Sida 1 av 1
Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 11:31
av sandberg80
Jag har ev en 2023 performance jag kan komma åt med snabbt varsel, men hur är stötigheten i denna 2023 (tillverkad i februari i år tror jag) jämfört med en 2022-kinabyggd Longrange?
Jag sålde min 2022 LR pga just stötigheten, tom barnen reagerade vilket gjorde att det var svårt att fortsätta. Men har ju läst att både första P från 2022 var mindre stötig, och ännu mindre de senaste 2023:orna.
Vädjar om snabbt svar, och förstår att svaren är subjektiva, men vill liksom få en känsla för det innan jag ev slår till eftersom det kan innebära en viss res-sträcka för att lösa det!
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 11:56
av mikebike
MYP lär vara bättre, särskilt om du sätter på 19" hjul.
Kolla om du kan få provköra en.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:26
av Lurkern
Min 2023 MYP är helt OK, ofta riktigt bra med tanke på biltypen, så länge vägen är rimligt bra. Åker du mycket på dåligt lappade och gropiga vägar funkar ingen MY bra.
Provkörde en 2022 MY LR och avskrev den direkt. No way jag åker i en sån. Nåt fel på setupen.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:26
av Zlatje
Jag vettitusan alltså... 21'' på P. Jag ser verkligen inte hur en P skulle vara mindre stötig än en LR när det bara är 1 år mellan bilarna. Min Y LR 2021 tyckte jag var extremt stötig. Var dock van vid sådana bilar. Testade senare en 2022 och kunde seriöst inte känna skillnad fastän det fanns folk som svor att man svävade fram på moln i jämförelse.
Hade i alla fall inte köpt utan att provköra om man är orolig för att bilen är stötig
Edit 21'' är det på P
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:28
av Zlatje
Lurkern skrev: ↑27 jun 2023 12:26
Min 2023 MYP är helt OK, ofta riktigt bra med tanke på biltypen, så länge vägen är rimligt bra. Åker du mycket på dåligt lappade och gropiga vägar funkar ingen MY bra.
Provkörde en 2022 MY LR och avskrev den direkt. No way jag åker i en sån. Nåt fel på setupen.
Min bror bor på dåligt lappade vägar där trädens rötter trycker upp asfalten och allt det där goa. Jag lyfte min rumpa från sätet av ren reflex för varje gång jag inte kunde undvika guppen så trodde jag bilen skulle gå sönder.. detta var i typ 50km/h.
Detta var på min LR 2021
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:30
av Lurkern
Zlatje skrev: ↑27 jun 2023 12:26
Jag vettitusan alltså... 20'' på P. Jag ser verkligen inte hur en P skulle vara mindre stötig än en LR när det bara är 1 år mellan bilarna. Min Y LR 2021 tyckte jag var extremt stötig. Var dock van vid sådana bilar. Testade senare en 2022 och kunde seriöst inte känna skillnad fastän det fanns folk som svor att man svävade fram på moln i jämförelse.
21" på P. Men känns som att bilen är avstämd för de hjulen, behöver inte bli så mycket bättre med högre profil på däcken.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:34
av Lurkern
Zlatje skrev: ↑27 jun 2023 12:28
Lurkern skrev: ↑27 jun 2023 12:26
Min 2023 MYP är helt OK, ofta riktigt bra med tanke på biltypen, så länge vägen är rimligt bra. Åker du mycket på dåligt lappade och gropiga vägar funkar ingen MY bra.
Provkörde en 2022 MY LR och avskrev den direkt. No way jag åker i en sån. Nåt fel på setupen.
Min bror bor på dåligt lappade vägar där trädens rötter trycker upp asfalten och allt det där goa. Jag lyfte min rumpa från sätet av ren reflex för varje gång jag inte kunde undvika guppen så trodde jag bilen skulle gå sönder.. detta var i typ 50km/h.
Detta var på min LR 2021
Haha. På min MYP funkar fjädringen om man kör över en tvärgående "ås" I vägen utan förvarning, men bilen följer vägen nedåt efter åsen så fort att man sitter kvar i luften

. Inte heller optimalt för skidresan när man sitter och dricker cola.
Ungarna tycker om bilen btw.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:48
av ippii
Berlin MYP och MYLR har hela tiden haft den mjukare fjädringen.
Shanghai MYRWD och MYLR fick nya mjukare fjärdringen Q1 2023.
Det finns alltså Shanghai 2023:or tillverkade 2022 Q4 med gamla hårda fjädringen.
Det är ganska stor skillnad i komfort skulle jag säga, den nya är inte perfekt, men helt okej komfortmässigt.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 12:53
av BigEasy
MYP är nästan oacceptabelt stötig tycker jag. Provkörde i vintras på mjuka dubbfria vinterdäck och till och med då kände man minsta ojämnhet i vägen. Tycker inte min S är ett under av dämpningskomfort heller men den svalde det där minsta ripplet från mindre ojämnheter på ett helt annat sätt.
Dock har jag ingen aning om i vilken fabrik den var byggd.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 13:03
av Lurkern
BigEasy skrev: ↑27 jun 2023 12:53
MYP är nästan oacceptabelt stötig tycker jag. Provkörde i vintras på mjuka dubbfria vinterdäck och till och med då kände man minsta ojämnhet i vägen. Tycker inte min S är ett under av dämpningskomfort heller men den svalde det där minsta ripplet från mindre ojämnheter på ett helt annat sätt.
Dock har jag ingen aning om i vilken fabrik den var byggd.
Skulle säga bilen blir mjukare på sommar P Zero än de kassa Nokian dubbfria Tesla skickar med vinterhjulen.
Med det sagt, vill man ha komfort är det såklart S och Y som gäller, eller en E-tron.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 13:11
av mikebike
BigEasy skrev: ↑27 jun 2023 12:53
MYP är nästan oacceptabelt stötig tycker jag. Provkörde i vintras på mjuka dubbfria vinterdäck och till och med då kände man minsta ojämnhet i vägen. Tycker inte min S är ett under av dämpningskomfort heller men den svalde det där minsta ripplet från mindre ojämnheter på ett helt annat sätt.
Dock har jag ingen aning om i vilken fabrik den var byggd.
Tänk då att (äldre) LR är ännu stötigare.
Alla MYP kommer från Berlin.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 15:52
av tobiaslej
jag har en MYP från Berlin.
Tycker den inte är stötigare än vad man kan räkna med på en bil som har 21tummare.
Ingen i familjen har klagat.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 27 jun 2023 22:31
av Johan_YJ7
Inte exakt svar på frågan men jag bytte precis från LR 2021 som är erkänt stötig, till P 2023. Märker enorm skillnad till det bättre.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 28 jun 2023 11:09
av tslaqqq
Zlatje skrev: ↑27 jun 2023 12:26
Jag vettitusan alltså... 21'' på P. Jag ser verkligen inte hur en P skulle vara mindre stötig än en LR när det bara är 1 år mellan bilarna. Min Y LR 2021 tyckte jag var extremt stötig. Var dock van vid sådana bilar. Testade senare en 2022 och kunde seriöst inte känna skillnad fastän det fanns folk som svor att man svävade fram på moln i jämförelse.
Hade i alla fall inte köpt utan att provköra om man är orolig för att bilen är stötig
Edit 21'' är det på P
De har ju bytt stötdämpare på de från Berlin o nu även från Kina sägs det. En ny MYP med 21" (provkört) är mindre stötig än en äldre MYLR med 20" (min egen)
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 28 jun 2023 12:55
av crex
Johan_YJ7 skrev: ↑27 jun 2023 22:31
Inte exakt svar på frågan men jag bytte precis från LR 2021 som är erkänt stötig, till P 2023. Märker enorm skillnad till det bättre.
Precis samma för mig, LR 2021 till P 2023, väldigt mycket trevligare komfort trots lägre profil och sänkt chassi.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 28 jun 2023 12:58
av Tellus
LR 2022 med nya batteriet ingen större skillnad mot P
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 28 jun 2023 13:00
av mikebike
Tellus skrev: ↑28 jun 2023 12:58
LR 2022 med nya batteriet ingen större skillnad mot P
Märkligt. Min är extremt stötig över "korta farthinder" och potthål samt skarvar.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 30 jun 2023 07:57
av sandberg80
Tack för tipsen. Jag hann aldrig provköra utan köpte grisen i säcken.
Och OJ vilken skillnad. Min förra LR var en ren plåga. Både med vinter och sommarhjul
Denna P med 21” är sååå mycket mer behaglig. Visst är den stum och sportig, konstigt vore det annars. Men den är samtidigt bekväm
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 30 jun 2023 08:02
av mikebike
sandberg80 skrev: ↑30 jun 2023 07:57
Tack för tipsen. Jag hann aldrig provköra utan köpte grisen i säcken.
Och OJ vilken skillnad. Min förra LR var en ren plåga. Både med vinter och sommarhjul
Denna P med 21” är sååå mycket mer behaglig. Visst är den stum och sportig, konstigt vore det annars. Men den är samtidigt bekväm
Grattis.
Dags att ändra i signaturen nu.

Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 30 jun 2023 10:45
av Franz
sandberg80 skrev: ↑30 jun 2023 07:57
Tack för tipsen. Jag hann aldrig provköra utan köpte grisen i säcken.
Och OJ vilken skillnad. Min förra LR var en ren plåga. Både med vinter och sommarhjul
Denna P med 21” är sååå mycket mer behaglig. Visst är den stum och sportig, konstigt vore det annars. Men den är samtidigt bekväm
Det där inlägget kan visa sig bli dyrt

(sitter på en MY LR 2021...)
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 30 jun 2023 11:34
av Lurkern
Dessutom är P en modell som skall vara kontant i fjädringen, till skillnad från LR.
Här kanske vi har det största önskemålet kring Highland-iterationerna, sätt ett gäng som faktiskt kan bilchassin att utveckla dem.
Re: Snabbfråga: Stötighet Y Performance 2023 jmfrt med LR 2022
Postat: 25 jul 2023 22:26
av TeslaM3
Vet någon skillnad mellan 2023 P och LR i stötdämpningen och övrig komfort?