Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Banane »

tesla newbie skrev: 22 aug 2023 09:20
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 20:32
Sen är jag också såklart medveten om den för närvarande i princip totala avsaknaden av eldrivna kombi- och ute-bilar. Men om det inte vore för den här SUV/Crossover/Pickup-trenden så skulle det ju inte se ut så...
Det problematiska är väl att om man vill komma så nära den idealiska droppformen som möjligt, för minsta möjliga luftmotstånd, så blir den traditionella kombiformen svår att få till. Så då har man halvkombi och sedan kvar att välja på. Ska man få vettigt utrymme i en halvkombi så får man antingen bygga en lång låg bil (Model S/MB EQS) eller en kortare hög (Model Y). Sedan kan man ju förstås strunta i luftmotståndet och bygga en eldriven kombi ändå, men jag tror inte det är hållbart i längden att behöva stoppa i jättebatterier i bilarna bara för att kunna ha en kantig form på dem.
Jag visste inte att det fanns kantiga kombibilar kvar överhuvudtaget. :?:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 22 aug 2023 09:20
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 20:32
Sen är jag också såklart medveten om den för närvarande i princip totala avsaknaden av eldrivna kombi- och ute-bilar. Men om det inte vore för den här SUV/Crossover/Pickup-trenden så skulle det ju inte se ut så...
Det problematiska är väl att om man vill komma så nära den idealiska droppformen som möjligt, för minsta möjliga luftmotstånd, så blir den traditionella kombiformen svår att få till. Så då har man halvkombi och sedan kvar att välja på. Ska man få vettigt utrymme i en halvkombi så får man antingen bygga en lång låg bil (Model S/MB EQS) eller en kortare hög (Model Y). Sedan kan man ju förstås strunta i luftmotståndet och bygga en eldriven kombi ändå, men jag tror inte det är hållbart i längden att behöva stoppa i jättebatterier i bilarna bara för att kunna ha en kantig form på dem.
Poängen är att en kombi har bättre luftmotstånd än alla SUVar/Crossovers som finns idag som inte har sluttande bakpartier. Så alltså t.ex. ID.4, Merca EQE SUV, Merca EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Audi Q4 e-tron, BMW iX3, BMW iX osv...

En kombi är även lättare en SUV/Crossover.

Och en Model 3 med halvkombilucka hade också haft massor med bagageutrymme. Finns rätt många som hade klarat sig utmärkt med det och således inte behövt det 'extra' utrymme som finns i en Y. Det stora problemet med Model 3 är ju sedanluckan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av taliz »

Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Det tror inte jag. Tror det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser eftersom utbudet av halvkombis (som t.ex. BMW i4) och eldrivna kombibilar i princip är näst intill obefintligt.

Du t.ex verkar ju föredra små lätta bilar. Hur får du ihop det med SUVar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Jag gillar ofta inte sittställningen i högre SUVar. Hamnar oftast i en lite ihopsjunken position.
Men det är klart det finns en bortre gräns när man inte längre kan komma ur en låg bil.
[media] [/media]
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 19:14
taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Det tror inte jag. Tror det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser eftersom utbudet av halvkombis (som t.ex. BMW i4) och eldrivna kombibilar i princip är näst intill obefintligt.

Du t.ex verkar ju föredra små lätta bilar. Hur får du ihop det med SUVar?
Är ju bara att titta på utvecklingen bland avgasbilar.
Volvo säljer knappt några kombis längre, så få att de lagt ner CC-varianterna och inte levererar varken kombi eller sedan på vissa marknader.

Om jag behövde mer lastutrymme hade jag köpt en SUV igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 22 aug 2023 21:50
SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 19:14
taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Det tror inte jag. Tror det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser eftersom utbudet av halvkombis (som t.ex. BMW i4) och eldrivna kombibilar i princip är näst intill obefintligt.

Du t.ex verkar ju föredra små lätta bilar. Hur får du ihop det med SUVar?
Är ju bara att titta på utvecklingen bland avgasbilar.
Volvo säljer knappt några kombis längre, så få att de lagt ner CC-varianterna och inte levererar varken kombi eller sedan på vissa marknader.

Om jag behövde mer lastutrymme hade jag köpt en SUV igen.
Och hur många eldrivna kombibilar har Volvo för närvarande?...

Undrar hur VW, Skoda, Audi, BMW, Merca och Porsche resonerar...

Jag skulle aldrig köpa en SUV.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 22 aug 2023 20:51
taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Jag gillar ofta inte sittställningen i högre SUVar. Hamnar oftast i en lite ihopsjunken position.
Men det är klart det finns en bortre gräns när man inte längre kan komma ur en låg bil.
[media] [/media]
Är det så du gör när du ska ta dig ur Porschen?... ;)

Här har vi en äldre herre som inte verkar ha några svårigheter. Inte ens när han gör 'fel'...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 22:21
Är det så du gör när du ska ta dig ur Porschen?... ;)

Här har vi en äldre herre som inte verkar ha några svårigheter. Inte ens när han gör 'fel'...

Nej, jag har inga problem att ta mig ur någon bil.
Äldre herren på din film har ingen sportbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 22 aug 2023 22:26
SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 22:21
Är det så du gör när du ska ta dig ur Porschen?... ;)

Här har vi en äldre herre som inte verkar ha några svårigheter. Inte ens när han gör 'fel'...

Nej, jag har inga problem att ta mig ur någon bil.
Äldre herren på din film har ingen sportbil.
Nej. Han har ingen lambo. Men det var ju inte heller fossilbrännande mångmiljonbilar från Lambo som diskuterades. Istället diskuterades det kring helt vanliga bilar – precis som t.ex. den Mazda(?) som den äldre herren i filmen sätter sig i, och sedan även kliver ur. Och det utan några som helst problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 19:02
Poängen är att en kombi har bättre luftmotstånd än alla SUVar/Crossovers som finns idag som inte har sluttande bakpartier. Så alltså t.ex. ID.4, Merca EQE SUV, Merca EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Audi Q4 etron, BMW iX3, BMW iX osv...

En kombi är även lättare en SUV/Crossover.

Och en Model 3 med halvkombilucka hade också haft massor med bagageutrymme. Finns rätt många som hade klarat sig utmärkt med det och således inte behövt det 'extra' utrymme som finns i en Y. Det stora problemet med Model 3 är ju sedanluckan.
Finns ju nu faktiskt en el-kombi på marknaden som vi kan jömföra med: NIO ET5 Touring. Enligt NIO har den cd-värde på 0,25 och sedanen väger 2,2 ton så man får väl anta att kombin väger minst lika mycket. Fonrt-arean är ju svår att uppskatta, men bilen är ganska bred, så troligen ligger frontarean i samma härad som en Audi A6 alltså runt 2,3 m2. Totalt luftmotstånd blir då 0,25 *2,3 = 0,575. Model Y ligger på 0,584 så en aning mer. Men å andra sidan så väger Model Y Long range 200 kg mindre. Så det är nog inte skrivet i sten att en kombi är lättare och har enormt mycket bättre luftmotstånd än en Crossover. Tittar man på Björn Nylands tester så har också NIO ET5 (sedan) högre förbrukning än Model Y Long Range.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 23 aug 2023 17:22
SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 19:02
Poängen är att en kombi har bättre luftmotstånd än alla SUVar/Crossovers som finns idag som inte har sluttande bakpartier. Så alltså t.ex. ID.4, Merca EQE SUV, Merca EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Audi Q4 etron, BMW iX3, BMW iX osv...

En kombi är även lättare en SUV/Crossover.

Och en Model 3 med halvkombilucka hade också haft massor med bagageutrymme. Finns rätt många som hade klarat sig utmärkt med det och således inte behövt det 'extra' utrymme som finns i en Y. Det stora problemet med Model 3 är ju sedanluckan.
Finns ju nu faktiskt en el-kombi på marknaden som vi kan jömföra med: NIO ET5 Touring. Enligt NIO har den cd-värde på 0,25 och sedanen väger 2,2 ton så man får väl anta att kombin väger minst lika mycket. Fonrt-arean är ju svår att uppskatta, men bilen är ganska bred, så troligen ligger frontarean i samma härad som en Audi A6 alltså runt 2,3 m2. Totalt luftmotstånd blir då 0,25 *2,3 = 0,575. Model Y ligger på 0,584 så en aning mer. Men å andra sidan så väger Model Y Long range 200 kg mindre. Så det är nog inte skrivet i sten att en kombi är lättare och har enormt mycket bättre luftmotstånd än en Crossover.
Och vad skulle en kombiversion av Tesla Model 3 väga?...

Och: En kombiversion av Tesla Model 3 skulle garanterat ha lägre luftmotstånd än alla SUVar/Crossovers som finns idag som inte har sluttande bakpartier. Så (igen) alltså t.ex. ID.4, Merca EQE SUV, Merca EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Audi Q4 e-tron, BMW iX3, BMW iX osv...

En kombiversion av Model 3 skulle också vara lättare än alla de SUVar/Crossovers jag räknar upp här.

Och så slutligen: Om Tesla kan bygga bilar som väger så här lite, varför skulle inte andra tillverkare kunna göra det?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Snart kommer det en eldriven kombiversion av Opel Astra. Den har väl förvisso mindre batteri än en Model 3, men den verkar ju iallafall väga som en Model 3. Och den är väl inte byggd på en renodlad elbilsplattform. Om den varit byggd på renodlad elbilsplattform hade den väl vägt mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 23 aug 2023 17:22
SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2023 19:02
Poängen är att en kombi har bättre luftmotstånd än alla SUVar/Crossovers som finns idag som inte har sluttande bakpartier. Så alltså t.ex. ID.4, Merca EQE SUV, Merca EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Audi Q4 etron, BMW iX3, BMW iX osv...

En kombi är även lättare en SUV/Crossover.

Och en Model 3 med halvkombilucka hade också haft massor med bagageutrymme. Finns rätt många som hade klarat sig utmärkt med det och således inte behövt det 'extra' utrymme som finns i en Y. Det stora problemet med Model 3 är ju sedanluckan.
Finns ju nu faktiskt en el-kombi på marknaden som vi kan jömföra med: NIO ET5 Touring. Enligt NIO har den cd-värde på 0,25 och sedanen väger 2,2 ton så man får väl anta att kombin väger minst lika mycket. Fonrt-arean är ju svår att uppskatta, men bilen är ganska bred, så troligen ligger frontarean i samma härad som en Audi A6 alltså runt 2,3 m2. Totalt luftmotstånd blir då 0,25 *2,3 = 0,575. Model Y ligger på 0,584 så en aning mer. Men å andra sidan så väger Model Y Long range 200 kg mindre. Så det är nog inte skrivet i sten att en kombi är lättare och har enormt mycket bättre luftmotstånd än en Crossover. Tittar man på Björn Nylands tester så har också NIO ET5 (sedan) högre förbrukning än Model Y Long Range. [Min u.]
Men här jämför du ju en Model Y som har ett sluttande bakparti med en kombi som inte har ett sluttande bakparti. En Model Y ska istället jämföras mot en personbil med sluttande bakparti – som t.ex. en version av Model 3 med halvkombilucka. Men tyvärr så finns det ju inte en sån här version av Model 3 med halvkombilucka. Jämför istället en kombi med en SUV/Crossover som inte har sluttande bakparti. Så NIO:n här ovan kan t.ex. jämföras mot någon stor SUV/Crossover från NIO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 18:02
Men här jämför du ju en Model Y som har ett sluttande bakparti med en kombi som inte har ett sluttande bakparti. En Model Y ska istället jämföras mot en personbil med sluttande bakparti – som t.ex. en version av Model 3 med halvkombilucka. Men tyvärr så finns det ju inte en sån här version av Model 3 med halvkombilucka. Jämför istället en kombi med en SUV/Crossover som inte har sluttande bakparti. Så NIO:n här ovan kan t.ex. jämföras mot någon stor SUV/Crossover från NIO.
Fast det är inte så enkelt. Luftmotstånd är produkten av frontarea och drag coefficient. En högbyggd bil kommer givetvis ha större frontarea än en lågbyggd men kan kompensera detta med ett lägre cd värde. En extremt aerodynamisk SUV som Model Y kan därför ha nästan lika lågt luftmotstånd som en inte fullt så optimerad BMW i4 M50:

Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584
BMW i4 M50: 0,25 x 2,33 = 0,5825

Givetvis kommer en aerodynamisk lågbyggd bil alltid vara bättre än en högbyggd, men det är svårt att dra generella slutsatser enbart utifrån biltyp.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av tesla newbie »

taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Men ärligt talat är många SUV:ar för höga istället. Jag tycker att den bästa biltypen för lätt in och ursteg är minibussar typ VW Touran och Ford S-Max. De har en låg tröskel i kombination med högt monterat säte. SUV:ar har ofta onödigt hög tröskel på grund av markfrigången vilket gör dem krångligare att komma in i. Stora SUV:ar som MB GLS måste man nästan klättra upp i, inte vad jag kallar bekvämt insteg.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 23 aug 2023 22:32
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 18:02
Men här jämför du ju en Model Y som har ett sluttande bakparti med en kombi som inte har ett sluttande bakparti. En Model Y ska istället jämföras mot en personbil med sluttande bakparti – som t.ex. en version av Model 3 med halvkombilucka. Men tyvärr så finns det ju inte en sån här version av Model 3 med halvkombilucka. Jämför istället en kombi med en SUV/Crossover som inte har sluttande bakparti. Så NIO:n här ovan kan t.ex. jämföras mot någon stor SUV/Crossover från NIO.
Fast det är inte så enkelt. Luftmotstånd är produkten av frontarea och drag coefficient. En högbyggd bil kommer givetvis ha större frontarea än en lågbyggd men kan kompensera detta med ett lägre cd värde. En extremt aerodynamisk SUV som Model Y kan därför ha nästan lika lågt luftmotstånd som en inte fullt så optimerad BMW i4 M50 [Min u.]:

Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584
BMW i4 M50: 0,25 x 2,33 = 0,5825

Givetvis kommer en aerodynamisk lågbyggd bil alltid vara bättre än en högbyggd, men det är svårt att dra generella slutsatser enbart utifrån biltyp.
Och därför blir det knepigt att jämföra en Tesla och en BMW. Eftersom både Model 3 och Y har ett Cd på 0,23 så känner jag mig relativt säker på att en version av Model 3 med halvkombilucka också skulle få ett Cd på 0,23. Således skulle en sådan här version av Model 3 med halvkombilucka ha ett lägre luftmotstånd än en Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Jerker »

Jag sörjer varje dag över att den här bilen inte gick i produktion.
Sono_Sion.jpg
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Walker »

Jerker skrev: 24 aug 2023 07:32
Jag sörjer varje dag över att den här bilen inte gick i produktion.
Kanske ändå var bra. Nu kan du ju fortfarande sörja. Förutsättningarna för att det skulle blivit en bra produkt med hög service och kvalitet kanske ändå helt ärligt inte var så lysande?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av jonasl »

Kan hålla med om att det var trist. Den hade uppfyllt alla våra praktiska krav, nu "tvingas" vi köra en dyr Model Y istället. Fast Y:n är förstås trevligare ändå på massa sätt så vi sitter ju inte i sjön..

Enda bilen jag haft lite svårt att ta mig i och ur är Lotus Exige. Till stor del beroende på att "tröskeln" är både 3 dm bred och dessutom hög. Och bilen låg som tusan förstås. Det blev inget köp.. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Jerker »

Walker skrev: 24 aug 2023 08:11
Jerker skrev: 24 aug 2023 07:32
Jag sörjer varje dag över att den här bilen inte gick i produktion.
Kanske ändå var bra. Nu kan du ju fortfarande sörja. Förutsättningarna för att det skulle blivit en bra produkt med hög service och kvalitet kanske ändå helt ärligt inte var så lysande?
Tror inte att det hade blivit några problem. Vad gäller service hade de ju ett koncept som gav oss hemmafixare alla möjligheter. De skulle lägga ut alla servicemanualer på nätet så att man kunde serva själv (eller om man gick till vilken bilverkstad som helst) och reservdelar skulle man kunna skicka efter på nätet. Vi är många som uppskattar sånt.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Strebern »

Har inte läst tråden alls.

Jag bara svarar på rubriken.

För mig, så är och har det att gå till en MY LR, en definitiv besparing alla nivåer jämfört med mina tidigare fossilbilar. Både för mig själv samt för mitt företag som leasar bilen (jag är ensam ägare till företaget). Det är en win-win hela vägen.

Så som svar på rubriken, nej. Elbilar är FÖR MIG inte dyrare i drift. Men köper du en begagnad polo för 100 000:- och jämför den med en MY LR för 700 000:- för att ta dig från A till B, så är en elbil sannolikt dyrare över tid. Men det är väl inga som jämför en A till B bil med en bil med lite premiumkänsla, man får jämföra äpplen och äpplen.

Edit: Lite data: jag sparar ca 14 000:- per år i skatt, och ca 25 000:- i bränsle, och ca 5 000:- per år i service nu, jämfört med min förra bil, en touareg 3,0 TFSI. Prislappen var snarlik på båda vid inköp. Dvs samma finansieringskostnad. Värdeminskningen har på 1,5 år varit mindre för MY LR.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av Lerumsexpressen »

taliz skrev: 22 aug 2023 19:08
Tror det är dags att inse att det är få som önskar gå tillbaka till att krångla sig i/ur ett lågt säte, när man blivit van vid ett högre.
SUV ersätter kombi för den absoluta majoriteten och det lär inte ändras oavsett om/när det kommer eldrivna kombis.
Håller med.
Tror mycket är munnens bekännelse avseende kombibilar och små billiga bilar.
Folk säger att dom vill ha kombis eller/och små billiga bilar (E-Up, Suzuki) men försäljningssiffror säger att folk inte egentligen vill ha dessa.
De vill ha SUV och CUV.
Sedan finns det givetvis folk ute på ytterkanten av en normalfördelningskurva…. Men de är inte majoriteten även om de tror det.

Ungefär som med teknikprylar och där företaget drivs av entusiastiska tekniker, de dör ut pga nördarna tror att resten av världen vill betala för deras överspecade och komplicerade prylar.
Att känna sin marknad och fatta kunderna är A och O.

Bonus: Fotbollsmorsorna sätter egentligen ribban för många inköp av bilar.
Majoriteten vill ha höga, miljövänliga och säkra bilar, och att de slipper skämmas vid skolan, sporten och gymmet.
Ungefär som de vill slippa skämmas över sina sina gubbar….
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 25 aug 2023 17:23
...]

Bonus: Fotbollsmorsorna sätter egentligen ribban för många inköp av bilar.
Majoriteten vill ha höga, miljövänliga och säkra bilar, och att de slipper skämmas vid skolan, sporten och gymmet.
Ungefär som de vill slippa skämmas över sina sina gubbar…. [Min u.]
;)

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 25 aug 2023 17:23
...]

Bonus: Fotbollsmorsorna sätter egentligen ribban för många inköp av bilar.
Majoriteten vill ha höga, miljövänliga och säkra bilar, och att de slipper skämmas vid skolan, sporten och gymmet.
Ungefär som de vill slippa skämmas över sina sina gubbar….
En liten bonus från mig:

Går det inte att resonera med de här kvinnorna?...

Jag har i alla fall gjort det med två stycken. I det ena fallet gick det in. Det gjorde det väl i de andra fallet också. Fast där är jag väl mer osäker på om det är något som hon skulle ta hänsyn till när det blir dags för dem att byta bil. Har dock en bra relation till det 'andra fallets' snubbe. Han fattar.

Typ så här: Klimatkris/Man-Made Climate Change - mer råvaror - högre luftmotstånd – mer energi - tyngre - mer däcklitage - hälften av alla utsläpp av mikroplaster kommer från däckslitage - en stor del av alla mikroplaster följer vattnets kretslopp till världshaven - du och ditt/dina barn äter fisk/skaldjur - dina ev. barnbarn kanske också vill kunna äta fisk/skaldjur - tänk den extra miljöbelastningen från alla SUV/Crossover/pickup-er i den globala fordonsflottan som istället hade kunnat vara typ kombi/halvkombi/ute/skåpbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar