Rea på performance lagerbilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av BigEasy »

AAKEE skrev: 08 jun 2023 11:34
BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:27
Är det inte lite lägre utväxling på P också?
Nope, det låter väldigt osannolikt.

Manualen stipulerar 9:1 oberoende av variant.
Vad är det som gör att P är snabbare från stillastående men är i princip lika snabba över 100 km/h? Bara en mjukvarubegränsning på vridmomentet på LR? Vore det skillnad i effekt så skulle vi väl se en större skillnad ju högre hastigheten är?

0-100 km/h så tar P 1 sekund på LR. Däremot ska LR vara 1 tiondel snabbare än P mellan 100 och 140 km/h.

Jag förstår att det här inte är vetenskapliga tider men något säger det väl?

https://fastestlaps.com/comparisons/4gt9e733hsu1
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av taliz »

BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:58
AAKEE skrev: 08 jun 2023 11:34
BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:27
Är det inte lite lägre utväxling på P också?
Nope, det låter väldigt osannolikt.

Manualen stipulerar 9:1 oberoende av variant.
Vad är det som gör att P är snabbare från stillastående men är i princip lika snabba över 100 km/h? Bara en mjukvarubegränsning på vridmomentet på LR? Vore det skillnad i effekt så skulle vi väl se en större skillnad ju högre hastigheten är?

0-100 km/h så tar P 1 sekund på LR. Däremot ska LR vara 1 tiondel snabbare än P mellan 100 och 140 km/h.

Jag förstår att det här inte är vetenskapliga tider men något säger det väl?

https://fastestlaps.com/comparisons/4gt9e733hsu1
Skulle bli mycket förvånad om det är något annat än mjukvara som reglerar det.
Tesla vill garanterat inte producera bilar med olika hw om det inte är absolut nödvändigt.
Sålde de inte t.o.m. ett tag möjligheten att uppgradera LR till P?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 08 jun 2023 12:13
BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:58
AAKEE skrev: 08 jun 2023 11:34
BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:27
Är det inte lite lägre utväxling på P också?
Nope, det låter väldigt osannolikt.

Manualen stipulerar 9:1 oberoende av variant.
Vad är det som gör att P är snabbare från stillastående men är i princip lika snabba över 100 km/h? Bara en mjukvarubegränsning på vridmomentet på LR? Vore det skillnad i effekt så skulle vi väl se en större skillnad ju högre hastigheten är?

0-100 km/h så tar P 1 sekund på LR. Däremot ska LR vara 1 tiondel snabbare än P mellan 100 och 140 km/h.

Jag förstår att det här inte är vetenskapliga tider men något säger det väl?

https://fastestlaps.com/comparisons/4gt9e733hsu1
Skulle bli mycket förvånad om det är något annat än mjukvara som reglerar det.
Tesla vill garanterat inte producera bilar med olika hw om det inte är absolut nödvändigt.
Sålde de inte t.o.m. ett tag möjligheten att uppgradera LR till P?
Vi vet med säkerhet att P har en starkare motor. 2018 och den första månaden 2019 hade LR samma bakre motor, sedan bytte man "ned" den bakre motorn på LR.

Min motor heter "980" och LR efter tidigt 2019 heter "990" har jag för mig.
Jag minns inte exakta antalet men låt oss säga att 980 har 24 mosfets/effekttransistorer i sin inverter så har 990 bara 16st.

Det finns isärplockat och dokumenterat, jag har beskrivit det tidigare här på forumet:
viewtopic.php?p=505967&hilit=980#p505967
viewtopic.php?p=721044&hilit=980#p721044

Det är inte samma effekt eller acceleration i LR och P i högre farter heller. Bromsdata visar tydligt att bilarna har begränsad torque upp till cirka 75-80 km/h eller så, sedan håller bilarna den torquen en liten bit, efter det är det invertern som begränsar varvid effekten sjunker sakta med ökad fart. Det blir successivt mindre skillnad med högre fart men P > LR Boost > LR
Model3P_LR_pwr.png
Tesla har precis hållit på med ett byte av motorer med klassiska lindningar till "Hairpin-motorer".
För performance är det en starkare motor bak, precis som innan. Base rear motor har 600A som spec, perfromance rear motor har 800A.
8a5c4a9c9665562070f6d43a1692509bab5372ac_2_583x500.png
[Edit]Just det, mans er under permissible variants and versions att LR FÅR använda performancemotorn. Precis som vanligt hos Tesla får man (normalt) alltid det som man beställt, minst. I model Y vet jag att när skiftet mellan de äldre motorerna och hairpin var det en redig mix i Y LR mellan normala motorer(både base och performance) och hairpin (både base och performance). Man kan alltså inte vara helt hundra på att man fått en basemotor bara för att man har en LR. De här variationerna är nog vanligast precis när man byter modell på motorerna och Tesla stoppar in allt de har för tillfället för att bli av med det gamla, och samma med nytt = finns det bara performanceversionen i lager åker den in i en LR också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dr Mabuse skrev: 08 jun 2023 07:28
...] Jag vill förstå vad det är för skillnad mellan LR och P, nu när priserna på P sjunker och färgkombinationerna jag helst vill ha blir tillgängliga på begagnatmarknaden.
Nu var väl det här kanske inte riktigt din fråga, men har du testat en full-'gas'-acceleration i en LR?... 0-100 på ca 4,4 sekunder är rätt brutalt det med... Känns ordentligt i magen. Nu har ju jag (så klart) inte testat med en Ferrari F40 – men är man riktigt duktig kan man tydligen få ner den till 4,1 sekunder. Så LR är ju inte sådär jättelångt ifrån...

Har tyvärr inte heller testat en P. Den är väl antagligen helt sjuk... :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 08 jun 2023 13:14

Nu var väl det här kanske inte riktigt din fråga, men har du testat en full-'gas'-acceleration i en LR?... 0-100 på ca 4,4 sekunder är rätt brutalt det med... Känns ordentligt i magen. Nu har ju jag (så klart) inte testat med en Ferrari F40 – men är man riktigt duktig kan man tydligen få ner den till 4,1 sekunder. Så LR är ju inte sådär jättelångt ifrån...

Har tyvärr inte heller testat en P. Den är väl antagligen helt sjuk... :shock:
Jag har hållt på med sportiga bilar länge, har en hobbybil på 955kg med 450hk (snart dags tuna om med ett par 100hk till).
Har haft prestanda-audis också.

Första gången någon blivit åksjuk med tiltade gyron till dagen efter är med min M3P. Det kan låta som en lioten skillnad med 1s, men det är ganska stor upplevd skillnad mellan 4.3 och 3.3.

Gillar man brutal acceleration rekommenderas absolut Performance. Väl värd prisskillnaden i vanliga fall (nu är det nästan ingen skillnad som jag tolkar det). Den kortare rangen är skitsamma, räcker ändå. Det kommer vara ett dyrare däckskonto, det är i princip allt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 08 jun 2023 13:02
taliz skrev: 08 jun 2023 12:13
BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:58
AAKEE skrev: 08 jun 2023 11:34
BigEasy skrev: 08 jun 2023 11:27
Är det inte lite lägre utväxling på P också?
Nope, det låter väldigt osannolikt.

Manualen stipulerar 9:1 oberoende av variant.
Vad är det som gör att P är snabbare från stillastående men är i princip lika snabba över 100 km/h? Bara en mjukvarubegränsning på vridmomentet på LR? Vore det skillnad i effekt så skulle vi väl se en större skillnad ju högre hastigheten är?

0-100 km/h så tar P 1 sekund på LR. Däremot ska LR vara 1 tiondel snabbare än P mellan 100 och 140 km/h.

Jag förstår att det här inte är vetenskapliga tider men något säger det väl?

https://fastestlaps.com/comparisons/4gt9e733hsu1
Skulle bli mycket förvånad om det är något annat än mjukvara som reglerar det.
Tesla vill garanterat inte producera bilar med olika hw om det inte är absolut nödvändigt.
Sålde de inte t.o.m. ett tag möjligheten att uppgradera LR till P?
Vi vet med säkerhet att P har en starkare motor. 2018 och den första månaden 2019 hade LR samma bakre motor, sedan bytte man "ned" den bakre motorn på LR.

Min motor heter "980" och LR efter tidigt 2019 heter "990" har jag för mig.
Jag minns inte exakta antalet men låt oss säga att 980 har 24 mosfets/effekttransistorer i sin inverter så har 990 bara 16st.

Det finns isärplockat och dokumenterat, jag har beskrivit det tidigare här på forumet:
viewtopic.php?p=505967&hilit=980#p505967
viewtopic.php?p=721044&hilit=980#p721044

Det är inte samma effekt eller acceleration i LR och P i högre farter heller. Bromsdata visar tydligt att bilarna har begränsad torque upp till cirka 75-80 km/h eller så, sedan håller bilarna den torquen en liten bit, efter det är det invertern som begränsar varvid effekten sjunker sakta med ökad fart. Det blir successivt mindre skillnad med högre fart men P > LR Boost > LR

Model3P_LR_pwr.png

Tesla har precis hållit på med ett byte av motorer med klassiska lindningar till "Hairpin-motorer".
För performance är det en starkare motor bak, precis som innan. Base rear motor har 600A som spec, perfromance rear motor har 800A.

8a5c4a9c9665562070f6d43a1692509bab5372ac_2_583x500.png

[Edit]Just det, mans er under permissible variants and versions att LR FÅR använda performancemotorn. Precis som vanligt hos Tesla får man (normalt) alltid det som man beställt, minst. I model Y vet jag att när skiftet mellan de äldre motorerna och hairpin var det en redig mix i Y LR mellan normala motorer(både base och performance) och hairpin (både base och performance). Man kan alltså inte vara helt hundra på att man fått en basemotor bara för att man har en LR. De här variationerna är nog vanligast precis när man byter modell på motorerna och Tesla stoppar in allt de har för tillfället för att bli av med det gamla, och samma med nytt = finns det bara performanceversionen i lager åker den in i en LR också.
Det enda som är bekräftat är väl att de har(hade?) en annan label?
990 vs 980. Numera är det ju nya motorer.
Är ju förövrigt inget nytt att man endast har mjukvaruskillnader i praktiken, finns ju gott om avgasbilar som på pappret har olika prestanda men hårdvaran är densamma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 08 jun 2023 13:20
SwedishAdvocate skrev: 08 jun 2023 13:14

Nu var väl det här kanske inte riktigt din fråga, men har du testat en full-'gas'-acceleration i en LR?... 0-100 på ca 4,4 sekunder är rätt brutalt det med... Känns ordentligt i magen. Nu har ju jag (så klart) inte testat med en Ferrari F40 – men är man riktigt duktig kan man tydligen få ner den till 4,1 sekunder. Så LR är ju inte sådär jättelångt ifrån...

Har tyvärr inte heller testat en P. Den är väl antagligen helt sjuk... :shock:
Jag har hållt på med sportiga bilar länge, har en hobbybil på 955kg med 450hk (snart dags tuna om med ett par 100hk till).
Har haft prestanda-audis också.

Första gången någon blivit åksjuk med tiltade gyron till dagen efter är med min M3P. Det kan låta som en lioten skillnad med 1s, men det är ganska stor upplevd skillnad mellan 4.3 och 3.3.

Gillar man brutal acceleration rekommenderas absolut Performance. Väl värd prisskillnaden i vanliga fall (nu är det nästan ingen skillnad som jag tolkar det). Den kortare rangen är skitsamma, räcker ändå. Det kommer vara ett dyrare däckskonto, det är i princip allt.
Instämmer, kommer från BMW och där får man vara van att betala ~50k för M-sport, som i grundutförande bara brukar vara designelement. P ger detta och bättre prestanda.

Min entusiastbil gör 0-100 under 5 sek, den känns onekligen slöare efter att vi köpte en P (visserligen en Y som såklart är slöare än 3P).
Det rappaste jag kört är en P100D i nedförsbacke (10%), den accelerationen var brutal++.

Men i ärlighetens namn så behöver en elbil oftast ha en viss SOC samt temperatur på batteriet för att leverera fullt.
Laddar sällan över 65% SOC och då får jag heller aldrig det där riktiga klippet som finns över 80 % SOC och varmt batteri, en liten besvikelse faktiskt. Gissar att skillnaden mellan P och LR är mindre med kallt batteri och låg SOC, AAKEE har du data för detta?
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 08 jun 2023 11:23
Jag bytte från Michelin prestandadäck till Pirelli på samma fälg, samma dimension en gång och bilen (ICE-bil) tog 10% mer med det däcket!
Jag bytte från slitna sommardäck till nya åt andra hållet, Pirelli till Michelin, nyligen på min Model X och det var märkbart högre förbrukning efter det. Skulle säga 5-10% trots samma däcktryck och varmare ute.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 08 jun 2023 13:46

Det enda som är bekräftat är väl att de har(hade?) en annan label?
990 vs 980. Numera är det ju nya motorer.
Är ju förövrigt inget nytt att man endast har mjukvaruskillnader i praktiken, finns ju gott om avgasbilar som på pappret har olika prestanda men hårdvaran är densamma.
Det som är bekräftat är följande:
990-motorn står som 600A i certifieringsdokumenten
980-motorn som 800A

-I reservdelskatalogen står
990 som MOSFET-630A
980 som MOSFET-800A

-De som tagit isär motorn/invertern har sett att det bara är 18 MOSFET i 990 medans det är 24 i 980.
1CA3FC21-A6C7-4378-91C7-516EA90A2D78.jpeg
18/24= 3/4. 3/4 av 800 = 600

Så sen är det upptill den resande att avgöra vad som är bekräftat.

Frågar man mig, är det tillräckligt bekräftat att det är en medvetet klenare motor i LR.
Eftersom man säljer mest LR och Model 3/Y har samma setup blir det ganska mycket pengar på en miljon motorer, det är säkerligen därför som detta genomförts.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 08 jun 2023 13:48

Jag bytte från slitna sommardäck till nya åt andra hållet, Pirelli till Michelin, nyligen på min Model X och det var märkbart högre förbrukning efter det. Skulle säga 5-10% trots samma däcktryck och varmare ute.
Japp, jag gjorde det bytet förra sommaren men på M3P.
Fick lovvatt nödköpa två Pirelli PZ4 lokalt, dyrt (ej elect) pga att de onlinebeställda däcken* tog en väldans tid att komma, och med de två bak märktes ingen skillnad i förbrukning (två gamla + två nya pirelli) men när michelin ps4s kom på blev det uppenbart mer.


*) Samma sak hände mig nu i vår till Audin: däcken spårlöst borta, PDP fick den till närmaste stordepå, när postnord tog över sket det sig.
Posten har haft dem här i stan å höll på att returnera till Tyskland när jag rotade i det.
(Ingen avi, inget telefonsamtal, ingenting i appen)
Hur svårt ska det vara? Posten har tränat i flera hundra år ändå kan de inte det! 😡
(Oklart vad som hände förea året men eftersom posten var inblandad då också…)
Skönt skriva av sig lite, även om ’Off topic’
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 08 jun 2023 13:47

Men i ärlighetens namn så behöver en elbil oftast ha en viss SOC samt temperatur på batteriet för att leverera fullt.
Laddar sällan över 65% SOC och då får jag heller aldrig det där riktiga klippet som finns över 80 % SOC och varmt batteri, en liten besvikelse faktiskt. Gissar att skillnaden mellan P och LR är mindre med kallt batteri och låg SOC, AAKEE har du data för detta?
Jag har inte mätt någon P med LG-batteriet med det finns de som har.
LG-batteriet levererar sämre effekt än Panasonicbatteriet. Man måste ligga runt 75-85% SOC och varmt batteri för att få ut det som bilen vill ha.
Har man varmt battery med bra SOC kommer det sannolikt inte bli någon skillnad 0-80 km/h då bilen begränsar torquen till ett fast värde.
Det blir inte full effekt föränn strax efter 80 km/h.
Jag har för mig jag har postat eivissas (på teslamotorsclub och ett tyskt forum) mätdata tidigare, det finns i detalj för både Panasonic och LG.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 08 jun 2023 14:55
taliz skrev: 08 jun 2023 13:46

Det enda som är bekräftat är väl att de har(hade?) en annan label?
990 vs 980. Numera är det ju nya motorer.
Är ju förövrigt inget nytt att man endast har mjukvaruskillnader i praktiken, finns ju gott om avgasbilar som på pappret har olika prestanda men hårdvaran är densamma.
Det som är bekräftat är följande:
990-motorn står som 600A i certifieringsdokumenten
980-motorn som 800A

-I reservdelskatalogen står
990 som MOSFET-630A
980 som MOSFET-800A

-De som tagit isär motorn/invertern har sett att det bara är 18 MOSFET i 990 medans det är 24 i 980.

1CA3FC21-A6C7-4378-91C7-516EA90A2D78.jpeg

18/24= 3/4. 3/4 av 800 = 600

Så sen är det upptill den resande att avgöra vad som är bekräftat.

Frågar man mig, är det tillräckligt bekräftat att det är en medvetet klenare motor i LR.
Eftersom man säljer mest LR och Model 3/Y har samma setup blir det ganska mycket pengar på en miljon motorer, det är säkerligen därför som detta genomförts.
Motorn kan ju vara identisk fast växelriktaren har färre transistorer...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Zlatje »

Eyy ser ingen rea på blockets P ;) dags för alla att dumpa sina annonser med 50.000 minst. Ingen ger 500'+ för en begagnad P nu
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av BigEasy »

Arctic Drifter skrev: 08 jun 2023 13:47

Instämmer, kommer från BMW och där får man vara van att betala ~50k för M-sport, som i grundutförande bara brukar vara designelement. P ger detta och bättre prestanda.
Säger inte att M-sport är prisvärt men det är trots allt lite mer än du ger sken av. M-ratt, M-växelspak, sportstolar med alcantara och andra sidokjolar, annan front, annan akter... Och undra om inte svart innertak också ingår? Har även för mig att man får bättre pris på andra tillval också såsom variabel sportstyrning, adaptivt M-chassi och M-bromsar. M-Sport låser även upp andra färger som är exklusiva för M-Sport. Dvs hade man ändå velat ha M-ratt, sportstolar osv så är det inte så tokigt.

Hos Tesla får du andra fälgar, en liten kolfiberspoiler och andra pedaler. That's it. Förutom den snabbare accelerationen, främst under 100 km/h, då. Ja och åtminstone annan färg på bromsoken. Kanske skiljer något på bromsarna annars också?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 08 jun 2023 16:29
Motorn kan ju vara identisk fast växelriktaren har färre transistorer...
Vad är det jag försökt säga de sista fem inläggen, ish? 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 08 jun 2023 17:24
mikebike skrev: 08 jun 2023 16:29
Motorn kan ju vara identisk fast växelriktaren har färre transistorer...
Vad är det jag försökt säga de sista fem inläggen, ish? 😂
Fast det är inte det du har skrivit, så du är kanske dålig på att förklara? ;)
"Frågar man mig, är det tillräckligt bekräftat att det är en medvetet klenare motor i LR."
Vad jag förstår handlar det om drivenheter här. D.v.s. motor, transmission och växelriktare integrerat till en enhet. Det som skiljer är alltså antalet transistorer i växelriktaren?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av pefreli »

Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 08 jun 2023 19:06

Fast det är inte det du har skrivit, så du är kanske dålig på att förklara? ;)
"Frågar man mig, är det tillräckligt bekräftat att det är en medvetet klenare motor i LR."
Vad jag förstår handlar det om drivenheter här. D.v.s. motor, transmission och växelriktare integrerat till en enhet. Det som skiljer är alltså antalet transistorer i växelriktaren?
Ja, jag är kass på förklara.
Ja, det är 18 i 990(LR) mot 24 i 980(P).

Vi började här:
taliz skrev: 08 jun 2023 12:13

Skulle bli mycket förvånad om det är något annat än mjukvara som reglerar det.
Tesla vill garanterat inte producera bilar med olika hw om det inte är absolut nödvändigt.
Sålde de inte t.o.m. ett tag möjligheten att uppgradera LR till P?
Jag har redovisat att det är en annan motor (990) i LR, som inte kan leverera samma effekt som i P.
Det som skiljer, eller varför rent tekniskt (#effekttransistorer i inverter) är sannolikt oväsentligt för de flesta. Den kan inte ge samma effekt som Performancemotorn.

Det är inte bara mjukvara utan även hårdvara (Caviat för de redan redovisade variationerna.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar

M3 trimotor miniplaid, jatack ! 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av BigEasy »

pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av taliz »

pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Vore kul, då skulle man nog bli bra sugen att köpa en igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Oryd »

BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Är M3P känsligare för SOC än LR?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av BigEasy »

Oryd skrev: 08 jun 2023 22:21
BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Är M3P känsligare för SOC än LR?
Ärligt talat har jag dålig koll på det. Men Plaid är väl inte så känslig och LR delar antagligen mycket teknik med Plaid.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av pefreli »

BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av BigEasy »

pefreli skrev: 08 jun 2023 22:53
BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.

BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
Skriv svar