Tesla överdriver räckvidden på bilen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 04 aug 2023 15:02
sagt inte hitta på en egen godtycklig siffra. Se EPAs regler som det länkades till ett par sidor tidigare i tråden.
Det är ju just det man gör, och ska göra.
Läste du mitt inlägg från 23:40 3/8?

Electric Vehicle - Adjustment Procedure used to Derive FE Label (Window Sticker) Estimates - EPA regulations require fuel economy, energy consumption, CO2 and driving range values listed on the FE Label (window sticker) to be adjusted to more accurately reflect the values that customers can expect to achieve in the real world. EPA currently allows fuel economy, energy consumption, CO2 values, and range values listed on the FE Label (window sticker) for electric vehicles to be adjusted using one of the following
Här finns det flera valmöjligheter varav den sista är en öppning för fri justering för att få värdet rimligt nära verklig körning.
IMG_4607.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 05 aug 2023 02:36
iAkita skrev: 04 aug 2023 15:02
sagt inte hitta på en egen godtycklig siffra. Se EPAs regler som det länkades till ett par sidor tidigare i tråden.
Det är ju just det man gör, och ska göra.
Läste du mitt inlägg från 23:40 3/8?

Electric Vehicle - Adjustment Procedure used to Derive FE Label (Window Sticker) Estimates - EPA regulations require fuel economy, energy consumption, CO2 and driving range values listed on the FE Label (window sticker) to be adjusted to more accurately reflect the values that customers can expect to achieve in the real world. EPA currently allows fuel economy, energy consumption, CO2 values, and range values listed on the FE Label (window sticker) for electric vehicles to be adjusted using one of the following
Här finns det flera valmöjligheter varav den sista är en öppning för fri justering för att få värdet rimligt nära verklig körning.
IMG_4607.jpeg
Nej, inte alls. Av exakt det du citerar och länkar till framgår det tydligt att man inte kan ange en godtycklig siffra som EPA räckvidd. Däremot kan man justera resultatet så det bättre reflekterar bilens verkliga räckvidd, efter konsultation med EPA. Det är inte samma sak som en godtycklig siffra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 05 aug 2023 08:38
AAKEE skrev: 05 aug 2023 02:36

Här finns det flera valmöjligheter varav den sista är en öppning för fri justering för att få värdet rimligt nära verklig körning.
IMG_4607.jpeg
Nej, inte alls. Av exakt det du citerar och länkar till framgår det tydligt att man inte kan ange en godtycklig siffra som EPA räckvidd. Däremot kan man justera resultatet så det bättre reflekterar bilens verkliga räckvidd, efter konsultation med EPA. Det är inte samma sak som en godtycklig siffra.
Vem skrev godtycklig ?

Vad är skillnaden på
justering för att få värdet rimligt nära verklig körning.
och
justera resultatet så det bättre reflekterar bilens verkliga räckvidd
?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Tellus »

AAKEE
Jo jag såg 695km med 19", men Bjørn glömde kapslarna igen, så den hade gått mer än 600km med kapslarna på.

Maw
TS fråga gällde inte enbart EPA

Men som svar till framtida Tesla ägare så har Tesla oftast längst räckvidd, som stämmer väl med ojusterat EPA och WLTP vid körning sommartid i exempelvis 90km/t.
Km siffran ska man dock inte förlita sig på då den är en energimätare, stämmer då enbart om man kör på en förbestämd förbrukning. Man kan komma längre men oftast kortare.
Lägger man däremot in destinationen i navigatorn så stämmer räckvidden oftast väldigt bra.

Med godtycklig menade jag en egen påhittad reducering av EPA, tror faktiskt Tesla har gjort så också ibland, men då marginellt. Porsche verkar vara kung där.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Niklas Z »

iAkita och AAKEE, jag tror ni delvis pratar förbi varandra.
Som jag tolkar dokumenten handlar det om att billtillverkarna kan välja justeringsfaktor, men att den måste godkännas av EPA. Det som är oklart för oss är hur stor variation i faktorn som EPA kan tänkas godkänna. Jag gissar dock att myndigheten är mindre restriktiv med justeringar som leder till "för kort" räckvidd än justeringar som leder till "för lång" räckvidd. Faktorn är således inte helt godtycklig, men den kan variera (kanske en hel del).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Elof »

Vilken soppa!
Det (enda?) folk skulle ha nytta av är ju räckvidd i olika motorvägsfarter i några vitt skilda temperaturer.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av FStaake »

Dessa trådar där diskussionen är saklig och nyanserad gör det värt att plöja de många trådar som inte är det.
Att km mätaren vid batteriet i egentligen är en energimätare har jag lärt mig tack vare dessa trådar.
Tack till er som bidrar delar med er av er kunskap:)

Som redan utryckts vore ett tredje visningsalternativ i form av kWh utöver km och % välkommet.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 05 aug 2023 08:57
Vem skrev godtycklig ?
Tellus skrev godtycklig, och det var det jag svarade på. Du citerade sen mitt svar, där det framgick att det var termen godtycklig jag reagerade på.

Så vi är överens om att tillverkarna inte kan uppge en godtycklig EPA räckvidd? Bra så.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 05 aug 2023 10:13
AAKEE skrev: 05 aug 2023 08:57
Vem skrev godtycklig ?
Tellus skrev godtycklig, och det var det jag svarade på. Du citerade sen mitt svar, där det framgick att det var termen godtycklig jag reagerade på.

Så vi är överens om att tillverkarna inte kan uppge en godtycklig EPA räckvidd? Bra så.
Lätt! :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Kört 292 km idag, nästan bara på autopilot.
Både, 80/90/100/110-väg och några omkörningar. Vissa sträckor lite plus på skyltat. I princip ingen stadskörning (några km hemmavid och de sista två km vid resmålet samt någon 50/60-sträcka längs vägen).

För att nå 348 miles EPA (560km) med 99.4kWh krävs att förbrukningen är 177 Wh/km.
Bilen har dragit 180Wh/km. Hade inte vart någon som helst match att klara EPA-förbrukningen idag.
IMG_4610.jpeg
(Jo, skärmen börjar behöva putsas :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av LarsaR »

Resa A med sommardäck, störst delen t.o.r Italien, 130 vägar eller fri fart. 176 kWh/km dvs under EPA. (Resten är med vinterdäck)
IMG_0203.jpeg
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 05 aug 2023 21:34
Resa A med sommardäck, störst delen t.o.r Italien, 130 vägar eller fri fart. 176 kWh/km dvs under EPA. (Resten är med vinterdäck)
19” sommardäck?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 05 aug 2023 22:08
LarsaR skrev: 05 aug 2023 21:34
Resa A med sommardäck, störst delen t.o.r Italien, 130 vägar eller fri fart. 176 kWh/km dvs under EPA. (Resten är med vinterdäck)
19” sommardäck?
Japp, Pirelli och TNA fälgar (Upplevde inga problem med instabilitet trots farter >200)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Gustafsson »

Jag får 65 mil med min LR, ung så som displayen visar om jag håller hastigheterna +5 ish. Men det är hittills lättare att få 55 mil med 100D trots att den numera visar 47,8 i displayen. Så jag gissar att överensstämmelsen med angiven räckvidd varierar även inom Tesla-familjen.
Men det har ju nästan ingen betydelse. Den stora skillnaden är ju laddhastigheten. Nya LR laddar dubbelt så snabbt nästan. Det ger helt andra möjligheter att optimera resorna. Skulle påstå att några procent avvikelse från EPA saknar praktisk betydelse.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Hemresa idag,

Först 120km a’ 181 Wh/km med förvärmning för SuC, sedan enligt bild.

Totalt 176.6 Wh/km, dvs en räckvidd på 563km eller 3 km mer än EPA (348mi / 560km).

Sista delsträckan fullastad bil med IKEA-grejer.
IMG_4647.jpeg
Det var 21-29C ute, tidvis tom blöt vägbana och AP har kört hela vägen idag på tillåten fart utom där trafik minskat farten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Elmil »

EPA-förbrukningen för min bil är väl 152.3 Wh/km tror jag. Stämmer ju hyfsat väl senaste 400 milen.. :D
IMG_20230807.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Oreo »

Model Y LR. 960 mil och 150 Wh/km i snitt. Mycket landsväg/motorväg med autopilot. En del mil med släp.
IMG_9164.jpeg
MYLR 2023 - Berlin byggd
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Åkte och hyrde hyrde en häcksax. Körde 100% normalt, utan AP = sannolikt lite fortare än man får.

161 Wh t.o.r, bättre än WLTP tom.
Räcker 617 km om man kör sådär.
IMG_4665.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 09 aug 2023 09:32
Åkte och hyrde hyrde en häcksax. Körde 100% normalt, utan AP = sannolikt lite fortare än man får.

161 Wh t.o.r, bättre än WLTP tom.
Räcker 617 km om man kör sådär.

IMG_4665.jpeg
Vad är det du försöker säga med alla exempel på låg förbrukning vid goda förhållanden och låg hastighet som du radar upp? Tråden handlar om förbrukning i 70 miles per hour med MY i olika temperaturer och hur förbrukningen då förhåller sig till EPA... :roll:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 09 aug 2023 12:54
Vad är det du försöker säga med alla exempel på låg förbrukning vid goda förhållanden och låg hastighet som du radar upp? Tråden handlar om förbrukning i 70 miles per hour med MY i olika temperaturer och hur förbrukningen då förhåller sig till EPA... :roll:
Handlar tråden om model Y i specifikt 70mph?
bjelkeman skrev: 28 jul 2023 07:30
Enligt flera artiklar så överdriver Tesla bilens räckvidd mer än andra tillverkare och vilseleder därmed kunderna.

Ni som kört olika bilmärken, tycker ni det? Är några bilmärken bättre i sin marknadsföring?
Reuters said it "could not determine whether Tesla still uses algorithms that boost in-dash range estimates," but reported that Tesla "last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners' service appointments."
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... re-broken/
Artikeln i länken:
Tesla exaggerated EV range so much that drivers thought cars were broken

Tesla has consistently exaggerated the driving range of its electric vehicles, reportedly leading car owners to think something was broken when actual driving range was much lower than advertised. When these owners scheduled service appointments to fix the problem, Tesla canceled the appointments because there was no way to improve the actual distance Tesla cars could drive between charges, according to an investigation by Reuters.
Reuters-länken i den artikeln:
About a decade ago, Tesla rigged the dashboard readouts in its electric cars to provide “rosy” projections of how far owners can drive before needing to recharge, a source told Reuters. The automaker last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners’ service appointments.
Jag skulle säga att model Y inte ens fanns på tiden som artiklarna handlar om.
Reuters är väl inte på de klara med om Tesla myglar med dispalyad räckvidd än.


Det jag vill säga är att varken EPA-räckvidd eller WLTP-räckvidd är tänkt att motsvara en specifik räckvidd i en specifik fart. Det är i
Bägge fallen en sammanvägning av olika testresultat, alt olika körscheman i samma test.
Det är varken fel på Teslas WLTP-räckvidd eller EPA-räckvidden.

När man jämför Teslas EPA-räckvidd med andras så är det stora problemet att EPA medger egna justeringar som inte är uppstyrda
vilket gör att tex Porsche Taycan kommer nästan dubbelt så långt i verkligheten som den angivna räckvidden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 09 aug 2023 12:54

Vad är det du försöker säga med alla exempel på låg förbrukning vid goda förhållanden och låg hastighet som du radar upp?
Bägge bilderna jag lagt upp har vart antingen med AP på exakt laglig landsvägshastighet i ca 330km eller idag runt stan, i ungefär laglig hastighet.

Väderförhållandena har vart goda, precis som de är i både EPA- och WLTP-testet.
Hastigheterna på bilderna är en del landsväg och en del stadskörning, precis som i Testerna.

Min slutsats avseende EPA är att om man kör som testet är utformat kommer man också köra på EPA-förbrukningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 09 aug 2023 14:22
Maw skrev: 09 aug 2023 12:54
Vad är det du försöker säga med alla exempel på låg förbrukning vid goda förhållanden och låg hastighet som du radar upp? Tråden handlar om förbrukning i 70 miles per hour med MY i olika temperaturer och hur förbrukningen då förhåller sig till EPA... :roll:
Handlar tråden om model Y i specifikt 70mph?
bjelkeman skrev: 28 jul 2023 07:30
Enligt flera artiklar så överdriver Tesla bilens räckvidd mer än andra tillverkare och vilseleder därmed kunderna.

Ni som kört olika bilmärken, tycker ni det? Är några bilmärken bättre i sin marknadsföring?
Reuters said it "could not determine whether Tesla still uses algorithms that boost in-dash range estimates," but reported that Tesla "last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners' service appointments."
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... re-broken/
Artikeln i länken:
Tesla exaggerated EV range so much that drivers thought cars were broken

Tesla has consistently exaggerated the driving range of its electric vehicles, reportedly leading car owners to think something was broken when actual driving range was much lower than advertised. When these owners scheduled service appointments to fix the problem, Tesla canceled the appointments because there was no way to improve the actual distance Tesla cars could drive between charges, according to an investigation by Reuters.
Reuters-länken i den artikeln:
About a decade ago, Tesla rigged the dashboard readouts in its electric cars to provide “rosy” projections of how far owners can drive before needing to recharge, a source told Reuters. The automaker last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners’ service appointments.
Jag skulle säga att model Y inte ens fanns på tiden som artiklarna handlar om.
Reuters är väl inte på de klara med om Tesla myglar med dispalyad räckvidd än.


Det jag vill säga är att varken EPA-räckvidd eller WLTP-räckvidd är tänkt att motsvara en specifik räckvidd i en specifik fart. Det är i
Bägge fallen en sammanvägning av olika testresultat, alt olika körscheman i samma test.
Det är varken fel på Teslas WLTP-räckvidd eller EPA-räckvidden.

När man jämför Teslas EPA-räckvidd med andras så är det stora problemet att EPA medger egna justeringar som inte är uppstyrda
vilket gör att tex Porsche Taycan kommer nästan dubbelt så långt i verkligheten som den angivna räckvidden.
Du har rätt, jag fastnade i vad Consumers Report rapporterade men som du säger så är det inte det tråden startade med.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Banane »

Abrp sitter inne med svaret ändå. Bara kolla där.
bomauritz
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av bomauritz »

NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Skärmavbild 2024-01-31 kl. 23.35.22.png
Skärmavbild 2024-01-31 kl. 20.48.41.png
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av SwedishAdvocate »

bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Vad hade de för genomsnittshastighet i det testet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar