Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Jannewilliam
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jun 2023 11:54

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jannewilliam »

Generalbogge skrev: 18 jul 2023 11:51
Här kommer också JanneWilliams protokoll. De behövde hasta vidare norrut.
20230718_112915~2.JPG
Starkt jobbat med fullpackad bil och barn i baksätet.
Tack Jens!
Ser nu att jag i tröttheten vid målet räknade lite fel på snittförbrukningen, landade på 18,03 kWh/100km.
Vår totala resa över drygt 6 dygn landade på 4574 km, 58 tim körtid, snittfart 78,9 km/h, snittförbrukning 17,25 kWh/100km.
Vår bästa ladd-stint hade vi från Björkliden (100%) via Lofoten till några mil söder om Bodö (14%).
528 km körda och 13,7 kWh/100km i snitt.
BMW I4 M50.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av agehall »

Här är min data - var tvungen att sammanställa den med hjälp av kvitton för att få rätt data. Var lite dålig på att fylla i loggen under resan. Tyvärr är kvittot från SuC inte speciellt detaljerat, så jag vet inte förbrukningen på sundsvall - ö-vik.

Delsträcka 1: Ystad - Södertälje 575km 13:45-20:01 6h16m (avg: 92km/h 163,6Wh/km)
Laddstopp 1: CircleK / Ionity Södertälje - 75,11kWh / 33 minuter 20:01-20:44 (10 minuters strul med en laddare)

Delsträcka 2: Södertälje - Sundsvall 401km 20:40-00:45 (avg: 98km/h 177Wh/km)
Laddstopp 2: CircleK / Ionity söder om Sundsvall - 60,33kWh / 25 minuter 00:44-01:11

Delsträcka 3: Sundsvall - Ö-vik 158km 01:10-02:59 (avg: 86km/h ??Wh/km +44,7% SoC)
Laddstopp 3: Tesla Supercharger Ö-vik - 43kWh / 22 minuter 02:59-03:22
Har tyvärr ingen data på vad SOC var när jag kom in till SuC, så jag kan inte räkna ut förbrukning.

Delsträcka 4: Ö-vik - Norrfjärden 336km 03:22 - 07:05 (avg: 90,4km/h 14-37% SoC
Laddstopp 4: Norrfjärden 23,59kWh / 11 minuter 07:05-07:16


Delsträcka 5: Norrfjärden - Haparanda Stadshotell 161km 07:16-09:00 (avg: 93 km/h 172Wh/km)

Återstående SoC vid ankomst: 8% / 8kWh

Total energi använd: 290kWh
Total sträcka: 1631km
Medelförbrukning: 177,8Wh/km


Nu till det som många säkert undrar över - vad tycker jag om Mercedes EQE 300? Jag kör ju en M3LR-21 till vardags, så när jag jämför med Tesla är det den jag jämför med.

Om vi börjar med de bra sakerna så står väl räckvidd högst upp på listan. Vi kom 575km på 98% av kapaciteten (rullade in med 2% SoC kvar!). Den har även filbytesvarnare i backspeglarna, vilket jag tycker är bättre än att bara ha det på mittensektionen som M3, men man har ju vant sig, så det är inget problem, men EQE:n vinner där.

Tyvärr slutar de bra sakerna där. Stolarna är OK, men jag anser inte att de är bättre än M3 - jag hade ont i ryggen när vi kom till Haparanda och det hade jag inte haft i M3. Lite djupare skålning i ryggstödet har den, men vad hjälper det om man ändå inte sitter bra.

Inredningen ser lite mer proper och gedigen ut än M3, gillar att de har en mocka-klädd hylla framtill och på övre delen av dörrarna. Men sedan förstör de allt med en blank panel som reflekterar 200% av solljus bakifrån mot föraren vilket resulterar i att om man kör och har solen bakom sig så är svetshjälm att rekommendera.

Alla knappar i bilen är touch-reglage. Det är en total avsaknad av taktila markörer, så man måste titta var man trycker på ratten för att ställa in farthållaren mm. Detta är direkt livsfarligt då bilen saknar all form av vettig förarassistans - det enda den har är någon form av varning om man försöker köra över linjer utan att blinka. Då skakar den ibland på ratten och ibland försöker den bromsa med ena sidans bromsar för att dra en tillbaka mot mitten vilket är helt livsfarligt. Jag försökte hålla ut för en långtradare på Essingeleden som inte riktigt höll sig i sin fil - då bromsade bilen och jag var riktigt nära att köra in i långtradaren. WTF!?

Över lag var väghållningen kass. Kan jämföras med en halt åsna på hal is. Hjälptes nog inte av att kalltrycket i bakdäcken var 3.5bar, vilket var på tok för högt. Det blev marginellt bättre när vi sänkte till 2.9 vilket var rekommenderat. Bilen ville gärna vattenplana så fort den såg en vattenpöl.

Sedan vet ju alla här hur kass Tesla’s helljusautomatik är, right? DEN FUNGERAR PERFEKT i förhållande till EQE:n. Kl 01 vägrade mercan slå på helljuset för att den tyckte det var för ljust! När den väl tyckte det var tillräckligt mörkt så släkte den så fort den såg en ficklampa på 10 mils avstånd. Helt värdelöst.

Detta för oss över på den andra funktionen som Tesla-ägare ofta klagar på - automatiska vindrutetorkare. Det saknade den helt, så där kan vi inte jämföra 1:1, men vi kan prata om de fasta lägena. Precis som M3 har EQE fyra fasta lägen, två intervall och två konstanta hastigheter. Intervall-torkning var dock spännande för till skillnad mot precis alla andra bilar var den inte tidsstyrd utan vibrationsstyrd. Detta tog oss en bra stund att komma på, men under sista delsträckan framträdde mönstret - kör över en ojämnhet i vägen med intervalltorkare på och torkarna slår ett slag, annars händer ingenting. ”Jo, men det där måste ju vara fel på den bilen” tänker nog många och visst, så var det nog säkert. Men betänk att när jag hämtade bilen hade den gått 52 mil! Den var mao helt ny och har denna typ av fel. Vi gnäller gärna på Tesla och brister hos dem, men en bil som är betydligt dyrare än M3/MY med mindre finesser har precis samma kvalitetsproblem.

Sedan har vi de störiga sakerna - varför ska jag trycka på en knapp för att starta/stänga av bilen? Och varför måste jag trampa för livet på bromsen för att få lägga i en växel? Total avsaknad av 12V-uttag gjorde att kylväskan fick vara hemma - bilen har bara USB-C för tillbehör.

Spakarna i bilen känns som de kommer från en Volvo 240. Kan även påtala att den inte är ett dugg bättre på hur den hanterar blinkers i cirkulationsplatser jämfört med M3.

Tanklocket går att öppna inifrån bilen men det måste stängas manuellt och det är fullt möjligt att köra iväg med det öppet. Det är också en irriterande gummiflärp som man ska sätta över DC-kontakten innan locket stängs. Detta verkar ju smart men det är det inte - när det regnar så fylls den lätt med vatten och när man då ska sätta tillbaka den kommer man alltid att hälla in lite vatten rakt in i DC-kontakten.

Bilen hade inte heller några sidokameror alls, bara kamera rakt bakåt. Någon form av backsensorer finns runt hela bilen men deras funktion är tveksam. På hemvägen när jag svängde in på en SuC skrek de för linjerna på marken…

Datorsystemet i bilen ser snyggt ut, men är icke-funktionellt. Det finns massor av vyer och skit man kan ta fram men de innehåller inte relevant information och är ofta svåra att förstå hur de fungerar. Efter nästan 500mil och att ha studerat instruktionsboken vet jag fortfarande inte vad vissa vyer egentligen sa. DET SKA INTE VARA SÅ KOMPLICERAT! De har helt misslyckats med UX.

Bilen har två olika menyer, en huvudmeny och en EQ-meny. Det är lite otydligt när man ska gå in i vilken och det hade varit mycket bättre att bara ha en som sedan har olika appar. På tal om appar - bilen har CarPlay, vilket behövs. Den har även en inbyggd webbläsare men den är komplett värdelös - man får ju bara använda den när man står stilla!

Navigationen var ungefär som all annan navigation dvs den har sina egenheter men fungerar i stort. Dock har den en stor nackdel jämfört med Tesla - den lägger inte in laddstopp själv! Om den får för sig att man inte kommer nå destinationen så gnäller den bara och vill att jag ska göra det. Den har dessutom inga SuC med som POI, så att hitta till en SuC med navigatorn är nästan omöjligt. Om man ligger precis på gränsen till att nå sin destination, så kan den omväxlande gnälla på att man troligen inte kan nå destinationen för att sedan säga ”Destination in range” och sedan gnälla igen, om och om igen.

Enligt instruktionsboken ska bilen kunna ladda i 175kW. Jag tror vi såg det under typ 10sekunder. 150kW var mer typiskt men laddkurvan kändes riktigt usel. Här finns det mycket att göra. Bilen talar inte heller om när nästa destination är inom räckhåll, så det får man hålla koll på själv. Och till skillnad från min M3, där SoC ofta går upp lite när jag kopplat ifrån och börjar köra igen, så kändes det som att EQE:n gärna tappade 2-3% när man kopplade loss. Har inte data på detta, men det var så det upplevdes. Den beter sig också väldigt udda när man kommer ner på låg SoC. Den visar tre olika range-värden, ett min, ett troligt och ett max, utan att att förklara vad min och max innebär. När man kommer ner på riktigt lågt SoC börjar max minska fortare än det troliga och effekten stryps.

När vi ändå pratar effekt - den finns knappt. Nu är ju Teslor rätt bra på att göra roliga bilar, men det var seriöst jobbigt att accelerera 80-140km/h för att köra om på 2+1-väg. Från 140 till 160km/h började det hända saker, men det är inte där det behövs och det var fortfarande inte något att bli imponerad av. Kändes ungefär som min gamla SAAB 9-3 TurboX med 300HK. Min gamla 9000 som jag ett tag hade 400HK+ i var piggare med råge.

Sammanfattningsvis kan man säga att trots att jag försökt vara positiv i min beskrivning så är detta en usel bil. Jag hoppas verkligen inte att någon köper den. Jag har personligen blivit övertygad om att jag aldrig ska ha en Mercedes igen, inte ens som hyrbil - om det är vad jag blir erbjuden nästa gång så blir det ingen hyra. Jag skulle inte ens ta emot bilen om jag så fick en miljon kronor för att ta den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av enoch85 »

agehall skrev: 23 jul 2023 14:28
Mercedes EQE
Skönt att höra en real life review! Jag har alltid sneglat på EQE, men ska sluta med det nu - med gott samvete.

Tack!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av agehall »

enoch85 skrev: 23 jul 2023 15:18
Skönt att höra en real life review! Jag har alltid sneglat på EQE, men ska sluta med det nu - med gott samvete.

Tack!
Ja, man blev ju lite imponerad av räckvidden men det är ju bara bra i väldigt specifika scenarion och om räckvidden räcker till hela sträckan - så fort man måste ladda så är ju räckvidden värdelös då den laddar så sakta.

Glömde även säga att skiten inte låser sig självt - gick ifrån bilen flera gånger utan att låsa eftersom man är van vid att bilen låser sig när nyckeln försvinner ur range. Det är visserligen lite coolt med handtag a la Model S, men det förtas helt av hur låsningen fungerar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av johanh »

agehall skrev: 23 jul 2023 14:28
Nu till det som många säkert undrar över - vad tycker jag om Mercedes EQE 300? Jag kör ju en M3LR-21 till vardags, så när jag jämför med Tesla är det den jag jämför med.

Om vi börjar med de bra sakerna så står väl räckvidd högst upp på listan. Vi kom 575km på 98% av kapaciteten (rullade in med 2% SoC kvar!). Den har även filbytesvarnare i backspeglarna, vilket jag tycker är bättre än att bara ha det på mittensektionen som M3, men man har ju vant sig, så det är inget problem, men EQE:n vinner där.

Tyvärr slutar de bra sakerna där. Stolarna är OK, men jag anser inte att de är bättre än M3 - jag hade ont i ryggen när vi kom till Haparanda och det hade jag inte haft i M3. Lite djupare skålning i ryggstödet har den, men vad hjälper det om man ändå inte sitter bra.

Inredningen ser lite mer proper och gedigen ut än M3, gillar att de har en mocka-klädd hylla framtill och på övre delen av dörrarna. Men sedan förstör de allt med en blank panel som reflekterar 200% av solljus bakifrån mot föraren vilket resulterar i att om man kör och har solen bakom sig så är svetshjälm att rekommendera.

Alla knappar i bilen är touch-reglage. Det är en total avsaknad av taktila markörer, så man måste titta var man trycker på ratten för att ställa in farthållaren mm. Detta är direkt livsfarligt då bilen saknar all form av vettig förarassistans - det enda den har är någon form av varning om man försöker köra över linjer utan att blinka. Då skakar den ibland på ratten och ibland försöker den bromsa med ena sidans bromsar för att dra en tillbaka mot mitten vilket är helt livsfarligt. Jag försökte hålla ut för en långtradare på Essingeleden som inte riktigt höll sig i sin fil - då bromsade bilen och jag var riktigt nära att köra in i långtradaren. WTF!?

Över lag var väghållningen kass. Kan jämföras med en halt åsna på hal is. Hjälptes nog inte av att kalltrycket i bakdäcken var 3.5bar, vilket var på tok för högt. Det blev marginellt bättre när vi sänkte till 2.9 vilket var rekommenderat. Bilen ville gärna vattenplana så fort den såg en vattenpöl.

Sedan vet ju alla här hur kass Tesla’s helljusautomatik är, right? DEN FUNGERAR PERFEKT i förhållande till EQE:n. Kl 01 vägrade mercan slå på helljuset för att den tyckte det var för ljust! När den väl tyckte det var tillräckligt mörkt så släkte den så fort den såg en ficklampa på 10 mils avstånd. Helt värdelöst.

Detta för oss över på den andra funktionen som Tesla-ägare ofta klagar på - automatiska vindrutetorkare. Det saknade den helt, så där kan vi inte jämföra 1:1, men vi kan prata om de fasta lägena. Precis som M3 har EQE fyra fasta lägen, två intervall och två konstanta hastigheter. Intervall-torkning var dock spännande för till skillnad mot precis alla andra bilar var den inte tidsstyrd utan vibrationsstyrd. Detta tog oss en bra stund att komma på, men under sista delsträckan framträdde mönstret - kör över en ojämnhet i vägen med intervalltorkare på och torkarna slår ett slag, annars händer ingenting. ”Jo, men det där måste ju vara fel på den bilen” tänker nog många och visst, så var det nog säkert. Men betänk att när jag hämtade bilen hade den gått 52 mil! Den var mao helt ny och har denna typ av fel. Vi gnäller gärna på Tesla och brister hos dem, men en bil som är betydligt dyrare än M3/MY med mindre finesser har precis samma kvalitetsproblem.

Sedan har vi de störiga sakerna - varför ska jag trycka på en knapp för att starta/stänga av bilen? Och varför måste jag trampa för livet på bromsen för att få lägga i en växel? Total avsaknad av 12V-uttag gjorde att kylväskan fick vara hemma - bilen har bara USB-C för tillbehör.

Spakarna i bilen känns som de kommer från en Volvo 240. Kan även påtala att den inte är ett dugg bättre på hur den hanterar blinkers i cirkulationsplatser jämfört med M3.

Tanklocket går att öppna inifrån bilen men det måste stängas manuellt och det är fullt möjligt att köra iväg med det öppet. Det är också en irriterande gummiflärp som man ska sätta över DC-kontakten innan locket stängs. Detta verkar ju smart men det är det inte - när det regnar så fylls den lätt med vatten och när man då ska sätta tillbaka den kommer man alltid att hälla in lite vatten rakt in i DC-kontakten.

Bilen hade inte heller några sidokameror alls, bara kamera rakt bakåt. Någon form av backsensorer finns runt hela bilen men deras funktion är tveksam. På hemvägen när jag svängde in på en SuC skrek de för linjerna på marken…

Datorsystemet i bilen ser snyggt ut, men är icke-funktionellt. Det finns massor av vyer och skit man kan ta fram men de innehåller inte relevant information och är ofta svåra att förstå hur de fungerar. Efter nästan 500mil och att ha studerat instruktionsboken vet jag fortfarande inte vad vissa vyer egentligen sa. DET SKA INTE VARA SÅ KOMPLICERAT! De har helt misslyckats med UX.

Bilen har två olika menyer, en huvudmeny och en EQ-meny. Det är lite otydligt när man ska gå in i vilken och det hade varit mycket bättre att bara ha en som sedan har olika appar. På tal om appar - bilen har CarPlay, vilket behövs. Den har även en inbyggd webbläsare men den är komplett värdelös - man får ju bara använda den när man står stilla!

Navigationen var ungefär som all annan navigation dvs den har sina egenheter men fungerar i stort. Dock har den en stor nackdel jämfört med Tesla - den lägger inte in laddstopp själv! Om den får för sig att man inte kommer nå destinationen så gnäller den bara och vill att jag ska göra det. Den har dessutom inga SuC med som POI, så att hitta till en SuC med navigatorn är nästan omöjligt. Om man ligger precis på gränsen till att nå sin destination, så kan den omväxlande gnälla på att man troligen inte kan nå destinationen för att sedan säga ”Destination in range” och sedan gnälla igen, om och om igen.

Enligt instruktionsboken ska bilen kunna ladda i 175kW. Jag tror vi såg det under typ 10sekunder. 150kW var mer typiskt men laddkurvan kändes riktigt usel. Här finns det mycket att göra. Bilen talar inte heller om när nästa destination är inom räckhåll, så det får man hålla koll på själv. Och till skillnad från min M3, där SoC ofta går upp lite när jag kopplat ifrån och börjar köra igen, så kändes det som att EQE:n gärna tappade 2-3% när man kopplade loss. Har inte data på detta, men det var så det upplevdes. Den beter sig också väldigt udda när man kommer ner på låg SoC. Den visar tre olika range-värden, ett min, ett troligt och ett max, utan att att förklara vad min och max innebär. När man kommer ner på riktigt lågt SoC börjar max minska fortare än det troliga och effekten stryps.

När vi ändå pratar effekt - den finns knappt. Nu är ju Teslor rätt bra på att göra roliga bilar, men det var seriöst jobbigt att accelerera 80-140km/h för att köra om på 2+1-väg. Från 140 till 160km/h började det hända saker, men det är inte där det behövs och det var fortfarande inte något att bli imponerad av. Kändes ungefär som min gamla SAAB 9-3 TurboX med 300HK. Min gamla 9000 som jag ett tag hade 400HK+ i var piggare med råge.

Sammanfattningsvis kan man säga att trots att jag försökt vara positiv i min beskrivning så är detta en usel bil. Jag hoppas verkligen inte att någon köper den. Jag har personligen blivit övertygad om att jag aldrig ska ha en Mercedes igen, inte ens som hyrbil - om det är vad jag blir erbjuden nästa gång så blir det ingen hyra. Jag skulle inte ens ta emot bilen om jag så fick en miljon kronor för att ta den.
Intressant att läsa, räckvidden var ju som sagt riktigt trevlig även om jag antar att den blir betydligt sämre om man använder gaspedalen lite flitigare.
Flertalet av bristerna kommer sig av att du fått en riktigt snålt utrustad bil. Till exempel har jag inte sett så bra kamerasystem i någon annan bil jag testat.
Däremot tycker jag deras navigationssystem är uselt, deras AR-bild med blå pilar på lämnar mycket att önska. Även helt enig i att touchknappar är skräp, fattar inte varför de tagit bort riktiga knappar och ersatt med touch, de borde i alla fall erbjuda fysiska knappar mot pristillägg.
För min del är den för dyr och egentligen lite för stor, är sugen på att se c-klassen som elbil.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av agehall »

johanh skrev: 23 jul 2023 18:29
Intressant att läsa, räckvidden var ju som sagt riktigt trevlig även om jag antar att den blir betydligt sämre om man använder gaspedalen lite flitigare.
Japp, den var betydligt törstigare när vi körde hemåt från Haparanda och höll lite högre medelhastighet.
johanh skrev: 23 jul 2023 18:29
Flertalet av bristerna kommer sig av att du fått en riktigt snålt utrustad bil. Till exempel har jag inte sett så bra kamerasystem i någon annan bil jag testat.
Jo, visst, men ska du utrusta bilen med motsvarande saker som min M3 har som standard så kostar den betydligt mycket mer. Redan i grundutförande är den ju betydligt dyrare för egentligen ingenting.
johanh skrev: 23 jul 2023 18:29
Däremot tycker jag deras navigationssystem är uselt, deras AR-bild med blå pilar på lämnar mycket att önska. Även helt enig i att touchknappar är skräp, fattar inte varför de tagit bort riktiga knappar och ersatt med touch, de borde i alla fall erbjuda fysiska knappar mot pristillägg.
För min del är den för dyr och egentligen lite för stor, är sugen på att se c-klassen som elbil.
Ganska korrekt slutsats. Jag har länge väntat på att de traditionella biltillverkarna ska göra vettiga el-bilar men tydligen är deras arv från ICE-bilar för starkt för att de ska ha det nytänkande som krävs för att designa allt så att det känns rätt i en elbil.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Jag var och provkörde en Model 3 hos Tesla i Uppsala i fredags för att kunna jämföra mot NIO ET5.

Tyvärr hade de bara standard range, så den kändes sjukt seg i jämförelse. Nion ska göra 0-100 på 4 sekunder vilket tydligen är marginellt snabbare än Model 3 Long Range Dual Motors.

Första intrycket av kupén var att Model 3 känns billigare byggd i typ alla aspekter. ET5 känns mer lyxig och välbyggd. Allt från dashboard till elektriska liften på bakluckan till taklampor och sminkspeglar. Typ allt kändes bättre i NIOn.

ET5 har enkelglas på sidorutorna nedan Model 3 har dubbelglas. Trots det upplevde jag ingen större skillnad i ljudnivå. Ingen av dem kändes märkbart tystare på landsväg än min Saab typ. Model 3 upplevdes ha något hårdare fjädring och väger mindre vilket såklart kan upplevas som sportigare. Jag tyckte ändå att ET5 var lagom hård för att kännas både sportig och bekväm. Däremot känns kanske styrningen på ET5 något förlamad, dvs att man känner inte riktigt av kontakten med vägen och ratten blir bara en data input till bilen, ingen nämnvärd output till föraren.

När vi var i Teslas showroom så blev jag inte bara överraskad utan nästan chockad över vilket förskräckligt ljud Model S Plaid självpresenterande handtag gör när de åker in och ut. NIOs är väldigt tysta och fina i jämförelse.
NIO ET5 var en riktigt trevlig bil att köra till Haparanda, men tyvärr plingar NIOn dock lite för mycket när man kör för fort eller närmar sig filmarkeringar. Vet inte hur Tesla är med plingplong och varningar, men hann inte märka något problem med det i alla fall.

ET5 har även en något sämre navigator än Teslas samt inte riktigt kommit dit man önskar med den automatiska filhållningen. Kan vara så att det kommer en uppdatering snart då kinesiska bilarna verkar ligga lite före.

Dragkroken på ET5 är fullt elektrisk och typ så bra som den kan bli. Vad jag har uppfattat så har Teslas varit jobbig att montera.

Det finns absolut saker jag irriterar mig på i ET5 och diverse förbättringar att göra i mjukvaran. En del nya funktioner och en del kring UI. Jag har en hel lista med feedback jag kommer att ge till NIO som jag hoppas att de tar till sig.

Allt som allt så tycker jag absolut att NIO kan rättfärdiga det högre priset än Model 3 pga att den faktiskt är lyxigare och extremt välbyggd. Dock så är det synd att den väger mer och inte går lika energisnålt.

Jag skulle vilja koka ner Teslas fördelar till drivlinor, laddnätverk och UI. I övrigt är de inte direkt bättre än andra som NIO. Det är min personliga åsikt.

Om NIO fortsätter att utveckla mjukvaran de kommande åren och lyssnar på användarnas input och önskemål så kommer de kunna bli en vass spelare globalt tror jag.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Elix747 »

Tack för all intressant och spännande läsning under loppet och även utvärderingarna efteråt.
Hoppas jag kan vara med något år.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1059
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Airlift »

agehall skrev: 23 jul 2023 15:53
enoch85 skrev: 23 jul 2023 15:18
Skönt att höra en real life review! Jag har alltid sneglat på EQE, men ska sluta med det nu - med gott samvete.

Tack!
Ja, man blev ju lite imponerad av räckvidden men det är ju bara bra i väldigt specifika scenarion och om räckvidden räcker till hela sträckan - så fort man måste ladda så är ju räckvidden värdelös då den laddar så sakta.

Glömde även säga att skiten inte låser sig självt - gick ifrån bilen flera gånger utan att låsa eftersom man är van vid att bilen låser sig när nyckeln försvinner ur range. Det är visserligen lite coolt med handtag a la Model S, men det förtas helt av hur låsningen fungerar.

Din ”testrapport” osar rätt mycket märkes-fandom. Lite som att läsa AMS om
Tesla för 8 år sen. Skön nostalgi!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Generalbogge »

Här kommer en liten reserapport även från mig :D

Vill först be om ursäkt för att min Glympse inte fungerade under stora delar av loppet, otroligt tråkigt. Det är ju en av de stora behållningarna med tävlingen, och ska ju bara funka. Men efter Hudiksvall så ska jag ha synts hela vägen i alla fall (fast då var ju det roliga redan över för min del)

Ystad - Ödeshög

Valde vägen över Hörby och Höör sedan vidare mot Hässleholm. Förra året var den nästan lika snabb som de som valde den östligare rutten ut ur Ystad. Men lite mer trafik gjorde att farten var lite lägre. Någon traktor och ett par bilar med släp drog ner tempot. Det resulterade i att vi som valde den rutten var 7-8 minuter efter övriga när vi väl anslöt i Hässleholm.

Det var ju attans tänkte jag, inte kul att vara den biten efter så tidigt. MEN, Jönköping skulle bjuda på tombola. En olycka på E4 norr ut ur Jönköping gjorde att det var totalstopp där. Och det var intressant att se hur täten tog olika beslut. Jag funderade tidigt på gamla riksvägen, vilken också Jojje valde. Och kunde innan jag behövde ta ett beslut, se att det mycket riktigt var smartare att följa Jojjes exempel.

En omväg som säkert kostade en kvart i extra körtid, men det gick åtminstone framåt. Och förbrukningen blev lite skonsammare också.

Eftersom flera i tätklungan valt att antingen stanna för att ladda istället för att stå i kö, eller att fastna i kön, så låg jag nu vips tvåa en bit bakom Jojje.

Hade först tänkt köra till Mantorp, men valde ändå Ödeshög, för att kolla upp och ta beslut om jag skulle fortsätta mot Stockholm, eller följa navigatorns råd att köra vidare till Arboga/Enköping. Tyvärr gav Ödeshög max 90kW ungefär, trots ett eget laddstolpepar.

Ödeshög - Tystberga

Vägen mot Stockholm såg ut att vara normaltrafikerad, så valet föll på den i år igen.
Nu hade många passerat och återigen låg man i bakre delen av deltagarna. Precis när jag börjar köra kommer dock ett kraftigt hällregn som håller i sig i cirka 2 mil. Förbrukningen går upp kraftigt, men jag vågar ändå hålla farten uppe hyggligt.

Annars rullar det på som det ska. Kommer fram till Tystberga och tvingas dock dela laddpar med en annan, så effekten blir aldrig över 90 kW.

En stackars portugisisk-talande person får inte igång sin laddning. Jag försöker hjälpa honom, men det är något med kreditkortet. Till slut får chargefinder hjälpa till, det står ju visst ett gäng 150kW ok/q8 stolpar 50m bort. Jag hänvisar honom till dem och hastar vidare. Dock blev laddstoppet lite för långt för att vara optimalt på grund av detta.

Tystberga - Fullerö

Även denna etappen flyter på odramatiskt. Vid denna tiden på dygnet är det inte så mycket trafik i Stockholm.

Dock får jag ingen fart på laddningen denna gången heller. Trots att jag är ensam på mitt laddpar. Den hoppar först upp till 130 kW, men redan efter en minut rasar den ner till 63 ungefär. Jag får dock igen sällskap av ekipage Col (Christer) så blir lite snack med dem innan jag far vidare.

Fullerö - Hudiksvall

Lämnar Uppsala efter alldeles för lång laddtid. Men har fått så att jag klarar mig till SuC Hudiksvall i alla fall. Tänker att den ligger närmre motorvägen än vad SuC Söderhamn gör.
Men precis när jag ska på motorvägen igen, så är det i princip stopp, en traktor håller på och klipper gräset i vägkanten. Det tar nog en minut innan det går att komma förbi. Men annars flyter denna sträckan på bekymmersfritt, rent körmässigt då.

Trillar in på SuC Hudiksvall strax innan Robin, och nu äntligen börjar laddningen komma upp i normala laddkurvor. Det är dessvärre också först här som jag får hjälp av Robin att få igång Glympse ordentligt.
Jag verkar ha kört halva loppet utan att synas alls, eller möjligtvis bara sporadiskt. Trist. För egen del så har allt sett ut att fungera, och som ensam chaufför så har det inte gått att fokusera alltför mycket på felsökning under färd.
Robin pyser vidare innan mig, men jag är inte långt efter. Jag passar på att ladda lite längre, eftersom jag fick bra effekt för första gången.

Hudiksvall - Sundsvall

Rullar på som det ska. Kommer då in till SuC Sundsvall efter Jojje, men Col är fortfarande efter oss i deras MYP. Även här är laddningen mer normal, får hög effekt, och kan köra vidare efter endast 12 minuter. Hade rätt hög SOC vid ankomst, och nu verkar ju laddningen också ha kommit igång. Före både Robin och Col nu.

Sundsvall - Örnsköldsvik

Problemfri körning. Inga problem med köer efter högakustenbron. Den kö som deltagarna före rapporterat om, är bortblåst nu. Kommer in strax efter iAkita och väljer de nya v3 stolparna.
Återigen kan jag inte klaga på laddningen, och det kommer det inte heller vara på resterande laddstopp. Det har dock börjat regna. Jag lyckas nu få tillräckligt så att jag till och med hinner köra vidare innan iAkita. Har nu i detta läget flera andra ekipage bakom mig, men det är ju några laddstopp kvar.

Örnsköldsvik - Umeå

Regn hela vägen, inte optimalt såklart. Men körhastigheten är opåverkad. Men förbrukningen sticker såklart iväg. Även Robin stannar här, och när jag kör vidare efter 17 minuter så är det nu bara honom och Col som fortsatt ligger efter mig. Övriga har nu passerat.

Umeå - Skellefteå

Bilen förslår vägen genom Umeå, och jag tänker att vi testar den denna gången (har alltid kört tillbaka på E4:an tidigare).
Inte rätt beslut kan man ju säga. Innan Tegsbron, och på Tegsbron så pågår beläggningsarbete, och bara 30km/h en bra bit där. Ajaj, där tappas ett par värdefulla minuter.
Men vägarbetet norr om Umeå har i alla fall kommit längre. Inte så lång sträcka detta året. Så i övrigt rullar färden mot Skellefteå vidare som förväntat. Fast det regnar hela etappen igen.
Vid Byggdeå kör iAkita ut precis framför mig, och jag får en rygg att ligga och slipstreama på :)
Vi har följe hela vägen till Skellefteå.

Även Skellefteå levererar laddning som förväntat. Och nu har t.o.m. macken hunnit öppna, så hinner med ett toabesök och lite frukost.

Skellefteå - Töre

Kör återigen vidare strax efter att både Col och Robin kommit in. Nu börjar man ändå få lite vittring på att klara tredje sista platsen :)
En etapp som också präglades av regn i princip hela vägen. Men körmässigt inga andra problem.

Det blir ett snabbt stopp i Töre, laddar i 8 minuter. Kunde kört lite tidigare men vid detta läget fanns det inget att göra placeringsmässigt. Inte heller var något pers inom räckhåll.

Töre - Haparanda

Kommer som sagt vidare i god tid innan Col och Robin. Och även denna sträckan rullar på som den ska.

Ankommer Haparanda med sluttiden 20:04. Hela 30 minuter ifrån min tid förra året


Följer Jojjes exempel med tidsjämförelserna för i år och fjolåret.
Jag laddade i Hudiksvall istället för Söderhamn detta året, så där är justerat.

Ystad - Ödeshög
2022: 3:58
2023: 4:10

Ödeshög - Tystberga
2022: 1:44
2023: 1:44

Tystberga - Uppsala
2022: 1:31
2023: 1:31

Uppsala - Hudiksvall
2022: 2:00 (+28 min Söderhamn)
2023: 2:00

Hudiksvall - Sundsvall
2022: 0:56 (-28 min Söderhamn)
2023: 0:55

Sundsvall - Örnsköldsvik
2022: 1:38
2023: 1:37

Örnsköldsvik - Umeå
2022: 1:09
2023: 1:06

Umeå - Skellefteå
2022: 1:45
2023: 1:42

Skellefteå - Töre
2022: 1:38
2023: 1:38

Töre - Haparanda
2022: 0:52
2023: 0:52

Totalladdtid:
2022: 2:23
2023: 2:49

Total tid:
2022: 19:34
2023: 20:04

Otroligt lika tider mellan etapperna, och det bör det ju vara om vägarna ser likadana ut. Men 4 minuter längre körtid detta året. Lägg därtill 26 minuter längre laddning.

Första etappen påverkades av omvägen förbi olycka strax norr om Jönköping. Även vägen över Höör upp till Markaryd tog lite längre tid detta året. Men vägarbetet vid Ljungby var inte lika långt och kompenserade lite av den extra tiden.

Etapperna hela vägen upp till Örnsköldsvik är ju mer eller mindre identiska. Tjänade kanske en minut på att inte ladda i Söderhamn då den SuC ligger lite längre ifrån motorvägen än vad SuC i Hudiksvall gör.

Övik - Umeå etappen gick lite snabbare i år. Vet inte riktigt varför. Nya SuC i Övik ligger ju lite bättre till, så lite tid där.
Trafikarbetet en bit norr om Umeå var inte lika omfattande i år mot ifjol, men valde att köra inom Umeå detta året, vilket var en missräkning då de hade vägarbete på bron över älven, och det gick i max 30 en stund. Där tappade jag nog ett par minuter. Men plus på denna etappen trots allt.

Resten är också samma. Kändes som att vägarna efter Skellefteå var bättre detta året (mer 110 sträckor) än i fjol, men vi kom också senare på morgonen, så troligen lite mer trafik som kan ha dragit ner på tempot.
Senast redigerad av Generalbogge, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D -2017 Titanium
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

Blir mer och mer fast beslutsam om att vara med nästa år med min EV6 Gt-Line.
Öppnandet av fler 300+kWh är till stor fördel för bilar med 800v system. Ionity är ju dock istort sett inte att tänka på under dagens timmar mellan 12-20. Men hamnar man rätt från start och kommer in med 15-20% på 300+kWh laddarna och får stå själv. Så snittar man strax under 200kWh från 20%-70%

Och blir det rejs så kommer det även vara en stream på Twitch som kommer rulla
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av iAkita »

Wixander82 skrev: 24 jul 2023 19:36
Blir mer och mer fast beslutsam om att vara med nästa år med min EV6 Gt-Line.
Öppnandet av fler 300+kWh är till stor fördel för bilar med 800v system. Ionity är ju dock istort sett inte att tänka på under dagens timmar mellan 12-20. Men hamnar man rätt från start och kommer in med 15-20% på 300+kWh laddarna och får stå själv. Så snittar man strax under 200kWh från 20%-70%

Och blir det rejs så kommer det även vara en stream på Twitch som kommer rulla
Go for it! Förra året när jag körde fanns det inte laddare i norr som kunde göra bilen rättvisa, och i år ställde köerna vid Jönköping till det för mig. Väldigt frustrerande, jag känner att det finns en potentiell kanontid in EV6 om man kör på rätt fälgar och däck (men inte riktigt lika bra som Jojje i Model 3). Att så många deltagare återkommer mer än ett år är ett tecken på att det dessutom är ett väldigt trevligt evenemang för deltagarna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

iAkita skrev:
Wixander82 skrev: 24 jul 2023 19:36
Blir mer och mer fast beslutsam om att vara med nästa år med min EV6 Gt-Line.
Öppnandet av fler 300+kWh är till stor fördel för bilar med 800v system. Ionity är ju dock istort sett inte att tänka på under dagens timmar mellan 12-20. Men hamnar man rätt från start och kommer in med 15-20% på 300+kWh laddarna och får stå själv. Så snittar man strax under 200kWh från 20%-70%

Och blir det rejs så kommer det även vara en stream på Twitch som kommer rulla
Go for it! Förra året när jag körde fanns det inte laddare i norr som kunde göra bilen rättvisa, och i år ställde köerna vid Jönköping till det för mig. Väldigt frustrerande, jag känner att det finns en potentiell kanontid in EV6 om man kör på rätt fälgar och däck (men inte riktigt lika bra som Jojje i Model 3). Att så många deltagare återkommer mer än ett år är ett tecken på att det dessutom är ett väldigt trevligt evenemang för deltagarna.
Jag skulle vara mer på tårna detta år och varit med. Svärföräldrarna bor i Ystad och vi var nere just förra veckan. Får tajma in förhoppningsvis nästa års race med semestern, så droppar jag av fru o barn i Ystad och tar en liten omväg innan jag ansluter dem igen på semestern 🫣 en liten nätt tur på 500mil isf Bild
Ja, Jojje blir väl svår att slå om det inte ploppar upp nya 300+ laddare i exakt rätt avstånd. Då kan det möjligtvis finnas en chans om Jojje somnar till vid någon SuC i Norrland


Skickat från min iPhone med Tapatalk
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »


iAkita skrev:
Att så många deltagare återkommer mer än ett år är ett tecken på att det dessutom är ett väldigt trevligt evenemang för deltagarna.
Det eller att de flesta av oss är helt knäppa i skallen... Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av agehall »

joel80 skrev: 24 jul 2023 20:17
Det eller att de flesta av oss är helt knäppa i skallen... Bild
Ja, det är väl därför vi har det så roligt ihop?

Nästa år blir det nog egen bil alt co-driver till någon annan. Det ska mycket till för att jag inte ska vara med iallafall.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

joel80 skrev:
iAkita skrev:
Att så många deltagare återkommer mer än ett år är ett tecken på att det dessutom är ett väldigt trevligt evenemang för deltagarna.
Det eller att de flesta av oss är helt knäppa i skallen... Bild
Fantastiskt… hoppas få ihop det till nästa race Bild klart man är knäpp. Haha. Why be normal Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Jannewilliam
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jun 2023 11:54

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jannewilliam »

agehall skrev: 23 jul 2023 15:53
enoch85 skrev: 23 jul 2023 15:18
Skönt att höra en real life review! Jag har alltid sneglat på EQE, men ska sluta med det nu - med gott samvete.

Tack!
Ja, man blev ju lite imponerad av räckvidden men det är ju bara bra i väldigt specifika scenarion och om räckvidden räcker till hela sträckan - så fort man måste ladda så är ju räckvidden värdelös då den laddar så sakta.

Glömde även säga att skiten inte låser sig självt - gick ifrån bilen flera gånger utan att låsa eftersom man är van vid att bilen låser sig när nyckeln försvinner ur range. Det är visserligen lite coolt med handtag a la Model S, men det förtas helt av hur låsningen fungerar.
På min BMW så är det bara en inställningsfråga ifall man vill den ska låsa eller inte när man lämnar bilen, kanske kan vara samma på Mercedes?
Kollade också att speca en Merca härom sistens, och de har t.o.m. fler paket än BMW 😁. Om din hyrbil var lite snikutrustad så kan du ha svaret där också.

Jag noterade att du hade ganska låga laddhastigheter, blev lite förvånad då min BMW konstant skickar upp laddningen kring 203-208 kW så länge man kommer in med under 20% SOC. (Dock har BMW en relativt snabbt sjunkande laddkurva i jämförelse med andra tror jag? Gissar att de vill undvika dåligt rykte på äldre bilar om de sliter för hårt på batterierna 🤔)
BMW I4 M50.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Här var grävlingen som någon varnade för. :D Tack för den varningen.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jannewilliam
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jun 2023 11:54

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jannewilliam »

Här kommer en typisk laddkurva för min BMW I4 M50.
Snittladdning vid denna landade på ca 131 kW.
Vore kul att se lite laddkurvor från er andra, för att jämföra hur Tesla, Kia, Mercedes, Polestar etc tillåter laddhastigheter till sina batterier 👍
Screenshot_20230725_193727_My BMW.jpg
Screenshot_20230725_193747_My BMW.jpg
BMW I4 M50.
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

Jannewilliam skrev:
Här kommer en typisk laddkurva för min BMW I4 M50.
Snittladdning vid denna landade på ca 131 kW.
Vore kul att se lite laddkurvor från er andra, för att jämföra hur Tesla, Kia, Mercedes, Polestar etc tillåter laddhastigheter till sina batterier Bild
Screenshot_20230725_193727_My BMW.jpg
Screenshot_20230725_193747_My BMW.jpg
Har ingen direkt bra skärmdump på en laddkurva på EV6an GTLine. Men…

Postar en länk till YT, där jag lagt upp ett klipp med två laddsessioner på Ionity. Den nördige kan väl göra en graf och få ut siffror. Dock så är laddning från dryga 20% & 25% SoC.

Notera även cooldown effekten vid 80% och därefter upprampningen på nytt.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Här är en typisk laddkurva för Polestar 2 under resan. Jag laddade helst till max 55%. Då kan jag hålla snittet uppe på ca 125-130kW.
Man får ca 150 rätt direkt när man startar. Sen kryper den sakta upp mot 154-155kW i och med att volten ökar. (375A som max)
Efter ett tag börjar den begränsa lite och laddningen minskar sakta. Var exakt det här händer beror på vad man haft för procent när man startat och troligen hur pass bra förvärmingen varit.

Märker att man också förlorar rätt mycket på snittet om laddaren tar tid på sig att starta. Så alla sekunderna från inkoppling blir viktiga! ;)
2023-07-25 20.08.53.jpg
Här är en stor del av övriga laddningar. Alla utom en med snitt över 120kW.
2023-07-25 20.07.01.jpg

Den laddning som inte är med är den sämsta vi hade. På Tesla i Jönköping när vi väntade och var osäkra på hur vi skulle hantera kön.
Där laddade vi 42kWh (ungefär lika mycket som i flera andra laddningar) men det tog ca 35 minuter! Hög beläggning på den laddaren gjorde att vårt snitt då alltså hamnade på under 80kW (72kW om jag räknar rätt... 42kW/35min*60min).

Den här grafen gjorde jag för nått år sen. Den har förbättrats lite med senare mjukvara, men förutom att man kan se att man laddar lite högre lite längre upp i SOC är den rätt lika:
2022 Polestar 2 Charging Curve.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av iAkita »

Har tyvärr ingen motsvarande bild av laddkurvan för EV6 GT från racet, men jag tog en skärmdump när jag laddade vid Evinys 180 kW laddare i Haparanda efter racet. Påbärjade laddningen med 13-14%.
Screenshot_20230718_110511_Bilkraft.jpg
Hade den kunnat leverera full effekt till bilen hade det sett likadant ut efter 56%, men innan dess hade den långsamt ökat från ca 200 kW vid 14% till 235 kW vid 55%. Bifogar ett exmpel från när Fastned testade den.
KIA-EV6 charging curve.png
Det absolut jobbigaste med att jag nu kanske byter bilen mot en BMW i4 är EV6 har en så fantastisk laddkurva. Å andra sidan har jag sällan så bråttom som under SECC, så jag ska nog överleva :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Jannewilliam skrev: 25 jul 2023 20:03
Här kommer en typisk laddkurva för min BMW I4 M50.
Snittladdning vid denna landade på ca 131 kW.
Vore kul att se lite laddkurvor från er andra, för att jämföra hur Tesla, Kia, Mercedes, Polestar etc tillåter laddhastigheter till sina batterier 👍Screenshot_20230725_193727_My BMW.jpg
Screenshot_20230725_193747_My BMW.jpg
Appen är "snäll" med tiden.
Den får anslutning vid 13:48 till avslut vid 14:13 till 23 minuter. :lol: :lol:
Den verkar inte räkna uppkopplingstid... samt avrundar kanske lite åt "rätt" håll.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Jannewilliam skrev: 25 jul 2023 20:03
Här kommer en typisk laddkurva för min BMW I4 M50.
Snittladdning vid denna landade på ca 131 kW.
Vore kul att se lite laddkurvor från er andra, för att jämföra hur Tesla, Kia, Mercedes, Polestar etc tillåter laddhastigheter till sina batterier 👍
Jag har ingen bild från min egen bil, men diagrammet nedan visar hur det ser ut. Min bil (E3D) följer den oranga kurvan.
Laddkurva.jpeg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Niklas Z skrev: 25 jul 2023 21:36
Jannewilliam skrev: 25 jul 2023 20:03
Här kommer en typisk laddkurva för min BMW I4 M50.
Snittladdning vid denna landade på ca 131 kW.
Vore kul att se lite laddkurvor från er andra, för att jämföra hur Tesla, Kia, Mercedes, Polestar etc tillåter laddhastigheter till sina batterier 👍
Jag har ingen bild från min egen bil, men diagrammet nedan visar hur det ser ut. Min bil (E3D) följer den oranga kurvan.
Vad står de olika märkningarna och färgerna för? Jag kanske är trög.. :p
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar