Sida 1 av 2
Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 16:12
av taliz
It's actually even bigger than the gas-powered Escalade, at 224.3 inches (5,697 mm) long, 85.3 inches (2,167 mm) wide, and 76.1 inches (1,934 mm) tall, with a 136.2-inch (3,460 mm) wheelbase.
Samma plattform som Hummer EV. Dvs 200+kwh och 700+km EPA räckvidd.
24" hjul och 750hk. Pris ca 130k USD.
https://arstechnica.com/cars/2023/08/ca ... essive-ev/
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 17:19
av SwedishAdvocate
Vilken 'miljöbil'...
Suck.

Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 17:35
av Maw
Det är väl en fantastisk miljövinst när den ersätter en lika stor och väldigt törstig ICE-bil?
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 18:27
av taliz
Maw skrev: ↑10 aug 2023 17:35
Det är väl en fantastisk miljövinst när den ersätter en lika stor och väldigt törstig ICE-bil?
Agree. Har inget problem med stora elbilar.
De som kör avgasmotsvarigheterna måste ju byta nån gång. Ju förr ju bättre.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 19:02
av spacecoin
Swedish Avocado har svårt med att sätta sig in i det faktum att familjer med olika vanor och förutsättningar på olika sidor atlanten har olika behov. Alla familjer vill inte ha en tältsemester i Lofsdalen med en Model 3 eller ID.3. En del familjer har en segelbåt och behöver en SUV med dragkrok. Andra behöver en Escalade. Det är superbra om alla går på el.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 21:25
av PapaD
En minibil, 4-sitsig va? Fast man får kanske in en hund nånstans? Så 4+ sitsig?

Skämt åsido, såg att den är listad som en 7-sits, så en 3-sits soffa bak dårå? Så man får välja mellan bagage eller 7-sits antar jag. Känns spontant som en liten bil inuti för de flestas behov.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 10 aug 2023 21:30
av Lurkern
Fantastisk bil, ännu bättre med V8.
Costco har rea på en eldstad man kan ha med sig när man åker på hike. Man behöver en sån här bil för att få ihop packningen, helt enkelt. Eller en suburban.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 07:59
av HelectriC
PapaD skrev: ↑10 aug 2023 21:25
En minibil, 4-sitsig va? Fast man får kanske in en hund nånstans? Så 4+ sitsig?

Skämt åsido, såg att den är listad som en 7-sits, så en 3-sits soffa bak dårå? Så man får välja mellan bagage eller 7-sits antar jag. Känns spontant som en liten bil inuti för de flestas behov.
escalade har väl ett ganska ordentlig bagage även när alla platser är i bruk? Här från äldre variant, men bilen har inte blivit mindre, så säkert motsvarande utrymme nu också.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 08:27
av Pontus
Jag gillar också att det kommer alternativ.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 08:31
av Legato
Sjukt smidigt med jättebil
i USA där allt är byggt för dem.
I Sverige vore det en mardröm imo.
Men lite avundsjuk blir man. Att ge hela familjen massor av benutrymme och samtidigt ha så stort bagage att man inte ens behöver optimera är en dröm

Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 08:42
av Lurkern
Man vill ju ha en bil där man kan ha en snowracer till ungarna ligga I året runt utan besvär.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 11:53
av tesla newbie
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp:
https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 12:03
av Maw
tesla newbie skrev: ↑11 aug 2023 11:53
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp:
https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Vaska? Varken plåt eller batterier försvinner uta återvinns när bilen inte längre är funktionsduglig.
Jag skulle mycket hellre köra en Escalade än en VW-buss. Tyckte det var fantastiskt att köra runt i en Suburban när jag var i USA med familjen och jag förmodar att Escalade inte är sämre, speciellt som eldriven.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 12:44
av mikebike
tesla newbie skrev: ↑11 aug 2023 11:53
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp:
https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Du jämför en folkabuss med en Cadillac SUV?
Jag tror inte typiska Caddiekunder står och väger mellan dessa två alternativ.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 12:45
av taliz
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det)
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 12:53
av Maw
taliz skrev: ↑11 aug 2023 12:45
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det)
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Ja verkligen. Livet är så mycket mer än att bara överleva eller hanka sig fram i tillvaron på lägsta möjliga nivå. Livet är till för att levas

Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 12:55
av Arctic Drifter
mikebike skrev: ↑11 aug 2023 12:44
tesla newbie skrev: ↑11 aug 2023 11:53
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp:
https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Du jämför en folkabuss med en Cadillac SUV?
Jag tror inte typiska Caddiekunder står och väger mellan dessa två alternativ.
Instämmer, den ena är för kommunister och den andra för kapitalister!
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 13:01
av SwedishAdvocate
taliz skrev: ↑11 aug 2023 12:45
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det) [Min u.]
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Men vad ngn "vill ha" kan variera 'rätt' kraftigt... Leonardo di Caprio hade en period en sån här Prius.
Varför ville han ha en sån?...
https://www.cartrade.com/blog/2016/cele ... -1670.html
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 13:15
av Banane
SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2023 13:01
taliz skrev: ↑11 aug 2023 12:45
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det) [Min u.]
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Men vad ngn "vill ha" kan variera 'rätt' kraftigt... Leonardo di Caprio hade en period en sån här Prius.
Varför ville han ha en sån?...
https://www.cartrade.com/blog/2016/cele ... -1670.html
Bara image.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 13:34
av SwedishAdvocate
Säkert...
Varför körde förra CIA-chefen James Woolsey en Prius då?
https://www.motortrend.com/features/jam ... interview/
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 13:43
av tesla newbie
Har också kört en Suburban i USA när jag var där för snart 10 år sen. Visst ser den cool ut och har enorma utrymmen, men den är också besvärlig att kliva in i pga fordonshöjden, och tar små ojämnheter dåligt på grund av den höga ofjädrade vikten. Åkte också längst bak i en Suburban när vi var i Dubai en gång och det var ingen behaglig upplevelse när den stela bakaxeln studsade över fartgupp, dock har de nyare äntligen fått multilänkbakvagn. Angående att vaska resurser så var det kanske fel ord, men designen på Escalade IQ gör onekligen att den behöver onödigt mycket plåt och batterier som hade kunnat användas att göra fler mindre bilar istället för en jätte. Det tål också att upprepas att amerikaners "behov" av dessa bilar är skapat av GM, Ford m.fl. som använde "trucks" som ett kryphål för att slippa göra bränslesnåla bilar.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 13:47
av taliz
Maw skrev: ↑11 aug 2023 12:53
taliz skrev: ↑11 aug 2023 12:45
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det)
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Ja verkligen. Livet är så mycket mer än att bara överleva eller hanka sig fram i tillvaron på lägsta möjliga nivå. Livet är till för att levas
Visst, men hur man än vänder och vrider på det så är det en balansgång.
Man sparar in på X för att kunna unna sig Y.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 14:20
av Olof Tenghoff
Som slutlig förnedring av fossilbilar är denna perfekt. Få kommer att känna att man behöver en avgasbil om man vill ha en rejäl eller riktig bil.
Om der har råd att bygga den. Lär kosta en del med ett sånt jättebatteri.
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 14:43
av taliz
Olof Tenghoff skrev: ↑11 aug 2023 14:20
Om der har råd att bygga den. Lär kosta en del med ett sånt jättebatteri.
Ja GM är duktiga på att presentera maffiga elbilar med enorma batterier och lång räckvidd.
Men att bygga dom... det verkar dom inte så duktiga på. Har inte byggts många Hummer EV tex.
Vi får se hur det blir nu med Silverado, Sierra EV etc. Men gissar att det kommer byggas 1000st med V8 för varje eldriven...
Re: Cadillac Escalade IQ
Postat: 11 aug 2023 14:49
av spacecoin
https://autotechportal.com/leonardo-dic ... t-elegant/
Leonardo DiCaprio Cars Price (USD)
FISKER KARMA $83,000
LEXUS RX HYBRID $51,210
PORSCHE CAYENNE $127,800
TESLA ROADSTER $200,000
TOYOTA PRIUS $24,210
VOLVO XC90 $63,450