Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Geesy »

Räknat en hel del på bilbyte nu och det blir ju dyrt redan innan man räknar med försäkringskostnaden som jag blev smått förstummad över. Det skulle innebära en kostnad på 25-30k för mig att skaffa en beg e-tron eller till exempel helförsäkra en beg model Y som 33 åring i en storstad med villa/garage. Min nuvarande superb 2017 ger jag 6k för. Köpa nytt rimligare vid model Y men ej e-tron, som jag är mest sugen på. Tror dock värdetappet på elbilar generellt kommande år kommer vara stort.

Börjar man räkna på räntor, värdetapp och försäkring blir det i slutändan hutlöst dyr milkostnad för mig som inte kör mer än 1500 mil per år.

Hur mycket kan ni tänka er betala allt som allt i månaden för en bil?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av OfarligTesla »

Värdeminskningen är väl svår att sia i men jag gissar på att nuvarande kostnad är kring 15k/mån totalt för allt som har med bilen att göra, min Model S kostade 18k/mån bara i värdeminskning efter Teslas prissänkningar vilket gjorde att totalkostnaden var för hög för vad jag skulle vilja lägga kontinuerligt. Tror de 15k/mån jag lägger nu är kring vad jag maximalt är bekväm att lägga av skattade pengar på bil faktiskt, och även det diskuterar vi huruvida vi tycker är värt det.

Milkostnaden blir rätt hög, nuvarande bil har väl rullat 500 mil eller så de senaste 9 månaderna vilket är mindre än vi brukar köra men vi kör inte mycket normalt heller nu ingen av oss ingen åker till kontoret speciellt ofta. Gissar på dryga 1000 mil per år är var vi hamnar normalt sett nu för tiden.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Dafro »

Gissar på knappt 20 per månad nu och det är väl egentligen mer än vad jag skulle vilja ge men finns inte så många andra bilar som jag kan tänka mig som uppfyller mina krav. Kör drygt 2000 mil per år.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av OfarligTesla »

Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Det enda du slipper då är ju räntan vilket är en rätt liten del av totalkostnaden, värdeminskningen är klart större och den har man oavsett hur man finansierat det.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Gustafsson »

Svår fråga. Har man ekonomi att betala blir ju pengarna mindre viktiga.
Men för egen del skulle jag klara mig med en gammal Opel Rekord med bara trafikförsäkring om det skulle behövas. En sån kan man också köra från A till B med.
Tycker det är mycket pengar att köra Tesla, men för stunden är det värt kostnaden tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Geesy »

Gustafsson skrev: 25 jun 2023 16:18
Svår fråga. Har man ekonomi att betala blir ju pengarna mindre viktiga.
Men för egen del skulle jag klara mig med en gammal Opel Rekord med bara trafikförsäkring om det skulle behövas. En sån kan man också köra från A till B med.
Tycker det är mycket pengar att köra Tesla, men för stunden är det värt kostnaden tycker jag.
Visst är det så! Men jag tycker frågan oavsett inkomst är intressant om man är förvärvsarbetare utan större förmögenhet bakom. Jag tjänar ändå skapligt, 60-65 i månaden och smärtgränsen går uppenbarligen för lågt för mig :D men det kostar ju också en hel del att bo i storstad, hade varit mer pengar tillgängliga om man bott någon annanstans.
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av granlundii »

Är själv rätt snål av mig, trots liknande inkomst. Kommit fram att totalkostnaden på ny elbil blir högre än vad jag tycker är skäligt, kör också max 15000 km per år. Däremot tycker jag att det börjar finnas en hel del "good enough" elbilar, 4 år gamla till salu för lite över 200 000 kr, dessa blir väldigt mycket billigare att äga jämfört med nya (speciellt om man måste låna). Nedan kort lista på vad jag själv tittar på:

Hyundai Ioniq 38kwh
Hyundai Kona 64kwh
Kia E-Soul 64kwh
Kia E-Niro 64kwh
Volkswagen E-golf 36kwh
Nissan Leaf 2014
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Fredrik j »

Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Nej kan man lägga undan 30 tusen i månaden är man ju rätt korkad om man samtidigt betalar ränta på ett bilköp.
Men kanske är det rådet inte så mycket värt för människor med lite mer normala inkomster. Det är därför många betalar ränta trots helt ok ekonomi med inkomster en bit ovanför medel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Geesy skrev: 25 jun 2023 14:37
Räknat en hel del på bilbyte nu och det blir ju dyrt redan innan man räknar med försäkringskostnaden som jag blev smått förstummad över. Det skulle innebära en kostnad på 25-30k för mig att skaffa en beg e-tron eller till exempel helförsäkra en beg model Y som 33 åring i en storstad med villa/garage. Min nuvarande superb 2017 ger jag 6k för. Köpa nytt rimligare vid model Y men ej e-tron, som jag är mest sugen på. Tror dock värdetappet på elbilar generellt kommande år kommer vara stort.

Börjar man räkna på räntor, värdetapp och försäkring blir det i slutändan hutlöst dyr milkostnad för mig som inte kör mer än 1500 mil per år.

Hur mycket kan ni tänka er betala allt som allt i månaden för en bil?
Det beror på helt vad det är för bil.

Är inte villig att betala lika mycket för vår lilla elektriska Mini Cooper som för tex. en Porsche Taycan (en annan prestanda) eller som för vår BMW kombi (som är större och fyller en mer praktisk funktion när man skall lasta och dra saker).

Vår Mini köptes kontant, och har extremt låg månadskostnad. Försäkring ca 2900 per år (endast halvförsäkring tre första åren).

Vår Tesla M3 LR och BMW är förmånsbilar, så därmed blir ju kostnadsläget bättre än för privatpersoner. Totalt kostar den mig (både för mitt AB, och privat med förmånsskatt) motsvarande 5000 skattade kronor per månad. Detta är dock relativt små pengar i det hela (ungefär vad jag drar in på 1,5 dags jobb, och kan inte ha jobbet utan bilen).

För min fru, så betalar hon endast förmånsskatten för BMWen som är ca 5000 per månad, och blir därför i praktiken ca 2500 kr/månad. Arbetsgivaren står för hela övriga kostnaden, inklusive bränsleförmån (detta då hon inte kan utföra sitt jobb utan bil). Inga nettolöneavdrag, eller något sådant.

Mini:n skulle vi kunna vara utan, men Teslan behöver jag för mitt jobb. Hade inte kunnat ha mitt jobb utan bil. Bor på landet utanför storstad så kan inte enkelt hyra bil eller använda poolbilar. BMW behöver min fru för sitt jobb, så inget alternativ där heller.

Även privat så är det på landet extremt svårt att leva utan minst två bilar i familjen rent praktiskt. Så ser inte riktigt något alternativ där för oss.

Våra jobb skulle inte fungera utan varsin bil, och privat så skulle det fungera med kanske en bil, men bli extremt krångligt utan varsin bil i extremt många fall.

Mini:n är väl lite extralyx att ha som en tredjebil, men den är främst köpt för dottern att övningsköra i, och kommer nog att tas över mer av henne om 1-2 år när hon har körkort. Den sparade jag dock ihop och köpte kontant. Så inga räntekostnader eller liknande för den. Har inte heller tappat något i värde. Skulle få minst lika mycket för den i dag som när jag köpte den, om man räknar med miljöbonusen.

Kostade 365 när jag köpte den, fick 70 papp tillbaka i miljöbonus för några månader sedan, och nere då på 295 totalt. I dag kostar en ny sådan, med BMW senaste prishöjningar, ca 395. Så en så länge har kostnaden varit endast försäkringen på ca 250 kr i månaden, plus lite el att ladda billigt på natten.

En billig lyx som inte kostat mycket, och den sparar in en massa körlektioner för dottern som hade kostat pengar i bilskolan. Skippade även att köpa den typiska moppebilen som alla andra här köper åt sina barn (och en sådan kostar ju runt 150-200).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Geesy skrev: 25 jun 2023 14:37
Räknat en hel del på bilbyte nu och det blir ju dyrt redan innan man räknar med försäkringskostnaden som jag blev smått förstummad över. Det skulle innebära en kostnad på 25-30k för mig att skaffa en beg e-tron eller till exempel helförsäkra en beg model Y som 33 åring i en storstad med villa/garage. Min nuvarande superb 2017 ger jag 6k för. Köpa nytt rimligare vid model Y men ej e-tron, som jag är mest sugen på. Tror dock värdetappet på elbilar generellt kommande år kommer vara stort.

Börjar man räkna på räntor, värdetapp och försäkring blir det i slutändan hutlöst dyr milkostnad för mig som inte kör mer än 1500 mil per år.

Hur mycket kan ni tänka er betala allt som allt i månaden för en bil?
Min syn på elbilar och nya bilar i övrigt är dessa är lyxprodukter.
Om man vågar så bör man göra TCO analys och då finner man snabbt att köpa bilar med skattade pengar är vansinne.
Jag väljer vansinnet då jag inte har andra dyra hobbies och vi reser mycket i Norden, Tyskland och vi sover gärna i bilen och sparar därmed några kronor där.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Fredrik j skrev: 25 jun 2023 20:31
Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Nej kan man lägga undan 30 tusen i månaden är man ju rätt korkad om man samtidigt betalar ränta på ett bilköp.
Men kanske är det rådet inte så mycket värt för människor med lite mer normala inkomster. Det är därför många betalar ränta trots helt ok ekonomi med inkomster en bit ovanför medel.

Det är snarare låga utgifter än hög lön som skapar en god ekonomi ;)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 25 jun 2023 21:17
Jag väljer vansinnet då jag inte har andra dyra hobbies och vi reser mycket i Norden, Tyskland och vi sover gärna i bilen och sparar därmed några kronor där.
Liten fråga; blir det inte ganska jobbigt utan toalett och tillgång att duscha, etc? Blir det inte trist utan hotellfrukost, och andra faciliteter man tar för givet?

Kul att det fungerar (och är ju bra i en elbil med klimatisering), och kan ju bli ganska mycket pengar ni sparar (ca 3000 per natt blir ju 30 000 på en 10 dagars resa), men själv är jag allt för bekväm för att ta något annat än hotell när vi reser.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Fredrik j »

Honkan skrev: 25 jun 2023 22:00
Fredrik j skrev: 25 jun 2023 20:31
Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Nej kan man lägga undan 30 tusen i månaden är man ju rätt korkad om man samtidigt betalar ränta på ett bilköp.
Men kanske är det rådet inte så mycket värt för människor med lite mer normala inkomster. Det är därför många betalar ränta trots helt ok ekonomi med inkomster en bit ovanför medel.

Det är snarare låga utgifter än hög lön som skapar en god ekonomi ;)
Om du sparar 30000 i månaden har du hög lön. Eller så sparar du pengar från avkastning från tidigare investeringar.
3% har inkomst på över 50000 i månaden före skatt. Tycker också procentsiffran känns lite låg. Var behöver inkomsten ligga för att kunna spara 30000 i månaden till en bil och hur bor man medans man håller på.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 25 jun 2023 23:19
Honkan skrev: 25 jun 2023 22:00
Fredrik j skrev: 25 jun 2023 20:31
Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Nej kan man lägga undan 30 tusen i månaden är man ju rätt korkad om man samtidigt betalar ränta på ett bilköp.
Men kanske är det rådet inte så mycket värt för människor med lite mer normala inkomster. Det är därför många betalar ränta trots helt ok ekonomi med inkomster en bit ovanför medel.

Det är snarare låga utgifter än hög lön som skapar en god ekonomi ;)
Om du sparar 30000 i månaden har du hög lön. Eller så sparar du pengar från avkastning från tidigare investeringar.
3% har inkomst på över 50000 i månaden före skatt. Tycker också procentsiffran känns lite låg. Var behöver inkomsten ligga för att kunna spara 30000 i månaden till en bil och hur bor man medans man håller på.
Håller med, visst är det sant att låga utgifter är viktigt för en god ekonomi men har du 20 000 före skatt så blir det nog lite lurigt att lägga undan 30 000 med hjälp av låga utgifter.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Spelar väl ingen roll om man kan lägga undan några tusen eller 30000, jag har alltid lagt undan en hel del av min lön, när jag började som Officer för 20 år sedan tjänade jag 18 600 idag är jag i det privata som chef och tjänar 90000, man får ju börja någonstans men blev bara lite förundrad hur en del kan lägga så mycket i % av sin lön på en bil… men men världen är fri och man väljer ju själv :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Elof »

Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.

Du lägger max 500 kr i månaden på bilkostnader och kör Model Y Performance?
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Flagada »

I dagsläget ca 5-6000kr i total månadskostnad för en bil.
Tillhör dem som tycker att det är helt orimligt att betala 7-9000kr i månaden på en privatleasing.
Och ens om jag har råd med det skulle jag aldrig lägga 6-700k på en bil.
Har precis gjort bokslut på en Volvo V50 efter tio års ägande, 450k i totala kostnader inkl bränsle och 40k i försäljningspris gav en ägandekostnad på ca 3500kr/mån och då kör jag ca 2200mil/år.
Tittade först på en V60 för ca 220k som ersättare för den men bet ihop och gav 80k mer för min första elbil istället, efter tre års ägande räknar jag med att de extra pengarna redan är intjänade på billigare driftkostnad, men vi får se vad det blir i slutändan.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Elof skrev: 26 jun 2023 06:41
Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.

Du lägger max 500 kr i månaden på bilkostnader och kör Model Y Performance?
Japp ca 500kr , räknar ju inte värdetapet då jag ser de pengarna redan som förbrukade, handtvättar bilen och det är ju ingen service heller…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av OfarligTesla »

Honkan skrev: 26 jun 2023 06:36
Spelar väl ingen roll om man kan lägga undan några tusen eller 30000, jag har alltid lagt undan en hel del av min lön, när jag började som Officer för 20 år sedan tjänade jag 18 600 idag är jag i det privata som chef och tjänar 90000, man får ju börja någonstans men blev bara lite förundrad hur en del kan lägga så mycket i % av sin lön på en bil… men men världen är fri och man väljer ju själv :D
De flesta andra lurar väl inte sig själva och räknar bort saker som värdeminskning från sina faktiska kostnader. De använder helt enkelt den korrekta definitionen av kostnader istället för en egen påhittad variant.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Legato »

Det viktigaste är som vanligt att köpa rätt objekt till bra pris och att sedan få vettigt betalt för det i slutändan. Sköter man de bitarna så får man ner TCOn avsevärt.

Förstår inte att många är så fast inställda på att alltid ha helförsäkrad bil. Försäkringar är ju alltid en förlustaffär, jag anpassar mitt skydd efter pris, användning mm. Ibland blir det hel, ibland halv och undantagsvis enbart trafik.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Maw »

Jag betalar ca 7000 kr per månad efter skatt för min Polestar inkl elkostnad och allt annat. Det är en DMLR från -21 med performancemjukvara som jag kör 4000 mil per år med, personalbil med minimalt antal tjänstemil. Den har lågt förmånsvärde så nästa bil kommer nog bli lite dyrare om jag ska ha en som är lika bra men jag vill egentligen inte lägga mer pengar än så på en bil.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av toppo »

Maw skrev: 26 jun 2023 08:48
Jag betalar ca 7000 kr per månad efter skatt för min Polestar inkl elkostnad och allt annat. Det är en DMLR från -21 med performancemjukvara som jag kör 4000 mil per år med, personalbil med minimalt antal tjänstemil. Den har lågt förmånsvärde så nästa bil kommer nog bli lite dyrare om jag ska ha en som är lika bra men jag vill egentligen inte lägga mer pengar än så på en bil.
Jag har min Polestar på privatleasing och fick en väldigt bra deal i augusti 2021 när modellåret skulle bytas ut. Betalar ca 6000kr/månad totalt för 1500 mil/år, inkl försäkring och el. Det är ungefär det jag vill betala, men nästa bil blir förmodligen dyrare med tanke på avskaffad bonus och höga räntor.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av BigEasy »

Det går inte att ha en fast summa i denna inflation. Jag betalar det som krävs för att jag ska vara nöjd. Varken mer eller mindre. Nu trivs jag med min lite äldre Model S och ser ingen större anledning att uppgradera när det skulle nästan fördubbla månadskostnaden. Särskilt när jag inte ser någon enda klockren modell som jag skulle vilja ha istället.

I övrigt läcker vårt hushåll pengar som ett jävla såll. Vi får in ~82' netto i månaden. Men saker och ting kostar ju rejält.

Boendekostnad (räntor, el, sophämtning, vatten, försäkring...): ~20'/mån
Mat & dryck: ~15'/mån
Semestrar (sommar, vinter...):~10'/mån
Abonnemang (DN, Netflix, HBO, telefon, bredband, hemlarm osv): ~3'/mån
Hemstäd: ~2,5'/mån
Fritids: ~1'/mån
Kläder: ~3'/mån
Hund (försäkring, veterinär, mat...): ~3'/mån (då är det bara hunddagis sporadiskt, annars hade det varit 3-5 tusen mer)
Nettolöneavdrag andrabilen: ~3'/mån
Teslan: ~9'/mån

Det är 71' va?

Oregelbundna kostnader som kommit nu de senaste veckorna (av det jag kommer ihåg).
Ny gräsklippare - 3,5'
Ny tygpaviljong till trädgården - 5'
Nytt skyddsnät till studsmattan - 2'
Småreparationer på Teslan - 4'
osv

Vi ska inte heller glömma att vitvaror går sönder, att huset behöver renoveras lite invändigt ibland osv. Torktumlar, tvättmaskin och spishäll har vi redan bytt. Snart kommer kyl & frys (16 år gamla) och annat... Diskmaskin, ugn...

Utgifterna tar liksom aldrig slut. Barnen ska ha cyklar, skidor, datorer, telefoner, allsköns skräp när de fyller år, när det är jul, frugan vill åka till Yasuragi eller dyl vilket går på minst 5-6 tusen för ett dygn... Utöver detta har har vi även tagit tre stora poster de senaste 2 åren.

- Måla om huset: ~95'
- Ny värmepump: ~115'
- Solceller: ~140'

Vi är ute i Europa med Teslan i ~3 veckor på sommaren. Försöker att hålla igen på boenden och mat så det är absolut ingen lyx inblandad men det drar ändå iväg. 70-80' räknar jag med, minst, och då har jag ändå sparat ~10' på fri SuC! :lol: Sen lägger jag drygt 20' på en alpvecka med kompisarna och säkert lika mycket på en familjevecka i fjällen. Stughyra, liftkort, mat... Ingenting är billigt. Bara att åka till Kungsberget över dagen går på över en tusenlapp (vilket också händer ett antal ggr per vinter).

Det är klart att vi skulle kunna spara jättemycket i månaden om vi ville. 25-30' i månaden på billigare semestrar, billigare hus, städa själv, billigare mat, ingen skidåkning, inget husdjur... Lätt!

Fast varför? Vore det värt det? Vad skulle jag köpa för de pengarna som vore värt mer än gemensamma semesterminnen med barnen, hög levnadsstandard och liknande saker? Om 13 år är jag 60 och ungarna är utflugna. Det är liksom nu det gäller som jag ser det. Det är ju inte så att jag går back heller. Kan säkert spara drygt 10' i månaden så länge jag inte behöver måla om huset eller sätta upp solceller varje år.

Att då lägga 7-10' mer i månaden för att ha en ny miljonbil stående på uppfarten känns i perspektiv till det övriga inte alls aktuellt även det såklart skulle kunna gå om jag verkligen ville. Men då skulle annat få ge vika.

Samtidigt springer vi inte på restaurang nästan alls till vardags under året. Köper på sin höjd hem sushi, pizza osv. Vi har ingen båt, fjällstuga, pool, sommarstuga eller ens ett inglasat uterum heller... Så det finns ju utrymme för fler utgifter också om man vore på det humöret. :D Ärligt talat fattar jag inte hur "folk" har råd med "allt".

Ja, blev ett långt och ganska subjektivt inlägg. Jag tror att jag skrev det för att lindra min egen ångest och för att liksom sätta fokus på att det här med ekonomi till mångt och mycket handlar om prioriteringar och inte hårda gränser.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

Jag tror många som lever som du beskriver inte skulle klara ett plötsligt inkomstbortfall pga sjukdom eller arbetslöshet eftersom de aldrig kunnat/velat spara. Om ni drar in och bränner i storleksordningen 100 tkr/mån behöver ni ha ett par miljoner sparade för att inte behöva gå från hus och hem om något oförutsett händer, eller förbereda era barn på ett ganska tråkigt uppvaknande.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar