Tesla överdriver räckvidden på bilen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

bomauritz
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av bomauritz »

Vet ej. Gissar kring 80 km/h. De utgår från Oslo och går norrut.
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygds­fjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.

Bilene kjøres på fart­sgrensen til de er tomme for strøm.

Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøtte­systemer, auto­pilot og adaptiv cruise control.
222193.jpeg
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av HenrikC »

Det måste ju varit något fel på Teslan i testet.
bomauritz
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av bomauritz »

HenrikC skrev: 01 feb 2024 11:00
Det måste ju varit något fel på Teslan i testet.
Får det till en snittförbrukning på ca 170 Wh/km. Vilket inte är helt orimligt på sådana vägar med sådana förhållanden (snö, slask, is, samt en del höjdmeter). I princip alla bilar över Teslan i resultatet på körd sträcka har ju betydligt större batteri, bortsett från Ioniq 6.
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2020 17:09

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Littlefeat »

Känns som Tesla har ändrat och värmer batteriet betydligt mer numera. Jag märker i alla fall en väldig stor skillnad i förbrukning när det är minusgrader. Tredje vintern nu jag kör Model Y och stor skillnad mot första vintern. Antagligen bra för livslängden på batteriet men mindre bra om man vill göra bra ifrån sig på en test mot andra märken.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Littlefeat skrev: 01 feb 2024 11:50
Känns som Tesla har ändrat och värmer batteriet betydligt mer numera. Jag märker i alla fall en väldig stor skillnad i förbrukning när det är minusgrader. Tredje vintern nu jag kör Model Y och stor skillnad mot första vintern. Antagligen bra för livslängden på batteriet men mindre bra om man vill göra bra ifrån sig på en test mot andra märken.
Vilken bil har du?

Generellt värmde inte min model 3 p 2021 batteriet aktivt* om man inte schemalade avfärd eller slog på värmen före man körde iväg.
Bilen värmde så gott som aldrig batteriet vid körning om man inte la in en supercharger.

Min Plaid värmer inte alls batteriet aktivt om man bara kör iväg. Värmer vid schemalagd avresa eller om man startar värmen men ibte när man bara kör.

Jag har inte sett ngn skillnad över tid på de t å bilarna.

Model 3 P:n som var en 21 refresh sög ut värmen ordentligt med värmepumpen i början så att batteriet blev kallt (~5C) vilket gjorde bilen slö med låg SOC. Detta fixades efter ett par månader efter att den modellen (första med värmepump) släpptes.

Batterierna mår bäst (i själva cykeln) om de cyklas varma (25-40C) men tesla har aldrig värmt model 3-batterier så.
Förvärmning för avfärd sker till sån temp att regen fungerar, inte mer så 5-7C beroende på modell (har ej koll på LFP-batterierna där).

Vintertid med värmepump drar värmepumpen värme ur batteriet när det är kallt för att värma kupen så med värmepump blir inte batteriet ”varmt” hur långt än man kör om det är kallt ute.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av SwedishAdvocate »

bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:54
SwedishAdvocate skrev: 31 jan 2024 23:42
bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Vad hade de för genomsnittshastighet i det testet?
Vet ej. Gissar kring 80 km/h. De utgår från Oslo och går norrut.
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygds­fjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.

Bilene kjøres på fart­sgrensen til de er tomme for strøm.

Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøtte­systemer, auto­pilot og adaptiv cruise control.
Har inte läst det här norska testet, men...

Björn Nyland kom 46,3 mil i 90 km/h i vått vinterväglag med en Tesla 3LR Highland. I det här norska testet kom de väl ca 44 mil med samma bil. Så beroende på hur kuperat det var så är det väl rimligt att genomsnittshastigheten var ca 80-85 km/h.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

När Nyland istället körde i 120 km/h med 3LR Highland kom han 33 mil... Således hade siffrorna i det här norska testet sett 'rätt annorlunda ut' ifall de kört 110-120 km/h istället...

Och då hade det garanterat inte gått lika bra för Lotus Eletre, Nio EL6, Xpung G9 och Kia EV9. Antagligen inte för HiPhi Z heller.

Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.

Och ifall det är ngn som inte vet så är genomsnittshastigheten i WLTP-testet 53,5 km/h... Samt att vägen vid testtillfället är perfekt horisontell. Det är även vindstilla och ca 20 grader varmt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 01 feb 2024 16:59

Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: 01 feb 2024 16:59

Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: 02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: 01 feb 2024 16:59

Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?
IMG_7236.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Pontus »

Ja, Plaiden är ju inte snål i måttlig fart men kommer man upp i motorvägsfart gärna med lite moms så tror jag den är svårslagen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 02 feb 2024 08:22
Ja, Plaiden är ju inte snål i måttlig fart men kommer man upp i motorvägsfart gärna med lite moms så tror jag den är svårslagen.
De hade säkert blandat ihop det.

Det är nog i princip bara hjulen som avgör.
Det skiljer grymt lite mellan LR och Plaid om man kollar med samma hjul, tror det skiljde bara några procent; 396 miles EPA-räckvidd för Plaid mot 405 miles för LR bähge med 19” i USA tidigare.
(De har precis justerat ned en massa Teslors range med nån ”efficiency-någonting” som ska ge mer verkliga räckvidder däribland Plaid, men LR är inte ändrad än.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
bomauritz
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av bomauritz »

AAKEE skrev: 02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: 02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: 02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: 01 feb 2024 16:59

Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?

IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.

Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen. :)
rackviddstest_NAF_motor_sommar_2023.png
rackviddstest_NAF_motor_vinter_2023.png
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Airlift »

bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Att EV9 skulle gå längre (om än precis) än Model 3 hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

För övrigt har 4000 mil på europeiska vägar inneburit ett snitt på 188Wh/km med min M3P
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av expat »

Airlift skrev: 03 feb 2024 10:46
bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Att EV9 skulle gå längre (om än precis) än Model 3 hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

För övrigt har 4000 mil på europeiska vägar inneburit ett snitt på 188Wh/km med min M3P
Testet är ju gjort på norska vägar. det betyder att snitthastigheten är låg, så ett större batteri har en klar fördel.
En ladugårdsdörr som EV9an har mycket mindre nackdel
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Niklas Z »

expat skrev: 03 feb 2024 11:02
Airlift skrev: 03 feb 2024 10:46
bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Att EV9 skulle gå längre (om än precis) än Model 3 hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

För övrigt har 4000 mil på europeiska vägar inneburit ett snitt på 188Wh/km med min M3P
Testet är ju gjort på norska vägar. det betyder att snitthastigheten är låg, så ett större batteri har en klar fördel.
En ladugårdsdörr som EV9an har mycket mindre nackdel
Precis. Som jag ser det är den relevanta räckvidden snarare något som bör mätas i timmar än i km. Kör jag i 80 km/h är räckvidden sådan att jag kommer att ta paus innan batteriet är tomt. Jag kör sällan längre tid än 4 timmar i sträck. Däremot är räckvidden vid motorvägsfart mer relevant. Där fixar Model 3 LR fyra timmar, men bilar med ladugårdsdesign får det nog svårare.
När jag kört i Norge har räckvidd varit en icke-fråga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av SwedishAdvocate »

bomauritz skrev: 02 feb 2024 10:28
AAKEE skrev: 02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: 02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: 02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: 01 feb 2024 16:59

Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?

IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.

Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen. :)

[2 st tabeller med testresultat.]
Återigen så framgår det inte vad genomsnittshastigheten var... I sommartestet så slår bilarna den räckvidd som anges i WLTP, så de har sannolikt haft en genomsnittshastighet på mindre än 53,5 km/h...

Om man får vara 'lite' konspiratorisk så verkar ju testet vara utformat av tidningen för att inte fullständigt dra ner brallorna på tunga annonsörer och deras SUVar/Crossovers som Xpung G9, Nissan Arya, Mercedes EQS SUV, Audi Q8, Hongqi E-HS9, Nio EL7, Toyota bZ4x, Subaro Solterra m.fl...

Det hade återigen blivit helt andra testresultat ifall de istället gett sig ut på svenska motorvägar och kört 110-120 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Gustafsson »

SwedishAdvocate skrev: 04 feb 2024 15:59
bomauritz skrev: 02 feb 2024 10:28
AAKEE skrev: 02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: 02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: 02 feb 2024 00:01


Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?

IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.

Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen. :)

[2 st tabeller med testresultat.]
Återigen så framgår det inte vad genomsnittshastigheten var... I sommartestet så slår bilarna den räckvidd som anges i WLTP, så de har sannolikt haft en genomsnittshastighet på mindre än 53,5 km/h...

Om man får vara 'lite' konspiratorisk så verkar ju testet vara utformat av tidningen för att inte fullständigt dra ner brallorna på tunga annonsörer och deras SUVar/Crossovers som Xpung G9, Nissan Arya, Mercedes EQS SUV, Audi Q8, Hongqi E-HS9, Nio EL7, Toyota bZ4x, Subaro Solterra m.fl...

Det hade återigen blivit helt andra testresultat ifall de istället gett sig ut på svenska motorvägar och kört 110-120 km/h...
Man behöver nog inte se konspirationer i allt. Skulle förvåna mig om man ens tänkt tanken att gynna bilmärken som annonserar mycket faktiskt.
Man måste också inse att det är svårt att hålla en hög medelhastighet, möjligen motorväg undantagen. Jag långpendlar rätt mycket på tvärs över landet och ofta i Norge. Det är svårt att komma över 75 km/tim totalt sett.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 04 feb 2024 15:59
bomauritz skrev: 02 feb 2024 10:28
AAKEE skrev: 02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: 02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: 02 feb 2024 00:01


Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?

IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.

Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen. :)

[2 st tabeller med testresultat.]
I sommartestet så slår bilarna den räckvidd som anges i WLTP, så de har sannolikt haft en genomsnittshastighet på mindre än 53,5 km/h...

Håller med till del, det körs nog inte så fort i de norska testerna där.

Nja, det behövs nog inte köra långsammare än WLTP. Dessutom är snitthastigheten 48.5km/h om man räknar in stoppen där bilen drar ström när den står still.

WLTP-testet är ganska varierande fart, högsta farten är ändå rätt hög.

Med jämn lagom hastighet får man lägst förbrukning. Låt oss säga 60km/h i +23 med AC / värmeanläggning i OFF, och sedan köra tills bilen stannar (både WLTP/EPA samt norrmännen kör ju tills det måste bärgas vilket ger oss med Tesla 4.7% mer än till 0% på displayen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Niklas Z »

Medelhastigheten har bara en grov inverkan på förbrukningen. Säg att man först kör 50 km med konstant fart 50 km/h och därefter 50 km med konstant fart 100 km/h. Då blir snittfarten 67 km/h för de totalt 100 kilometrarna, men förbrukningen blir högst sannolikt högre än om man kört 100 km med konstant fart 67 km/h. Både den kvadratiska ökningen av luftmotståndet och det faktum att förbrukningen är per längdenhet och snittfarten per tidsenhet orsakar detta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 04 feb 2024 20:03
Medelhastigheten har bara en grov inverkan på förbrukningen. Säg att man först kör 50 km med konstant fart 50 km/h och därefter 50 km med konstant fart 100 km/h. Då blir snittfarten 67 km/h för de totalt 100 kilometrarna, men förbrukningen blir högst sannolikt högre än om man kört 100 km med konstant fart 67 km/h. Både den kvadratiska ökningen av luftmotståndet och det faktum att förbrukningen är per längdenhet och snittfarten per tidsenhet orsakar detta.
Plus alla accelerationer/inbromsningar. Nöter mindre än en förbränningsmotor men det är ändå förluster.


Jag körde min M3P på WLTP-förbrukningen räckvidden många ggr med min M3P till/från jobbet. Man byggde om den väg jag normalt körde (90/100/110-väg) så jag åkte ofta en alternativ väg. 80km/h mestadels, och ett par 50-sträckor i ett par samhällen. Sommartid med varmt och farthållaren på lagligt gick bilen ofta på den förbrukning som behövts för att nå WLTP. (Bilen var ioffsg sänkt men det spelade nog marginell roll i 80km/h).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av ReNewAble »

Blir galet när de inte presenterar batteristorleken. HiPhi Z har 120kWh batteri…

Det som är intressant är hur effektiva bilarna är i olika hastigheter. Att bygga en bil som går långt är inte svårt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Bo99 »

Ingen överdriver räckvidden. Den är uträknad och kör man som testet görs då håller man siffrorna eller lägre. Testerna är inte konstant motorvägsfart eller i minusgrader utan enligt min erfarenhet en konstant fart av max 90 på sommaren med ac på.

Dessutom heter det alltid upp till. Få anger stadskörning som upp till utan det är den blandade körningen upp till som uppges.
fred123
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 okt 2023 10:37

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av fred123 »

HenrikC skrev: 01 feb 2024 11:00
Det måste ju varit något fel på Teslan i testet.
Jämför man med tex PS2 som verkar jämförbar med M3 i räckvidd så får den liknande tapp mot wltp som Tesla. Så det är nog bara testet som tog hårt i år på dessa bilar.

Se tex Skoda Enyaq som ett fick bra räckvidd ena årets vintertest men 2022(?) fick RS mycket sämre, trots nästan samma bil.
Polestar 2 Launch Edition svart
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Niklas Z »

Bo99 skrev: 06 feb 2024 08:42
Ingen överdriver räckvidden. Den är uträknad och kör man som testet görs då håller man siffrorna eller lägre. Testerna är inte konstant motorvägsfart eller i minusgrader utan enligt min erfarenhet en konstant fart av max 90 på sommaren med ac på.

Dessutom heter det alltid upp till. Få anger stadskörning som upp till utan det är den blandade körningen upp till som uppges.
Ja, kör jag landsväg i t ex 80-90 km/h i sommarväder är det inga som helst svårigheter att klara min bils EPA eller WLTP-räckvidd. Det kräver ingen eco-driving, avstängd AC eller några andra självspäkningsåtgärder.
Att bilen drar mer under andra omständigheter är inte konstigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar