Sida 1 av 3
Ukraina svartlistat Geely
Postat: 25 jun 2023 21:12
av vigge50
För en månad sedan så valde Ukraina att svartlista Marabous ägare och det tog inte lång tid innan stora företag inom Sverige slutade köpa in deras produkter och det blev en allmän bojkott av Marabou. Nu har Ukraina valt att svartlista Geely då de har fortsatt att sälja bilar till Ryssland och där också kraftigt ökat sin försäljning när andra märken dragit sig ur Ryssland.
Ska bli väldigt intressant och se reaktionerna i Sverige på detta, kommer företag sätta ner foten mot Volvo eller kommer detta lätt blåsa över och få kommer bry sig om denna svartlistningen?
Marabou gick ju själva ut till svars och sa att de kände sig extremt orättvist behandlade då så många andra företag gjorde likadant. Ska bli intressant om de verkligen är orättvist behandlade eller om detta kommer vara ett ordentligt slag mot Volvo här i Sverige.
http://www.gp.se/1.103248318
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 25 jun 2023 22:08
av SwedishAdvocate
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 25 jun 2023 23:11
av Honkan
Ingen som köper en volvo för tillfället ändå

Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 25 jun 2023 23:21
av Fredrik j
En bojkott av Volvo skulle ju slå mot Sverige hårdast.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 25 jun 2023 23:31
av DanneB
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 02:19
av martinot
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 11:10
av lawe
Det är mycket att hålla koll på om man inte vill gynna företag som har intressen i Ryssland:
https://leave-russia.org/
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 11:18
av SwedishAdvocate
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Å andra sidan är det ju ganska enkelt när det gäller företag som tillverkar personbilar.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 11:47
av Maw
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 12:03
av Lerumsexpressen
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Helt riktigt så är nästa alla stora varumärken och multinationella bolag kvar.
Det bojkotten av chokladen bevisar är att vi människor är simpla och klarar inte tänka större än en liten chokladkaka.
Samma gällde för pandemin och gäller för klimatåtgärder och politik.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 12:43
av Fredrik j
Det gäller ju att ha koll på vilket företag som tar över en marknad när ett annat bojkottas bort. Sen gäller det att ställa sig bakom sina värderingar genom att köpa lite dyrare.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 12:52
av Maw
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 12:03
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Helt riktigt så är nästa alla stora varumärken och multinationella bolag kvar.
Det bojkotten av chokladen bevisar är att vi människor är simpla och klarar inte tänka större än en liten chokladkaka.
Samma gällde för pandemin och gäller för klimatåtgärder och politik.
När det gäller bilar så är det inte jättemånga som inte avvecklat/avvecklar sin verksamhet i Ryssland helt eller ännu värre expanderar sin verksamhet där så det går att undvika dem om man vill göra en insats. Bilföretagen jag hittar på listan som är någorlunda vanliga i Sverige och som man ska undvika är:
- Geely
- Tesla
- Skoda
- Suzuki
- Porsche
- Honda
- Kia
- BMW
- Citroën
Det finns alltså många bra alternativ att titta på när man ska köpa bil nästa gång, t ex VW, Audi, Seat, Ford, Volvo, Polestar, Hyundai, Mercedes, Toyota, Subaru, Mazda, Chevrolet, alla Stellantis bilbolag förutom Citroën och säkert många fler...
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 14:00
av vigge50
Maw skrev: ↑26 jun 2023 11:47
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 14:10
av Maw
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
Maw skrev: ↑26 jun 2023 11:47
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 15:41
av Lerumsexpressen
Maw skrev: ↑26 jun 2023 14:10
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
Maw skrev: ↑26 jun 2023 11:47
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Alla bolag under VW är dotterbolag så som jag fattar det.
Så din tolkning funkar inte enligt mig, Audi och Skoda gör affärer i Ryssland med koncernägarens välsignelse.
Reell anständighet och moral är inte Tyskarnas starka sida, de har ju bevisligen fuskat och åkt fast i samband med Dieselgate.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 17:07
av Fredrik j
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 15:41
Maw skrev: ↑26 jun 2023 14:10
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
Maw skrev: ↑26 jun 2023 11:47
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Alla bolag under VW är dotterbolag så som jag fattar det.
Så din tolkning funkar inte enligt mig, Audi och Skoda gör affärer i Ryssland med koncernägarens välsignelse.
Reell anständighet och moral är inte Tyskarnas starka sida, de har ju bevisligen fuskat och åkt fast i samband med Dieselgate.
För att krångla till det ytterligare är ju Porsche största ägare av volkswagen group.
Sen hamnade Mercedes på den goda sidan här ovan. Mercedes största ägare är ju Li Shufu som ju också äger geely.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 18:01
av Lerumsexpressen
Fredrik j skrev: ↑26 jun 2023 17:07
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 15:41
Maw skrev: ↑26 jun 2023 14:10
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
Maw skrev: ↑26 jun 2023 11:47
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Alla bolag under VW är dotterbolag så som jag fattar det.
Så din tolkning funkar inte enligt mig, Audi och Skoda gör affärer i Ryssland med koncernägarens välsignelse.
Reell anständighet och moral är inte Tyskarnas starka sida, de har ju bevisligen fuskat och åkt fast i samband med Dieselgate.
För att krångla till det ytterligare är ju Porsche största ägare av volkswagen group.
Sen hamnade Mercedes på den goda sidan här ovan. Mercedes största ägare är ju Li Shufu som ju också äger geely.
Å Mercedes åkte också fast i Dieselgate + nästan alla andra bolag på kontinenten.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diesel_ ... ns_scandal
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 18:25
av Fredrik j
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 18:01
Fredrik j skrev: ↑26 jun 2023 17:07
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 15:41
Maw skrev: ↑26 jun 2023 14:10
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Alla bolag under VW är dotterbolag så som jag fattar det.
Så din tolkning funkar inte enligt mig, Audi och Skoda gör affärer i Ryssland med koncernägarens välsignelse.
Reell anständighet och moral är inte Tyskarnas starka sida, de har ju bevisligen fuskat och åkt fast i samband med Dieselgate.
För att krångla till det ytterligare är ju Porsche största ägare av volkswagen group.
Sen hamnade Mercedes på den goda sidan här ovan. Mercedes största ägare är ju Li Shufu som ju också äger geely.
Å Mercedes åkte också fast i Dieselgate + nästan alla andra bolag på kontinenten.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diesel_ ... ns_scandal
Mönstret är ju tydligt. Kunder som vill ha en Mercedes eller VW skiter i det. Kunder som inte vill ha en Mercedes tenderar ibland låtsas vilja ha en men avstå av moraliska skäl.
Gäller all bojkott. Själv äter jag sällan choklad och skulle då kunna påskina stark moral genom att delta i en bojkott av varor jag normalt inte köper.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 20:56
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑26 jun 2023 17:07
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 15:41
Maw skrev: ↑26 jun 2023 14:10
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
Maw skrev: ↑26 jun 2023 11:47
Enligt den länken gynnar Tesla fortfarande Ryssland genom att köpa aluminium av dem medan Volvo Cars har avslutat all affärsverksamhet i landet. Volvo är alltså helt klart att föredra framför Tesla om man vill bojkotta företag som gynnar Ryssland.
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Alla bolag under VW är dotterbolag så som jag fattar det.
Så din tolkning funkar inte enligt mig, Audi och Skoda gör affärer i Ryssland med koncernägarens välsignelse.
Reell anständighet och moral är inte Tyskarnas starka sida, de har ju bevisligen fuskat och åkt fast i samband med Dieselgate.
För att krångla till det ytterligare är ju Porsche största ägare av volkswagen group.
Sen hamnade Mercedes på den goda sidan här ovan. Mercedes största ägare är ju Li Shufu som ju också äger geely.
Enligt Wikipedia ser ägarstrukturen i Mercedes AG ut så här:
Institutional investors (52.7%)
Private shareholders (22.8%)
BAIC Group [En statsägd kinesisk biltillverkare.] (9.98%)
Tenaciou3 Prospect Investment Limited (Li Shufu) (9.7%)
Kuwait Investment Authority (6.8%)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 21:04
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑26 jun 2023 18:25
Mönstret är ju tydligt. Kunder som vill ha en Mercedes eller VW skiter i det. Kunder som inte vill ha en Mercedes tenderar ibland låtsas vilja ha en men avstå av moraliska skäl.
Gäller all bojkott. Själv äter jag sällan choklad och skulle då kunna påskina stark moral genom att delta i en bojkott av varor jag normalt inte köper.
mor·al [‑a´l] substantiv ~en ~er
1
riktig inställning till rätt och orätt [...
https://svenska.se/saol/?sok=moral&pz=4 ... s%C3%A4ttn
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 23:12
av SwedishAdvocate
Västra Götalandsregionen kan bojkotta Volvo Cars
Publicerat idag kl 17.02
Det kan bli aktuellt för Västra Götalandsregionen att bojkotta biltillverkaren Volvo Cars. [...]
Vi vill inte att några av Västra Götalandsregionens invånares skattepengar ska bli skattepengar i Ryssland och finansiera kriget", säger Håkan Andersson (S), ordförande i styrelsen för fastighet, stöd och service i regionen, till Ekot.
Även Försvarsmakten tittar på om en bojkott kan bli aktuell. [Min understrykn.] [...
https://sverigesradio.se/artikel/vastra ... vo-cars--2
Försvarsmakten uppger till Ekot att: "frågan är nationell och berör flertalet myndigheter och organisationer. Det är därför viktigt att frågan bereds gemensamt i staten. Initiala kontakter mellan myndigheter är tagna."
Detta enligt samma källa som ovan. Där finns lite mer text och ett ca två min. långt radioinslag.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 23:32
av snowtroll
Maw skrev: ↑26 jun 2023 12:52
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 12:03
lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10
Helt riktigt så är nästa alla stora varumärken och multinationella bolag kvar.
Det bojkotten av chokladen bevisar är att vi människor är simpla och klarar inte tänka större än en liten chokladkaka.
Samma gällde för pandemin och gäller för klimatåtgärder och politik.
När det gäller bilar så är det inte jättemånga som inte avvecklat/avvecklar sin verksamhet i Ryssland helt eller ännu värre expanderar sin verksamhet där så det går att undvika dem om man vill göra en insats. Bilföretagen jag hittar på listan som är någorlunda vanliga i Sverige och som man ska undvika är:
- Geely
- Tesla
- Skoda
- Suzuki
- Porsche
- Honda
- Kia
- BMW
- Citroën
Det finns alltså många bra alternativ att titta på när man ska köpa bil nästa gång, t ex VW, Audi, Seat, Ford, Volvo, Polestar, Hyundai, Mercedes, Toyota, Subaru, Mazda, Chevrolet, alla Stellantis bilbolag förutom Citroën och säkert många fler...
* börjar bli riktig sport detta, Kinas 100-150 års plan att ekonomiskt ta över hela världen fortgår;
försöker febrilt nolla alla köp att ej handla nått som gynnar Kina ... också. nästan omöjligt då det redan gått för långt, dvs försöka undvika ekonomiska flöden till någon form av kina ägt. här har vi Tiktok, mobiler mm därifrån som borde "dödskallemärkas"
oftast går man bet gällande halvledare som mest troligt på ett eller annat sätt kommer därifrån.
såg iallafall nogsamt till att bilen åtminstone byggdes i Berlin, förra köpet Gigafactory 1

Volvo har ju fel ägare så det vart lite tumult i tankebanerna när det hände... såg lovande ut ett tag men är numer helt inaktuellt och kan bara kommentera "Skit också!" på den.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 26 jun 2023 23:43
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑26 jun 2023 20:56
Fredrik j skrev: ↑26 jun 2023 17:07
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 15:41
Maw skrev: ↑26 jun 2023 14:10
vigge50 skrev: ↑26 jun 2023 14:00
I så fall så finns det ingen anledning att bojkotta Marabou eftersom just de bolaget inte säljer till Ryssland. Det är som att säga att det skulle vara helt okej att köpa en volkswagen bil om de dragit sig ur Ryssland och att det inte gjorde något att Audi samtidigt kraftigt ökat sin försäljning i Ryssland.
Jag har fått uppfattningen att Marabou bara är ett varumärke/produkt inom Mondelez, inte ett eget företag? Marabou finns inte med som eget bolag på leave-russia ovan men t ex VW, Audi, Skoda och Seat gör det men alla världens bolag finns förstås inte med.
Porsche och Skoda är kvar i Ryssland men det borde väl ändå vara OK att köpa VW eller Audi även om det finns helt eller delvis gemensamma ägare. Ska man hårddra det kommer annars inget bolag noterat på börsen vara fria från bojkott eftersom det säkert alltid finns aktieägare som även äger aktier i något svartlistat bolag.
Alla bolag under VW är dotterbolag så som jag fattar det.
Så din tolkning funkar inte enligt mig, Audi och Skoda gör affärer i Ryssland med koncernägarens välsignelse.
Reell anständighet och moral är inte Tyskarnas starka sida, de har ju bevisligen fuskat och åkt fast i samband med Dieselgate.
För att krångla till det ytterligare är ju Porsche största ägare av volkswagen group.
Sen hamnade Mercedes på den goda sidan här ovan. Mercedes största ägare är ju Li Shufu som ju också äger geely.
Enligt Wikipedia ser ägarstrukturen i Mercedes AG ut så här:
Institutional investors (52.7%)
Private shareholders (22.8%)
BAIC Group [En statsägd kinesisk biltillverkare.] (9.98%)
Tenaciou3 Prospect Investment Limited (Li Shufu) (9.7%)
Kuwait Investment Authority (6.8%)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group
Ok. Li Shufu är näst största ägare precis bakom BAIC då.
https://group.mercedes-benz.com/investo ... structure/
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 27 jun 2023 07:19
av vigge50
Enligt detta inslaget i SR så är Volvo betydligt mer invecklat i Ryssland än vad Marabou är.
https://sverigesradio.se/artikel/varuma ... tyt1cl8wzs
Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 27 jun 2023 09:35
av JockeX
Det är väl bara att lägga ned alla inköp av solpaneler och vindkraftverk också. Absoluta majoriteten av vår "förnybara" kraftpark är ju köpt från Kina. De gör garanterat affärer också med Ryssland.