Yoken fungerar, men har inte riktigt övertygat mig att gilla den mer än ratt. Den är gjord för att ge bra sikt av skärmen framför, men skymmer nedre delen av centerskärnen, hur tänkte de där? Materialet i den är inte heller nåt bra val tycker jag.
Jag har planerat att byta ut Yoke till rund ratt snarast efter att jag tagit leverans på min S.
Tyvärr skymmer även den runda ratten en (större) del av skärmen, så känns inte direkt genomtäbkt det heller.
Såhär såg det ut när jag provade en S med rund ratt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar.
En rund ratt utan blinkersspak utan med blinkersknappar är lika värdelöst tycker jag, skulle aldrig köpa en sådan bil.
Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar.
En rund ratt utan blinkersspak utan med blinkersknappar är lika värdelöst tycker jag, skulle aldrig köpa en sådan bil.
Gnäll. Har man kört mkt hoj är man van vid att använda vänster tumme för blinkers.
Jag skulle nog tycka det var rätt udda första dagen utan blinkersspak, men jag misstänker att det är något man vänjer sig vid på ett par timmar. Yoke är jag däremot mer skeptisk till - det känns som att det vore helt OK på landsväg och motorväg men i stan, nja…
Jag skulle nog tycka det var rätt udda första dagen utan blinkersspak, men jag misstänker att det är något man vänjer sig vid på ett par timmar. Yoke är jag däremot mer skeptisk till - det känns som att det vore helt OK på landsväg och motorväg men i stan, nja…
Jag har nu haft yoke i en vecka, kört dagligen och börjar få till ett system. Verkar som det lättaste sättet att umgås med skarpare svängar är att ta "overhand" vertikalt, dvs efter 90 grader byta hand på överdelen. (Borde kanske visa med bilder, förstås.) I en liten rondell (stora är inget problem) kan man då lätt blinka ut med högerhanden. Vill man låta ratten "självsnurra" tillbaka från vänstersväng, så tar man emot med högerhanden, eftersom den då glider över underdelen av ratten som ju är kontinuerlig.
Om och när jag får till det att bli helt automatiskt och i ryggmärgen så tror jag faktiskt jag gillar yoke med knappar i sin totalitet bättre än en rund ratt. Men det kräver en del tillvänjning. Sen är det ju kul att lära sig något nytt också.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag skulle nog tycka det var rätt udda första dagen utan blinkersspak, men jag misstänker att det är något man vänjer sig vid på ett par timmar. Yoke är jag däremot mer skeptisk till - det känns som att det vore helt OK på landsväg och motorväg men i stan, nja…
Yoke, blinkersknapp och rondell är ingen bra kombo.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag skulle nog tycka det var rätt udda första dagen utan blinkersspak, men jag misstänker att det är något man vänjer sig vid på ett par timmar. Yoke är jag däremot mer skeptisk till - det känns som att det vore helt OK på landsväg och motorväg men i stan, nja…
Yoke, blinkersknapp och rondell är ingen bra kombo.
Har nu kört 1 500 mil med min S Plaid. Jag tycker Yoke fungerar bättre än rund ratt, främst eftersom det räcker att ha en hand på ratten när man kör med autopiloten. Har även lärt mig använda blinkersen så att jag ej behöver tänka, men där är problemet att man inte riktigt kan lita på touchknapparna. För att det ska fungera bra var jag tvungen att stänga av Joe mode, vilket gör att jag nu hör blinkersen. Jag är 55 år gammal, så är man yngre, bör man lära sig snabbare…
Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar.
En rund ratt utan blinkersspak utan med blinkersknappar är lika värdelöst tycker jag, skulle aldrig köpa en sådan bil.
Gnäll. Har man kört mkt hoj är man van vid att använda vänster tumme för blinkers.
Fördelen med hoj är den att bilnkersknappen aldrig hamnar på högersida…
Dom borde fixa så att man inte behlver vrida mer än typ 90 grader för att få fullt styrutslag och sedan justera känsligheten mot hastighet, fast den är väl inte steer by wire utan mekanisk så då blir det ju svårt att lösa det med ota.
Men sedan körde jag i stadstrafik där fulla rattutslag krävdes och där man vid utgången av rondeller ska blinka. Problemet med Yoke-ratten och blinkersknapparna på denna var för mig helt oacceptabelt eftersom man oftast släpper tillbaka ratten efter ett fullt rattutslag, vilket inte går på Yoke-ratten och samtidigt vill man enkelt kunna hitta blinkersspaken på ett och samma ställe. Nu befann sig blinkersknapparna på olika ställen beroende på hur ratten stod. Detta har gjort att jag inte kommer att uppgradera till en ny MS eller MX.
Yoke, blinkersknapp och rondell är ingen bra kombo.
Om man vill ha en Model S med rund ratt får man kanske acceptera att man helt enkelt får låta bli att blinka ut ur vissa rondeller... Lagstiftaren har ju trots allt godkänt att tillverkarna gör så här – så då får de väl således också acceptera att det i vissa lägen inte går att säkert blinka ut ur en rondell. I vissa trafiksituationer får man kanske 'köra därefter' och ta det extra lugnt och försiktigt i rondeller med andra trafikanter, och där man vet att man inte kommer kunna blinka ut...
Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar.
En rund ratt utan blinkersspak utan med blinkersknappar är lika värdelöst tycker jag, skulle aldrig köpa en sådan bil.
Gnäll. Har man kört mkt hoj är man van vid att använda vänster tumme för blinkers.
Fördelen med hoj är den att bilnkersknappen aldrig hamnar på högersida…
Dom borde fixa så att man inte behlver vrida mer än typ 90 grader för att få fullt styrutslag och sedan justera känsligheten mot hastighet, fast den är väl inte steer by wire utan mekanisk så då blir det ju svårt att lösa det med ota.
Ja på hojen vrider man inte många grader när man svänger liksom, går inte ens
på skämt att jämföra med Teslas lösning.
Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar.
En rund ratt utan blinkersspak utan med blinkersknappar är lika värdelöst tycker jag, skulle aldrig köpa en sådan bil.
Gnäll. Har man kört mkt hoj är man van vid att använda vänster tumme för blinkers.
Fördelen med hoj är den att bilnkersknappen aldrig hamnar på högersida…
Dom borde fixa så att man inte behlver vrida mer än typ 90 grader för att få fullt styrutslag och sedan justera känsligheten mot hastighet, fast den är väl inte steer by wire utan mekanisk så då blir det ju svårt att lösa det med ota.
Ja på hojen vrider man inte många grader när man svänger liksom, går inte ens
på skämt att jämföra med Teslas lösning.
Vrider man styret så mycket har man annat att tänka på än att blinka om man säger...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
För min del så är det inga problem med yoke men blinkers är omöjligt i en rondell. I vanlig trafik är det hanterbar.
De borde behållit vanlig blinkers!
Tesla kunde göra ett par (flyttbara) fält på huvudskärmen för blinkersfunktion. Det skulle underlätta en hel del.
Alternativt svajpa på växelväljaren under telefonladdningen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
För min del så är det inga problem med yoke men blinkers är omöjligt i en rondell. I vanlig trafik är det hanterbar.
De borde behållit vanlig blinkers!
Det är lite svårare, men inte omöjligt. Försök med följande nästa gång du kör i en liten rondell: sväng genom att ta över ratten i underdelen, dvs vänster hand ned, ta över nedtill med höger (medan du svänger vänster i rondellen). Klicka högerblinkers med höger tumme.
I stora rondeller kan man fortfarande blinka ut med vänster hand.
Berätta gärna hur det gick.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
För min del så är det inga problem med yoke men blinkers är omöjligt i en rondell. I vanlig trafik är det hanterbar.
De borde behållit vanlig blinkers!
Det har bubblat upp nya rykten om steer by wire (i Highland), och om det stämmer lär ju även det komma i S/X asap. Då behöver man förhoppningsvis inte vrida Yoken mer än 90 grader för max utslag. Då blir knapparna nästan användbara i den här typen av situationer.
Jag tycker att spakar verkar överlägsna för stadskörning oavsett wire eller ej.
Jag är inne på S3XY buttons, placerade så man kan aktivera blinkers med dem.
Ja, kanske. Tänker du prova? Väldigt nyfiken på resultatet. Idealiskt skulle väl vara om de hade "buttons" i form av spak. Kanske kommer?
Jag har faktiskt funderat på att man skulle kunna göra en, som styr via buttons.
Spakarna från 3/Y verkar ju passa direkt, iaf på tidigare exemplar av nya S/X. Så borde inte vara så svårt att få till om "buttons" funkar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag är inne på S3XY buttons, placerade så man kan aktivera blinkers med dem.
Ja, kanske. Tänker du prova? Väldigt nyfiken på resultatet. Idealiskt skulle väl vara om de hade "buttons" i form av spak. Kanske kommer?
Jag har knapparna. Blir kanonbra. Har en som blinkar höger på baksidan av yoken. Har även knappar för baklucka och högerdörrar, så man enkelt kan öppna.
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster
Modell 3 LR -21 Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Jag är inne på S3XY buttons, placerade så man kan aktivera blinkers med dem.
Jag har testat S3XY buttons i min S och de fungerar alldeles utmärkt. Det ironiska är att jag inte använder de längre för blinkers för jag har vant mig vid yoken Det var för min del framförallt för att blinka höger som jag trodde det skulle bli problem.
Jag har de till andra saker, knapp för handskfacket, stänga av autowipers vid autopilot (har inte behövt använda men har en knapp för det nu).
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar.
En rund ratt utan blinkersspak utan med blinkersknappar är lika värdelöst tycker jag, skulle aldrig köpa en sådan bil.
Gnäll. Har man kört mkt hoj är man van vid att använda vänster tumme för blinkers.
Fördelen med hoj är den att bilnkersknappen aldrig hamnar på högersida…
Dom borde fixa så att man inte behlver vrida mer än typ 90 grader för att få fullt styrutslag och sedan justera känsligheten mot hastighet, fast den är väl inte steer by wire utan mekanisk så då blir det ju svårt att lösa det med ota.
Ja på hojen vrider man inte många grader när man svänger liksom, går inte ens
på skämt att jämföra med Teslas lösning.
Tycker det låter mest från folk som aldrig provat. De som kört med yoke ett tag verkar inte inte uppleva några större problem(se segelflygaren och felixen ovan).
Man vrider inte så mkt på ratten som folk tror. Blinkar man ut ur en rondell tex så är ju styrutslaget minimalt.
Förövrigt är inte blinkersknappar på ratten något nytt.
Ferrari har haft det i snart 15 år.
Tycker det låter mest från folk som aldrig provat. De som kört med yoke ett tag verkar inte inte uppleva några större problem(se segelflygaren ovan).
Man vrider inte så mkt på ratten som folk tror. Blinkar man ut ur en rondell tex så är ju styrutslaget minimalt.
Så är det. Problemet är i verkligheten mindre än man skulle kunna tro. Men i små rondeller är styrutslaget ofta 180 grader just när man behöver blinka ut, så där får man använda höger hand helt enkelt. Fysiskt inte ett problem, men definitivt en utmaning pga alla år man inte gjorde så. Det tar ett tag att forma en ny vana.
Lösningen vore ju att som Tesla sagt någon gång tidigare, göra blinkning automatisk om man navigerar till destinationen så att bilen vet vilken väg man kommer att ta.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
För min del så är det inga problem med yoke men blinkers är omöjligt i en rondell. I vanlig trafik är det hanterbar.
De borde behållit vanlig blinkers!
Det har bubblat upp nya rykten om steer by wire (i Highland), och om det stämmer lär ju även det komma i S/X asap. Då behöver man förhoppningsvis inte vrida Yoken mer än 90 grader för max utslag. Då blir knapparna nästan användbara i den här typen av situationer.
Jag tycker att spakar verkar överlägsna för stadskörning oavsett wire eller ej.
Tror du vi kan få det på våra 2023 modeller menar du? hade ju varit ett steg i rätt riktning men oavsett håller med att spakar är överlägsna. eller om man hade knapparna på ett ställe som inte rörde på sig när man vrider ratten...