Sida 1 av 1
Laddning under semester
Postat: 16 jul 2023 21:02
av SuperNinja
Hej jag köpte en begagnad tm3 2019 sr+ i mars och funderar nu hur jag ska lämna bilen under 3 veckors semester utan garage men med laddmöjlighet. Batteriet är på 46kwh efter degradering (11%) enligt Tessie.
Jag tänkte först ladda till 80% och lämna den. Det är svårt att veta hur mycket den kommer tappa och kanske 12 batteriet skadas och startar inte efter semester.
Eller koppla den till Teslas WC 3 med 50% batteri under hela semester. Men är rädd för åska och ingen kan komma att koppla ur ifall det händer något.
Ibland drar den 1.5% under natten och ibland ingenting när jag har åkt till jobbet dagen efter.
Har någon haft liknande situation med äldre tesla?
Tacksam för alla svar.
Re: Laddning under semester
Postat: 16 jul 2023 22:05
av jcgbg
Konstaterade just att min Model 3 SR+ från 2019 tappade 2-3% på en vecka. Se bara till att Vaktläge (Sentry Mode) är avstängt, så kan du ställa den utan laddning i månader.
Att du se skillnader i procent över natten beror antagligen på temperaturskillnader.
Re: Laddning under semester
Postat: 16 jul 2023 22:14
av AAKEE
SuperNinja skrev: ↑16 jul 2023 21:02
Hej jag köpte en begagnad tm3 2019 sr+ i mars och funderar nu hur jag ska lämna bilen under 3 veckors semester utan garage men med laddmöjlighet. Batteriet är på 46kwh efter degradering (11%) enligt Tessie.
Jag tänkte först ladda till 80% och lämna den. Det är svårt att veta hur mycket den kommer tappa och kanske 12 batteriet skadas och startar inte efter semester.
Eller koppla den till Teslas WC 3 med 50% batteri under hela semester. Men är rädd för åska och ingen kan komma att koppla ur ifall det händer något.
Ibland drar den 1.5% under natten och ibland ingenting när jag har åkt till jobbet dagen efter.
Har någon haft liknande situation med äldre tesla?
Tacksam för alla svar.
Sannolikt drar den inte 1.5% över natten utan det är troligt att BMS mäter upp och justerar SOC efter att bilen fått vila lite.
SOC under körning är beräknat med bedömd batterikapacitet, SOC före körning samt förbrukad energi.
Om bilen överskattar batterikapaciteten kommer bilen visa lite för hög SOC när man parkerar. När bilen fått vila, eller sova lite så har BMS mätt spänningen i batteriet och SOC justeras.
Sjunker det ofta efter körning (efter ngn timme eller natten) så överskattar BMS troligen kapaciteten. (Och tvärtom förståss)
Om bilen ofta visar lite mer än man ställt in, tex visar 71% efter att man laddat till 70% är det samma sak, troligen överskattad kapacitet….och tvärtom.
Med sentry off och tex kabinöverhettningsskyddet bör bilen inte dra just något över en natt så länge man inte har någon tredjepartsapp som väcker bilen i onödan, eller någon liknande widget etc.
Min M3P tog oftast ingen procent på en veckas parkering, ibland 1%.
På tre veckor utomlands tog bilen 2%, parkerad i garage ej inkopplad.
Re: Laddning under semester
Postat: 17 jul 2023 07:07
av Richardk
Värt att nämna är att man inte ska gå in och kolla laddningsstatus i appen för då väcker man bilen och då drar den ström. Det kan också vara en anledning till att din räckvidd/procent minskat.
Re: Laddning under semester
Postat: 17 jul 2023 08:55
av Trevlig
Stäng av vakt och 50% utan att kolla bilen hela tiden så är allt lugnt

Re: Laddning under semester
Postat: 17 jul 2023 09:39
av SuperNinja
Okej tack alla, sentry, vakt och överhettningsskydd har jag aldrig haft på men, jag brukar oftast använda Tessie för att jämföra förbrukning och där finns en inställning att inte väcka bilen när man öppnar appen. Och den låter inte på samma sett som när man öppnar Tesla appen, att det slår till någonstans inne.
Den kanske gör den ändå men hörs inte

Re: Laddning under semester
Postat: 17 jul 2023 10:26
av Skyvandrare
Kom precis hem från två veckors resa till Italien med tåg, då stod vår M3SR+ 2020 parkerad vid station utan laddning. Den tappade 1-2%, om den verkligen tappade eller om det bara var BMSen som räknade om vet jag givetvis inte. Hur som helst kan du vara helt lugn.