Go Greta!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Go Greta!

Inlägg av taliz »

Några timmar efter domen medverkar Greta Thunberg i en till klimataktion på i Oljehamnen i Malmö. Under måndagen dömdes hon vid Malmö tingsrätt för ohörsamhet mot ordningsmakten efter en klimataktion på samma ställe tidigare i sommar.

Hon själv har nekat till brott och menar att hennes agerande har handlat om att vi befinner oss i en nödsituation.

Vid aktionen under måndagseftermiddagen var cirka 15 personer på plats, enligt SVT:s reporter. Deltagarna ska har blockerat in- och utfarten från oljehamnen i Malmö. Ett tag efter att polis anlänt till platsen ska ett antal av aktivisterna, inklusive Greta Thunberg, ha burits bort. 

– Klimatkrisen bryr sig inte om sånt, jag blir inte avskräckt av det, svarar Greta Thunberg när SVT:s reporter frågar om varför hon är här igen så kort inpå att hon dömts.
Det är egentligen underligt att inte fler agerar som Greta.
Jag hade nog varit lite sugen att joina om jag vetat detta(så hade Poliserna fått lyfta något lite tyngre också. :lol:)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... on-i-malmo
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

QUEEN!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Tesla Y LR
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 dec 2021 15:48

Re: Go Greta!

Inlägg av Tesla Y LR »

Eller så kan man följa lagar o regler....
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Go Greta!

Inlägg av bjelkeman »

Civil olydnad då lagar och regler inte är bra nog eller ändras snabbt nog har en lång och lyckad tradition.
Statens Offentliga Utredningar, SOU 1999:101 Olydiga medborgare, utreder civil olydnad. Utredningen kommer fram till att civil olydnad "kan bidra till att stärka såväl välfärdsstaten som demokratin"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Go Greta!

Inlägg av taliz »

Tesla Y LR skrev: 24 jul 2023 19:19
Eller så kan man följa lagar o regler....
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Go Greta!

Inlägg av wheels »

Greta.jpg
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Go Greta!

Inlägg av niklas12 »

Ja hon har sannerligen haft en hel del intressanta protester
Hon har tidigare protesterat mot vindkraft t.ex.
https://www.varldenidag.se/nyheter/gret ... 43X8CdIEg/

Annars kan jag hålla med henne i inställningen för kärnkraft
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ve ... -karnkraft
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Go Greta!

Inlägg av iAkita »

wheels skrev: 24 jul 2023 21:40
Greta.jpg
Climate change is a big hoax.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Go Greta!

Inlägg av wheels »

Kan omöjligt vara jag, för enligt Greta gick världen under för ett par månader sen.
Hon är ju den allsmäktiga profeten. Så att vi sitter här och skriver måste vara något slags liv efter detta
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Go Greta!

Inlägg av Mickep »

Frågan var om hon handlade i nödvärn. tex att klimatet är så akut att det var nödvändigt att stoppa fossil transporterna.
Självklart så var/är det inte så akut, så domfallet är uppenbart. Hade det skett ett skyfall så vägen var bortsopad hade det varit en annan sak. Då hade de gjort något för att det hände där och då.
Den lilla störningen som aktionen medförde gör ingenting, snarare förvärrar det (bilar står på tomgång, och att vända opinionen går närmast åt andra hållet).
Ex våtmarks människorna som fått för sig att förstöra konst och avbryta tv sändningar är en lämplig åtgärd. (att belysa problemen).
Risken är att majoriteten tröttnar på aktivister och istället lägger energi på att göra det motsatta i ren vendetta maner för att skriva aktivisterna i pannan.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Go Greta!

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev: 25 jul 2023 10:55
Frågan var om hon handlade i nödvärn. tex att
Ex våtmarks människorna som fått för sig att förstöra konst och avbryta tv sändningar är en lämplig åtgärd. (att belysa problemen).
Risken är att majoriteten tröttnar på aktivister och istället lägger energi på att göra det motsatta i ren vendetta maner för att skriva aktivisterna i pannan.
Tror jag också. Jag har hört få människor som stödjer våtmarksungdomarna. Snarare brukar det låt ”visst är det viktigt att inte förstöra naturen…..men.
Jag tror dessa aktioner kan riskera att putta opinionen åt fel håll.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Go Greta!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 25 jul 2023 12:00
Tror jag också. Jag har hört få människor som stödjer våtmarksungdomarna. Snarare brukar det låt ”visst är det viktigt att inte förstöra naturen…..men.
Jag tror dessa aktioner kan riskera att putta opinionen åt fel håll.
Jag håller helt med, jag har själv ett långvarigt och djupt engagemang i miljö, klimat, djurens rättigheter etc, men när jag ser dessa dj-a bortskämda ollon hälla färg på oersättlig konst och liknande dumheter så är det nästan så jag överväger att börja käka bacon och bli petrolhead igen. :evil: :evil:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Go Greta!

Inlägg av Lurkern »

Att orsaka skador på samhället som protest mot att vi inte slutar använda olja är hjärndött, bättre att säga att man gör det mot kolet som vi faktiskt kan ersätta.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Go Greta!

Inlägg av Airlift »

Var hon dör för dig själv eller jobbade hon för organisationen bakom? Klart är iaf att domen gick på henne vilket såklart skyddade organisationens pengar.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Go Greta!

Inlägg av Fredrik j »

Jag också tycka det är mycket gnäll och få konkreta förslag från Greta. Mer ok när hon var ett barn men nu är hon ju vuxen med en världsomspännande plattform. Vad är det hon säger egentligen? Sluta använda olja?
Vad hade hon gjort om hon hade haft makten?
Finns det några kritiska intervjuer?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Go Greta!

Inlägg av Banane »

Skulle vi sluta använda olja skulle vi få massvält och en enorm inflation.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Go Greta!

Inlägg av tor-ake »

Enligt Fridays for Future så vill Greta och hennes vänner att de saker som redan lagts fram för att nå 1,5-gradersmålet skall genomföras. De framför alltså inte några egenpåhittade lösningar och förslag utan vill bara att de förslag som ligger på bordet skall ageras på.

Eliminera utsläppen från fossila bränslen, från köttproduktion etc etc
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Go Greta!

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 25 jul 2023 17:41
Enligt Fridays for Future så vill Greta och hennes vänner att de saker som redan lagts fram för att nå 1,5-gradersmålet skall genomföras. De framför alltså inte några egenpåhittade lösningar och förslag utan vill bara att de förslag som ligger på bordet skall ageras på.

Eliminera utsläppen från fossila bränslen, från köttproduktion etc etc
Att åtgärderna inte är genomförda beror ju på att styrande politiker behöver bli omvalda. Det behöver ju inte Greta bry sig om.
Det är komplicerat. Förmodligen hade Greta själv inte lyckats så bättre om hon hade haft makt.
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Go Greta!

Inlägg av Crius »

Hon citerade en tidningsartikel som (felaktigt) sammanfattade en vetenskaplig artikel med att världen måste sluta elda fossila bränslen år 2023, inte att världen skulle gå under år 2023. Inte så svårt att förstå om man vill.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Go Greta!

Inlägg av niklas12 »

Det stora problemet är att de flesta av dessa försök att göra det bästa för klimatet många gånger ger motsatt effekt.

Som att segla över Atlanten då man vägrar att flyga, men samtidigt tvingas flyga in 5 personer för att segla hem båten och en besättningsmedlem till nästa båt :roll:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... yget-over/

Även reduktionsplikten och plastpåse skatten är exempel på ren symbolpolitik som inte hjälper klimatet i realiteten


https://transportnytt.se/forskare-sagar ... ch-diesel/

https://www.tn.se/naringsliv/27697/plas ... yanstalla/
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Go Greta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla om att personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning. Vänligen respektera varandras åsikter.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Go Greta!

Inlägg av taliz »

Banane skrev: 25 jul 2023 17:37
Skulle vi sluta använda olja skulle vi få massvält och en enorm inflation.
Vi såg ju under pandemin att det gick utmärkt för väldigt många att INTE köra till kontoret varje dag. Man behövde heller inte flyga överallt.
Nu är många tillbaks till detta enorma slöseri av tid, pengar och gigantiska utsläpp.
Väldigt stor del av all oljeförbrukning är alltså helt i onödan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Go Greta!

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 26 jul 2023 13:31
Banane skrev: 25 jul 2023 17:37
Skulle vi sluta använda olja skulle vi få massvält och en enorm inflation.
Vi såg ju under pandemin att det gick utmärkt för väldigt många att INTE köra till kontoret varje dag. Man behövde heller inte flyga överallt.
Nu är många tillbaks till detta enorma slöseri av tid, pengar och gigantiska utsläpp.
Väldigt stor del av all oljeförbrukning är alltså helt i onödan.
Jag hörde på radion i förrgår att någon gjort en undersökning och kommit fram till att i snitt kostar det dubbelt så mycket att åka tåg jämfört med flyg inom Europa.
Det är ju märkligt att för katalysatorförsedda bilar är det koldioxidskatt och reduktionsplikt, men för flyg är det (nästan) raka rör.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Go Greta!

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 26 jul 2023 13:31
Banane skrev: 25 jul 2023 17:37
Skulle vi sluta använda olja skulle vi få massvält och en enorm inflation.
Vi såg ju under pandemin att det gick utmärkt för väldigt många att INTE köra till kontoret varje dag. Man behövde heller inte flyga överallt.
Nu är många tillbaks till detta enorma slöseri av tid, pengar och gigantiska utsläpp.
Väldigt stor del av all oljeförbrukning är alltså helt i onödan.
Du bor väl utomlands på vinterhalvåret? Hur tar du dig dit?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Go Greta!

Inlägg av Mickep »

Vad skulle det får för konsekvenser om man genomförde de saker som greta vill?
För sverige/ Europa/Världen.
Är de genomförbara? vad kommer hända? ger det önskade utfall. kommer vi gilla det. kommer vår livskvalité bli bättre? vad händer med ekonomin/arbetslösheten? Vad har politikerna som inte vill genomföra dessa för invändningar?
Skriv svar