Rea på performance lagerbilar
Moderator: Redaktion
Rea på performance lagerbilar
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 72&range=0
Kvartalshets eller highland?
Kvartalshets eller highland?
Elbilist sedan 2014
Re: Rea på performance lagerbilar
Galet. Vad kostade en M3P som mest?
Borde vara ett rimligt köp nu kan jag tycka.
Borde vara ett rimligt köp nu kan jag tycka.
Re: Rea på performance lagerbilar
Närmare 800K, men i vart fall 200K mer än det där.
Iom rykten om Highland etc så behöver man väl ett inctiament att bli av med lagrena.
Måste man int promt ha den senaste och inte blir missnöjd av att det kommer en uppdaterad snart är det ju ett givet köp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rea på performance lagerbilar
Varför sänker de inte LR och RWD då kan man undra?
Med tanke på vad Tesla gjorde med S/X så kan det vara sista chansen att köpa en ny Tesla med blinkersspak och växelspak.
I övrigt tycker jag det är dåligt att de inte flaggar för om/när/vad som kommer. Andra märken är betydligt mer öppna där. Volvo brukar t o m döpa sista årgången till Classic. Andra märken säljer med kraftigt rabatterade utrustningspaket o dyl.
Re: Rea på performance lagerbilar
Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Re: Rea på performance lagerbilar
Intressant att det endast är 10st av 48 M3P där priset sänks.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 14:59
Varför sänker de inte LR och RWD då kan man undra?
Med tanke på vad Tesla gjorde med S/X så kan det vara sista chansen att köpa en ny Tesla med blinkersspak och växelspak.
I övrigt tycker jag det är dåligt att de inte flaggar för om/när/vad som kommer. Andra märken är betydligt mer öppna där. Volvo brukar t o m döpa sista årgången till Classic. Andra märken säljer med kraftigt rabatterade utrustningspaket o dyl.
Samtidigt finns det 50st LR i lager och 36st SR så det är ingen större skillnad i antal kring modellerna.
Re: Rea på performance lagerbilar
Vill någon vänlig själ hjälpa mig lite,
Hur ska man resonera i valet och kvalet mellan en sådan bil M3P och en MY LR?
Har idag en M3 LR. Nyligen blivit 2 barns förälder. Bagageutrymmet har räckt till bra med ett barn. Med två barn lär jag behöva fälla ena stolen i baksätet inför resor där jag ska ha med mig incheckat bagage till flyg.
Lastutrymmet skulle kunna fungera skapligt om man fäller stolen. Men med lite kompromisser.....
Bättre körglädje i en M3P men bättre utrymmen i en MY.
Kan någon hjälpa mig med fler aspekter på hur man kan tänka i valet och kvalet?
Hur ska man resonera i valet och kvalet mellan en sådan bil M3P och en MY LR?
Har idag en M3 LR. Nyligen blivit 2 barns förälder. Bagageutrymmet har räckt till bra med ett barn. Med två barn lär jag behöva fälla ena stolen i baksätet inför resor där jag ska ha med mig incheckat bagage till flyg.
Lastutrymmet skulle kunna fungera skapligt om man fäller stolen. Men med lite kompromisser.....
Bättre körglädje i en M3P men bättre utrymmen i en MY.
Kan någon hjälpa mig med fler aspekter på hur man kan tänka i valet och kvalet?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Rea på performance lagerbilar
Om vardagen blir lättare med lite större bil så blir valet enkelt tycker jag iaf
småstrul ofta kan bli rätt så jobbigt i längden och en Y LR har ju också
bra drag och skaplig väghållning
småstrul ofta kan bli rätt så jobbigt i längden och en Y LR har ju också
bra drag och skaplig väghållning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Rea på performance lagerbilar
Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Re: Rea på performance lagerbilar
M3 känns rätt död på marknaden nu.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
27,8 kWp solceller
Re: Rea på performance lagerbilar
Varför inte en MYP? Väldigt lite påslag idag mot en MYLR och du får säkert igen det mesta när den ska säljas nästa gång. Bra kombo - praktiskt familjefraktare med körglädje.Arn skrev:Vill någon vänlig själ hjälpa mig lite,
Hur ska man resonera i valet och kvalet mellan en sådan bil M3P och en MY LR?
Har idag en M3 LR. Nyligen blivit 2 barns förälder. Bagageutrymmet har räckt till bra med ett barn. Med två barn lär jag behöva fälla ena stolen i baksätet inför resor där jag ska ha med mig incheckat bagage till flyg.
Lastutrymmet skulle kunna fungera skapligt om man fäller stolen. Men med lite kompromisser.....
Bättre körglädje i en M3P men bättre utrymmen i en MY.
Kan någon hjälpa mig med fler aspekter på hur man kan tänka i valet och kvalet?
Men oavsett modell, gå på en Y!
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: Rea på performance lagerbilar
Tack för synpunkter. Frugan säger precis samma sak som er att praktikalitet och komfort för familjen får gå före buskörning för förarens del.
Hade valt Model Y Performance alla dagar i veckan om det inte varit för ränterabatten. Har ju bilen som förmånsbil och en MYLR kan jag välja och behålla min lön men väljer jag en MYP är min gissning att jag får gå ner i lön med 2000 kr i månaden. Kanske inte värt för buskörningens del
Hade valt Model Y Performance alla dagar i veckan om det inte varit för ränterabatten. Har ju bilen som förmånsbil och en MYLR kan jag välja och behålla min lön men väljer jag en MYP är min gissning att jag får gå ner i lön med 2000 kr i månaden. Kanske inte värt för buskörningens del
Re: Rea på performance lagerbilar
Dafro skrev: ↑02 jun 2023 17:36M3 känns rätt död på marknaden nu.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Polestar 2 kommer slaktas framöver. Kommer en ny version nu med längre räckvidd dessutom.
Re: Rea på performance lagerbilar
Donk skrev: ↑02 jun 2023 17:43Varför inte en MYP? Väldigt lite påslag idag mot en MYLR och du får säkert igen det mesta när den ska säljas nästa gång. Bra kombo - praktiskt familjefraktare med körglädje.Arn skrev:Vill någon vänlig själ hjälpa mig lite,
Hur ska man resonera i valet och kvalet mellan en sådan bil M3P och en MY LR?
Har idag en M3 LR. Nyligen blivit 2 barns förälder. Bagageutrymmet har räckt till bra med ett barn. Med två barn lär jag behöva fälla ena stolen i baksätet inför resor där jag ska ha med mig incheckat bagage till flyg.
Lastutrymmet skulle kunna fungera skapligt om man fäller stolen. Men med lite kompromisser.....
Bättre körglädje i en M3P men bättre utrymmen i en MY.
Kan någon hjälpa mig med fler aspekter på hur man kan tänka i valet och kvalet?
Men oavsett modell, gå på en Y!
M3P alla dagar i veckan med det priset. Snabbare, snålare och bra utrymme.
Re: Rea på performance lagerbilar
Vilket batteri är det i dessa lagerbilar? 79kWh eller 82 kWh? Vilket batteri är det man ska ha?
Re: Rea på performance lagerbilar
En liten sak med SUV jämfört med sedan är att det är oerhört skönare när barnen ska i och ur barnstolarna i en högre bil. Väldigt mycket bättre för ryggen.Arn skrev: ↑02 jun 2023 16:50Vill någon vänlig själ hjälpa mig lite,
Hur ska man resonera i valet och kvalet mellan en sådan bil M3P och en MY LR?
Har idag en M3 LR. Nyligen blivit 2 barns förälder. Bagageutrymmet har räckt till bra med ett barn. Med två barn lär jag behöva fälla ena stolen i baksätet inför resor där jag ska ha med mig incheckat bagage till flyg.
Lastutrymmet skulle kunna fungera skapligt om man fäller stolen. Men med lite kompromisser.....
Bättre körglädje i en M3P men bättre utrymmen i en MY.
Kan någon hjälpa mig med fler aspekter på hur man kan tänka i valet och kvalet?
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Re: Rea på performance lagerbilar
Samma LG-batteri som suttit i senaste ~2 åren. Är väl 79kwh eller något sånt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea på performance lagerbilar
Jag väntade länge på Model Y. Sen när den släpptes så blev det precis så att den inte rymdes inom mina gränsbelopp.
Så jag valde en Model 3 och har varit riktigt nöjd med den i 18 månader.
Vi har barn 10 och 12 år så inga barnvagnar dock, med barnvagn hade jag lätt tagit en Y.
Men för oss har några långa långresor till fjällen med takbox och sommarsemester utan takbox fungerat utan problem.
Med 3LR vs YLR uppskattar jag mycket de där sista milen i räckvidd när man åker från täta laddområden. Och prestandan som är bättre på 3:an.
Med det sagt hade jag nog kanske ändå vägt över till Y om jag skulle byta idag, bara pga utrymmen. Men det behöver inte vara någon självklarhet. Med prisskillnaden nu hade jag med Y också gått på Performance.
Är bilen kostnadsneutral för företaget kommer du ju som sagt få tillbaka en del av pengarna när den säljs. Är det en ren tjänstebil som bara rätt av blåser 2k för dig i månaden hade jag nog stått ut med LR.
Så jag valde en Model 3 och har varit riktigt nöjd med den i 18 månader.
Vi har barn 10 och 12 år så inga barnvagnar dock, med barnvagn hade jag lätt tagit en Y.
Men för oss har några långa långresor till fjällen med takbox och sommarsemester utan takbox fungerat utan problem.
Med 3LR vs YLR uppskattar jag mycket de där sista milen i räckvidd när man åker från täta laddområden. Och prestandan som är bättre på 3:an.
Med det sagt hade jag nog kanske ändå vägt över till Y om jag skulle byta idag, bara pga utrymmen. Men det behöver inte vara någon självklarhet. Med prisskillnaden nu hade jag med Y också gått på Performance.
Är bilen kostnadsneutral för företaget kommer du ju som sagt få tillbaka en del av pengarna när den säljs. Är det en ren tjänstebil som bara rätt av blåser 2k för dig i månaden hade jag nog stått ut med LR.
Re: Rea på performance lagerbilar
Exakt.
Alla LR & P i Europa får samma LG-batteri sedan ett år. På pappret 78.8 kWh, men de brukar orka upp till 79 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rea på performance lagerbilar
Är 82 kWh ansett som bättre eller det spelar ingen roll?
Re: Rea på performance lagerbilar
Spelar det någon roll? Du kan inte få det på en ny bil, och de som har det är 2 år gamla nu med degraderade celler och gamla Intel Atom MCU etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea på performance lagerbilar
Ok. Ville bara försäkra mig om att det var det bra batteriettaliz skrev: ↑03 jun 2023 12:09Spelar det någon roll? Du kan inte få det på en ny bil, och de som har det är 2 år gamla nu med degraderade celler och gamla Intel Atom MCU etc.
Re: Rea på performance lagerbilar
Det var definitivt större, men som taliz beskriver har man inget val på en ny model 3.
Det börjar se ut som att LG-batteriet håller kapaciteten lite bättre. Det är kanske aningen tidigt att ge ett bensäkert uttalande, men som det verkar just nu är inte LG ett dåligt batteri alls.
LG laddar inte lika snabbt, man tappar kanske 5 minuter på en Supercharging-session. Inte
jätteviktigt för de flesta gissar jag.
LG-batteriet kan inte leverera lika mycket effekt, det klarar precis av att leverera den effekt M3P vill ha när man har runt 85% SOC och lite varmt batteri.
0-100km/h påverkas kanske ingenting eller bara lite eftersom bilen har en torque-begränsning upp till ca 80km/h.
Vid farter över det torde LG-batteriet ge aningen sämre acceleration än 82 kWh-batteriet.
Det är väl det som finns att säga.
Jag skulle inte motsätta mig det batteriet om jag skulle köpa ny M3 eller MY.
Det har precis kommit tecken på att Tesla kommer börja leverera LG-batteriet i USA också.
Tesla snvänder NMC-teknik i 4680 just nu så man kanske svänger över från NCA på större bredd nu när de fått bättre kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rea på performance lagerbilar
Tack för klargörandet. För priset 569900kr så känns det som en bra deal. Mycket lockande!AAKEE skrev: ↑03 jun 2023 12:25Det var definitivt större, men som taliz beskriver har man inget val på en ny model 3.
Det börjar se ut som att LG-batteriet håller kapaciteten lite bättre. Det är kanske aningen tidigt att ge ett bensäkert uttalande, men som det verkar just nu är inte LG ett dåligt batteri alls.
LG laddar inte lika snabbt, man tappar kanske 5 minuter på en Supercharging-session. Inte
jätteviktigt för de flesta gissar jag.
LG-batteriet kan inte leverera lika mycket effekt, det klarar precis av att leverera den effekt M3P vill ha när man har runt 85% SOC och lite varmt batteri.
0-100km/h påverkas kanske ingenting eller bara lite eftersom bilen har en torque-begränsning upp till ca 80km/h.
Vid farter över det torde LG-batteriet ge aningen sämre acceleration än 82 kWh-batteriet.
Det är väl det som finns att säga.
Jag skulle inte motsätta mig det batteriet om jag skulle köpa ny M3 eller MY.
Det har precis kommit tecken på att Tesla kommer börja leverera LG-batteriet i USA också.
Tesla snvänder NMC-teknik i 4680 just nu så man kanske svänger över från NCA på större bredd nu när de fått bättre kapacitet.
Re: Rea på performance lagerbilar
Ja, en bra deal!
Kan man leva med avsaknad av parkeringssensorer så är det bara köra på!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5