Jag blev lite imponerad av jannewilliams i4:a under SECC. Riktigt fin bil! Så idag har jag börjat ta in offerter, men har svårt att bestämma mig för vilken version jag vill ha. Egentligen var jag inställd på i4 eDrive40, men prisskillnaden mot M50 blir förvånansvärt liten med den utrustning jag vill ha.
Nackdelen med M50 är högre förbrukning och kortare räckvidd, men hur ser det ut i praktiken? Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Postat: 22 jul 2023 19:07
av Fredrik j
Min ovetenskapliga observation efter ett par hundra mil tysk autobahn i sommar är att av dom få elbilar som använder filen längst till vänster är BMW i4 den vanligaste.
Tyder på effektivitet i högre hastigheter alternativt att ägaren bor i området. i4orna har oftast varit tyskregistrerade medans teslorna oftast inte har varit det. Sett oproportionerligt många danskregistrerade model Y. Men oftast i högerfilen då.
...] Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Björn Nyland kanske?...
Fast då får man väl kika lite snabbt på videon för att kolla vilka fälgar som satt på. Det finns väl några att välja mellan... Och däckens energiklass kan ju tydligen också spela roll – och det vet jag inte om Nyland redovisar...
...] Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Björn Nyland kanske?...
Fast då får man väl kika lite snabbt på videon för att kolla vilka fälgar som satt på. Det finns väl några att välja mellan... Och däckens energiklass kan ju tydligen också spela roll – och det vet jag inte om Nyland redovisar...
Björn Nyland känns inte lika seriös som han en gång gjorde tyvärr. Sen redovisar han inte (eller verkar kolla) däcktryck, vilket kan göra stor skillnad. Men jag får väl försöka genomlida hans videos av i4 om jag hittar några.
...] Någon som har erfarenhet av båda, eller sett en jämförelse av hur mycket det skiljer sig åt i motorvägsfart med samma däck och fälgar?
Björn Nyland kanske?...
Fast då får man väl kika lite snabbt på videon för att kolla vilka fälgar som satt på. Det finns väl några att välja mellan... Och däckens energiklass kan ju tydligen också spela roll – och det vet jag inte om Nyland redovisar...
Björn Nyland känns inte lika seriös som han en gång gjorde tyvärr. Sen redovisar han inte (eller verkar kolla) däcktryck, vilket kan göra stor skillnad. Men jag får väl försöka genomlida hans videos av i4 om jag hittar några.
Såg att han ofta även skriver ut däckmodell i sitt kalkylark:
Har ett vagt minne om att han brukar prata kort om däcken i sina videos, men jag kanske minns fel... Men med lite tur så kanske han nämner trycket också...
Annars kanske han svarar på en fråga om det här ifall man e-postar honom...
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Postat: 22 jul 2023 20:36
av B99
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Björn Nyland känns inte lika seriös som han en gång gjorde tyvärr. Sen redovisar han inte (eller verkar kolla) däcktryck, vilket kan göra stor skillnad. Men jag får väl försöka genomlida hans videos av i4 om jag hittar några.
Såg att han ofta även skriver ut däckmodell i sitt kalkylark:
Har ett vagt minne om att han brukar prata kort om däcken i sina videos, men jag kanske minns fel... Men med lite tur så kanske han nämner trycket också...
Annars kanske han svarar på en fråga om det här ifall man e-postar honom...
Tänker att han kanske satt i system att alltid köra med högsta rekommenderade däcktryck...
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det var iallafall inget jag tänkte på när jag provsatt den, men jag är inte jättestor direkt. Får kolla upp det igen innan jag bestämmer mig.
Jaha, inget koreanskt i nästa lopp alltså
Tyska premiumbilar ska det alltså vara
Jag har hört i en faceboookgrupp att det eventuellt kommer vara med en annan EV6:a. Kör chauffören bra kommer jag få stryk av den i min nya bil. Jag hade egentligen tänkt byta till en VW ID7, men nu tor jag det får bli en i4:a istället. Hade Ioniq 6 haft en halvkombilucka och rimligare pris hade jag köpt en sån. Jag vill ha en snålare bil än min nuvarande, eftersom jag pendlar så långt till jobbet numera.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Postat: 22 jul 2023 21:36
av iAkita
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Det vore mycket intressant att se vad en ID.7 med erfaren pilot kan åstadkomma i SECC 2024
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Det vore mycket intressant att se vad en ID.7 med erfaren pilot kan åstadkomma i SECC 2024
Absolut! Versionen med det stora batteriet har 70 mil WLTP räckvidd och laddar 10-80% på 25 minuter. Känns som en otroligt stark utmanare! Men frågan är om jag ska välja bil utifrån det? Eller också hinner jag kanske hinner byta bil två gånger innan dess?
Vi får se hur generösa Bw säljarna är mot mig. Var helt inställd på en ID7, men gillar verkligen interiören i i4 som är ett steg upp i jämförelse.
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Beror helt på hur man kör. Om man förväntar att ratta på ett sätt som passar Porsche GT3 på Nürburgring, så är nog M50 tung och sävlig, men om man är normal vardagsförare, så är M50 helt sjuk. Accet i alla hastigheter gör att den känns som en raket och det är mycket få bilar som hänger med på kurviga vägar. Jag har kört ifrån Porschar och flera prestandabilar, både fossil och el när vägarna varit små och kurviga såväl som Autobahn där det mesta försvinner i backspegeln när man kommer ut från vägarbetsområde med 60kmh och hastigheten blir fri, det är sjukt kul
Men ska erkännas att jag inte kört e40, dock svårt att tro att den har samma sjuka acc i mellanregister.
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Trodde jag också, till jag började leta efter lite tester av folk som gillar köra bil. Här är ett exempel, som verkar ganska representativt. Men vad det gäller acceleration är det såklart inget snack om att M50 vinner med hästlängder, så det beror nog på vad man prioriterar.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Postat: 22 jul 2023 23:17
av Maw
Vill man ha lite mer seriösa räckviddstester än vad Teslabjörn erbjuder så kan man med fördel kika på Tom Moloughney från InsideEV och State of Charge som nog gör de bästa och mest noggranna testerna.
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Beror helt på hur man kör. Om man förväntar att ratta på ett sätt som passar Porsche GT3 på Nürburgring, så är nog M50 tung och sävlig, men om man är normal vardagsförare, så är M50 helt sjuk. Accet i alla hastigheter gör att den känns som en raket och det är mycket få bilar som hänger med på kurviga vägar. Jag har kört ifrån Porschar och flera prestandabilar, både fossil och el när vägarna varit små och kurviga såväl som Autobahn där det mesta försvinner i backspegeln när man kommer ut från vägarbetsområde med 60kmh och hastigheten blir fri, det är sjukt kul
Men ska erkännas att jag inte kört e40, dock svårt att tro att den har samma sjuka acc i mellanregister.
Man vad fasen HelctriC, ska du komma och krångla till det nu när jag äntligen nästan lyckats få förnuftet att segra
Jag ska provköra eDrive40. Känns den inte som ett för stort nerköp vad det gäller rå kraft jämfört med EV6 GT:n (som är ännu brutalare än M50:n), så får det nog bli en sån. Annars får jag fundera ett varv till. Kör mest pendlinssträckor i motorvägsfart till och från jobb, så egentligen behöver jag inte prestandan.
Edit: Är du förresten nöjd med bilen i övrigt? Hyfsad ljudnivå och komfort?
Apropå i4, Guiden om elbil dissade ju benutrymmet fram i i4. Jag har inte läst den synpunkten tidigare, någon som har erfarenhet?
Det var iallafall inget jag tänkte på när jag provsatt den, men jag är inte jättestor direkt. Får kolla upp det igen innan jag bestämmer mig.
Jaha, inget koreanskt i nästa lopp alltså
Tyska premiumbilar ska det alltså vara
Jag har hört i en faceboookgrupp att det eventuellt kommer vara med en annan EV6:a. Kör chauffören bra kommer jag få stryk av den i min nya bil. Jag hade egentligen tänkt byta till en VW ID7, men nu tor jag det får bli en i4:a istället. Hade Ioniq 6 haft en halvkombilucka och rimligare pris hade jag köpt en sån. Jag vill ha en snålare bil än min nuvarande, eftersom jag pendlar så långt till jobbet numera.
Finns mycket underligt folk på Facebook
Svårt i djungeln att hitta rätt bil, när det kommer ut nya grymma hela tiden
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Beror helt på hur man kör. Om man förväntar att ratta på ett sätt som passar Porsche GT3 på Nürburgring, så är nog M50 tung och sävlig, men om man är normal vardagsförare, så är M50 helt sjuk. Accet i alla hastigheter gör att den känns som en raket och det är mycket få bilar som hänger med på kurviga vägar. Jag har kört ifrån Porschar och flera prestandabilar, både fossil och el när vägarna varit små och kurviga såväl som Autobahn där det mesta försvinner i backspegeln när man kommer ut från vägarbetsområde med 60kmh och hastigheten blir fri, det är sjukt kul
Men ska erkännas att jag inte kört e40, dock svårt att tro att den har samma sjuka acc i mellanregister.
Man vad fasen HelctriC, ska du komma och krångla till det nu när jag äntligen nästan lyckats få förnuftet att segra
Jag ska provköra eDrive40. Känns den inte som ett för stort nerköp vad det gäller rå kraft jämfört med EV6 GT:n (som är ännu brutalare än M50:n), så får det nog bli en sån. Annars får jag fundera ett varv till. Kör mest pendlinssträckor i motorvägsfart till och från jobb, så egentligen behöver jag inte prestandan.
Edit: Är du förresten nöjd med bilen i övrigt? Hyfsad ljudnivå och komfort?
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Vet inte om det gäller alla versionerna, men minst en version går att beställa med en särskild cykelhållare...
Fast det kanske bara är den där höjda(?) skogsmulleversionen – Cross Turismo eller vad den heter...
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Roligt att höra! Det känns som om det är en bil som flygit lite under radarn för många (inklusive mig själv).
Jag ska boka en provkörning. Gillar jag den lika mycket efter det, som jag gjorde efter att ha provsuttit och kännt in interiören, så är det nog bilbyte på gång.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Postat: 23 jul 2023 07:29
av bjelkeman
En kollega fick just sin i4, den billigaste tror jag. Han kommer visserligen från en gammal Volvo. Men han är jättenöjd.
Jag fick åka med en i4 på besökte till Tesla fabriken i Berlin, och det var väl den första elbilen annat än en Tesla som jag varit sugen på.