Ja, det var inte så dum rangordning. Bra förslag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:18Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
Ska man köpa elbilar från Kina?
Moderator: Redaktion
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
spacecoin skrev: ↑24 feb 2024 23:43Tråkigt att du tycker det.martinot skrev: ↑24 feb 2024 22:45Det är många som missar kopplingen av sina konsumtionsval av produkter kopplat till den kinesiska dikaturen. En del som tom. skrattar åt oss och tycker att vi som inte vill stötta diktaturen på olika sätt är löjliga. Kallas för olika epitet som att "sitta på höga hästar", "se sig som bättre än andra", "vilja vara moraliskt överlägsna", etc. Trist attityd och inget bra för samtalet i forumet.
Jag tänker att det är många som väljer att glömma att deras konsumptionsval är 80% Kinagjorda och skapar godtyckliga moraliska linjer för att rättfärdiga sina handlingar och kastar skit på andra. Vad ska vi kalla det för?
Jag argumenterar för att man ska sluta upp med dubbelmoral och sluta tala om för andra vad som är "rätt". Det om något är en trist attityd.
Svarar, eftersom du i princip ställer frågan:
Tycker du har en trist nedvärderande ton med anklagelser om "dubbelmoral", etc i ditt inlägg och svar till mig.
Tillför inget, och bara negativt för debattklimatet.
Jag har aldrig talat om för hur andra skall göra sina val. Diskuterar bara hur jag själv ser på det och valen som är rätt för mig.
Om precis som du har din rätt till din åsikt, så måste du ju låta andra som oss ha rätt till våra åsikter. Utan pekpinnar om "dubbelmoral", etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Ironin i det här är...
Tråden är skapad av moderatorn för att ett fåtal medlemmar gick in i varje tråd om en kinesisk bil och utropade "Jag skulle aldrig köpa en bil från Kina." eller värre saker. Om och om igen.
Sedan när jag ställer lite frågor och försöker ha en nyanserad diskussion om tillverkning, ägande, supply chains, nationalism/protektionism och utmana lite av halmgubbarna som kommer flygande och fundera lite mer nyanserat på problemet så är det jag som påtvingar någon min åsikt? What?
Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige? Varför? Är folk beredda att betala för produkter som är ESG-kosher (tillverkade lokalt, av lokala råvaror, med personal som blir väl omhändertagen och får bra lön) eller är det najs med Wish och AliExpress eller Amazon om man vill kunna köpa en drönare, damsugarrobot e dyl för under 20 papp, eller en bil.martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:38Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Vad är lösningen? Nobba elbil eftersom Kina har dominans där? Varför inte en Tysk ICE? Det är väl det bästa valet för den som är nationalist/protektionist?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Tack för de orden! Jag ska spara på formuleringarna för att kunna använda i andra diskussioner.spacecoin skrev: ↑25 feb 2024 17:344. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.
Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.
Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.
Om vi verkligen vill försöka begränsa Kinas möjligheter till världsdominans, både ekonomiskt och politiskt, så kan vi inte bara diskutera bilar och göra det till nåt som är värre än all annan konsumtion vi ägnar oss åt. Det går inte att använda argumentet att köpa kinesiska bilar är värre än att köpa nåt annat som är tillverkat i Kina. Det håller helt enkelt inte. Det samlade värdet av alla andra produkter som tillverkas i Kina är nog garanterat mångfalt större. Att se ner på oss som köper bilar från Kina men sen själv köpa andra konsumtionsvaror är att göra det väldigt enkelt för sig.
Det är ju inte ens enkelt att hitta en bil idag som inte innehåller en stor andel kinesiska komponenter. Och för att inte tala om att handla nånting alls. Kina är hela världens fabrik. Vi får gå tillbaka till nån slags 1800-talsstandard för att undvika att befläcka oss genom att gynna Kina.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Precis det här. Man blundar för 99% av problemet, och singlar ut elbilar som det gigantiska problemet.Jerker skrev: ↑27 feb 2024 07:55Om vi verkligen vill försöka begränsa Kinas möjligheter till världsdominans, både ekonomiskt och politiskt, så kan vi inte bara diskutera bilar och göra det till nåt som är värre än all annan konsumtion vi ägnar oss åt. Det går inte att använda argumentet att köpa kinesiska bilar är värre än att köpa nåt annat som är tillverkat i Kina. Det håller helt enkelt inte. Det samlade värdet av alla andra produkter som tillverkas i Kina är nog garanterat mångfalt större. Att se ner på oss som köper bilar från Kina men sen själv köpa andra konsumtionsvaror är att göra det väldigt enkelt för sig.
Det är fullkomligt godtyckligt i. mina ögon, och dessutom är Tesla den i särklass största bil-exportören från Kina. Och de som är högljuddast verkar ha en närmast lite osund relation till det varumärket. Det blev liksom inget problem förrän inhemska tillverkare söker att sälja direkt till EU. Hmm…
Sedan shoppar man billig elektronik och kläder som aldrig förr, och beklagar sig för att telefonerna kostar för mycket. Vi har inte ens kompetens i EU för att tillverka telefoner och de skulle garanterat kosta dubbelt att göra i ett land med demokratiindex över 80.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 00:43Ironin i det här är...
Tråden är skapad av moderatorn för att ett fåtal medlemmar gick in i varje tråd om en kinesisk bil och utropade "Jag skulle aldrig köpa en bil från Kina." eller värre saker. Om och om igen.
Sedan när jag ställer lite frågor och försöker ha en nyanserad diskussion om tillverkning, ägande, supply chains, nationalism/protektionism och utmana lite av halmgubbarna som kommer flygande och fundera lite mer nyanserat på problemet så är det jag som påtvingar någon min åsikt? What?
Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige? Varför? Är folk beredda att betala för produkter som är ESG-kosher (tillverkade lokalt, av lokala råvaror, med personal som blir väl omhändertagen och får bra lön) eller är det najs med Wish och AliExpress eller Amazon om man vill kunna köpa en drönare, damsugarrobot e dyl för under 20 papp, eller en bil.martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:38Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Vad är lösningen? Nobba elbil eftersom Kina har dominans där? Varför inte en Tysk ICE? Det är väl det bästa valet för den som är nationalist/protektionist?
Det är såklart "najs" för den enskilde med billiga saker. Och nej, de kommer inte frivilligt att köpa dyrt om det finns billigare alternativ.
Det är dock inte bra för vår del av världen i förlängningen.
Men nej, det är inte den enskildes ansvar att lösa detta eftersom det inte fungerar. Precis som det inte fungerar att försöka lösa klimatkrisen med egenansvar.
ps. Självklart är detta ett gigantiskt problem för främst Europa och det gäller lika självklart inte bara bilar. Men en skruvdragare för 349:- eller en bil för 700 000:- är lite olika skalor. Nu verkar dock tråden svämmas över av Kina-vänner och då är det väl så. Köp om ni vill. Det är inte erat ansvar som jag ser det. Men då ska ni fan inte gnälla på folk som kör en gammal bensinbil eftersom de inte ens har råd med en kinesisk elbil.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Håller med om det mesta du skriver.Verdi_ skrev: ↑27 feb 2024 09:01spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 00:43Ironin i det här är...
Tråden är skapad av moderatorn för att ett fåtal medlemmar gick in i varje tråd om en kinesisk bil och utropade "Jag skulle aldrig köpa en bil från Kina." eller värre saker. Om och om igen.
Sedan när jag ställer lite frågor och försöker ha en nyanserad diskussion om tillverkning, ägande, supply chains, nationalism/protektionism och utmana lite av halmgubbarna som kommer flygande och fundera lite mer nyanserat på problemet så är det jag som påtvingar någon min åsikt? What?
Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige? Varför? Är folk beredda att betala för produkter som är ESG-kosher (tillverkade lokalt, av lokala råvaror, med personal som blir väl omhändertagen och får bra lön) eller är det najs med Wish och AliExpress eller Amazon om man vill kunna köpa en drönare, damsugarrobot e dyl för under 20 papp, eller en bil.martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:38Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Vad är lösningen? Nobba elbil eftersom Kina har dominans där? Varför inte en Tysk ICE? Det är väl det bästa valet för den som är nationalist/protektionist?
Det är såklart "najs" för den enskilde med billiga saker. Och nej, de kommer inte frivilligt att köpa dyrt om det finns billigare alternativ.
Det är dock inte bra för vår del av världen i förlängningen.
Men nej, det är inte den enskildes ansvar att lösa detta eftersom det inte fungerar. Precis som det inte fungerar att försöka lösa klimatkrisen med egenansvar.
ps. Självklart är detta ett gigantiskt problem för främst Europa och det gäller lika självklart inte bara bilar. Men en skruvdragare för 349:- eller en bil för 700 000:- är lite olika skalor. Nu verkar dock tråden svämmas över av Kina-vänner och då är det väl så. Köp om ni vill. Det är inte erat ansvar som jag ser det. Men då ska ni fan inte gnälla på folk som kör en gammal bensinbil eftersom de inte ens har råd med en kinesisk elbil.
Varför är de ett gigantiskt problem att några tusen eller tiotusen svenskar köper dyra sällanköpssvaror som omsätter en bråkdel av vad svenskarna köper från Kina i övrigt? För vem är det ett problem? Varför är det ett stort problem jfr andra köp från Kina? Är det inte summan pengar totalt som räknas?
Jag skulle så klart föredra om Kina var en demokrati, och hade långt bättre människorätts-facit, men jag tycker man måste se till helheten och inte tycka att bara en produkttyp är ett problem för att det är fel logga på huven.
Jag tror att världen blir bättre av att vi delar med oss av kunskap och välfärd. Även om det är till Kina och andra diktaturer. Att tro att handel löser alla problem är dock naivt. Men det gör i alla fall att folk har det bättre på det hela. Jag förstår ärligt talat inte de som tycker att man ska sluta köpa från utvecklingsländer.
Jag tycker precis som du inte att någon ska gnälla på någon, förutom på de som gnäller.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Du försöker hela tiden vrida det till att det bara är bilar som är ett problem. Det är det inte har jag skrivit. Men nu befinner vi oss på ett elbilsforum och en elbil är mycket dyrare än annat. Att säga att "det drunknar i övrig konsumtion" är precis som att säga att "våra utsläpp drunknar i övriga världens utsläpp".spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 09:05Varför är de ett gigantiskt problem att några tusen eller tiotusen svenskar köper dyra sällanköpssvaror som omsätter en bråkdel av vad svenskarna köper från Kina i övrigt? För vem är det ett problem? Varför är det ett stort problem jfr andra köp från Kina? Alla jag känner har en drönare från Shezhen (DJI).Verdi_ skrev: ↑27 feb 2024 09:01spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 00:43Ironin i det här är...
Tråden är skapad av moderatorn för att ett fåtal medlemmar gick in i varje tråd om en kinesisk bil och utropade "Jag skulle aldrig köpa en bil från Kina." eller värre saker. Om och om igen.
Sedan när jag ställer lite frågor och försöker ha en nyanserad diskussion om tillverkning, ägande, supply chains, nationalism/protektionism och utmana lite av halmgubbarna som kommer flygande och fundera lite mer nyanserat på problemet så är det jag som påtvingar någon min åsikt? What?
Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige? Varför? Är folk beredda att betala för produkter som är ESG-kosher (tillverkade lokalt, av lokala råvaror, med personal som blir väl omhändertagen och får bra lön) eller är det najs med Wish och AliExpress eller Amazon om man vill kunna köpa en drönare, damsugarrobot e dyl för under 20 papp, eller en bil.martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:38Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Vad är lösningen? Nobba elbil eftersom Kina har dominans där? Varför inte en Tysk ICE? Det är väl det bästa valet för den som är nationalist/protektionist?
Det är såklart "najs" för den enskilde med billiga saker. Och nej, de kommer inte frivilligt att köpa dyrt om det finns billigare alternativ.
Det är dock inte bra för vår del av världen i förlängningen.
Men nej, det är inte den enskildes ansvar att lösa detta eftersom det inte fungerar. Precis som det inte fungerar att försöka lösa klimatkrisen med egenansvar.
ps. Självklart är detta ett gigantiskt problem för främst Europa och det gäller lika självklart inte bara bilar. Men en skruvdragare för 349:- eller en bil för 700 000:- är lite olika skalor. Nu verkar dock tråden svämmas över av Kina-vänner och då är det väl så. Köp om ni vill. Det är inte erat ansvar som jag ser det. Men då ska ni fan inte gnälla på folk som kör en gammal bensinbil eftersom de inte ens har råd med en kinesisk elbil.
Jag skulle så klart föredra om Kina av en demokrati, och hade långt bättre människorätts-facit, men jag tycker man måste se till helheten och inte tycka att bara en produkttyp är ett problem för att det är fel logga på huven.
Det absolut värsta är väl egentligen solceller och vindkraftssnurror som Kina är dominerande på. Också.
Däremot är en bil väldigt mycket dyrare än övrig konsumtion. Iaf för mig. Jag köper knappt några prylar alls. Jo, en sak jag ångrar är att jag satte upp kinesiska solceller. Jag borde inte ha satt upp några solceller alls. Urusel investering och moraliskt tveksamt. Men det kostade bara drygt 100 tkr. En bil kostar som 5-6 soltak.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Nej jag vet, och jag var inte tydlig med att jag håller med dig i det mesta. Sorry. Jag håller med dig i det mesta.Verdi_ skrev: ↑27 feb 2024 09:20Du försöker hela tiden vrida det till att det bara är bilar som är ett problem. Det är det inte har jag skrivit. Men nu befinner vi oss på ett elbilsforum och en elbil är mycket dyrare än annat. Att säga att "det drunknar i övrig konsumtion" är precis som att säga att "våra utsläpp drunknar i övriga världens utsläpp".spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 09:05Varför är de ett gigantiskt problem att några tusen eller tiotusen svenskar köper dyra sällanköpssvaror som omsätter en bråkdel av vad svenskarna köper från Kina i övrigt? För vem är det ett problem? Varför är det ett stort problem jfr andra köp från Kina? Alla jag känner har en drönare från Shezhen (DJI).Verdi_ skrev: ↑27 feb 2024 09:01spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 00:43Ironin i det här är...
Tråden är skapad av moderatorn för att ett fåtal medlemmar gick in i varje tråd om en kinesisk bil och utropade "Jag skulle aldrig köpa en bil från Kina." eller värre saker. Om och om igen.
Varans pris är irrelevant för mig. Det är det totala flödet som skapar utmaningar geopoliiskt. Hundratusen bilar är inte dyrare än miljontals telefoner, drönare eller annan elektronik. Eller gud vet hur många fast-fashion-kläder.
Priset på varan är irrelevant i mina ögon, om “alla” använder Shein och Temu dagligen eller byter telefon varje år …
Sedan när jag ställer lite frågor och försöker ha en nyanserad diskussion om tillverkning, ägande, supply chains, nationalism/protektionism och utmana lite av halmgubbarna som kommer flygande och fundera lite mer nyanserat på problemet så är det jag som påtvingar någon min åsikt? What?
Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige? Varför? Är folk beredda att betala för produkter som är ESG-kosher (tillverkade lokalt, av lokala råvaror, med personal som blir väl omhändertagen och får bra lön) eller är det najs med Wish och AliExpress eller Amazon om man vill kunna köpa en drönare, damsugarrobot e dyl för under 20 papp, eller en bil.martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:38
Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Vad är lösningen? Nobba elbil eftersom Kina har dominans där? Varför inte en Tysk ICE? Det är väl det bästa valet för den som är nationalist/protektionist?
Det är såklart "najs" för den enskilde med billiga saker. Och nej, de kommer inte frivilligt att köpa dyrt om det finns billigare alternativ.
Det är dock inte bra för vår del av världen i förlängningen.
Men nej, det är inte den enskildes ansvar att lösa detta eftersom det inte fungerar. Precis som det inte fungerar att försöka lösa klimatkrisen med egenansvar.
ps. Självklart är detta ett gigantiskt problem för främst Europa och det gäller lika självklart inte bara bilar. Men en skruvdragare för 349:- eller en bil för 700 000:- är lite olika skalor. Nu verkar dock tråden svämmas över av Kina-vänner och då är det väl så. Köp om ni vill. Det är inte erat ansvar som jag ser det. Men då ska ni fan inte gnälla på folk som kör en gammal bensinbil eftersom de inte ens har råd med en kinesisk elbil.
Jag skulle så klart föredra om Kina av en demokrati, och hade långt bättre människorätts-facit, men jag tycker man måste se till helheten och inte tycka att bara en produkttyp är ett problem för att det är fel logga på huven.
Det absolut värsta är väl egentligen solceller och vindkraftssnurror som Kina är dominerande på. Också.
Däremot är en bil väldigt mycket dyrare än övrig konsumtion. Iaf för mig. Jag köper knappt några prylar alls. Jo, en sak jag ångrar är att jag satte upp kinesiska solceller. Jag borde inte ha satt upp några solceller alls. Urusel investering och moraliskt tveksamt. Men det kostade bara drygt 100 tkr. En bil kostar som 5-6 soltak.
Det är som sagt komplicerat, och vi verkar helt eniga att det inte är i konsumentledet som man löser de här utmaningarna.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Nej, det är kanske naivt att hoppas att vi i väst kollektivt ska markera mot Kina genom att inte köpa deras produkter.
Men vad ska politikerna (i väst) göra för att hejda den kinesiska vägen mot dominans?
Men vad ska politikerna (i väst) göra för att hejda den kinesiska vägen mot dominans?
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Vilka är det som driver politisk förändring i ett demokratiskt samhälle? Är det politiker? Är det de som röstar? Är det en kombination av politiker, de som röstar och alla andra intressegrupper i det demokratiska samhället?
Och till dess att politikerna i Europa agerar genom att sätta upp samma importtullar mot kinesiska bilar som kineserna har mot europeiska bilar, samt ytterligare avgifter för att kompensera för lägre miljökrav och total avsaknad av demokrati och fackföreningar – blir problemet mindre eller större av att människor i demokratier köper fler eller färre bilar från Kinesiska tillverkare?
Sen tycker naturligtvis jag också att det är trist att det inte finns några bilar i den 'elektriska golfklassen' som byggs i demokratier och om kan utrustas med dragkrok. Inget från VW/Cupra och inget från Nissan. Eldrivna Opel Astra/Peugeot 308 har ju inte lanserats i Sverige än, och ifall de kommer kunna utrustas med riktig dragkrok vet jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Vi får hoppas att de flesta är överens om att försöka så gott vi kan att undvika att handla från företag som har Kinesiskt ägande. Ingen skam över enskilda individers val men om vi kollektivt gör vad vi kan för att undvika så gör vi oss själva en stor tjänst.
Inom it som är min hemmabana så kommer direktiven från svenska myndigheter bli tydligare framöver men det är också en diplomatisk balansgång.
Inom it som är min hemmabana så kommer direktiven från svenska myndigheter bli tydligare framöver men det är också en diplomatisk balansgång.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det som sker i Frankrike med sociala bilsubventioner för inhemskt producerade elbilar är ett intressant exempel på motåtgärd.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det här kände jag inte till. Tack för den infon. Hittade den här artikeln:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-14/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Om man bortser från regler kring kritisk infrastruktur och rikets säkerhet etc.
1. Vari ligger problemet att VD/entreprenören är kinesisk medborgare? Vad "gäller" för regler kring börsnoterade företag? Är det mer än 20% ägande? 10% ägande? Ska man sluta köpa Tesla om för många aktier ägs av t ex PIF eller en rik kines? Är det dåligt då och varför? Var går gränsen? Varför spelar ägarbilden roll över huvud taget så länge den inte är den Kinesiska staten eller CCP?
2. Varför är det så mycket bättre när Tesla eller Apple stödjer Kina än när Geely stödjer Kina? Finns det andra regler för Geely i Kina än Tesla i Kina? Det tror jag inte. Alla måste buga mot CCP. Det spelar ingen roll om man är Tim Apple, Elon Musk, Li Shifu eller Jack Ma.
3. Vill vi ens ha skitig tillverkning och exploatera naturen (mineraler, elektricitet osv) i EU? Som sagt, hur många svenska kommuner vill ha kärnkraft eller vindkraft i den egna kommunen?
4. Spelar inte suppy chains in alls i din kalkyl, utan bara varumärket på bilen och var företaget är registrerat? Det låter lite ogenomtänkt och grovt förenklat i min bok.
Att vissa inte vill åka omkring i en bil som det står Made in China på kan jag förstå. Men i de flesta fall tror jag att det är i första hand en statusfråga och inte ett politiskt statement.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Nej, det är inte svårt. Man får dra gränsen var man vill. Men att bekymra sig för Kinas ökande makt och inte dra någon gräns alls för att det är ”komplicerat” är dock lite motsägelsefullt. Är man övertygad om Partiets förträfflighet är det fullt konsekvent att köra ”Röda Fanan”.spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 15:09Om man bortser från regler kring kritisk infrastruktur och rikets säkerhet etc.
1. Vari ligger problemet att VD/entreprenören är kinesisk medborgare? Vad "gäller" för regler kring börsnoterade företag? Är det mer än 20% ägande? 10% ägande? Ska man sluta köpa Tesla om för många aktier ägs av t ex PIF eller en rik kines? Är det dåligt då och varför? Var går gränsen? Varför spelar ägarbilden roll över huvud taget så länge den inte är den Kinesiska staten eller CCP?
2. Varför är det så mycket bättre när Tesla eller Apple stödjer Kina än när Geely stödjer Kina? Finns det andra regler för Geely i Kina än Tesla i Kina? Det tror jag inte. Alla måste buga mot CCP. Det spelar ingen roll om man är Tim Apple, Elon Musk, Li Shifu eller Jack Ma.
3. Vill vi ens ha skitig tillverkning och exploatera naturen (mineraler, elektricitet osv) i EU? Som sagt, hur många svenska kommuner vill ha kärnkraft eller vindkraft i den egna kommunen?
4. Spelar inte suppy chains in alls i din kalkyl, utan bara varumärket på bilen och var företaget är registrerat? Det låter lite ogenomtänkt och grovt förenklat i min bok.
Att vissa inte vill åka omkring i en bil som det står Made in China på kan jag förstå. Men i de flesta fall tror jag att det är i första hand en statusfråga och inte ett politiskt statement.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det är klart att hela situationen är extremt komplicerat som konsument, bolagsledare, bolagsägare och politiker.Elof skrev: ↑27 feb 2024 21:14Nej, det är inte svårt. Man får dra gränsen var man vill. Men att bekymra sig för Kinas ökande makt och inte dra någon gräns alls för att det är ”komplicerat” är dock lite motsägelsefullt. Är man övertygad om Partiets förträfflighet är det fullt konsekvent att köra ”Röda Fanan”.spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 15:09Om man bortser från regler kring kritisk infrastruktur och rikets säkerhet etc.
1. Vari ligger problemet att VD/entreprenören är kinesisk medborgare? Vad "gäller" för regler kring börsnoterade företag? Är det mer än 20% ägande? 10% ägande? Ska man sluta köpa Tesla om för många aktier ägs av t ex PIF eller en rik kines? Är det dåligt då och varför? Var går gränsen? Varför spelar ägarbilden roll över huvud taget så länge den inte är den Kinesiska staten eller CCP?
2. Varför är det så mycket bättre när Tesla eller Apple stödjer Kina än när Geely stödjer Kina? Finns det andra regler för Geely i Kina än Tesla i Kina? Det tror jag inte. Alla måste buga mot CCP. Det spelar ingen roll om man är Tim Apple, Elon Musk, Li Shifu eller Jack Ma.
3. Vill vi ens ha skitig tillverkning och exploatera naturen (mineraler, elektricitet osv) i EU? Som sagt, hur många svenska kommuner vill ha kärnkraft eller vindkraft i den egna kommunen?
4. Spelar inte suppy chains in alls i din kalkyl, utan bara varumärket på bilen och var företaget är registrerat? Det låter lite ogenomtänkt och grovt förenklat i min bok.
Att vissa inte vill åka omkring i en bil som det står Made in China på kan jag förstå. Men i de flesta fall tror jag att det är i första hand en statusfråga och inte ett politiskt statement.
Bara ägarbilden är komplicerad om man bortser från allt det riktigt krångliga.
Bolaget Tenaciou3 Prospect Investment Limited äger knappt 10% av Mercedes och är största ägare fortfarande tror jag. Li Shufu kontrollerar det bolaget. Är det OK att köpa en Merca? Varför då? Varför inte?
Aston Martin? Det är ju brittiskt? Väl?
Tesla har en USA-flagga, så då kan man tillverka 50% av sina bilar under CCP-flagg, Apple tillverkar nära 100% av sina prylar i Kina, och det är ok? Designed in California tvättar bort alla problem då eller? Helt ok att köpa och investera i?
Elon har i princip lärt kineserna att bygga moderna elbilar helt själv, men han är husgud hos många här som är förfärade över Kina. Jag får inte ihop det. I guess ignorance is bliss...
ps. 10% av USA statsskuld ägs av Kina (staten, CCP). Det bör hålla vissa sömnlösa.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Vad tycker du själv? Kan man lika gärna ge upp, och köpa en bil av kinesiska staten eftersom en kines äger 10% av Mercedes?spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 22:29Det är klart att hela situationen är extremt komplicerat som konsument, bolagsledare, bolagsägare och politiker.Elof skrev: ↑27 feb 2024 21:14Nej, det är inte svårt. Man får dra gränsen var man vill. Men att bekymra sig för Kinas ökande makt och inte dra någon gräns alls för att det är ”komplicerat” är dock lite motsägelsefullt. Är man övertygad om Partiets förträfflighet är det fullt konsekvent att köra ”Röda Fanan”.spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 15:09Om man bortser från regler kring kritisk infrastruktur och rikets säkerhet etc.
1. Vari ligger problemet att VD/entreprenören är kinesisk medborgare? Vad "gäller" för regler kring börsnoterade företag? Är det mer än 20% ägande? 10% ägande? Ska man sluta köpa Tesla om för många aktier ägs av t ex PIF eller en rik kines? Är det dåligt då och varför? Var går gränsen? Varför spelar ägarbilden roll över huvud taget så länge den inte är den Kinesiska staten eller CCP?
2. Varför är det så mycket bättre när Tesla eller Apple stödjer Kina än när Geely stödjer Kina? Finns det andra regler för Geely i Kina än Tesla i Kina? Det tror jag inte. Alla måste buga mot CCP. Det spelar ingen roll om man är Tim Apple, Elon Musk, Li Shifu eller Jack Ma.
3. Vill vi ens ha skitig tillverkning och exploatera naturen (mineraler, elektricitet osv) i EU? Som sagt, hur många svenska kommuner vill ha kärnkraft eller vindkraft i den egna kommunen?
4. Spelar inte suppy chains in alls i din kalkyl, utan bara varumärket på bilen och var företaget är registrerat? Det låter lite ogenomtänkt och grovt förenklat i min bok.
Att vissa inte vill åka omkring i en bil som det står Made in China på kan jag förstå. Men i de flesta fall tror jag att det är i första hand en statusfråga och inte ett politiskt statement.
Bara ägarbilden är komplicerad om man bortser från allt det riktigt krångliga.
Bolaget Tenaciou3 Prospect Investment Limited äger knappt 10% av Mercedes och är största ägare fortfarande tror jag. Li Shufu kontrollerar det bolaget. Är det OK att köpa en Merca? Varför då? Varför inte?
Aston Martin? Det är ju brittiskt? Väl?
Tesla har en USA-flagga, så då kan man tillverka 50% av sina bilar under CCP-flagg, Apple tillverkar nära 100% av sina prylar i Kina, och det är ok? Designed in California tvättar bort alla problem då eller? Helt ok att köpa och investera i?
Elon har i princip lärt kineserna att bygga moderna elbilar helt själv, men han är husgud hos många här som är förfärade över Kina. Jag får inte ihop det. I guess ignorance is bliss...
ps. 10% av USA statsskuld ägs av Kina (staten, CCP). Det bör hålla vissa sömnlösa.
Är kanske rentav ett världsdominant Kina inte något att oroa sig för eftersom allt inte är perfekt i Europa heller?
Vart vill du komma med allt detta, förutom att påvisa att det finns gråskalor?
Att det finns stänk av svart i ljusgrått är väl inget argument för att välja svart om man strävar mot vitt?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Tack för bra "spelade av djävulens advokat"spacecoin skrev: ↑25 feb 2024 17:34Tack för försöket Jag kan försöka spela djävulens advokat. Syftet med det här inlägget är inte att "trycka till någon" och jag hopppas inte att det uppfattas så.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:18Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
1, Kinabaserat ägande.
Är det inte kopplingar till CCP som är problemet, eller har du andra grunder för att inte göra affärer med Kineser? Tror du att alla kinesiska bolag är statligt ägda eller kontrollerade?
2. Jag förstår inte varför R&D är viktigare för dig än t ex var bilen monteras. Om man inte vill stödja ett vissa lands ekonomi så bör man väl snarare se på antal arbetstillfällen multiplicerat med något form av kvalificerings koefficient för att bedöma värdet som tillförs respektive land?
"Designed in California" är marknadsföring, likaså varumärken. Man kan köpa ett par Boss-jeans för 3000 kr eller de jag brukar köpa för 350 kr. Bägge är antagligen gjorda i Kina eller Indonesien och av samma tyg.
På samma sätt har Tesla ett starkare varumärke än Skoda, Fiat eller Zeekr, än så länge trots att Tesla har problem med rasism och hellre väljer miljöböter än att åtgärda fel.
3. Minst 40% av värdet av en USA/EU-tillverkad Tesla har kinesiskt ursprung. De i EU antagligen uppåt 60%.
Baserat på din lista skulle man kunna argumentera för att en ICE från Tyskland är ett överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa. Så det måste vara andra parametrar än de du listar med i spelet.
4. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.
Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.
Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.
Det jag vill ha sagt med detta är att det är komplicerat, och det finns inget självklart moraliskt "rätt" som är allmängiltigt som vissa forum-medlemmar verkar övertygade över.
Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt. Så på samma sätt som man argumenterar emot Kinesiska bilar skulle jag kunna börja raljera över hur man ABSOLUT INTE kan köpa amerikanska bilar. Kanske gå in och trakassera folk som ens funderar på att köpa en sån bil i varje jäkla tråd...
Trump, abortförbud, rasism, olje-eldande och miljöskandaler på löpande band. Är USA en fungerande demokrati ens? Enligt The Economist (Democracy index) är USA en "flawed democracy" och Tyskland är en "full democracy".
TLDR; Varför är en 50% Kina / 50% USA-Tesla det bästa jämfört med t ex Audi om man nu är mer nationalist?
Jag försöker svara...
1. Problemet är att Kinabaserade företag har krav på sig att på order av myndigheterna, ge ifrån sig information.
Läs gärna kap 3.1.2 i FOI "Kinas industriella cyberspionage" https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20MEMO%206698
Kinas underrättelselag från 2017 (art. 7) ställer krav på kinesiska företag, organisationer och medborgare
att ge tillträde till samt samarbeta med kinesisk underrättelseinhämtning
2. Samma som ovan, dvs jag vill undvika företag som utvecklar bilar i Kina (R/D)Vidare medför Kinas cybersäkerhetslag, som trädde i kraft 2017, försvårande omständigheter för
utländska företag verksamma i Kina. Regleringar i lagen innebär att den kinesiska regeringen kan kräva
att företag delar med sig av känslig information och teknologi samt källkoder som en del av Kinas
säkerhetsprövning av ett företags produkter.
3. Ja, en ICE från Tyskland är ett (ditt citat) "överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa"
4. Att Kina är den största elbils-marknaden spelar ingen roll så länge att de bara öser ut skit, bygger tex 2 kolkraftsverk per vecka.
Arbetsvillkoren och nedskitningen av miljön i deras kolgruvor är inte att leka med.
https://www.energinyheter.se/20230915/2 ... er%20vecka.Kina tillät fler kolkraftverk förra året än någon gång under de senaste sju åren, enligt en ny rapport som släppts. Det motsvarar ungefär två nya kolkraftverk per vecka.
Ja, givetvis. Helst en som har delar som till stor del tillverkas i EU med råvaror från EU.Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt.
Men så finns det en verklighet...
Hur gick det tycker du?
Om du spelade "djävulens advokat" - är då...vad?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Kina kräver CCC-certifiering av produkter som säljs på kinesiska marknaden. Det är ett omfattande öppet industrispionage som drabbar alla företag verksamma i kina oavsett ägare.Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 feb 2024 00:36Tack för bra "spelade av djävulens advokat"spacecoin skrev: ↑25 feb 2024 17:34Tack för försöket Jag kan försöka spela djävulens advokat. Syftet med det här inlägget är inte att "trycka till någon" och jag hopppas inte att det uppfattas så.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:18Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
1, Kinabaserat ägande.
Är det inte kopplingar till CCP som är problemet, eller har du andra grunder för att inte göra affärer med Kineser? Tror du att alla kinesiska bolag är statligt ägda eller kontrollerade?
2. Jag förstår inte varför R&D är viktigare för dig än t ex var bilen monteras. Om man inte vill stödja ett vissa lands ekonomi så bör man väl snarare se på antal arbetstillfällen multiplicerat med något form av kvalificerings koefficient för att bedöma värdet som tillförs respektive land?
"Designed in California" är marknadsföring, likaså varumärken. Man kan köpa ett par Boss-jeans för 3000 kr eller de jag brukar köpa för 350 kr. Bägge är antagligen gjorda i Kina eller Indonesien och av samma tyg.
På samma sätt har Tesla ett starkare varumärke än Skoda, Fiat eller Zeekr, än så länge trots att Tesla har problem med rasism och hellre väljer miljöböter än att åtgärda fel.
3. Minst 40% av värdet av en USA/EU-tillverkad Tesla har kinesiskt ursprung. De i EU antagligen uppåt 60%.
Baserat på din lista skulle man kunna argumentera för att en ICE från Tyskland är ett överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa. Så det måste vara andra parametrar än de du listar med i spelet.
4. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.
Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.
Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.
Det jag vill ha sagt med detta är att det är komplicerat, och det finns inget självklart moraliskt "rätt" som är allmängiltigt som vissa forum-medlemmar verkar övertygade över.
Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt. Så på samma sätt som man argumenterar emot Kinesiska bilar skulle jag kunna börja raljera över hur man ABSOLUT INTE kan köpa amerikanska bilar. Kanske gå in och trakassera folk som ens funderar på att köpa en sån bil i varje jäkla tråd...
Trump, abortförbud, rasism, olje-eldande och miljöskandaler på löpande band. Är USA en fungerande demokrati ens? Enligt The Economist (Democracy index) är USA en "flawed democracy" och Tyskland är en "full democracy".
TLDR; Varför är en 50% Kina / 50% USA-Tesla det bästa jämfört med t ex Audi om man nu är mer nationalist?
Jag försöker svara...
1. Problemet är att Kinabaserade företag har krav på sig att på order av myndigheterna, ge ifrån sig information.
Läs gärna kap 3.1.2 i FOI "Kinas industriella cyberspionage" https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20MEMO%206698
Kinas underrättelselag från 2017 (art. 7) ställer krav på kinesiska företag, organisationer och medborgare
att ge tillträde till samt samarbeta med kinesisk underrättelseinhämtning2. Samma som ovan, dvs jag vill undvika företag som utvecklar bilar i Kina (R/D)Vidare medför Kinas cybersäkerhetslag, som trädde i kraft 2017, försvårande omständigheter för
utländska företag verksamma i Kina. Regleringar i lagen innebär att den kinesiska regeringen kan kräva
att företag delar med sig av känslig information och teknologi samt källkoder som en del av Kinas
säkerhetsprövning av ett företags produkter.
3. Ja, en ICE från Tyskland är ett (ditt citat) "överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa"
4. Att Kina är den största elbils-marknaden spelar ingen roll så länge att de bara öser ut skit, bygger tex 2 kolkraftsverk per vecka.
Arbetsvillkoren och nedskitningen av miljön i deras kolgruvor är inte att leka med.
https://www.energinyheter.se/20230915/2 ... er%20vecka.Kina tillät fler kolkraftverk förra året än någon gång under de senaste sju åren, enligt en ny rapport som släppts. Det motsvarar ungefär två nya kolkraftverk per vecka.
Ja, givetvis. Helst en som har delar som till stor del tillverkas i EU med råvaror från EU.Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt.
Men så finns det en verklighet...
Hur gick det tycker du?
Om du spelade "djävulens advokat" - är då...vad?
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Com ... ertificate
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Jag svarade på detta:Elof skrev: ↑28 feb 2024 00:00Vad tycker du själv? Kan man lika gärna ge upp, och köpa en bil av kinesiska staten eftersom en kines äger 10% av Mercedes?spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 22:29Det är klart att hela situationen är extremt komplicerat som konsument, bolagsledare, bolagsägare och politiker.Elof skrev: ↑27 feb 2024 21:14Nej, det är inte svårt. Man får dra gränsen var man vill. Men att bekymra sig för Kinas ökande makt och inte dra någon gräns alls för att det är ”komplicerat” är dock lite motsägelsefullt. Är man övertygad om Partiets förträfflighet är det fullt konsekvent att köra ”Röda Fanan”.spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 15:09Om man bortser från regler kring kritisk infrastruktur och rikets säkerhet etc.
1. Vari ligger problemet att VD/entreprenören är kinesisk medborgare? Vad "gäller" för regler kring börsnoterade företag? Är det mer än 20% ägande? 10% ägande? Ska man sluta köpa Tesla om för många aktier ägs av t ex PIF eller en rik kines? Är det dåligt då och varför? Var går gränsen? Varför spelar ägarbilden roll över huvud taget så länge den inte är den Kinesiska staten eller CCP?
2. Varför är det så mycket bättre när Tesla eller Apple stödjer Kina än när Geely stödjer Kina? Finns det andra regler för Geely i Kina än Tesla i Kina? Det tror jag inte. Alla måste buga mot CCP. Det spelar ingen roll om man är Tim Apple, Elon Musk, Li Shifu eller Jack Ma.
3. Vill vi ens ha skitig tillverkning och exploatera naturen (mineraler, elektricitet osv) i EU? Som sagt, hur många svenska kommuner vill ha kärnkraft eller vindkraft i den egna kommunen?
4. Spelar inte suppy chains in alls i din kalkyl, utan bara varumärket på bilen och var företaget är registrerat? Det låter lite ogenomtänkt och grovt förenklat i min bok.
Att vissa inte vill åka omkring i en bil som det står Made in China på kan jag förstå. Men i de flesta fall tror jag att det är i första hand en statusfråga och inte ett politiskt statement.
Bara ägarbilden är komplicerad om man bortser från allt det riktigt krångliga.
Bolaget Tenaciou3 Prospect Investment Limited äger knappt 10% av Mercedes och är största ägare fortfarande tror jag. Li Shufu kontrollerar det bolaget. Är det OK att köpa en Merca? Varför då? Varför inte?
Aston Martin? Det är ju brittiskt? Väl?
Tesla har en USA-flagga, så då kan man tillverka 50% av sina bilar under CCP-flagg, Apple tillverkar nära 100% av sina prylar i Kina, och det är ok? Designed in California tvättar bort alla problem då eller? Helt ok att köpa och investera i?
Elon har i princip lärt kineserna att bygga moderna elbilar helt själv, men han är husgud hos många här som är förfärade över Kina. Jag får inte ihop det. I guess ignorance is bliss...
ps. 10% av USA statsskuld ägs av Kina (staten, CCP). Det bör hålla vissa sömnlösa.
Är kanske rentav ett världsdominant Kina inte något att oroa sig för eftersom allt inte är perfekt i Europa heller?
Vart vill du komma med allt detta, förutom att påvisa att det finns gråskalor?
Att det finns stänk av svart i ljusgrått är väl inget argument för att välja svart om man strävar mot vitt?
...eftersom jag inte håller med. Jag köper gärna en Merca, eller en Zeekr för den delen. Geely är ett 100% privat företag och har inte självklart starkare kopplingar till CCP än Tesla Shanghai Co Ltd.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Tack. Det gick sådär tycker jagSportbilsentusiasten skrev: ↑28 feb 2024 00:36Tack för bra "spelade av djävulens advokat"spacecoin skrev: ↑25 feb 2024 17:34Tack för försöket Jag kan försöka spela djävulens advokat. Syftet med det här inlägget är inte att "trycka till någon" och jag hopppas inte att det uppfattas så.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:18Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
1, Kinabaserat ägande.
Är det inte kopplingar till CCP som är problemet, eller har du andra grunder för att inte göra affärer med Kineser? Tror du att alla kinesiska bolag är statligt ägda eller kontrollerade?
2. Jag förstår inte varför R&D är viktigare för dig än t ex var bilen monteras. Om man inte vill stödja ett vissa lands ekonomi så bör man väl snarare se på antal arbetstillfällen multiplicerat med något form av kvalificerings koefficient för att bedöma värdet som tillförs respektive land?
"Designed in California" är marknadsföring, likaså varumärken. Man kan köpa ett par Boss-jeans för 3000 kr eller de jag brukar köpa för 350 kr. Bägge är antagligen gjorda i Kina eller Indonesien och av samma tyg.
På samma sätt har Tesla ett starkare varumärke än Skoda, Fiat eller Zeekr, än så länge trots att Tesla har problem med rasism och hellre väljer miljöböter än att åtgärda fel.
3. Minst 40% av värdet av en USA/EU-tillverkad Tesla har kinesiskt ursprung. De i EU antagligen uppåt 60%.
Baserat på din lista skulle man kunna argumentera för att en ICE från Tyskland är ett överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa. Så det måste vara andra parametrar än de du listar med i spelet.
4. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.
Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.
Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.
Det jag vill ha sagt med detta är att det är komplicerat, och det finns inget självklart moraliskt "rätt" som är allmängiltigt som vissa forum-medlemmar verkar övertygade över.
Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt. Så på samma sätt som man argumenterar emot Kinesiska bilar skulle jag kunna börja raljera över hur man ABSOLUT INTE kan köpa amerikanska bilar. Kanske gå in och trakassera folk som ens funderar på att köpa en sån bil i varje jäkla tråd...
Trump, abortförbud, rasism, olje-eldande och miljöskandaler på löpande band. Är USA en fungerande demokrati ens? Enligt The Economist (Democracy index) är USA en "flawed democracy" och Tyskland är en "full democracy".
TLDR; Varför är en 50% Kina / 50% USA-Tesla det bästa jämfört med t ex Audi om man nu är mer nationalist?
Jag försöker svara...
1. Problemet är att Kinabaserade företag har krav på sig att på order av myndigheterna, ge ifrån sig information.
Läs gärna kap 3.1.2 i FOI "Kinas industriella cyberspionage" https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20MEMO%206698
Kinas underrättelselag från 2017 (art. 7) ställer krav på kinesiska företag, organisationer och medborgare
att ge tillträde till samt samarbeta med kinesisk underrättelseinhämtning2. Samma som ovan, dvs jag vill undvika företag som utvecklar bilar i Kina (R/D)Vidare medför Kinas cybersäkerhetslag, som trädde i kraft 2017, försvårande omständigheter för
utländska företag verksamma i Kina. Regleringar i lagen innebär att den kinesiska regeringen kan kräva
att företag delar med sig av känslig information och teknologi samt källkoder som en del av Kinas
säkerhetsprövning av ett företags produkter.
3. Ja, en ICE från Tyskland är ett (ditt citat) "överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa"
4. Att Kina är den största elbils-marknaden spelar ingen roll så länge att de bara öser ut skit, bygger tex 2 kolkraftsverk per vecka.
Arbetsvillkoren och nedskitningen av miljön i deras kolgruvor är inte att leka med.
https://www.energinyheter.se/20230915/2 ... er%20vecka.Kina tillät fler kolkraftverk förra året än någon gång under de senaste sju åren, enligt en ny rapport som släppts. Det motsvarar ungefär två nya kolkraftverk per vecka.
Ja, givetvis. Helst en som har delar som till stor del tillverkas i EU med råvaror från EU.Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt.
Men så finns det en verklighet...
Hur gick det tycker du?
Om du spelade "djävulens advokat" - är då...vad?
Här kommer ett svar:
1/2. Jag tycker cyberhot-argumentet är en halmgubbe. Om föraren inte arbetar inom försvaret eller annan känslig statlig eller privat verksamhet. Och i sådan verksamhet skulle jag inte lite på någon sorts bil rakt av. Varför skulle Kina bry sig om dig som privatperson? Vill dom övervaka någon så finns det bättre sätt än att skeppa övervakningsutrustning i miljontals bilar, varav det blir 5 träffar (som man dessutom bara övervakar i bilen). Det är billigare att helt enkelt bara hacka målens nätverk, datorer och telefoner.
4. Du menar att det är helt orimligt att Kina behöver "skita ner" mer än Polen, EU eller USA då det är en större ekonomi som tillverkar allt åt alla i hela världen?
Kina är faktiskt mycket bättre i relativa termer att ställa om till en grön ekonomi än de allra flesta länder. Dessutom tillverkar dom i princip alla solceller och många vindkraftverk som sätts upp i väst. Jag önskar att de inte behövde bygga ny kolkraft, men så är det. Många regioner är att betrakta som ett utvecklingsland. FN klassificerar hela Kina som ett u-land fortfarande faktiskt.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det politiska förtrycket fortsätter i Hong Kong. Undrar varför det bara var tre som vågade protestera...
Tre demonstranter i sällsynt protest mot ny säkerhetslag
1:56 min [långt radioinslag – se länk nedan]
Publicerat idag kl 14.07
En sällsynt protest mot en ny säkerhetslag i Hongkong väcker uppmärksamhet.
Protester är ovanligt sedan Peking införde sin strikta säkerhetslag för Hongkong år 2020, som flera hundra personer redan gripits under.
Prodemokrater varnar för att den nya lagen kan dra åt tumskruvarna kring friheter ytterligare.
https://sverigesradio.se/artikel/tre-de ... kerhetslag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?SwedishAdvocate skrev: ↑28 feb 2024 14:44Det politiska förtrycket fortsätter i Hong Kong. Undrar varför det bara var tre som vågade protestera...
Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.spacecoin skrev: ↑29 feb 2024 09:48Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?SwedishAdvocate skrev: ↑28 feb 2024 14:44Det politiska förtrycket fortsätter i Hong Kong. Undrar varför det bara var tre som vågade protestera...
Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?