Rea på performance lagerbilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Airlift »

taliz skrev: 09 jun 2023 13:33


Av den enkla anledningen att Tesla inte ville döda försäljningen av S och X.
3an var ett logiskt steg på vägen till Y. Hade 3an haft kombilucka skulle man samtidigt få svårare att sälja Y.
Det skall alltid finnas något att uppgradera/betala mer för helt enkelt..
Låter som väl tillrättalagd. Som att Audi inte skulle göra A5 SB för att det kan störa försäljningen av Q5, eller BMW inte skulle göra 4 serie GC för det kan påverka försäljningen av X3.

Nä. Den förklaringen tror jag inte på ett dugg. Däremot är USA svårt sedan-troget på standardbilssidan. De har även två-fas i ladduttaget och 60Hz. Inget man behöver bejaka det heller 8-)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av taliz »

Airlift skrev: 10 jun 2023 00:45
taliz skrev: 09 jun 2023 13:33


Av den enkla anledningen att Tesla inte ville döda försäljningen av S och X.
3an var ett logiskt steg på vägen till Y. Hade 3an haft kombilucka skulle man samtidigt få svårare att sälja Y.
Det skall alltid finnas något att uppgradera/betala mer för helt enkelt..
Låter som väl tillrättalagd. Som att Audi inte skulle göra A5 SB för att det kan störa försäljningen av Q5, eller BMW inte skulle göra 4 serie GC för det kan påverka försäljningen av X3.

Nä. Den förklaringen tror jag inte på ett dugg. Däremot är USA svårt sedan-troget på standardbilssidan. De har även två-fas i ladduttaget och 60Hz. Inget man behöver bejaka det heller 8-)
Du glömmer att Tesla då gick med förlust och hade försvinnande liten volym.
Dvs du kan inte jämföra med en stor etablerad tillverkare som har hög volym och vinst.
Strategier och produktmässiga möjligheter ser helt annorlunda ut för dessa scenario.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Airlift »

taliz skrev: 10 jun 2023 06:21


Du glömmer att Tesla då gick med förlust och hade försvinnande liten volym.
Dvs du kan inte jämföra med en stor etablerad tillverkare som har hög volym och vinst.
Strategier och produktmässiga möjligheter ser helt annorlunda ut för dessa scenario.
Det är två helt olika prisklasser ändå. Folk som har råd med en S köper en S om de vill ha en S....
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av taliz »

Airlift skrev: 10 jun 2023 13:25
taliz skrev: 10 jun 2023 06:21


Du glömmer att Tesla då gick med förlust och hade försvinnande liten volym.
Dvs du kan inte jämföra med en stor etablerad tillverkare som har hög volym och vinst.
Strategier och produktmässiga möjligheter ser helt annorlunda ut för dessa scenario.
Det är två helt olika prisklasser ändå. Folk som har råd med en S köper en S om de vill ha en S....
Det var det inte då. Man sålde S 60 för under 700k tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av martinot »

BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:43
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 12:39
Acceleration hit eller acceleration dit, beror väl på vad man prioriterar.

Har ej kört M3P men om den är 10 % snabbare 0-100 än MYP så lär det röra på sig. Har ännu inte förlorat några rödljusrace med min, oavsett vinter- eller sommarväglag.

Jag gillar BMW och allra helst M-modellerna. Men ska den matcha en M3P så lär man aktivera launchcontrol och helt plötsligt blir det inte lika diskret som med en elbil. Men gällande körkänsla så tycker jag Teslan spelar en division lägre, jämför vi dessutom med äldre BMW's (innan respirator och elservo blev standardutrustning) så spelar Teslan ett par divisoner lägre, enligt mig!
Nej M3P är ju en väldigt effektiv rödljusracer så det vad man vill göra med bilen så är den klockren. :) Fast vill men verkligen det?

Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
Det beror på vad man skall främst ha bilen till. Jag tycker M3 är en perfekt bil att busköra i vardagen med. Kör inte på bana alls, så för mig personligan så är valet lätt.

Fördelen med M3 tycker jag dock inte är rakt fram på raksträckor eller vid rödljus (det fixar alla elbilar, även tunga stora SUV), utan M3 kommer just till sin absoluta rätt på vägar med många branta kurvor.

Kombon av låg vikt (för att var elbil så är M3 extremt lätt i sin storleksklass), ligga hyfsat lågt över marken (även om inte extremt) och med elbilens kraftiga vridmoment i låga farter gör bilen till helt underbar att busköra med i vardagen på slingriga vägar.

Ju mer kurviga vägar, ju mer drar du ifrån andra bilar och ju roligare är den att köra! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Albin »

Klintan skrev: 09 jun 2023 09:58
Nu även räntekampanj 2.99% på dessa bilar. (3 LR/P)
Tack så mycket, ditt inlägg kostade mig 581k… :D
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Apollo »

Magnus66 skrev: 06 jun 2023 22:32
Tack!, blev en vit.
Beställde du en av dem som fanns klar för leverans i Malmö? Hämtar du på plats eller får du den levererad? :D

Beställde själv en M3P vit/svart. Fanns klar för leverans i Malmö, valde leveransplats Umeå när jag knappade in mitt postnummer. Nu är det bara vänta på SMS..
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Collin87 »

Apollo skrev: 12 jun 2023 20:14
Magnus66 skrev: 06 jun 2023 22:32
Tack!, blev en vit.
Beställde du en av dem som fanns klar för leverans i Malmö? Hämtar du på plats eller får du den levererad? :D

Beställde själv en M3P vit/svart. Fanns klar för leverans i Malmö, valde leveransplats Umeå när jag knappade in mitt postnummer. Nu är det bara vänta på SMS..
Då får du nog räkna med en resa till Malmö för att hämta bilen.
Har läst om några stycken som gjort precis som du å knappat in annan leveransplats än den som är stämplad på bilen redan, dom har glatt fått hämta där den står eller stå över.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Apollo »

Pratade med en Erik hos Tesla Umeå idag och han menade på att bilen skulle transporteras upp till Umeå i slutet av denna vecka. Om jag nu valt att hämta i Malmö och den finns klar för leverans bör jag väl fått sms om att hämta vid det här laget? Hittat regnr redan..
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Collin87 »

Apollo skrev: 12 jun 2023 21:10
Pratade med en Erik hos Tesla Umeå idag och han menade på att bilen skulle transporteras upp till Umeå i slutet av denna vecka. Om jag nu valt att hämta i Malmö och den finns klar för leverans bör jag väl fått sms om att hämta vid det här laget? Hittat regnr redan..
Då har du nog haft tur.
"Klar gör leverans" i Tesla standard betyder inte att bilen bestämt står klar för leverans.
Bara att gå in å läsa i väntrumstrådarna.
Och det har som sagt varit personer som gjort precis som du som valt närmaste uthämtningsställe, men beställt en lagerbil som haft platsstatus i annan stad. Dom har inte haft turen att den blivit flyttat dit dom önskat.

Men om det nu stämmer och allt går i lås så får man bara gratulera :D
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Apollo »

Ja men nu är man ju lite nervös..vågar inte lita till hundra på vad han säger. Men enligt honom såg han då min beställning och menade att jag fick hämta den i Umeå. Jag uppdaterar när jag vet mer.
- Model 3 Performance 2023
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Dafro »

Apollo skrev: 12 jun 2023 21:34
Ja men nu är man ju lite nervös..vågar inte lita till hundra på vad han säger. Men enligt honom såg han då min beställning och menade att jag fick hämta den i Umeå. Jag uppdaterar när jag vet mer.
Strax kvartalsslut sa bull.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Richardk »

Nu är rabatterade Performance bilar slut vad jag kan se. När blir nästa sänkning?
Och vilka modeller sänks?
Blir det sänkning av Plaid?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Maw »

Richardk skrev: 13 jun 2023 21:45
Nu är rabatterade Performance bilar slut vad jag kan se. När blir nästa sänkning?
Och vilka modeller sänks?
Blir det sänkning av Plaid?
Ser ut att finnas 8 rabatterade m3p kvar när jag kollade nu...
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Richardk »

Maw skrev: 13 jun 2023 21:54
Richardk skrev: 13 jun 2023 21:45
Nu är rabatterade Performance bilar slut vad jag kan se. När blir nästa sänkning?
Och vilka modeller sänks?
Blir det sänkning av Plaid?
Ser ut att finnas 8 rabatterade m3p kvar när jag kollade nu...
Sant, fel av mig. Kollade bara på de vita för 569900kr. Dom är slut.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av BigEasy »

Maw skrev: 13 jun 2023 21:54
Richardk skrev: 13 jun 2023 21:45
Nu är rabatterade Performance bilar slut vad jag kan se. När blir nästa sänkning?
Och vilka modeller sänks?
Blir det sänkning av Plaid?
Ser ut att finnas 8 rabatterade m3p kvar när jag kollade nu...

De lägger upp nya kontinuerligt.
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Zlatje »

Bra rea och bra ränta. Hade de bara haft parkeringssensorer.... Dock även om det ser bra ut, så kommer värdetappet vara extra stort så fort Highland släpps/blir beställbar, vilket kan vara inom 1 månad.

Svävar dock med musknappen varje dag för månadskostnaden är ''svinlåg'' på 60mån med privatköp jämfört med andra bilar i samma prisklass. 4500kr + sådär 500kr i försäkring i 3 år (vagnskadegarantin) är sinnesjukt bra med 4 år garanti som ger ro för själen. Speciellt när alla bilhandlare ger runt 8% ränta nu (deras listränta är 7.49 fr.o.m igår.)
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Apollo »

Jag tänkte samma som dig men slog ändå till på en vit för 569. Galet bra pris för en helt ny performance. Även om highland kommer ut inom en månad så lär det säkert vara lång leverans, säkert några fel på de tidigare bilarna vilket det alltid är med nya modeller. Jag behöver bil ganska snabbt då jag sitter utan nu så valet för mig vart ganska enkelt. Men ska bli häftigt se hur highland blir, när dem kommer däremot vet nog bara teala själva..1 månad eller 7 månader..who knows
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Apollo »

Någon här som beställt lagerbil och fått någon uppdatering för upphämtning? Har beräknad leverans 16-30 Juni, hittat vin och regnr men inte hört något om något mer specifik leverans.
- Model 3 Performance 2023
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Zlatje »

Apollo skrev: 14 jun 2023 08:05
Jag tänkte samma som dig men slog ändå till på en vit för 569. Galet bra pris för en helt ny performance. Även om highland kommer ut inom en månad så lär det säkert vara lång leverans, säkert några fel på de tidigare bilarna vilket det alltid är med nya modeller. Jag behöver bil ganska snabbt då jag sitter utan nu så valet för mig vart ganska enkelt. Men ska bli häftigt se hur highland blir, när dem kommer däremot vet nog bara teala själva..1 månad eller 7 månader..who knows
Ja det är det som suger men Tesla haha. De har säkerligen all information men de kör psykologisk krigsföring med att sänka räntan och priset på nuvarande bilar :lol: precis som de erbjöd 1.99% ränta på model 3 i våras sen 14 dagar efter Q1 slut (när ångerrätten passerat för alla), då dumpar de priset på bilen :|
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Collin87 »

Zlatje skrev: 14 jun 2023 08:41
Apollo skrev: 14 jun 2023 08:05
Jag tänkte samma som dig men slog ändå till på en vit för 569. Galet bra pris för en helt ny performance. Även om highland kommer ut inom en månad så lär det säkert vara lång leverans, säkert några fel på de tidigare bilarna vilket det alltid är med nya modeller. Jag behöver bil ganska snabbt då jag sitter utan nu så valet för mig vart ganska enkelt. Men ska bli häftigt se hur highland blir, när dem kommer däremot vet nog bara teala själva..1 månad eller 7 månader..who knows
Ja det är det som suger men Tesla haha. De har säkerligen all information men de kör psykologisk krigsföring med att sänka räntan och priset på nuvarande bilar :lol: precis som de erbjöd 1.99% ränta på model 3 i våras sen 14 dagar efter Q1 slut (när ångerrätten passerat för alla), då dumpar de priset på bilen :|
Det var ju inte efter Q1 den "Stora" sänkningen gjordes, det var ju 13 januari. Alltså i början på Q1.
Visst skall vi se till just Performance så var det ju inte en så mycket mindre sänkning än just Q1 start.

Start Q1 sänkning M3:
SR -110 000:-
LR -98 000:-
P -70 990:-

Start Q2 sänkning M3:
SR -22 000:-
LR -22 000:-
P -56 000:-

Att just P sänktes med mer i Q2 var nog för att balansera upp prisskillnaden som varit innan alla sänkningar.
Var ju ca 40k som skillde mellan LR och P innan sänkningarna, precis som nu.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Zlatje »

Nu slänger dom in 1.000 mil gratis supercharge på köpet ;)

Från min mail:
10 000 km gratis Supercharging
Alla nya Model 3 Long Range Bakhjulsdrift, Model 3 Long Range Fyrhjulsdrift eller Model 3 Performance som levereras från 8 juni till 30 juni 2023 får 10 000 km gratis Supercharging*.


Det luktar nya model 3 faceliften på långa vägar! rea på bilarna, ränterabatt och nu fri super charging på köpet. De vill verkligen sälja alla model 3 i lager och att folk ska hämta ut model 3 innan kvartalsslut!
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av steffe68 »

Lyckades få det rabatterade priset på en vit/vit som står i Zeebrugge som ska levereras till Stockholm. Nån som har en uppfattning om Tesla löser det till senast 30/6 (för att få 2,99-räntan)?
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av Apollo »

steffe68 skrev: 19 jun 2023 12:44
Lyckades få det rabatterade priset på en vit/vit som står i Zeebrugge som ska levereras till Stockholm. Nån som har en uppfattning om Tesla löser det till senast 30/6 (för att få 2,99-räntan)?
Jag beställde en lagerbil som stod i Malmö och valde leverans till Umeå. Väntar fortfarande på ytterligare info när den kommer anlända till Umeå. EDD var först 16-30 Juni, nu är det ändrat till 24-30 Juni.
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Rea på performance lagerbilar

Inlägg av steffe68 »

Apollo skrev: 19 jun 2023 13:10
[quote=steffe68 post_id=728337 time=<a href="tel:1687171473">1687171473</a> user_id=9541]
Lyckades få det rabatterade priset på en vit/vit som står i Zeebrugge som ska levereras till Stockholm. Nån som har en uppfattning om Tesla löser det till senast 30/6 (för att få 2,99-räntan)?
Jag beställde en lagerbil som stod i Malmö och valde leverans till Umeå. Väntar fortfarande på ytterligare info när den kommer anlända till Umeå. EDD var först 16-30 Juni, nu är det ändrat till 24-30 Juni.
[/quote]

Ja, nu blir det läskiga nästan 2 veckors väntan. Känns om att Zeebrugge är lite mer osäkert än Malmö :-)
2023 M3P vit/vit
Skriv svar