Laddkort/abbonemang?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Elektrokungen »

bylund skrev:
bullen skrev:
bylund skrev:
Erik skrev:
Har du Charge and drive så har du tillgång till 2000 laddstationer i Europa och de kommer ut med detta under våren läste jag någonstans

men jag kan ju ha läst fel
Med ett MasterCard får jag tillgång till 118 000 bensinstationer i Europa.
Men där kan jag inte laddaBild
Precis min poäng. Varför får jag inte tillgång till laddstationer med mitt MasterCard?
+1
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av bullen »

Håller med dig helt o hållet. Försökte bara vara rolig. Jag förstår inte varför dom inte kan sätta vanligt kreditkortsläsare på laddstationena. Kanske blir för dyrt i förhållande till hur lite det används idag?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Håller med dig helt o hållet. Försökte bara vara rolig. Jag förstår inte varför dom inte kan sätta vanligt kreditkortsläsare på laddstationena. Kanske blir för dyrt i förhållande till hur lite det används idag?
Kan ju vara så. Om de tror att elbilar har max 15 kWh batteri betyder det att de max kan ladda för kanske 60:- om man tar 4:- per kWh och avgiften som man då betalar per betalning blir ju rätt stor procentuellt.

Med snabbladdare och batterier uppåt 90 kWh blir det ju lite annan ekonomi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av bylund »

En kortläsare är ju ändå en liten del av kostnaden för installationen. Till och med p-automater har ju kortläsare. Jag tror snarare att man inte tror/tänker på att elbilar faktiskt körs någon längre sträcka från startplatsen. Det är därför alla bolag bara har sidor på lokala språk, och de förutser inte problemet att det kommer en tjeck till Säffle en lördagseftermiddag och behöver ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Remuz »

Inte bara kortläsaren är problemet. Man kan inte på ett enkelt sätt för-auktorisera kortet, tanka elen i bilen och sedan debiteras slutbeloppet eftersom det bara funkar för pumpterminaler.

Mitt förslag på lösningen är att man väljer hur mycket pengar man vill tanka för (tex 50kr) och spar undan det med ett tokiniserat kortnummer. Tankar du inte slut 50kr så finns det kvar i systemet som kredit när du ska tanka nästa gång (det blir alltså en pre-paid-lösning, men du gör pre-pay på plats). Andra lösningar på problematiken välkomnar jag varmt då detta faktiskt är ett reellt problem.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Inte bara kortläsaren är problemet. Man kan inte på ett enkelt sätt för-auktorisera kortet, tanka elen i bilen och sedan debiteras slutbeloppet eftersom det bara funkar för pumpterminaler.

Mitt förslag på lösningen är att man väljer hur mycket pengar man vill tanka för (tex 50kr) och spar undan det med ett tokiniserat kortnummer. Tankar du inte slut 50kr så finns det kvar i systemet som kredit när du ska tanka nästa gång (det blir alltså en pre-paid-lösning, men du gör pre-pay på plats). Andra lösningar på problematiken välkomnar jag varmt då detta faktiskt är ett reellt problem.
Fast problemet är ju redan löst för bensinstationer. De gör ju t ex i Sverige en reservation på 1 kr, och sedan tar de betalt vad det faktiskt kostade. Om man är rädd att det inte finns täckning kan man göra som t ex i Estland att de reserverar 100 Euro och sedan tar betalt vad man faktiskt använde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
En kortläsare är ju ändå en liten del av kostnaden för installationen. Till och med p-automater har ju kortläsare. Jag tror snarare att man inte tror/tänker på att elbilar faktiskt körs någon längre sträcka från startplatsen. Det är därför alla bolag bara har sidor på lokala språk, och de förutser inte problemet att det kommer en tjeck till Säffle en lördagseftermiddag och behöver ladda.
Jag tänkte inte på själva kortläsaren utan Visa/Mastercards samt kortinlösarens avgifter. Det är dock sant att P-automater har kortläsare så dessa bolag har säkert tagit fram särskilda avtal för just dessa mikrobetalningar vilket borde fungera även för betalning av laddplatsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Fast problemet är ju redan löst för bensinstationer. De gör ju t ex i Sverige en reservation på 1 kr, och sedan tar de betalt vad det faktiskt kostade. Om man är rädd att det inte finns täckning kan man göra som t ex i Estland att de reserverar 100 Euro och sedan tar betalt vad man faktiskt använde.
Fast så får man bara göra på just pumpterminaler. Detta blir ju inte en pumpterminal (om nu inte VISA/MC fastställer att el är att betrakta som bränsle och elektroner "pumpas" till bilen). En-kronas är inte tillåtet längre, man ska numera göra auktorisering på ett maxbelopp och få ett svar med ev ett lägre belopp.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
bylund skrev:
Fast problemet är ju redan löst för bensinstationer. De gör ju t ex i Sverige en reservation på 1 kr, och sedan tar de betalt vad det faktiskt kostade. Om man är rädd att det inte finns täckning kan man göra som t ex i Estland att de reserverar 100 Euro och sedan tar betalt vad man faktiskt använde.
Fast så får man bara göra på just pumpterminaler. Detta blir ju inte en pumpterminal (om nu inte VISA/MC fastställer att el är att betrakta som bränsle och elektroner "pumpas" till bilen). En-kronas är inte tillåtet längre, man ska numera göra auktorisering på ett maxbelopp och få ett svar med ev ett lägre belopp.
Ok. Jag är inte så insatt i byråkratin i kortbranschen. Detta är ju då alltså inte ett egentligt problem, utan bara ett problem om man vill att det ska vara ett problem (från kortföretagens och laddföretagens sida). Det spelar ju knappast någon roll tekniskt för transaktionen om det som köps är el eller spolarvätska på pump.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Ok. Jag är inte så insatt i byråkratin i kortbranschen. Detta är ju då alltså inte ett egentligt problem, utan bara ett problem om man vill att det ska vara ett problem (från kortföretagens och laddföretagens sida). Det spelar ju knappast någon roll tekniskt för transaktionen om det som köps är el eller spolarvätska på pump.
Helt korrekt. Men jag försöker helt seriöst lösa problemet efter det regelverk vi har idag. Ändrar man det så är det inget problem längre. Sedan kan jag personligen känna att det handlar om mycket mindre summor än vid en bensintankning så kund och säljföretag borde kunna dela risken på något kreativt sätt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
bylund skrev:
Ok. Jag är inte så insatt i byråkratin i kortbranschen. Detta är ju då alltså inte ett egentligt problem, utan bara ett problem om man vill att det ska vara ett problem (från kortföretagens och laddföretagens sida). Det spelar ju knappast någon roll tekniskt för transaktionen om det som köps är el eller spolarvätska på pump.
Helt korrekt. Men jag försöker helt seriöst lösa problemet efter det regelverk vi har idag. Ändrar man det så är det inget problem längre. Sedan kan jag personligen känna att det handlar om mycket mindre summor än vid en bensintankning så kund och säljföretag borde kunna dela risken på något kreativt sätt.
Ja, det som framförallt är viktigt är ju att kunna ladda alls. Om man då förbetalar 30 kWh och bara använder 28 kWh är kanske inte hela världen.

Om man använder ett visst företags laddstationer ofta är det säkert bättre med någon form av avtal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5342
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Om man använder ett visst företags laddstationer ofta är det säkert bättre med någon form av avtal.
Det är ju rätt logiskt och det är ju ungefär så det funkar idag med de vanliga bensinstationerna.
Har jag Statoils Master Card så får jag rabbat när jag tankar på Statoil, men kortet funkar lika bra på alla andra bensinstationer ändå.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Laddkort/abbonemang?

Inlägg av far1far2 »

Tror och hoppas att hela problematiken kommer att lösa sej när antalet elbilar med 30-40-50-milsrange blir så stort att elbolagen (för det är ju dom som tjänar kulorna) fattar att de tjänar mer på betalkort än dethär knöliga systemet som är idag. Jämför med hur det var att tanka en kärra när man flög på 50-60-talen. då fick man ha casch i plyskan! Sen kom carneterna . Gällde för alla bensinbolag i hela världen. Betalkort och kreditdito kom långt senare.
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar