Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Rea på performance lagerbilar
Moderator: Redaktion
Re: Rea på performance lagerbilar
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Rea på performance lagerbilar
Jag tror det för många är en fråga om design.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Re: Rea på performance lagerbilar
Det tror inte jag. PS2 är ju en betydligt mindre bil än Model Y, interiört är den trängre än Model 3 också.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea på performance lagerbilar
Stämmer väl med min upplevelse. Har haft både panasonic och LG batterier på mina 3:or och jag upplevde en marginellt snabbare laddning av panasonic men hade också ca 8% degradering efter 2 år/5000 mil.AAKEE skrev: ↑03 jun 2023 12:25Det var definitivt större, men som taliz beskriver har man inget val på en ny model 3.
Det börjar se ut som att LG-batteriet håller kapaciteten lite bättre. Det är kanske aningen tidigt att ge ett bensäkert uttalande, men som det verkar just nu är inte LG ett dåligt batteri alls.
LG laddar inte lika snabbt, man tappar kanske 5 minuter på en Supercharging-session. Inte
jätteviktigt för de flesta gissar jag.
LG-batteriet kan inte leverera lika mycket effekt, det klarar precis av att leverera den effekt M3P vill ha när man har runt 85% SOC och lite varmt batteri.
0-100km/h påverkas kanske ingenting eller bara lite eftersom bilen har en torque-begränsning upp till ca 80km/h.
Vid farter över det torde LG-batteriet ge aningen sämre acceleration än 82 kWh-batteriet.
Det är väl det som finns att säga.
Jag skulle inte motsätta mig det batteriet om jag skulle köpa ny M3 eller MY.
Det har precis kommit tecken på att Tesla kommer börja leverera LG-batteriet i USA också.
Tesla snvänder NMC-teknik i 4680 just nu så man kanske svänger över från NCA på större bredd nu när de fått bättre kapacitet.
Med nuvarande LG är degraderingen knappt märkbar (ca 2%) efter 2 år/5000 mil.
Men det kan så klart vara individuella skillnader så just min upplevelse behöver ju inte stämma för andra.
Med det sagt trodde jag faktiskt att M3P hade panasonic. Men så är alltså inte fallet längre.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Rea på performance lagerbilar
Håller med om att PS2 är trång men tycker model3 är trängre (M3 är en BMW…)taliz skrev: ↑03 jun 2023 16:47Det tror inte jag. PS2 är ju en betydligt mindre bil än Model Y, interiört är den trängre än Model 3 också.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
27,8 kWp solceller
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Rea på performance lagerbilar
Håller med och det finns hängivna Polestar fans där ute och folk som uppskattar Volvo bilar och gärna vill ha elbil med Volvo ”DNA”Fredrik j skrev: ↑03 jun 2023 15:42Jag tror det för många är en fråga om design.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Och jag tycker att en P2 med rätt färg och utrustning skulle jag gärna ha på min uppfart.
Glad att det finns valmöjligheter för bilköpare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Rea på performance lagerbilar
Njae. Kunde tänka mig en PS2 då jag gillar körkänslan, men MYP är alldeles för mycket större och SUV:igare i känslan (och därmed inte lika aktuell för mig). Vad PS2 föll främst på för mig, jämfört med M3, var dock att den var alldeles för trång och liten i kupén i förarplatsen. Slog bla. i mitt högerkän i den gigantiska mittkonsolen, vilket inte var acceptabelt för mig med så trång förarplats. Men körkänslan i PS2 var mycket god, och IMO närmare känslan i M3 än MY tycker jag.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Rea på performance lagerbilar
Mmm, håller med om att det definitivt finns skillnader mellan PS2 och MY, men för många (bland annat oss som hundägare) är Model3 inget alternativ, en sedan funkar helt enkelt inte. En MY skulle kunna funka rent utrymmesmässigt, men som Du säger är PS2 kanske en roligare körupplevelse. För de av oss som uppskattar det.martinot skrev: ↑03 jun 2023 17:09Njae. Kunde tänka mig en PS2 då jag gillar körkänslan, men MYP är alldeles för mycket större och SUV:igare i känslan (och därmed inte lika aktuell för mig). Vad PS2 föll främst på för mig, jämfört med M3, var dock att den var alldeles för trång och liten i kupén i förarplatsen. Slog bla. i mitt högerkän i den gigantiska mittkonsolen, vilket inte var acceptabelt för mig med så trång förarplats. Men körkänslan i PS2 var mycket god, och IMO närmare känslan i M3 än MY tycker jag.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Och visst spelar design, sensorer och UI säkert en roll för andra precis som Fredrik säger, det kan nog ingen säga emot. Men jag tror i alla fall, precis som jag tidigare skrev, att de flesta utvärderar MYP mot bilar som Ford Mustang, Polestar 2, BMW I4, ID4, Kia EV6, Ionic etc. De fyller alla basala funktioner som Model3 saknar. Av tradition är Sverige ett halvkombi/kombiland. Men så tror jag, andra kan tänka annorlunda
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Rea på performance lagerbilar
Oj, det stämmer verkligen inte.Dafro skrev: ↑03 jun 2023 17:02Håller med om att PS2 är trång men tycker model3 är trängre (M3 är en BMW…)taliz skrev: ↑03 jun 2023 16:47Det tror inte jag. PS2 är ju en betydligt mindre bil än Model Y, interiört är den trängre än Model 3 också.roffe_s skrev: ↑03 jun 2023 15:15Tror de flesta som är intresserade av en Polestar 2 Performance jämför den med MYP, inte M3P. Det handlar om halvkombiutförande, även instegshöjd och dragvikt matchar bättre dem emellan.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2023 17:34Fantastiskt att polestar trots priset sålt 126st performance iår mot 92st model 3P.BigEasy skrev: ↑02 jun 2023 15:09Polestar vill ha 839' för sin .
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202222
Alltså, förr så kostade de nästan exakt lika mycket.
Men tesla har ju sålt fler modelY performance än polestar sålt totalt…
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Rea på performance lagerbilar
Ok, då tar jag tillbaka det, var min känsla men har inte jämfört direkt utan det var ett tag mellan tillfällena.Legato skrev: ↑03 jun 2023 21:57Oj, det stämmer verkligen inte.Dafro skrev: ↑03 jun 2023 17:02Håller med om att PS2 är trång men tycker model3 är trängre (M3 är en BMW…)taliz skrev: ↑03 jun 2023 16:47Det tror inte jag. PS2 är ju en betydligt mindre bil än Model Y, interiört är den trängre än Model 3 också.
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
27,8 kWp solceller
Re: Rea på performance lagerbilar
Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.Dafro skrev: ↑04 jun 2023 06:31Ok, då tar jag tillbaka det, var min känsla men har inte jämfört direkt utan det var ett tag mellan tillfällena.Legato skrev: ↑03 jun 2023 21:57Oj, det stämmer verkligen inte.
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
Re: Rea på performance lagerbilar
Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.Maw skrev: ↑04 jun 2023 07:54Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.Dafro skrev: ↑04 jun 2023 06:31Ok, då tar jag tillbaka det, var min känsla men har inte jämfört direkt utan det var ett tag mellan tillfällena.Legato skrev: ↑03 jun 2023 21:57Oj, det stämmer verkligen inte.
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea på performance lagerbilar
Alla prioriterar ju inte utrymmen på samma sätt.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Re: Rea på performance lagerbilar
Nej, det stämmer inte. Jag vill minnas att benutrymmet är likvärdigt i PS2 och M3, kupén är väl även ungefär lika bred i båda. M3 har vitt innertak, lägre och litetillbakadragen instrumentpanel samt smalare och lägre mittkonsoll vilket gör att den upplevs luftigare vilket vissa, ofta äldre, människor uppskattar. PS2 är mer inredd som en sportbil, precis som t ex BMW i4.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.Maw skrev: ↑04 jun 2023 07:54Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.Dafro skrev: ↑04 jun 2023 06:31Ok, då tar jag tillbaka det, var min känsla men har inte jämfört direkt utan det var ett tag mellan tillfällena.Legato skrev: ↑03 jun 2023 21:57Oj, det stämmer verkligen inte.
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Vilket man föredrar är förstås en smaksak, M3 passar t ex perfekt för mina 80-åriga föräldrar medan jag föredrar PS2. Båda är jättebra bilar.
Re: Rea på performance lagerbilar
Jo det stämmer. Model 3 är som sagt nästan en hel decimeter längre, var tror du den decimetern tagit vägen? Bredden är nog likvärdig, men längd/benutrymme är klart bättre i Model 3. Jag har som sagt en av varje...Maw skrev: ↑04 jun 2023 11:37Nej, det stämmer inte. Jag vill minnas att benutrymmet är likvärdigt i PS2 och M3, kupén är väl även ungefär lika bred i båda. M3 har vitt innertak, lägre och litetillbakadragen instrumentpanel samt smalare och lägre mittkonsoll vilket gör att den upplevs luftigare vilket vissa, ofta äldre, människor uppskattar. PS2 är mer inredd som en sportbil, precis som t ex BMW i4.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.Maw skrev: ↑04 jun 2023 07:54Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.Dafro skrev: ↑04 jun 2023 06:31Ok, då tar jag tillbaka det, var min känsla men har inte jämfört direkt utan det var ett tag mellan tillfällena.Legato skrev: ↑03 jun 2023 21:57
Oj, det stämmer verkligen inte.
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Vilket man föredrar är förstås en smaksak, M3 passar t ex perfekt för mina 80-åriga föräldrar medan jag föredrar PS2. Båda är jättebra bilar.
Bagaget är dock rymligare och smidigare i PS2.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Rea på performance lagerbilar
Även om innermåtten i fram skulle vara lika så känner iaf jag mig mer inklämd i en PS2 jämfört med MY och M3, mest pga av den höga mittkonsolen och dess vinkel.Maw skrev: ↑04 jun 2023 11:37Nej, det stämmer inte. Jag vill minnas att benutrymmet är likvärdigt i PS2 och M3, kupén är väl även ungefär lika bred i båda. M3 har vitt innertak, lägre och litetillbakadragen instrumentpanel samt smalare och lägre mittkonsoll vilket gör att den upplevs luftigare vilket vissa, ofta äldre, människor uppskattar. PS2 är mer inredd som en sportbil, precis som t ex BMW i4.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.Maw skrev: ↑04 jun 2023 07:54Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.Dafro skrev: ↑04 jun 2023 06:31Ok, då tar jag tillbaka det, var min känsla men har inte jämfört direkt utan det var ett tag mellan tillfällena.Legato skrev: ↑03 jun 2023 21:57
Oj, det stämmer verkligen inte.
Model 3 är ju nästan en hel decimeter längre. Den är klart rymligare än Polestaren. Har en av varje så är ganska enkelt att jämföra.
Jämfört med Y år såklart PS2 en liten bil. Tycker personligen M3 och PS2 har mycket mer gemensamt än MY och PS2.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Vilket man föredrar är förstås en smaksak, M3 passar t ex perfekt för mina 80-åriga föräldrar medan jag föredrar PS2. Båda är jättebra bilar.
Detta medför iaf för mig att det känns som att benutrymmet är mindre i PS2.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Rea på performance lagerbilar
Jag har också nära tillgång till både M3 och PS2 och fram till nyligen även till en MY. Att Tesla råkat slarvat bort det mesta av den extra decimetern i längd gör den inte större inutiLegato skrev: ↑04 jun 2023 11:50Jo det stämmer. Model 3 är som sagt nästan en hel decimeter längre, var tror du den decimetern tagit vägen? Bredden är nog likvärdig, men längd/benutrymme är klart bättre i Model 3. Jag har som sagt en av varje...Maw skrev: ↑04 jun 2023 11:37Nej, det stämmer inte. Jag vill minnas att benutrymmet är likvärdigt i PS2 och M3, kupén är väl även ungefär lika bred i båda. M3 har vitt innertak, lägre och litetillbakadragen instrumentpanel samt smalare och lägre mittkonsoll vilket gör att den upplevs luftigare vilket vissa, ofta äldre, människor uppskattar. PS2 är mer inredd som en sportbil, precis som t ex BMW i4.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.Maw skrev: ↑04 jun 2023 07:54Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Vilket man föredrar är förstås en smaksak, M3 passar t ex perfekt för mina 80-åriga föräldrar medan jag föredrar PS2. Båda är jättebra bilar.
Bagaget är dock rymligare och smidigare i PS2.
Tesla har 12 mm längre benutrymme fram och 32 mm mer bak, ingen större skillnad alltså. Vissa mått är M3 större andra är PS2 större.
Här är en jämförelse:
Re: Rea på performance lagerbilar
Jo, att PS2 var så trång för mig som förare var främsta orsaken till att den föll bort för mig. Uppskattar den både fysiskt mer rymliga platsen och även den känslomässigt upplevda rymden i M3 framför PS2. Annars så tycker jag att PS2 är en underbart trevlig bil. Riktigt bra köregenskaper, design, gedigen och dessutom riktigt bra infotainmentsystem (tom. bättre än Teslas på vissa punkter).
Om jag tycker den mindre rymliga platsen som förare är den största nackdelen med PS2 så tycker jag att M3 är sedan, men den typen av baklucka, är den klart största nackdelen med M3.
En PS2 med M3s rymlighet och luftighet som förare, eller en M3 med PS2s halvkombilucka och dess enkelhet att lasta saker, hade ju bägge blivit två helt underbara bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Rea på performance lagerbilar
3,2 centimeter är stor skillnad, men allt beror på hur det mäts. I praktiken är skillnaden ännu större imo... Benutrymmet bak i Model 3 är faktiskt nästan lika bra som i Model S. Dock är M3 avsevärt smalare än MS.Maw skrev: ↑04 jun 2023 12:09Jag har också nära tillgång till både M3 och PS2 och fram till nyligen även till en MY. Att Tesla råkat slarvat bort det mesta av den extra decimetern i längd gör den inte större inutiLegato skrev: ↑04 jun 2023 11:50Jo det stämmer. Model 3 är som sagt nästan en hel decimeter längre, var tror du den decimetern tagit vägen? Bredden är nog likvärdig, men längd/benutrymme är klart bättre i Model 3. Jag har som sagt en av varje...Maw skrev: ↑04 jun 2023 11:37Nej, det stämmer inte. Jag vill minnas att benutrymmet är likvärdigt i PS2 och M3, kupén är väl även ungefär lika bred i båda. M3 har vitt innertak, lägre och litetillbakadragen instrumentpanel samt smalare och lägre mittkonsoll vilket gör att den upplevs luftigare vilket vissa, ofta äldre, människor uppskattar. PS2 är mer inredd som en sportbil, precis som t ex BMW i4.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.Maw skrev: ↑04 jun 2023 07:54
Jag har haft väldigt goda möjligheter att jämföra MY, M3 och PS2 och upplever att PS2 ligger i mitten utrymmesmässigt. PS2 är mycket mer praktisk än M3 och ligger relativt nära MY på den fronten men eftersom MY är en bit högre känns MY luftigare och får mer volym i bagaget, ytan i bagageutrymmet och möjligheterna att lasta in och ur är likvärdiga för MY och PS2. Frunken i PS2 är betydligt mindre än i M3 och framfötallt MY men rymmer lätt laddkablarna. M3 och PS2 känns ungefär likvärdiga storleksmässigt inuti men PS2 är mer ombonad med högre och bredare mittkonsoll som i en sportbil med bra sidostöd medan M3 har en mer öppen och lägre design fram. Baksätet i M3 är lägre och golvet högre så man sitter oskönt med benen men eftersom den saknar battteritunnel blir det mer plats för fötterna. Bagaget i M3 är betydligt sämre än i PS2 eftersom man inte kan ta bort hatthyllan och bakluckan är så liten.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Vilket man föredrar är förstås en smaksak, M3 passar t ex perfekt för mina 80-åriga föräldrar medan jag föredrar PS2. Båda är jättebra bilar.
Bagaget är dock rymligare och smidigare i PS2.
Tesla har 12 mm längre benutrymme fram och 32 mm mer bak, ingen större skillnad alltså. Vissa mått är M3 större andra är PS2 större.
Här är en jämförelse:
För att inte tala om benutrymmet i mitten bak... Där är M3 fullständigt överlägsen PS2.
Fram sitter man uppenbart "inklämd" i PS2 pga mittkonsolen. Jag tycker det är ganska "mysigt", men upplevs samtidigt såklart trängre än i M3 oavsett hur måtten nere vid golvet ser ut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Rea på performance lagerbilar
Jo mittkonsolen i PS2 kommer jag ihåg att jag störde mig väldigt mycket på, svårt att sitta bekvämt.Legato skrev: ↑04 jun 2023 13:123,2 centimeter är stor skillnad, men allt beror på hur det mäts. I praktiken är skillnaden ännu större imo... Benutrymmet bak i Model 3 är faktiskt nästan lika bra som i Model S. Dock är M3 avsevärt smalare än MS.Maw skrev: ↑04 jun 2023 12:09Jag har också nära tillgång till både M3 och PS2 och fram till nyligen även till en MY. Att Tesla råkat slarvat bort det mesta av den extra decimetern i längd gör den inte större inutiLegato skrev: ↑04 jun 2023 11:50Jo det stämmer. Model 3 är som sagt nästan en hel decimeter längre, var tror du den decimetern tagit vägen? Bredden är nog likvärdig, men längd/benutrymme är klart bättre i Model 3. Jag har som sagt en av varje...Maw skrev: ↑04 jun 2023 11:37Nej, det stämmer inte. Jag vill minnas att benutrymmet är likvärdigt i PS2 och M3, kupén är väl även ungefär lika bred i båda. M3 har vitt innertak, lägre och litetillbakadragen instrumentpanel samt smalare och lägre mittkonsoll vilket gör att den upplevs luftigare vilket vissa, ofta äldre, människor uppskattar. PS2 är mer inredd som en sportbil, precis som t ex BMW i4.taliz skrev: ↑04 jun 2023 11:16
Alltså kupén i PS2 är ju mkt mindre än Model 3. Allt är mindre och trängre i PS2, såväl fram som bak. Känns nästan som en klass mindre.
Enda fördelen utrymmesmässigt är just öppningen av bakluckan. Sen sitter man ju lite högre så insteget är lite mer bekvämt på ålderns höst.
Vilket man föredrar är förstås en smaksak, M3 passar t ex perfekt för mina 80-åriga föräldrar medan jag föredrar PS2. Båda är jättebra bilar.
Bagaget är dock rymligare och smidigare i PS2.
Tesla har 12 mm längre benutrymme fram och 32 mm mer bak, ingen större skillnad alltså. Vissa mått är M3 större andra är PS2 större.
Här är en jämförelse:
För att inte tala om benutrymmet i mitten bak... Där är M3 fullständigt överlägsen PS2.
Fram sitter man uppenbart "inklämd" i PS2 pga mittkonsolen. Jag tycker det är ganska "mysigt", men upplevs samtidigt såklart trängre än i M3 oavsett hur måtten nere vid golvet ser ut.
27,8 kWp solceller
Re: Rea på performance lagerbilar
Bara älskar det här forumet, en tråd håller sig till ämnet i några inlägg för att sedan handla om något helt annat än vad tråden startades för
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Rea på performance lagerbilar
Man varnar väl de som håller sig till topic?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rea på performance lagerbilar
Kollade nyss och nu är det bara 5 rabatterade bilar kvar. 2 vita, med vardera inredning, en blå, en grå och en röd.
Klarar man sig med en sedan så är det en otroligt bra deal tycker jag.
Vad gäller Polestar 2 så gissar jag att försäljningen kommer droppa. Inte för att Model 3 är billigare utan för att marknaden viker. Vilket i sin tur är anledningen till att Tesla sänker priset.
Klarar man sig med en sedan så är det en otroligt bra deal tycker jag.
Vad gäller Polestar 2 så gissar jag att försäljningen kommer droppa. Inte för att Model 3 är billigare utan för att marknaden viker. Vilket i sin tur är anledningen till att Tesla sänker priset.
Re: Rea på performance lagerbilar
Kunde inte låta bli att klippa till!
Hade egentligen inte tänkt köpa en performance, men skall bli kul att bli Tesla ägare
Hade egentligen inte tänkt köpa en performance, men skall bli kul att bli Tesla ägare
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Rea på performance lagerbilar
Så är det verkligen. Har haft Model 3 med 3 barn, fungerade helt OK när alla väl pusslats in i bilen men det var ingen lek att få in alla. Klart enklare med Model Y.
Fördelen var att vi inte åkte så mycket bil till vardags
Model Y LR AWD 2022