Maw skrev: ↑09 aug 2023 12:54
Vad är det du försöker säga med alla exempel på låg förbrukning vid goda förhållanden och låg hastighet som du radar upp? Tråden handlar om förbrukning i 70 miles per hour med MY i olika temperaturer och hur förbrukningen då förhåller sig till EPA...
Handlar tråden om model Y i specifikt 70mph?
bjelkeman skrev: ↑28 jul 2023 07:30
Enligt flera artiklar så överdriver Tesla bilens räckvidd mer än andra tillverkare och vilseleder därmed kunderna.
Ni som kört olika bilmärken, tycker ni det? Är några bilmärken bättre i sin marknadsföring?
Reuters said it "could not determine whether Tesla still uses algorithms that boost in-dash range estimates," but reported that Tesla "last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners' service appointments."
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... re-broken/
Artikeln i länken:
Tesla exaggerated EV range so much that drivers thought cars were broken
Tesla has consistently exaggerated the driving range of its electric vehicles, reportedly leading car owners to think something was broken when actual driving range was much lower than advertised. When these owners scheduled service appointments to fix the problem, Tesla canceled the appointments because there was no way to improve the actual distance Tesla cars could drive between charges, according to an investigation by Reuters.
Reuters-länken i den artikeln:
About a decade ago, Tesla rigged the dashboard readouts in its electric cars to provide “rosy” projections of how far owners can drive before needing to recharge, a source told Reuters. The automaker last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners’ service appointments.
Jag skulle säga att model Y inte ens fanns på tiden som artiklarna handlar om.
Reuters är väl inte på de klara med om Tesla myglar med dispalyad räckvidd än.
Det jag vill säga är att varken EPA-räckvidd eller WLTP-räckvidd är tänkt att motsvara en specifik räckvidd i en specifik fart. Det är i
Bägge fallen en sammanvägning av olika testresultat, alt olika körscheman i samma test.
Det är varken fel på Teslas WLTP-räckvidd eller EPA-räckvidden.
När man jämför Teslas EPA-räckvidd med andras så är det stora problemet att EPA medger egna justeringar som inte är uppstyrda
vilket gör att tex Porsche Taycan kommer nästan dubbelt så långt i verkligheten som den angivna räckvidden.