Är elbilar dyra?
Postat: 10 aug 2023 10:43
Jag har ledsnat på alla knepiga jämförelser och högljudda rop på att elbilar är alldeles för dyra, så jag ger mig in på en liten jämförelse.
Till att börja med: JA! BILAR är dyra - oavsett drivmedel, och det är många människor i vårt samhälle som inte har råd med egen bil. Några hankar sig fram med bilar som håller ihop hjälpligt för 10-20 tusen och som de måste lägga ytterligare surt förvärvade slantar på att driva med nödvändiga reparationer, oljebyte, däck, bränsle, skatt, försäkring mm. Det ÄR dyrt att ha bil. Det finns inte på deras karta att köpa en NY bil och därför kan man inte jämföra den situationen med att köpa/äga en ny elbil - som att jämföra äpplen med blåbär. Man måste jämföra likvärdiga omständigheter. En ny Kia Sorento kostar 612.000 och uppåt närmare 700.000 och kanske över beroende på tillval. En VW Tiguan FRÅN 509.000.- en Volvo XC60 från ca 660.000.- och uppåt. Att hålla liv i en ”gammal” bil kostar också pengar. Pratade med en kompis som äger en Volvo XC 90 från 2008 - han hade den inne för ”lite fix” och det gick på 50.000.- (han har beställt en Model Y nu)
Den enklaste jämförelsen jag gjorde var att titta på Peugeot 2008. Den kostar från 340.000.- och elvarianten kostar 180.000.- mer. Men istället för att skrika att elbilen kostar från 520 TUSEN! bör man tänka på att man redan tittar på en ny bil som kostar från 340 TUSEN! Vill man ha navi, keyless, panorama, larm och annan färg än orange kostar det 43 tusen till = 383.000.- för en bensin peugeuot 2008… Till det kommer dyrare skatt samt servicekostnader (har faktiskt inte kollat försäkringskostnader) och drivmedel… El Peugeoten är nu helt plötsligt uppe i 563 och det är mycket pengar men ”bara” 180.000.- mer än bensinvarianten. Återigen - nya bilar ÄR dyrt. Men att man i slutänden skulle förlora pengar på att välja elvarianten har jag svårt att se. Lägre bränslekostnader, lägre skatt, förhoppningsvis lägre servicekostnader (har inte kollat) och högre andrahandsvärde borde knapra in de där 180 tusen på 3-5 år. Ingen vet idag hur det blir, men det är lika fel att säga ATT det kommer bli dyrare som att säga att det inte blir det. Men säg att man nu tittar på en 2008 bensin med tillbehören för 43.000.- och är beredd att ge runt 400.000.- för en ny bil - då vill jag med bestämdhet säga att det kommer att bli billigare (och roligare) att istället köpa en Model 3 för 507.000.- utan servicekostnader, skatt och garanterat bättre andrahandsvärde (vem vill köpa en gammal bensin Pegga om 3-5 år som gått 10.000 mil?) Ja, det är mycket pengar som många inte har råd med, men det är inte det man kan jämföra med. (Jag vet också att min jämförelse haltar lite då 3’an inte är en SUV som 2008’an men funkar storleksmässigt i jämförelsen. Sedan är prestandan bättre i Teslan)
När det gäller S och X så måste man ju också jämföra med vad man får. Om man ska köpa en lika stor bil med liknande prestanda - vad hittar man då? Inte mycket. Man får titta åt extrembilarna som Porsche, BMW och andra bilar som kostar b e t y d l i g t mer. 1 till 1,5 miljoner ÄR mycket pengar - Ja! Men om man tittar på bilar som är lika snabba och stora som S och X så ter de sig som rena budgetvarianten. Man får inte samma kvalitet och lyx som i de dyrare bilarna men man betalar inte heller för det. Att jämföra en X med en Volvo XC 90 eller en S med en Volvo S90 tycker jag haltar rejält, ändå kostar Volvo S från 720.000.- Ibland när man läser inlägg så verkar det som att man vill köpa en bil för 1,5 mille men få samma upplevelse som om man köpt en för 3 millar. Sedan kan jag förstå att man inte vill/kan lägga mer än kanske 20 eller 200 tusen på en bil. Men vem går och tittar på exklusiva lägenheter för flera miljoner i innerstan när man knappt har tillräckligt att betala sin hyra i allmännyttan i förorten och då gnälla på att ”det var dyrt med så många miljoner för en trång 1:a”?
Trots allt är ju detta forumet för de som är intresserade av elbilar och Tesla i synnerhet och i diskussionerna bör man utgå från det. För att återigen jämföra med bostäder. Om man tittar in i ett forum för köpelägenheter i innerstan - vad förväntar man sig? Att man högljutt diskuterar hurvida det är klokt att lägga pengar på en sliten 2 på Östermalm när man kan hyra en fräsch 4 i Rinkeby, eller hyra en gård långt ute på landet för samma pengar? ”Det är bara fanboys som bor i innerstaden och är korkade nog att inte bo på landet”
Om man tycker att elbilar är ”för dyrt” (eller för sura rönnbär) eller att Tesla är sämst Fine! Jag har inget problem med det, kan t o m förstå det - men varför inte skapa ett eget litet forum för det och samla likasinnade?
Jag har inte heller något emot att man lyfter problem och irritationer mot Teslas bilar - det måste också fram.
Men en nyanserad och balanserad diskussion där man jämför äpplen med äpplen är väl ändå inte för mycket begärt.
Och slutligen - detta forum är ändå fortfarande det klart bästa stället att få tips och hjälp på med många trevliga och roliga inlägg som är till stor hjälp.
Till att börja med: JA! BILAR är dyra - oavsett drivmedel, och det är många människor i vårt samhälle som inte har råd med egen bil. Några hankar sig fram med bilar som håller ihop hjälpligt för 10-20 tusen och som de måste lägga ytterligare surt förvärvade slantar på att driva med nödvändiga reparationer, oljebyte, däck, bränsle, skatt, försäkring mm. Det ÄR dyrt att ha bil. Det finns inte på deras karta att köpa en NY bil och därför kan man inte jämföra den situationen med att köpa/äga en ny elbil - som att jämföra äpplen med blåbär. Man måste jämföra likvärdiga omständigheter. En ny Kia Sorento kostar 612.000 och uppåt närmare 700.000 och kanske över beroende på tillval. En VW Tiguan FRÅN 509.000.- en Volvo XC60 från ca 660.000.- och uppåt. Att hålla liv i en ”gammal” bil kostar också pengar. Pratade med en kompis som äger en Volvo XC 90 från 2008 - han hade den inne för ”lite fix” och det gick på 50.000.- (han har beställt en Model Y nu)
Den enklaste jämförelsen jag gjorde var att titta på Peugeot 2008. Den kostar från 340.000.- och elvarianten kostar 180.000.- mer. Men istället för att skrika att elbilen kostar från 520 TUSEN! bör man tänka på att man redan tittar på en ny bil som kostar från 340 TUSEN! Vill man ha navi, keyless, panorama, larm och annan färg än orange kostar det 43 tusen till = 383.000.- för en bensin peugeuot 2008… Till det kommer dyrare skatt samt servicekostnader (har faktiskt inte kollat försäkringskostnader) och drivmedel… El Peugeoten är nu helt plötsligt uppe i 563 och det är mycket pengar men ”bara” 180.000.- mer än bensinvarianten. Återigen - nya bilar ÄR dyrt. Men att man i slutänden skulle förlora pengar på att välja elvarianten har jag svårt att se. Lägre bränslekostnader, lägre skatt, förhoppningsvis lägre servicekostnader (har inte kollat) och högre andrahandsvärde borde knapra in de där 180 tusen på 3-5 år. Ingen vet idag hur det blir, men det är lika fel att säga ATT det kommer bli dyrare som att säga att det inte blir det. Men säg att man nu tittar på en 2008 bensin med tillbehören för 43.000.- och är beredd att ge runt 400.000.- för en ny bil - då vill jag med bestämdhet säga att det kommer att bli billigare (och roligare) att istället köpa en Model 3 för 507.000.- utan servicekostnader, skatt och garanterat bättre andrahandsvärde (vem vill köpa en gammal bensin Pegga om 3-5 år som gått 10.000 mil?) Ja, det är mycket pengar som många inte har råd med, men det är inte det man kan jämföra med. (Jag vet också att min jämförelse haltar lite då 3’an inte är en SUV som 2008’an men funkar storleksmässigt i jämförelsen. Sedan är prestandan bättre i Teslan)
När det gäller S och X så måste man ju också jämföra med vad man får. Om man ska köpa en lika stor bil med liknande prestanda - vad hittar man då? Inte mycket. Man får titta åt extrembilarna som Porsche, BMW och andra bilar som kostar b e t y d l i g t mer. 1 till 1,5 miljoner ÄR mycket pengar - Ja! Men om man tittar på bilar som är lika snabba och stora som S och X så ter de sig som rena budgetvarianten. Man får inte samma kvalitet och lyx som i de dyrare bilarna men man betalar inte heller för det. Att jämföra en X med en Volvo XC 90 eller en S med en Volvo S90 tycker jag haltar rejält, ändå kostar Volvo S från 720.000.- Ibland när man läser inlägg så verkar det som att man vill köpa en bil för 1,5 mille men få samma upplevelse som om man köpt en för 3 millar. Sedan kan jag förstå att man inte vill/kan lägga mer än kanske 20 eller 200 tusen på en bil. Men vem går och tittar på exklusiva lägenheter för flera miljoner i innerstan när man knappt har tillräckligt att betala sin hyra i allmännyttan i förorten och då gnälla på att ”det var dyrt med så många miljoner för en trång 1:a”?
Trots allt är ju detta forumet för de som är intresserade av elbilar och Tesla i synnerhet och i diskussionerna bör man utgå från det. För att återigen jämföra med bostäder. Om man tittar in i ett forum för köpelägenheter i innerstan - vad förväntar man sig? Att man högljutt diskuterar hurvida det är klokt att lägga pengar på en sliten 2 på Östermalm när man kan hyra en fräsch 4 i Rinkeby, eller hyra en gård långt ute på landet för samma pengar? ”Det är bara fanboys som bor i innerstaden och är korkade nog att inte bo på landet”
Om man tycker att elbilar är ”för dyrt” (eller för sura rönnbär) eller att Tesla är sämst Fine! Jag har inget problem med det, kan t o m förstå det - men varför inte skapa ett eget litet forum för det och samla likasinnade?
Jag har inte heller något emot att man lyfter problem och irritationer mot Teslas bilar - det måste också fram.
Men en nyanserad och balanserad diskussion där man jämför äpplen med äpplen är väl ändå inte för mycket begärt.
Och slutligen - detta forum är ändå fortfarande det klart bästa stället att få tips och hjälp på med många trevliga och roliga inlägg som är till stor hjälp.