Yoke skavmärken

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Yoke skavmärken

Inlägg av KrisJ »

Jag har efter drygt 2500mil fått kännbara och synbara skav-märken i nedre vänstra hörnet på yoken på min S Plaid.
Tråkigt med så dålig kvalitet. Någon som har liknande problem? Värt att starta ärende om eller kommer de bara säga att det är normalt slitage?
Givetvis har jag aldrig gjort någon mekanisk/kemisk åverkan annat än att jag kört bilen.

Jag gissar att det kommer bli väldigt svårt att få Tesla att byta ut den så delfråga nummer två är om någon skaffat någon slags ”Yoke-muff” som känns OK?

Bifogar bild men det ser inte så illa ut ännu, gissar dock att det kan bli värre snabbt när det nu väl börjat lossna. Jag stör mig dock på hur det känns i handen, trodde först det var något som fastnat och försökte gnugga bort det tills jag insåg att det var själva beklädnaden jag försökte gnugga bort.
IMG_1322.jpeg
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Maw »

Det är ett känt fenomen och det verkar som att Tesla förbättrar materialet i yoken. Man kan ju tycka att det borde innebära byte av slitna yokar på garanti.

https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... t=cmp-true
Tesla is planning to release a new and improved yoke steering wheel later this summer that will hopefully address the peeling issues numerous owners have been faced with. The new yoke is scheduled for a release in July 2023, although that timeline could change as it was originally supposed to be released last month.
Screenshot_20230813_095509_Gallery.jpg
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av jpetters »

KrisJ skrev:
Jag har efter drygt 2500mil fått kännbara och synbara skav-märken i nedre vänstra hörnet på yoken på min S Plaid.
Tråkigt med så dålig kvalitet. Någon som har liknande problem? Värt att starta ärende om eller kommer de bara säga att det är normalt slitage?
Givetvis har jag aldrig gjort någon mekanisk/kemisk åverkan annat än att jag kört bilen.

Jag gissar att det kommer bli väldigt svårt att få Tesla att byta ut den så delfråga nummer två är om någon skaffat någon slags ”Yoke-muff” som känns OK?

Bifogar bild men det ser inte så illa ut ännu, gissar dock att det kan bli värre snabbt när det nu väl börjat lossna. Jag stör mig dock på hur det känns i handen, trodde först det var något som fastnat och försökte gnugga bort det tills jag insåg att det var själva beklädnaden jag försökte gnugga bort.
Samma på min. Lätt att komma åt det hörnet när man går i/ur bilen har jag märkt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Honkan »

Provsatt en model s med och sedan en bredvid och måste säga att Yoke kändes helt fel för mig personligen men är ni nöjda annars med den ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av jpetters »

Honkan skrev:
Provsatt en model s med och sedan en bredvid och måste säga att Yoke kändes helt fel för mig personligen men är ni nöjda annars med den ?
Jag hade samma känsla vid första provkörningen och var helt säker på att jag skulle byta till rund ratt. Men nu efter en dryg månad och 700mil så blir nog Yoken kvar. På långkörning är den kanon och än så länge ok till vardags då det är mer parkering, etc.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Tellus »

jpetters skrev: 13 aug 2023 10:49
Honkan skrev:
Provsatt en model s med och sedan en bredvid och måste säga att Yoke kändes helt fel för mig personligen men är ni nöjda annars med den ?
Jag hade samma känsla vid första provkörningen och var helt säker på att jag skulle byta till rund ratt. Men nu efter en dryg månad och 700mil så blir nog Yoken kvar. På långkörning är den kanon och än så länge ok till vardags då det är mer parkering, etc.
Jag tycker efter 1000mil att den är dålig vid aktiv körning, köra snabbt ut ur en snäv rondell eller kurva blir jobbigt. Häva sladdar i track mode på vintern går inte heller bra. Sen saknar jag att ratten inte kan glida i händerna till mittläget ut ur kurva. Funderar på att byta till rund, men den verkar vara lite för stor. Skulle vilja ha 3/Y storleken.

Men som sagt på landsväg är den bekvämare vs rund och så väger cool faktorn in lite 8-)

Inga skavmärken än
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av bjornnilsson »

Testade en lånebil med rund ratt häromdagen. Kändes väldigt märkligt. Hur knasig Yoken känns när man först testar den så är den enligt mig absolut skönaste alternativet när det är dags att klämma några mil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Gustafsson »

Överblicken man får är riktigt bra. Blinkers på ratten not so much
Jag brukar hålla ratten med knäet så jag kan släppa händerna eller stabilisera ratten vb. Det funkar inte med yoken. Matrialet är oskönt att hålla i tycker jag ( efter 1020 mil). Kunde jag byta till hela det gamla paketet med blinkersspak och växelväljare skulle jag göra det.
Edlt. Saknar också de gamla menyerna man fick med scrollhjulen. Verkar återinföras i någon mån med senaste uppdateringen, men det är en försämring hur som helst. Man kan t.ex. inte välja vilken info man vill ha på skärmen framför ratten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av AAKEE »

Det ska komma en förbättrad version i höst, från31/10.
Innan det får man troligen en ”gammal” så det är nog bättre vänta tills den nya som ska vara bättre är bekräftad.


[Edit](Round wheel free replacement gällde bara vissa VIN, och möjligt bara i USA)
IMG_4737.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av KrisJ »

AAKEE skrev: 13 aug 2023 19:31
Det ska komma en förbättrad version i höst, från31/10.
Innan det får man troligen en ”gammal” så det är nog bättre vänta tills den nya som ska vara bättre är bekräftad.


[Edit](Round wheel free replacement gällde bara vissa VIN, och möjligt bara i USA)
IMG_4737.jpeg
Ser lovande ut. Då kör jag bara på och hoppas att det blir en warranty replacement då.

Själv älskar jag numera yoke och skulle verkligen inte byta till rund ratt även om det skulle vara gratis när det blir dags.
Jag erkänner villigt att det tog ett bra tag innan rondellkörningen satt 100% med blinkersknapparna, säkert mer än 1000mil, men nu behöver jag verkligen inte tänka längre, det blir rätt av sig själv oavsett om yoken är uppochner eller ej.
Jag skaffade S3XY buttons inför englandsresan i somras med fast monterade blinkersknappar då jag var lite orolig att hjärnan skulle balla ur med vänstertrafikerad rondellkörning men jag använde dem exakt noll gånger. Behövde inte tänka där heller.
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av AAKEE »

Jag hade nästan bestämt mig att det skulle bli byte. Tänkte ge det en månads test.

Skaffade S3XY Buttons direkt och de för blinkers sitter bakom yoken där man skulle tryckt på paddlar för att växla om det fanns.
Fungerar klockrent, i rondeller och överallt.
Använder inte original blinkersknappar alls.

Nu har det gått en månads körning och ca 450 mil och jag hade planerat sedan länge att försöka få kika på en S med ratt när jag var förbi SC för någon dag sedan. Främst intresserad av hur mycket av displayen som döljs av ratten.
Gick in på Tesla, väntade någon sekund då det inte fanns ngn tillgänglig i butiken och tänkte ”F**k ratt* och lämnade lokalen :D

Det är inte uteslutet att det inte blir byte senare, men det blir i vart fall inte nu.
Fortsätter och byter isf om det känns aktuellt.

För mig är det noll coolhetsfaktor i en yoke. Tyckte det var en töntig ide när Plaid presenterades och det var inte aktuellt att köpa innan ratt fanns som option. Fast jag har ju fått ändra uppfattning lite. Borttagen blinkersspak/tuta är betydligt dummare om man frågar mig (S3XY löser det dock)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har kört 1200 mil sedan leveransen i Maj. Skulle nog också säga att det tagit större delen av dessa mil för tillvänjning innan jag kände mig hemma ordentligt. Numera uppskattar jag Yoken till och med när det är dags att snurra runt på en parkering med snäv vändradie, man hittar sina tekniker för att få till det, samt även vid rondellkörning där jag lyckas pricka blinkersknapparna utan problem.

Det största problemet jag haft har varit att spolknappen på ratten ibland blivit förlamad, man trycker och trycker men inget händer, blir inget buzz i ratten och ingen reaktion från torkaren. Detsamma har även hänt med blinkersen någon enstaka gång. Detta är aningen läskigt om man tänker på vintern när vindrutetorkaren ibland är viktigaste kompisen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av fnurra »

Jag är också väldigt nöjd med Yoken efter 500mil sedan jag hämtade ut bilen i maj. Har också lärt mig blinka rätt i snäva rondeller och uppskattar att inget skymmer sikten framåt. Hittills inga problem med knapparna eller några skavmärken, hoppas inget sådant uppträder framöver. Skulle jag göra en ny beställning idag skulle jag faktiskt välja Yoke igen trots att det nu verkar vara tillval och kostar extra jämfört med rund ratt. Känns också konstigt nu att sätta sig i en bil med rund ratt och har märkt att jag nu letar efter skärmen för att växla då jag skall backa med gamla bilen :D
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Wagge »

Skulle nog också välja Yoke, dock är blinkersspak en bättre lösning enligt mig även om jag nu är van med knapparna (~500mil)

Gillar dock att blinkersen slår av automatiskt vid filbyte men en blinkersspak kan man ju dutta på för tre blink vilket fyller samma funktion.
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av AAKEE »

Wagge skrev: 15 aug 2023 20:16
Skulle nog också välja Yoke, dock är blinkersspak en bättre lösning enligt mig även om jag nu är van med knapparna (~500mil)

Gillar dock att blinkersen slår av automatiskt vid filbyte men en blinkersspak kan man ju dutta på för tre blink vilket fyller samma funktion.
S3XY Buttons löser det om man vill.
Man kan ha två funktioner på varje knapp, kort tryck, dubbelklick (eller lång-tryck om man föredrar det).

S3XY Buttons är så bra att jag tänker att de borde ha byggt yoken så från fabrik om de ändå skulle ta bort blinkersspaken (vilket ju är hål i huvvet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av KrisJ »

Jag väcker denna tråd till liv igen.
Min Yoke är nu redigt sliten i hörnet och ser riktigt ful ut.
Är det någon som tagit tag i detta och fått den utbytt?
Gick det i så fall på garanti och tror vi att det är en ny modell som inte slits så snabbt vid det här laget?
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av DanielR82 »

KrisJ skrev: 19 mar 2024 05:42
Jag väcker denna tråd till liv igen.
Min Yoke är nu redigt sliten i hörnet och ser riktigt ful ut.
Är det någon som tagit tag i detta och fått den utbytt?
Gick det i så fall på garanti och tror vi att det är en ny modell som inte slits så snabbt vid det här laget?
Ny modell på ingång tidigast April. Blev uppmanad att lägga in ett nytt ärende då. Håller tummarna på att de går på garantin.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av jpetters »

Den uppdaterade modellen sitter nu i nybyggda bilar och ska enligt kommentarerna jag sett verka mycket mer robust.
Även tutan är flyttad till airbagen med den versionen, och en kameraknapp istället för tuta till höger.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av AAKEE »

KrisJ skrev: 19 mar 2024 05:42
Jag väcker denna tråd till liv igen.
Min Yoke är nu redigt sliten i hörnet och ser riktigt ful ut.
Är det någon som tagit tag i detta och fått den utbytt?
Gick det i så fall på garanti och tror vi att det är en ny modell som inte slits så snabbt vid det här laget?
Det har vart ett vanligt fel och det brukar gå på garantin.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 19 mar 2024 07:56
KrisJ skrev: 19 mar 2024 05:42
Jag väcker denna tråd till liv igen.
Min Yoke är nu redigt sliten i hörnet och ser riktigt ful ut.
Är det någon som tagit tag i detta och fått den utbytt?
Gick det i så fall på garanti och tror vi att det är en ny modell som inte slits så snabbt vid det här laget?
Det har vart ett vanligt fel och det brukar gå på garantin.
Pratade med en Tesla road service kille igår om det och han sa att ratten går garanterat på garantin och dom har redan bytt en del. Dock har min inte slitits, kanske måste börja ta i så man får den nya :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 19 mar 2024 11:05
AAKEE skrev: 19 mar 2024 07:56
KrisJ skrev: 19 mar 2024 05:42
Jag väcker denna tråd till liv igen.
Min Yoke är nu redigt sliten i hörnet och ser riktigt ful ut.
Är det någon som tagit tag i detta och fått den utbytt?
Gick det i så fall på garanti och tror vi att det är en ny modell som inte slits så snabbt vid det här laget?
Det har vart ett vanligt fel och det brukar gå på garantin.
Pratade med en Tesla road service kille igår om det och han sa att ratten går garanterat på garantin och dom har redan bytt en del. Dock har min inte slitits, kanske måste börja ta i så man får den nya :)
Det verkar aningen mer slitsamt att vara Yoke i USA. Förutom att palladium funnits längre där så är det nog klimatet. Verkar nöta ut ratten på ganska kort tid/mil.

Det konstlädret wrappat runt knobbarna könns som en dålig lösning.
I tråden/trådarna om det här på Teslamotorsclub lovade man den nya versionen färdig i höstas men det tog läbgre tid, sannolikt behövde man klura för att få den hållbar.
Nya har ju ”lädret” skarvat/sytt så det är säkert mindre sträckning på det runt knoben.

Jäkligt bra med att det blev en riktig tuta.
Touchknapp är en farlig lösning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av KrisJ »

Ja, stor tumme upp för tuta i mitten. Jag har använt den typ 5 ggr senaste 3000mil och är helt säker på att jag inte skulle kunna hitta tutan i nödsituationer.
Hojta gärna till om någon fått utbytt till den nya. Innan dess är det väl ingen anledning att rodda i detta.
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av bjornnilsson »

IMG_9971.jpeg
Min Yoke i min Plaid. Förfallet har nog börjat på riktigt nu. Problemet är vänster ”hörn” där man alldeles för lätt river upp ratten med dragkedjan på jackan.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev: 22 mar 2024 09:59
IMG_9971.jpeg

Min Yoke i min Plaid. Förfallet har nog börjat på riktigt nu. Problemet är vänster ”hörn” där man alldeles för lätt river upp ratten med dragkedjan på jackan.
Vill man fixa det själv kan jag rekommendera den här firman:
https://royalsteeringwheels.com/tesla-2/

Dom kan fixa det mesta och jobb dom gjort åt mig blev väldigt bra. Dock inte på någon teslaratt men utmaningen är ju liknande.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Yoke skavmärken

Inlägg av SwedishAdvocate »

KrisJ skrev: 20 mar 2024 18:58
Ja, stor tumme upp för tuta i mitten. Jag har använt den typ 5 ggr senaste 3000mil och är helt säker på att jag inte skulle kunna hitta tutan i nödsituationer.
Hojta gärna till om någon fått utbytt till den nya. Innan dess är det väl ingen anledning att rodda i detta.
Som jag förstått det ska det funka att trycka med typ hela handflatan på hela 'touchpartiet' på höger 'yoke-eker' (den yoke-eker där ju den lilla tut-knappen sitter). Testat det? Kanske kan vara värt att öva in tills dess att du kan byta till ett styrdon med en vettigt implementerad tuta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar