Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av azmir »

Vet någon när dessa funktioner ska komma?

Man har betalat för något som man har fått vänta ett tag på..

Kommande:
Autoparkering
Summon
Smart Summon
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av Walker »

Ingen vet. Tyvärr lär du nog få vänta länge än. Troligtvis längre än du äger bilen. Har själv väntat 4 år på fungerande vindrutetorkare - som borde funka dag 1.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7391
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av TiborBlomhall »

Autoparkering och summon fanns på bilarna med ultraljudssensorer men funktionerna försvann när de plockades bort. Där finns det en chans att de dyker upp igen "snart™" när Tesla fått till ny mjukvara som stödjer sig enbart på kameror.

Men smart summon är förbjuden av lag i EU så den kommer nog inte på länge.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6392
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 11 aug 2023 09:27
Men smart summon är förbjuden av lag i EU så den kommer nog inte på länge.
Den är inte förbjuden, eftersom jag har den. Men om den är användbar är en annan femma. Man behöver vara ett fåtal (under 10) meter från bilen för att få igång den.

Sedan kan man ju fråga sig om den är användbar i USA ens. De flesta tycker att det är ett ett partytrick men inget man vill/vågar använda ofta.
Fredrik j
Inlägg: 10884
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 11 aug 2023 15:07
TiborBlomhall skrev: 11 aug 2023 09:27
Men smart summon är förbjuden av lag i EU så den kommer nog inte på länge.
Den är inte förbjuden, eftersom jag har den. Men om den är användbar är en annan femma. Man behöver vara ett fåtal (under 10) meter från bilen för att få igång den.

Sedan kan man ju fråga sig om den är användbar i USA ens. De flesta tycker att det är ett ett partytrick men inget man vill/vågar använda ofta.
Man är ju fortfarande, som förare, ansvarig för vad bilen hittar på. Naturligtvis vill man inte att den ska rulla runt själv på parkering full med människor och bilar. Men måste ju vara smidigt vid trång parkering. Det är väl egentligen där poängen ligger bortom partytricks?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6392
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 11 aug 2023 15:11
spacecoin skrev: 11 aug 2023 15:07
TiborBlomhall skrev: 11 aug 2023 09:27
Men smart summon är förbjuden av lag i EU så den kommer nog inte på länge.
Den är inte förbjuden, eftersom jag har den. Men om den är användbar är en annan femma. Man behöver vara ett fåtal (under 10) meter från bilen för att få igång den.

Sedan kan man ju fråga sig om den är användbar i USA ens. De flesta tycker att det är ett ett partytrick men inget man vill/vågar använda ofta.
Man är ju fortfarande, som förare, ansvarig för vad bilen hittar på. Naturligtvis vill man inte att den ska rulla runt själv på parkering full med människor och bilar. Men måste ju vara smidigt vid trång parkering. Det är väl egentligen där poängen ligger bortom partytricks?
Summon är kanon när man behöver det. Kör bilen framåt och bakåt med mobilen. Typ trång parkering.

Smart summon på Tesla.com:
"Genom att aktivera den med Tesla-appen kommer din parkerade bil att hitta dig och till och med parkera eller lämna parkeringen själv i trånga utrymmen. Smart Summon navigerar komplexa parkeringssituationer samtidigt som den följer körfältsmarkeringar och stoppskyltar samt undviker fotgängare och hinder som trafikkoner, soptunnor och förrymda kundvagnar."

Funkar inte väl någonstans, och i EU bara max tio meter från telefonen. Elon har ju lanserat Actual Smart Summon som kommer kanske någon gång, eller aldrig.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8623
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av Pontus »

Redan när jag beställde min första model S skulle ju bilen kunna köra från garaget till din port och vise versa och det va bara några månader bort, det va 2014 så typ 104 månader sedan. Om det faller inom några månader i Elons värld så vet du ungefär vad du kan räkna med minst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7391
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 11 aug 2023 15:07
TiborBlomhall skrev: 11 aug 2023 09:27
Men smart summon är förbjuden av lag i EU så den kommer nog inte på länge.
Den är inte förbjuden, eftersom jag har den. Men om den är användbar är en annan femma. Man behöver vara ett fåtal (under 10) meter från bilen för att få igång den.

Sedan kan man ju fråga sig om den är användbar i USA ens. De flesta tycker att det är ett ett partytrick men inget man vill/vågar använda ofta.
Ja du har rätt. Smart Summon är så otroligt begränsat av EU lag att den är oanvändbar, och "osmart". I USA kan du be bilen köra till dig från andra sidan parkeringen, i EU max tio meter (eller rent av max 6? Jag minns nåt sånt.) Hur som helst kan man glömma "äkta" Smart Summon i Europa de närmaste åren :(
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6392
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av spacecoin »

Spelar ju ingen roll om inte man kan lita på funktionen. Tesla tar ju inget ansvar för när det går fel.
Fredrik j
Inlägg: 10884
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av Fredrik j »

Känns ju som att full level 4 på motorväg skulle vara mindre komplicerat än Smart summon på full stormarknadsparkering.
Tycker det är fullt rimligt att det inte är tillåtet innan biltillverkarna tar fullt ansvar för framfarten.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 11 aug 2023 19:54
Ja du har rätt. Smart Summon är så otroligt begränsat av EU lag att den är oanvändbar, och "osmart". I USA kan du be bilen köra till dig från andra sidan parkeringen, i EU max tio meter (eller rent av max 6? Jag minns nåt sånt.) Hur som helst kan man glömma "äkta" Smart Summon i Europa de närmaste åren :(
Var det inte 8 meter eller nåt sånt?

Hade FSD som demo de första månaderna på min M3P vintern 2020/2021.

Det gick att gå iväg och sätta ”kom hit-punkten” och sedan gå tillbaka till bilen och få den att köra till komhit-punkten.

Jag provade på baksidan av en Willysbutik där bilen fick köra runt ett hörn.

Det första som hände var att bilen såg mig som behövde stå närs pga EU’s maxavstånd som ett hinder. Tror appen sa eller visade ”kan inte köra pga person ivägen”.

När jag flyttat mig gick det dock bra, jag var såklart tvungen att följa med nära bilen.

Våran hund som satt själv i bilen såg väldigt konfunderad ut dock. :D
Gick tyvärr inte fota då mobilen var upptagen att styra summon…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6392
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kommande: Autoparkering Summon Smart Summon

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 08:48
Känns ju som att full level 4 på motorväg skulle vara mindre komplicerat än Smart summon på full stormarknadsparkering.
Tycker det är fullt rimligt att det inte är tillåtet innan biltillverkarna tar fullt ansvar för framfarten.
Ja och nej. Motorvägsfart är ju komplext på så vis att man behöver se långt och ha hög konfidens. Folk dör när det går fel.

Det finns verkligen hundratals exempel där folk kvaddat sina bilar med Smart summon i olika utsträckning. Jag skulle aldrig använda det i nuvarande skick även om jag fick.

Ex:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.303243/
Skriv svar