Enligt flera artiklar så överdriver Tesla bilens räckvidd mer än andra tillverkare och vilseleder därmed kunderna.
Ni som kört olika bilmärken, tycker ni det? Är några bilmärken bättre i sin marknadsföring?
Reuters said it "could not determine whether Tesla still uses algorithms that boost in-dash range estimates," but reported that Tesla "last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners' service appointments."
Enligt flera artiklar så överdriver Tesla bilens räckvidd mer än andra tillverkare och vilseleder därmed kunderna.
Ni som kört olika bilmärken, tycker ni det? Är några bilmärken bättre i sin marknadsföring?
Reuters said it "could not determine whether Tesla still uses algorithms that boost in-dash range estimates," but reported that Tesla "last year became so inundated with driving-range complaints that it created a special team to cancel owners' service appointments."
Det är främst ett problem i USA där Tesla har mycket svårare att uppnå sin EPA range än andra tillverkare. EPA ger ju större mäjlighet för tillverkarna att påverka resultatet än vad WLTP gör
Rob Maurer/Tesla Daily har läst artikeln i Reuters. Han tycker det är en rätt stor 'Nothing Burger'...
Spola fram till 08:49:
Det är ifs inte så förvånande, Rob försvarar Tesla och Elon i alla väder, oavsett vad de hittar på. Att Rob är tungt investerad i Tesla har eventuellt något med saken att göra
Rob Maurer/Tesla Daily har läst artikeln i Reuters. Han tycker det är en rätt stor 'Nothing Burger'...
Spola fram till 08:49:
[1] Det är ifs inte så förvånande, Rob försvarar Tesla och Elon i alla väder, oavsett vad de hittar på. [2] Att Rob är tungt investerad i Tesla har eventuellt något med saken att göra
1. Jag tycker han är rätt neutral när det gäller Elon.
2. Det är ju inget han mörkar. Från beskrivningen till videon: "Disclosure: Rob Maurer is long TSLA stock & derivatives"
Rob Maurer/Tesla Daily har läst artikeln i Reuters. Han tycker det är en rätt stor 'Nothing Burger'...
Spola fram till 08:49:
[1] Det är ifs inte så förvånande, Rob försvarar Tesla och Elon i alla väder, oavsett vad de hittar på. [2] Att Rob är tungt investerad i Tesla har eventuellt något med saken att göra
1. Jag tycker han är rätt neutral när det gäller Elon.
2. Det är ju inget han mörkar. Från beskrivningen till videon: "Disclosure: Rob Maurer is long TSLA stock & derivatives"
Min erfarenhet är den motsatta. Tesla överdriver mindre. Mest påtagligt blir detta vintertid.
Teslorna har jag vid enstaka tillfällen kört enligt EPA vid längre körning. Det hände aldrig med min Audi, Cupra, Polestar eller Honda vad jag kan minnas.
(Dock håller jag med om att Rob Mauer är ungefär så långt ifrån "neutral" man kan komma )
Rob Maurer/Tesla Daily har läst artikeln i Reuters. Han tycker det är en rätt stor 'Nothing Burger'...
Spola fram till 08:49:
[1] Det är ifs inte så förvånande, Rob försvarar Tesla och Elon i alla väder, oavsett vad de hittar på. [2] Att Rob är tungt investerad i Tesla har eventuellt något med saken att göra
1. Jag tycker han är rätt neutral när det gäller Elon.
2. Det är ju inget han mörkar. Från beskrivningen till videon: "Disclosure: Rob Maurer is long TSLA stock & derivatives"
Jag snabbspolar igenom en hel del av det han postar på YT så jag har absolut inte sett allt. Men av det jag sett och av det jag kan minnas så tycker jag han konsekvent hållit sig rätt neutral till Elon.
Min erfarenhet är den motsatta. Tesla överdriver mindre. Mest påtagligt blir detta vintertid.
Teslorna har jag vid enstaka tillfällen kört enligt EPA vid längre körning. Det hände aldrig med min Audi, Cupra, Polestar eller Honda vad jag kan minnas.
(Dock håller jag med om att Rob Mauer är ungefär så långt ifrån "neutral" man kan komma )
Jag kör ofta min Poleatar på EPA eller bättre nu på sommaren på långkörning i sydöstra Småland och i Blekinge, som främst innebär 90 och 100-vägar
Rob Maurer/Tesla Daily har läst artikeln i Reuters. Han tycker det är en rätt stor 'Nothing Burger'...
Spola fram till 08:49:
[1] Det är ifs inte så förvånande, Rob försvarar Tesla och Elon i alla väder, oavsett vad de hittar på. [2] Att Rob är tungt investerad i Tesla har eventuellt något med saken att göra
1. Jag tycker han är rätt neutral när det gäller Elon.
2. Det är ju inget han mörkar. Från beskrivningen till videon: "Disclosure: Rob Maurer is long TSLA stock & derivatives"
Jag snabbspolar igenom en hel del av det han postat på YT, men av det jag sett och av det jag kan minnas så tycker jag han konsekvent hållit sig rätt neutral till Elon.
Jag har lyssnat på i stort sett varenda avsnitt av hans podd i över två år. På Spotify förvisso men det är samma innehålll som på YT. Han kritiserar i princip aldrig Elon eller Tesla, oavsett vilka tokigheter Elon hittat på.
[1] Det är ifs inte så förvånande, Rob försvarar Tesla och Elon i alla väder, oavsett vad de hittar på. [2] Att Rob är tungt investerad i Tesla har eventuellt något med saken att göra
1. Jag tycker han är rätt neutral när det gäller Elon.
2. Det är ju inget han mörkar. Från beskrivningen till videon: "Disclosure: Rob Maurer is long TSLA stock & derivatives"
Jag snabbspolar igenom en hel del av det han postat på YT, men av det jag sett och av det jag kan minnas så tycker jag han konsekvent hållit sig rätt neutral till Elon.
Jag har lyssnat på i stort sett varenda avsnitt av hans podd i över två år. På Spotify förvisso men det är samma innehålll som på YT. Han kritiserar i princip aldrig Elon eller Tesla, oavsett vilka tokigheter Elon hittat på.
I t.ex. det avsnitt jag länkat till här så går han igenom en undersökning från Bloomberg där det tydligt framgår att ägare till Teslabilar har en rätt mkt sämre inställning till Elon än vad de hade 2019...
1. Jag tycker han är rätt neutral när det gäller Elon.
2. Det är ju inget han mörkar. Från beskrivningen till videon: "Disclosure: Rob Maurer is long TSLA stock & derivatives"
Jag snabbspolar igenom en hel del av det han postat på YT, men av det jag sett och av det jag kan minnas så tycker jag han konsekvent hållit sig rätt neutral till Elon.
Jag har lyssnat på i stort sett varenda avsnitt av hans podd i över två år. På Spotify förvisso men det är samma innehålll som på YT. Han kritiserar i princip aldrig Elon eller Tesla, oavsett vilka tokigheter Elon hittat på.
I t.ex. det avsnitt jag länkat till här så går han igenom en undersökning från Bloomberg där det tydligt framgår att ägare till Teslabilar har en rätt mkt sämre inställning till Elon än vad de hade 2019...
Om du kallar det för att Rob kritiserar Elon så...
Jag snabbspolar igenom en hel del av det han postat på YT, men av det jag sett och av det jag kan minnas så tycker jag han konsekvent hållit sig rätt neutral till Elon.
Jag har lyssnat på i stort sett varenda avsnitt av hans podd i över två år. På Spotify förvisso men det är samma innehålll som på YT. Han kritiserar i princip aldrig Elon eller Tesla, oavsett vilka tokigheter Elon hittat på.
I t.ex. det avsnitt jag länkat till här så går han igenom en undersökning från Bloomberg där det tydligt framgår att ägare till Teslabilar har en rätt mkt sämre inställning till Elon än vad de hade 2019...
Om du kallar det för att Rob kritiserar Elon så...
Enligt flera artiklar så överdriver Tesla bilens räckvidd mer än andra tillverkare och vilseleder därmed kunderna.
Ni som kört olika bilmärken, tycker ni det? Är några bilmärken bättre i sin marknadsföring?
Ja, Mercedes, Porsche är några exempel. Även Ford om man får tro artikeln.
Men nu är ju inte det huvudsakligen problemet med rapporteringen från Reuters. Man hävdar ju dels att man uppsåtligen har haft en glädjeberäkning i bilen som har olika algoritmer >50% och <50% SoC. Och att man ignorerar kundernas klagomål.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 28 jul 2023 09:12
av bomauritz
Alla "överdriver". Tesla likaså, men de har en tendens till att överdriva lite mindre oftast. Tycker Motor.no's test Elprix ger ganska bra fingervisning, även fast det är olika chaufförer och bara görs en gång vid varje tillfälle.
Men som sagt handlar inte reuters artikel primärt om det.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 28 jul 2023 09:32
av Niklas Z
Jag har inga problem att underskrida EPA-förbrukningen för min bil sommartid. Det gör bilen i princip jämt på landsväg om jag någorlunda följer hastighetsgränsen.
Jag har inga problem att underskrida EPA-förbrukningen för min bil sommartid. Det gör bilen i princip jämt på landsväg om jag någorlunda följer hastighetsgränsen.
”Then, when the battery fell below 50% of its maximum charge, the algorithm would show drivers more realistic projections for their remaining driving range, this person said. To prevent drivers from getting stranded as their predicted range started declining more quickly, Teslas were designed with a “safety buffer,” allowing about 15 miles (24 km) of additional range even after the dash readout showed an empty battery, the source said.
The directive to present the optimistic range estimates came from Tesla Chief Executive Elon Musk, this person said.”
“Elon wanted to show good range numbers when fully charged,” the person said, adding: “When you buy a car off the lot seeing 350-mile, 400-mile range, it makes you feel good.”
Jag har inga problem att underskrida EPA-förbrukningen för min bil sommartid. Det gör bilen i princip jämt på landsväg om jag någorlunda följer hastighetsgränsen.
”Then, when the battery fell below 50% of its maximum charge, the algorithm would show drivers more realistic projections for their remaining driving range, this person said. To prevent drivers from getting stranded as their predicted range started declining more quickly, Teslas were designed with a “safety buffer,” allowing about 15 miles (24 km) of additional range even after the dash readout showed an empty battery, the source said.
The directive to present the optimistic range estimates came from Tesla Chief Executive Elon Musk, this person said.”
“Elon wanted to show good range numbers when fully charged,” the person said, adding: “When you buy a car off the lot seeing 350-mile, 400-mile range, it makes you feel good.”
Det hänger ju ihop med förbrukningen. Bilen kommer så långt som man kan förvänta sig med tanke på förbrukning och hur mycket som finns i batteriet (förutsatt att inte t ex temperaturen faller oväntat). Och det gäller oavsett om jag startar körningen över eller under 50 % SoC.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 28 jul 2023 09:43
av SwedishAdvocate
Jag gillar slutet på artikeln i Reuters...
...] After doing more research into range estimates, he said he ultimately concluded there is nothing wrong with his car. The problem, he said, was that Tesla is overstating its performance. He believes Tesla “should be a lot more explicit about the variation in the range,” especially in very cold weather.
“I do love my Tesla,” the engineer said. “But I have just tempered my expectation of what it can do in certain conditions.”
Det är därför man kan/bör(?) förlita sig på empiriska tester som recensenter gör så man får en opartiskt bild och den visar att Mercedes och framför allt Tesla har bra räckvidd. Är det vad som utlovats även efter lång tid? återstår att se, men jag tror att degraderingen kommer avta med bättre batteri teknik (och hantering ex medveten försämring av prestandan för att klara garanti villkoren)
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 28 jul 2023 10:01
av spacecoin
Testerna som görs i testcykler borde göras i 20, 10, 0, -10 grader så har konsumenter en bättre bild.
Sedan ska tillverkare sluta avrunda uppåt och ha algoritmer i bilen som är rätt istället för optimistiska vid olika SoC.
Kan vi enas om det eller är det viktigaste att försvara Tesla med näbbar och klor?
Testerna som görs i testcykler borde göras i 20, 10, 0, -10 grader så har konsumenter en bättre bild.
Sedan ska tillverkare sluta avrunda uppåt och ha algoritmer i bilen som är rätt istället för optimistiska vid olika SoC.
Kan vi enas om det eller är det viktigaste att försvara Tesla med näbbar och klor?
Japp håller med.. min känsla är att de skiftar ganska mycket i hur biltillverkarna har optimerat bilarna för olika temperaturer där många i allmänhet är dåligt i kyla.
Vår id3 skiljer ju enormt mellan sommar och vinter.. blir tydligt när termometern går under 10 grader.