Sida 5 av 7

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 08 jun 2023 23:58
av NiklasTesla
Arn skrev: 02 jun 2023 16:50
Vill någon vänlig själ hjälpa mig lite,

Hur ska man resonera i valet och kvalet mellan en sådan bil M3P och en MY LR?

Har idag en M3 LR. Nyligen blivit 2 barns förälder. Bagageutrymmet har räckt till bra med ett barn. Med två barn lär jag behöva fälla ena stolen i baksätet inför resor där jag ska ha med mig incheckat bagage till flyg.

Lastutrymmet skulle kunna fungera skapligt om man fäller stolen. Men med lite kompromisser.....

Bättre körglädje i en M3P men bättre utrymmen i en MY.

Kan någon hjälpa mig med fler aspekter på hur man kan tänka i valet och kvalet?
Lätt M3P. Model Y är för stor enl mig. Skulle helst vilja ha en bil som är lite mindre än Model 3. Model 3 P är ju dock en sjukt kul bil att köra så för mig är valet enkelt.

MVH

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 08:10
av Legato
BigEasy skrev: 08 jun 2023 23:10
pefreli skrev: 08 jun 2023 22:53
BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.

BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 09:29
av mikebike
AAKEE skrev: 08 jun 2023 20:15
mikebike skrev: 08 jun 2023 19:06

Fast det är inte det du har skrivit, så du är kanske dålig på att förklara? ;)
"Frågar man mig, är det tillräckligt bekräftat att det är en medvetet klenare motor i LR."
Vad jag förstår handlar det om drivenheter här. D.v.s. motor, transmission och växelriktare integrerat till en enhet. Det som skiljer är alltså antalet transistorer i växelriktaren?
Ja, jag är kass på förklara.
Ja, det är 18 i 990(LR) mot 24 i 980(P).

Vi började här:
taliz skrev: 08 jun 2023 12:13

Skulle bli mycket förvånad om det är något annat än mjukvara som reglerar det.
Tesla vill garanterat inte producera bilar med olika hw om det inte är absolut nödvändigt.
Sålde de inte t.o.m. ett tag möjligheten att uppgradera LR till P?
Jag har redovisat att det är en annan motor (990) i LR, som inte kan leverera samma effekt som i P.
Det som skiljer, eller varför rent tekniskt (#effekttransistorer i inverter) är sannolikt oväsentligt för de flesta. Den kan inte ge samma effekt som Performancemotorn.

Det är inte bara mjukvara utan även hårdvara (Caviat för de redan redovisade variationerna.)
Du vet att motorn är grunkan som omvandlar ström till rotation va? :mrgreen:

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 09:58
av Klintan
Nu även räntekampanj 2.99% på dessa bilar. (3 LR/P)

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 10:31
av AAKEE
mikebike skrev: 09 jun 2023 09:29
Du vet att motorn är grunkan som omvandlar ström till rotation va? :mrgreen:
Roterar hela bilen då? Är det därför det heter Volt? 😂

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 11:34
av BigEasy
Legato skrev: 09 jun 2023 08:10
BigEasy skrev: 08 jun 2023 23:10
pefreli skrev: 08 jun 2023 22:53
BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.

BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.
Jag tänkte mer på generell acceleration från 100 km/h och uppåt. 0-100 km/h gör båda på ~3,3 sekunder. 100-200 km/h så är BMW:n över 2 sekunder snabbare. 200-250 km/h behöver M3P 16,5 sekunder för medan BMW:n gör det på 9 sekunder blankt. Om du tänker dig den skillnaden på t ex Autobahn så är den himmelsvid. Ju snabbare det går desto segare är M3P i jämförelse.

https://fastestlaps.com/models/bmw-m3-c ... ion-xdrive
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance

Såg tyvärr bara en bana som båda hade tidsuppgifter på och det var något som heter Contidrom på 3,3 km och där har de tiderna 1:30.84 respektive 1:35.19. Det är en rätt stor skillnad. Över 4 sekunder på 3,3 km!

Så ja, M3P behöver nog definitivt lite Plaid-teknik för att komma ikapp (och förbi!). Gärna bättre sidostöd i stolarna och lite tuffare utseende också.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 12:39
av Arctic Drifter
Acceleration hit eller acceleration dit, beror väl på vad man prioriterar.

Har ej kört M3P men om den är 10 % snabbare 0-100 än MYP så lär det röra på sig. Har ännu inte förlorat några rödljusrace med min, oavsett vinter- eller sommarväglag.

Jag gillar BMW och allra helst M-modellerna. Men ska den matcha en M3P så lär man aktivera launchcontrol och helt plötsligt blir det inte lika diskret som med en elbil. Men gällande körkänsla så tycker jag Teslan spelar en division lägre, jämför vi dessutom med äldre BMW's (innan respirator och elservo blev standardutrustning) så spelar Teslan ett par divisoner lägre, enligt mig!

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 12:43
av BigEasy
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 12:39
Acceleration hit eller acceleration dit, beror väl på vad man prioriterar.

Har ej kört M3P men om den är 10 % snabbare 0-100 än MYP så lär det röra på sig. Har ännu inte förlorat några rödljusrace med min, oavsett vinter- eller sommarväglag.

Jag gillar BMW och allra helst M-modellerna. Men ska den matcha en M3P så lär man aktivera launchcontrol och helt plötsligt blir det inte lika diskret som med en elbil. Men gällande körkänsla så tycker jag Teslan spelar en division lägre, jämför vi dessutom med äldre BMW's (innan respirator och elservo blev standardutrustning) så spelar Teslan ett par divisoner lägre, enligt mig!
Nej M3P är ju en väldigt effektiv rödljusracer så det vad man vill göra med bilen så är den klockren. :) Fast vill men verkligen det?

Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 13:18
av Tutarn
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 12:39
Acceleration hit eller acceleration dit, beror väl på vad man prioriterar.

Har ej kört M3P men om den är 10 % snabbare 0-100 än MYP så lär det röra på sig. Har ännu inte förlorat några rödljusrace med min, oavsett vinter- eller sommarväglag.

Jag gillar BMW och allra helst M-modellerna. Men ska den matcha en M3P så lär man aktivera launchcontrol och helt plötsligt blir det inte lika diskret som med en elbil. Men gällande körkänsla så tycker jag Teslan spelar en division lägre, jämför vi dessutom med äldre BMW's (innan respirator och elservo blev standardutrustning) så spelar Teslan ett par divisoner lägre, enligt mig!
Håller för tillfället på att kika på m3p, men har nästan uteslutande kört m2, m3 eller m5 de senaste tio åren. Känner alltså apropå ovan inlägg en viss oro för att teslan kommer saknar alla de där ”driver’s car”-egenskaperna som i längden gör bilägandet värt pengarna och mödan. Har man kört en del ”performancebilar” och slängt in dem i kurvor på bana är det ju sådana egenskaper som imponerar, medan 0-100 och oändligt vridmoment kanske mer imponerar på icke-entusiaster. Samtidigt känns det svårmotiverat att idag fortsätta köra runt med en ineffektiv förbränningsmotor..

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 13:19
av Airlift
BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:43


Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
BMW M3 C Touring är därtill även mer praktisk. Förstår fortfarande inte logiken i att göra 3 till en sedan, tyvärr. Både S och X har ju ”5e-dörr”, så varför skulle inte 3 kunna ha en sportback-lucka.
Det är det enda som jag kan störa mig på, då och då. Nedrans brevinkast

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 13:33
av taliz
Airlift skrev: 09 jun 2023 13:19
BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:43


Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
BMW M3 C Touring är därtill även mer praktisk. Förstår fortfarande inte logiken i att göra 3 till en sedan, tyvärr. Både S och X har ju ”5e-dörr”, så varför skulle inte 3 kunna ha en sportback-lucka.
Det är det enda som jag kan störa mig på, då och då. Nedrans brevinkast
Av den enkla anledningen att Tesla inte ville döda försäljningen av S och X.
3an var ett logiskt steg på vägen till Y. Hade 3an haft kombilucka skulle man samtidigt få svårare att sälja Y.
Det skall alltid finnas något att uppgradera/betala mer för helt enkelt.

Nu kan jag tycka man borde ta sig lite fler friheter med 3an. Varför inte en cab-variant tex.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 13:57
av Arctic Drifter
BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:43
Nej M3P är ju en väldigt effektiv rödljusracer så det vad man vill göra med bilen så är den klockren. :) Fast vill men verkligen det?

Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
Instämmer, M3P är ett alternativ om man vill ha en bruksbil med bra prestanda. Men som entusiastbil är den fel.
Tutarn skrev: 09 jun 2023 13:18
Håller för tillfället på att kika på m3p, men har nästan uteslutande kört m2, m3 eller m5 de senaste tio åren. Känner alltså apropå ovan inlägg en viss oro för att teslan kommer saknar alla de där ”driver’s car”-egenskaperna som i längden gör bilägandet värt pengarna och mödan. Har man kört en del ”performancebilar” och slängt in dem i kurvor på bana är det ju sådana egenskaper som imponerar, medan 0-100 och oändligt vridmoment kanske mer imponerar på icke-entusiaster. Samtidigt känns det svårmotiverat att idag fortsätta köra runt med en ineffektiv förbränningsmotor..
Varför kompromissa? 3P + en M2 eller äldre M3 som entusiastbil är en fin kombo.
Jag tycker tyvärr att nya BMW's har tappar sin "nerv", nu är inte i4 M50 kanske en ren M-bil men jag tycker den är död i styrning, styr typ in som MYP'en. Karossrörelserna via aktiv körning är SUV-aktiga.

Jämför t.ex. med en M3 E92. Sanslös skillnad på hur styrningen är...

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 14:21
av BigEasy
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 13:57

Varför kompromissa? 3P + en M2 eller äldre M3 som entusiastbil är en fin kombo.
Jag tycker tyvärr att nya BMW's har tappar sin "nerv", nu är inte i4 M50 kanske en ren M-bil men jag tycker den är död i styrning, styr typ in som MYP'en. Karossrörelserna via aktiv körning är SUV-aktiga.

Jämför t.ex. med en M3 E92. Sanslös skillnad på hur styrningen är...
Jag slänger in 1M och i8 i leken. Visst är i8 lite mellanmjölk rent motormässigt men utseendemässigt och upplevelsemässigt är den lite mer speciell och båda modellerna kommer antagligen öka i värde framöver.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 14:39
av SwedishAdvocate
BigEasy skrev: 09 jun 2023 14:21
...] Jag slänger in 1M och i8 i leken. Visst är i8 lite mellanmjölk rent motormässigt men utseendemässigt och upplevelsemässigt är den lite mer speciell och båda modellerna kommer antagligen öka i värde framöver.
Undrar vad service och lite reparationer kan tänkas gå på för en i8... :?

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 14:50
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 09 jun 2023 13:33
Airlift skrev: 09 jun 2023 13:19
BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:43
Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
BMW M3 C Touring är därtill även mer praktisk. Förstår fortfarande inte logiken i att göra 3 till en sedan, tyvärr. Både S och X har ju ”5e-dörr”, så varför skulle inte 3 kunna ha en sportback-lucka.
Det är det enda som jag kan störa mig på, då och då. Nedrans brevinkast
Av den enkla anledningen att Tesla inte ville döda försäljningen av S och X.
3an var ett logiskt steg på vägen till Y. Hade 3an haft kombilucka skulle man samtidigt få svårare att sälja Y.
Det skall alltid finnas något att uppgradera/betala mer för helt enkelt
. [Min understrykn.]

Nu kan jag tycka man borde ta sig lite fler friheter med 3an. Varför inte en cab-variant tex.
Problemet med det där resonemanget är ju att det rimmar väldigt dåligt med Teslas Mission Statement…

https://www.tesla.com/blog/mission-tesla

Som jag förstått det så var den stora grejen med Model 3 att den skulle finnas i en version som kostade max 35K USD i dåtidens penningvärde. Således behövde man hålla nere storleken på bilen. Och för att kunna göra det och samtidigt få till taklinjen som ju är otroligt viktig för det låga luftmotståndet så blev det svårt att få in den balk bakom baksätespassagerarnas huvuden som behövs för en halvkombilucka. För att kunna klämma in en sån här balk så hade man behövt ha håligheter i batteripacket för baksätespassagerarnas fötter. Ett sånt batteripack hade dragit upp kostnaden. Eller så hade bilen behövt vara längre vilket också hade dragit upp kostnaden. Och slutligen hade en balk allvarligt försämrat bakåtsikten eftersom den hade hamnat typ mitt i siktlinjen. Därav lösningen med det stora glaspartiet baktill och att man helt sonika plockade bort balken helt och hållet. Och därmed gick det inte att bygga Model 3 med halvkombilucka...

Sen visade det sig att typ ingen ville ha 35K USD-varianten iallafall så den sattes väl inte ens i produktion…

Y har halvkombilucka för att den bilmodellen måste ha halvkombilucka. Den skulle nog inte sälja så bra annars…

S och X säljer ju för att de är rätt mkt större än en Model 3. Och halvkombiluckan på S är väl sannolikt ett plus och inte ett sänke för den modellen.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 14:58
av SwedishAdvocate
Forts.

Fast jag tycker så klart också att det är väldans synd att Model 3 inte finns som halvkombi och/eller kombi.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 15:04
av Legato
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 13:57
BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:43
Nej M3P är ju en väldigt effektiv rödljusracer så det vad man vill göra med bilen så är den klockren. :) Fast vill men verkligen det?

Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.

Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
Instämmer, M3P är ett alternativ om man vill ha en bruksbil med bra prestanda. Men som entusiastbil är den fel.
Tutarn skrev: 09 jun 2023 13:18
Håller för tillfället på att kika på m3p, men har nästan uteslutande kört m2, m3 eller m5 de senaste tio åren. Känner alltså apropå ovan inlägg en viss oro för att teslan kommer saknar alla de där ”driver’s car”-egenskaperna som i längden gör bilägandet värt pengarna och mödan. Har man kört en del ”performancebilar” och slängt in dem i kurvor på bana är det ju sådana egenskaper som imponerar, medan 0-100 och oändligt vridmoment kanske mer imponerar på icke-entusiaster. Samtidigt känns det svårmotiverat att idag fortsätta köra runt med en ineffektiv förbränningsmotor..
Varför kompromissa? 3P + en M2 eller äldre M3 som entusiastbil är en fin kombo.
Jag tycker tyvärr att nya BMW's har tappar sin "nerv", nu är inte i4 M50 kanske en ren M-bil men jag tycker den är död i styrning, styr typ in som MYP'en. Karossrörelserna via aktiv körning är SUV-aktiga.

Jämför t.ex. med en M3 E92. Sanslös skillnad på hur styrningen är...
Håller inte med...

Personligen tycker jag fossiler är hopplöst tråkiga oavsett variant (och ja, jag har provat det mesta).

Ser fram emot el-cabbar, där har vi entusiastbilar som heter duga!

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 15:53
av Airlift
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 13:57
Jag tycker tyvärr att nya BMW's har tappar sin "nerv", nu är inte i4 M50 kanske en ren M-bil men jag tycker den är död i styrning, styr typ in som MYP'en. Karossrörelserna via aktiv körning är SUV-aktiga.

Jämför t.ex. med en M3 E92. Sanslös skillnad på hur styrningen är...
I4 är alldeles, alldeles för tung för sin storlek. Den blir inte rolig mer än precis rakt fram. Allt annat känns inte rätt

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 15:59
av Dafro
Legato skrev: 09 jun 2023 08:10
BigEasy skrev: 08 jun 2023 23:10
pefreli skrev: 08 jun 2023 22:53
BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33
pefreli skrev: 08 jun 2023 20:15
Att det just är M3P som sänks mkt kan det bero på att P är på väg att få en större update inkl. prestanda i ev Highland-utförande?

Tänker att M3P behöver säkra tronen i klassen som snabbaste bil. Några andra är ju där och nosar…

Kanske under 3 sek 0-100?
Eller vill man inte att den ska vara snabbare än den vanliga S:en (3,2s)

//snillen spekulerar
Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.

BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.
Bara nyfiken, vad menar du med vettiga bromsar, ni pratar väl om dom ingår eller menar du att den behöver andra?

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 16:16
av AAKEE
Tutarn skrev: 09 jun 2023 13:18
Arctic Drifter skrev: 09 jun 2023 12:39
Acceleration hit eller acceleration dit, beror väl på vad man prioriterar.

Har ej kört M3P men om den är 10 % snabbare 0-100 än MYP så lär det röra på sig. Har ännu inte förlorat några rödljusrace med min, oavsett vinter- eller sommarväglag.

Jag gillar BMW och allra helst M-modellerna. Men ska den matcha en M3P så lär man aktivera launchcontrol och helt plötsligt blir det inte lika diskret som med en elbil. Men gällande körkänsla så tycker jag Teslan spelar en division lägre, jämför vi dessutom med äldre BMW's (innan respirator och elservo blev standardutrustning) så spelar Teslan ett par divisoner lägre, enligt mig!
Håller för tillfället på att kika på m3p, men har nästan uteslutande kört m2, m3 eller m5 de senaste tio åren. Känner alltså apropå ovan inlägg en viss oro för att teslan kommer saknar alla de där ”driver’s car”-egenskaperna som i längden gör bilägandet värt pengarna och mödan. Har man kört en del ”performancebilar” och slängt in dem i kurvor på bana är det ju sådana egenskaper som imponerar, medan 0-100 och oändligt vridmoment kanske mer imponerar på icke-entusiaster. Samtidigt känns det svårmotiverat att idag fortsätta köra runt med en ineffektiv förbränningsmotor..
Jag har bytt fjädrar på min till H&R.
Känns helt ok att svänga med så (jag bytte innan asfalten kom fram efter köp så jag har inte bus-svängt med original. (Det går såklart byta mycket och förbättra men det går ju med alla bilar, så det är väl körkänslan original som spelar roll i en sån diskussion.)

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 17:09
av Legato
Dafro skrev: 09 jun 2023 15:59
Legato skrev: 09 jun 2023 08:10
BigEasy skrev: 08 jun 2023 23:10
pefreli skrev: 08 jun 2023 22:53
BigEasy skrev: 08 jun 2023 20:33


Det är inte 0-100 som är problemet med M3P utan att den kroknar över 100 och att den är så känslig för SOC.

Model S LR är ungefär lika snabb 0-100 men är över 3 sekunder snabbare 100-200
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.

BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.
Bara nyfiken, vad menar du med vettiga bromsar, ni pratar väl om dom ingår eller menar du att den behöver andra?
På bana duger de inte särskilt bra. På bana vill man helst ha rena bandäck också, typ de som ingår i track package för Plaid. Dvs däck som ej är gatlegala.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 17:30
av Dafro
Legato skrev: 09 jun 2023 17:09
Dafro skrev: 09 jun 2023 15:59
Legato skrev: 09 jun 2023 08:10
BigEasy skrev: 08 jun 2023 23:10
pefreli skrev: 08 jun 2023 22:53


Det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;)

Men jag skulle inte bli förvånad om det lurar en putsning av prestandan bakom hörnet.

Jag tror Elon vill säkra upp tronen. Det finns ju t.o.m. fossiler (BMW M3 t.ex.) som matchar nu.

BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.
Bara nyfiken, vad menar du med vettiga bromsar, ni pratar väl om dom ingår eller menar du att den behöver andra?
På bana duger de inte särskilt bra. På bana vill man helst ha rena bandäck också, typ de som ingår i track package för Plaid. Dvs däck som ej är gatlegala.
Ok, tack men då pratar vi om en modifierad model 3 mot en original BMW.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 17:31
av Legato
Dafro skrev: 09 jun 2023 17:30
Legato skrev: 09 jun 2023 17:09
Dafro skrev: 09 jun 2023 15:59
Legato skrev: 09 jun 2023 08:10
BigEasy skrev: 08 jun 2023 23:10



BMW M3 blåser M3P av banan på allt utom från stillastående. Att den kommer närmare där är för att den finns som fyrhjulsdriven numera.
"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.
Bara nyfiken, vad menar du med vettiga bromsar, ni pratar väl om dom ingår eller menar du att den behöver andra?
På bana duger de inte särskilt bra. På bana vill man helst ha rena bandäck också, typ de som ingår i track package för Plaid. Dvs däck som ej är gatlegala.
Ok, tack men då pratar vi om en modifierad model 3 mot en original BMW.
Nej, även BMWn behöver vettiga däck.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 17:31
av Dafro
Legato skrev: 09 jun 2023 17:31
Dafro skrev: 09 jun 2023 17:30
Legato skrev: 09 jun 2023 17:09
Dafro skrev: 09 jun 2023 15:59
Legato skrev: 09 jun 2023 08:10


"Blåser av banan" stämmer definitivt inte. På snabba banor vinner BMWn enkelt, men på kurviga banor med lägre snittfart står sig 3P väldigt bra. Givetvis förutsatt vettiga däck och bromsar.
Bara nyfiken, vad menar du med vettiga bromsar, ni pratar väl om dom ingår eller menar du att den behöver andra?
På bana duger de inte särskilt bra. På bana vill man helst ha rena bandäck också, typ de som ingår i track package för Plaid. Dvs däck som ej är gatlegala.
Ok, tack men då pratar vi om en modifierad model 3 mot en original BMW.
Nej, även BMWn behöver vettiga däck.
Ok men bromsarna är ok.

Bara nyfiken.

Re: Rea på performance lagerbilar

Postat: 09 jun 2023 18:08
av Legato
Dafro skrev: 09 jun 2023 17:31
Legato skrev: 09 jun 2023 17:31
Dafro skrev: 09 jun 2023 17:30
Legato skrev: 09 jun 2023 17:09
Dafro skrev: 09 jun 2023 15:59


Bara nyfiken, vad menar du med vettiga bromsar, ni pratar väl om dom ingår eller menar du att den behöver andra?
På bana duger de inte särskilt bra. På bana vill man helst ha rena bandäck också, typ de som ingår i track package för Plaid. Dvs däck som ej är gatlegala.
Ok, tack men då pratar vi om en modifierad model 3 mot en original BMW.
Nej, även BMWn behöver vettiga däck.
Ok men bromsarna är ok.

Bara nyfiken.
Teslans är inget vidare för bankörning. Gissar att BMWns är aningen bättre, men skulle tro att nästan alla som kör bana uppgraderar ändå.

Är ju helt meningslöst att ha banprestanda på en bil som ska köras i vanlig trafik.