Prissänkt Modell Y - vad är detta för variant?
Postat: 08 aug 2023 13:53
Vad är detta för modell som nu har prissänkts?
.
.
Ja, till skillnad från leveransklar är den inte här än. Sannolikt i en hamn eller på något fartyg nånstans.Off Grid Byggaren skrev: ↑08 aug 2023 14:01Jag undrar om det är någon ny variant av Y då det står kommer snart.
Eller innebär det bara att bilen är under transport hit?
Är det Berlin byggda modellen?
Jag plockade en likadan idag!
Har 17-31/8. Min finns i bilregistret redan, så den är nog inte så långt bort.
Fick VIN-nummer och slutfaktura direkt efter beställning, hittade regnummer genom car.info i tisdags.
Jag har inte accepterat min leverans än, tänker köra finansiell leasing och vill bara verifiera med DNB eller Santander hur jag lägger upp dragkroken på smidigast vis.rpd skrev: ↑10 aug 2023 13:29Det här var intressant!
@lukin du beställde 7/8 och fick 17-31/8 som leverans samt både VIN och regnr?
Jag beställde 2/8 och har samma leveransfönster som @Eriktion som beställde 9/8. Har ej fått VIN i app/mina sidor men däremot på en slutfaktura. Har du fått något @Eriktion?
Var ska du hämta bilen @lukin?
Matchar fint.
Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.Off Grid Byggaren skrev: ↑08 aug 2023 13:53Vad är detta för modell som nu har prissänkts?
.
image001(1).png
Olycksfri bilist skrev: ↑11 aug 2023 05:44Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.Off Grid Byggaren skrev: ↑08 aug 2023 13:53Vad är detta för modell som nu har prissänkts?
.
image001(1).png
Se här en som fastnat på en vanlig som svensk parkeringsplats där framhjulsdrivna bilar ej skulle fastna.
Men du kanske kan ställa bilen vid vinterväglag?
Körde 50 mil i en Merc E-klass tre år gammal, i år i feb. Det var en bil som jag fått låna. Hade inte kört bakhjulsdrivet sedan 25 år. Trodde det var försvunnet, även på Merc.
Det var lite otäckt för bilen betedde sig märkligt tyckte jag för det var snö ute. Kikade undertill och fann inga drivaxlar på framhjulen.
På hemvägen började det snöa på motorvägen och det blev till att köra långsammare än alla andra för bakvagnen blev ostabil. Även kom jag knappt fram på en landsväg sedan som var hal.
Äldre bakhjulsdriven Volvo har jag haft för länge sedan. Ganska likt var det att köra E-klass för framkomligheten.
Undrar varför de inte har framhjulsdriven? Dual Motor är en motor på bakaxel och en på framaxeln.
Förmodligen klarar de inte viktbalansen.
Har kört bakhjulsdriven elbil i tre år. Dubbfria vinterdäck. Har pendlat dagligen under vintern, Har varit i svenska fjällen och i Norge och åkt skidor. Det är helt enkelt inte ett problem.Olycksfri bilist skrev: ↑11 aug 2023 05:44
Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Har kört bakhjulsdriven Model 3 SR+ i 4år och har inte haft problem med framkomligheten på vintern. Tycker den tagit sig fram bättre än andra 2wd bilar vi ägt så som Saab 9-3 och Saab 9-5. Även trygga egenskaper iom den mycket snabba anti-sladden.lukin skrev: ↑11 aug 2023 06:52Har kört bakhjulsdriven elbil i tre år. Dubbfria vinterdäck. Har pendlat dagligen under vintern, Har varit i svenska fjällen och i Norge och åkt skidor. Det är helt enkelt inte ett problem.Olycksfri bilist skrev: ↑11 aug 2023 05:44
Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Själklart bättre med fyrhjusdrift, men det är inte sämre än någon framhjulsdriven annan bil jag haft.
Det här stämmer inte alls. Framhjulsdrift ger inte bättre framkomlighet än bakhjulsdrift, särskilt inte i uppförsbackar. Till skillnad från dig har jag kört bakhjulsdrivet i mer än 25 år. Inga problem på vintern, förutom en gång. Då hade det snöat så mycket att bilen (pga låg markfrigång) lade sig ovanpå snön, så att hjulen inte nådde ner till fast mark.Olycksfri bilist skrev: ↑11 aug 2023 05:44Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Men du kanske kan ställa bilen vid vinterväglag?
Körde 50 mil i en Merc E-klass tre år gammal, i år i feb. Det var en bil som jag fått låna. Hade inte kört bakhjulsdrivet sedan 25 år. Trodde det var försvunnet, även på Merc.
Det var lite otäckt för bilen betedde sig märkligt tyckte jag för det var snö ute. Kikade undertill och fann inga drivaxlar på framhjulen.
På hemvägen började det snöa på motorvägen och det blev till att köra långsammare än alla andra för bakvagnen blev ostabil. Även kom jag knappt fram på en landsväg sedan som var hal.
Äldre bakhjulsdriven Volvo har jag haft för länge sedan. Ganska likt var det att köra E-klass för framkomligheten.
Agree to disagree:)Niklas Z skrev:Det här stämmer inte alls. Framhjulsdrift ger inte bättre framkomlighet än bakhjulsdrift, särskilt inte i uppförsbackar. Till skillnad från dig har jag kört bakhjulsdrivet i mer än 25 år. Inga problem på vintern, förutom en gång. Då hade det snöat så mycket att bilen (pga låg markfrigång) lade sig ovanpå snön, så att hjulen inte nådde ner till fast mark.Olycksfri bilist skrev: ↑11 aug 2023 05:44Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Men du kanske kan ställa bilen vid vinterväglag?
Körde 50 mil i en Merc E-klass tre år gammal, i år i feb. Det var en bil som jag fått låna. Hade inte kört bakhjulsdrivet sedan 25 år. Trodde det var försvunnet, även på Merc.
Det var lite otäckt för bilen betedde sig märkligt tyckte jag för det var snö ute. Kikade undertill och fann inga drivaxlar på framhjulen.
På hemvägen började det snöa på motorvägen och det blev till att köra långsammare än alla andra för bakvagnen blev ostabil. Även kom jag knappt fram på en landsväg sedan som var hal.
Äldre bakhjulsdriven Volvo har jag haft för länge sedan. Ganska likt var det att köra E-klass för framkomligheten.
Men om du backar upp med en bakhjulsdriven bil får du ju mindre vikt över drivhjulen och därmed sämre drivgrepp. Då måste det vara något annat i konstruktionen som spelar in.benke_berguv skrev: ↑11 aug 2023 07:23Agree to disagree:)Niklas Z skrev:Det här stämmer inte alls. Framhjulsdrift ger inte bättre framkomlighet än bakhjulsdrift, särskilt inte i uppförsbackar. Till skillnad från dig har jag kört bakhjulsdrivet i mer än 25 år. Inga problem på vintern, förutom en gång. Då hade det snöat så mycket att bilen (pga låg markfrigång) lade sig ovanpå snön, så att hjulen inte nådde ner till fast mark.Olycksfri bilist skrev: ↑11 aug 2023 05:44Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Men du kanske kan ställa bilen vid vinterväglag?
Körde 50 mil i en Merc E-klass tre år gammal, i år i feb. Det var en bil som jag fått låna. Hade inte kört bakhjulsdrivet sedan 25 år. Trodde det var försvunnet, även på Merc.
Det var lite otäckt för bilen betedde sig märkligt tyckte jag för det var snö ute. Kikade undertill och fann inga drivaxlar på framhjulen.
På hemvägen började det snöa på motorvägen och det blev till att köra långsammare än alla andra för bakvagnen blev ostabil. Även kom jag knappt fram på en landsväg sedan som var hal.
Äldre bakhjulsdriven Volvo har jag haft för länge sedan. Ganska likt var det att köra E-klass för framkomligheten.
Min lika långa erfarenhet körandes här i norra Norrland gör att jag fortfarande backar upp för backen jag bor i när jag inte kommer upp körandes åt rätt håll med min bakhjulsdrivna bil. Då packar drivhjulen ner snön och inte de knuffande framhjulen.
//benke