med MIC ?MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Japp, hoppas det biter dem rejält i svansen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
MIC = Made In China
MIG = Made in Germany
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Helt ofattbart detta… pissig sits men hade också lämnat tillbaka på stört
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Made In ChinaUnia skrev:jpetters
Vad menar du med MIC ?MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Made In China får väl anses bättre ihopskruvad än MiG ( finns inget som tyder på motsatsen om man läser här på sidan )
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Jag kommenterade kvalitet på lack och där verkar G vara minst lika bra som C.Unia skrev:Made In China får väl anses bättre ihopskruvad än MiG ( finns inget som tyder på motsatsen om man läser här på sidan )
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Som någon annan skrev, du kommer aldrig bli nöjd med denna bil och det kommer nog inte bli ett så bra ekonomiskt köp som du hade hoppats. Lämna tillbaka och gå till ett annat märke.vampyren skrev: ↑16 jun 2023 16:21Trist men så är det nog.
Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
27,8 kWp solceller
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Precis vad jag sa till butikchefen men det verkar som besluten tas på högre nivå. Han bara håller med om allt jag säger men kan inte göra något. Inte en ge kompensation. Helt tragiskt.Unia skrev: ↑16 jun 2023 21:48Fatta att vänta i hela 2 år på leverans av en ny bil och så blir det så här. Det är inte direkt en Dacia för 99k utan MS för 1 mille. Det verkar som det går för bra för Tesla så som de behandlar sina kunder. Ytrosten på skruvarna är minsta problemet i sammanhanget men "svetslopporna" under lacken är en katastrof, dessa delar måste ju lackas om, på en helt ny bil, det är oerhört dåligt av Tesla att släppa fram sådana bilar från fabrik till kund, går inte att komma ifrån. Tesla måste börja tappa kunder på det.Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Överväger det starkt nu! Älskar själva teknologiska delen och infotainment men jag är också pedant/petig och kan störa mig på små saker och här är det många mindre och större saker som jag inte ens vet om de kommer och fixa eller säga det är enligt spec.Dafro skrev: ↑17 jun 2023 07:42Som någon annan skrev, du kommer aldrig bli nöjd med denna bil och det kommer nog inte bli ett så bra ekonomiskt köp som du hade hoppats. Lämna tillbaka och gå till ett annat märke.vampyren skrev: ↑16 jun 2023 16:21Trist men så är det nog.
Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Får kanske spara till nästa version av Tycan eller nya BMW i5 eller rent av Q8
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Lämna tillbaka skiten, jag hoppas på tillverkning av model S/X i Europa på sikt med bättre kvalitet…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
X/S är inte volymbilar så de kommer nog aldrig tillverkas någon annan stans. Låga volymer är kanske också en del av problemet, det blir inte lönsamt att optimera produktionen på samma sätt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Jo, men är en kompensation lösningen på problemet? Egentligen inte, man vill ha en helt ny produkt som man har betalat stora pengar för, en miljon är ju trots allt en hel del pengar. Tesla ska leverera en helt ny bil enligt avtalet! Inte en bil med en massa småfel och lackdefekter. Kan de inte åtgärda det så skulle jag lämna tillbaka vagnen. Ren principsak för min del.Precis vad jag sa till butikchefen men det verkar som besluten tas på högre nivå. Han bara håller med om allt jag säger men kan inte göra något. Inte en ge kompensation. Helt tragiskt.
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Det värsta är att om du skulle beställa om skulle du med relativt stor sannolikhet få en bil med ”skador” igen.vampyren skrev: ↑17 jun 2023 08:49
Överväger det starkt nu! Älskar själva teknologiska delen och infotainment men jag är också pedant/petig och kan störa mig på små saker och här är det många mindre och större saker som jag inte ens vet om de kommer och fixa eller säga det är enligt spec.
Får kanske spara till nästa version av Tycan eller nya BMW i5 eller rent av Q8
Läser man amerikanska forum så verkar det som att det levereras mest bilar med defekter nu. Antagligen börjar vi se baksidan av att Tesla bygger bilar ”effektivare” än andra.
Elon har nog pressat det här för långt!
Hoppas det biter Tesla rejält i svansen först, så de lär sig att leverera på rätt sida om skamgränsen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Massor av fel vid leverans av ny MS
Enligt chatgpt:
——-
Om Tesla i Sverige inte löser leveransproblem med nya bilar till sina kunder, kan det bero på flera olika faktorer. En möjlighet kan vara att de tekniska problemen inte är något som Tesla betraktar som fel utan snarare normala variationer i produktionen. En annan möjlig förklaring kan vara resursbegränsningar, inklusive tillgången till reservdelar eller certifierade tekniker.
Det är också möjligt att det finns kommunikationsproblem mellan företaget och dess kunder. I sådana fall kan det vara en god idé för kunder att tydligt och detaljerat dokumentera och kommunicera alla problem de stöter på.
——-
Svar ett att de ser det som normalt och ok förklarar väl det mesta (tyvärr).
——-
Om Tesla i Sverige inte löser leveransproblem med nya bilar till sina kunder, kan det bero på flera olika faktorer. En möjlighet kan vara att de tekniska problemen inte är något som Tesla betraktar som fel utan snarare normala variationer i produktionen. En annan möjlig förklaring kan vara resursbegränsningar, inklusive tillgången till reservdelar eller certifierade tekniker.
Det är också möjligt att det finns kommunikationsproblem mellan företaget och dess kunder. I sådana fall kan det vara en god idé för kunder att tydligt och detaljerat dokumentera och kommunicera alla problem de stöter på.
——-
Svar ett att de ser det som normalt och ok förklarar väl det mesta (tyvärr).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)