Kommer tesla tillåta att batteriet används till annat än drift av bilen?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.
Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
Kommer tesla tillåta att batteriet används till annat än drift av bilen?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.
Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X). Jag skulle tro att Teslas beslut består i huvudsak i kostnadsbesparingar (i samma anda som USS, radar, lumbar support, etc, etc) och i andra hand efterfrågan.
Skulle EU kräva eller villkora bidrag på att alla bilar ska ha det efter t ex 2030 så kommer Tesla att gör det. Knappast innan. Det är samma lika som anpassnngar och öppningar av SuC i EU tex.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 18 aug 2023 09:54
av kenjon
Det finns mycket lite att välja på vad gäller den utrustning man måste ha i hemmet för att kunna koppla V2x, jag har bara hört talas om en enda, och den gällde bara till en specifik bil (se teknikveckan.se). Så innan det kommer fler känns det rätt onödigt. Sedan är det ju hönan och ägget....
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 18 aug 2023 10:05
av Mickep
Det handlar om att ha möjlighet att få ut en 230V från batteriet. (vanlig stickpropp).
Möjliga användning:
Ladda laptoppen när man är ute. (ex företagare på resande fot, event där det behövs ljud ex speaker). Kaffekokare som drivs på el.
Förutom dammsugare när man skall tvätta bilen (högtryck).
Strömavbrott kan ev. Driva hushållsartiklar (om man har förlängningssladd).
men det är V2L. Där ser nog de flesta användningsområden.
Det tror jag kan komma ganska snart. V2G och V2H är lite större saker som mer gynnar nätägare.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 18 aug 2023 10:11
av niklas12
Ja tyvärr så verkar profit margins gå före det mesta på Tesla nuförtiden.
Och som sagt det måste ju finnas lösningar på laddarsidan att ta emot elen också.
Men oavsett Tesla strategi så menar du att det är orimligt att tro att det kommer finnas någon lösning på V2G innan 2030 talet ?
Intressant länk.
Tyvärr så är det nog en bra bit kvar med bara 1 laddbox på marknaden som kostar 55.000kr och endast 1 bil som klarar V2G idag.
Det hade nog blivit annat läge om Tesla hade gått i bräschen för detta det hade tvingat alla andra att ha V2G
Men det är nog för låga vinstmarginaler för Tesla i förhållande till investeringen.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 19 aug 2023 09:53
av Nx gen
För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Nja, V2X kommer bli sjukt stort när tillverkare, elhandlare och nätbolag hittat sina roller och när EU/staten har klara lagar och regler för detta.
Jag som har stora infrastrukturprojekt har massa arbetsmaskiner som skulle kunna och kommer bli krävas vara batterielektriska inom en snar framtid.
Och nej det spelar ingen roll om vad vi tycker här i forumet om det ena eller det andra, det kommer att krävas.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 19 aug 2023 10:37
av Nx gen
Men stora arbetsmaskiner är dyra och bör rulla dygnet runt. Vid laddning kan dom hjälpa till vid toppar i nätet. Men helst inga större urladdningar. Den dagen dom är autonoma är det samma problem.
Sen byggen i städer kan inte pågå dygnet runt men samtidigt är nätet oftast lågt belastat på natten under laddning.
För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma. Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Som IBM sa på den tiden det begav sig, att datorer för vanligt folk aldrig skulle bli något
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 19 aug 2023 11:23
av Nx gen
Ja bara för att du har stor beräkningskraft i telefonen idag betyder inte det att du använder det. Den dagen det inte är en stor kostnad att lägga till V2L i bilen så varför inte.
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.
/fth
Jag tror nej, baserat på Teslas filosofi om kostnader (och jag tycker det är rätt).
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.
/fth
Lånade en CT i Januari av en anställd på Tesla. Han skulle få dubbelriktad laddare installerad veckan efter sa han. Så det kommer.
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?
Ja, vilket håll strömmen "rinner" vid DC-laddning styrs av laddaren på utsidan. Har den högre spänning än batteriet, så "rinner" strömmen in i bilen, har den lägre spänning än batteriet så "rinner" strömmen ut ur bilen. Ren fysik, ingen extra hårdvara i bilen krävs (förutsatt att styrsystemet kan programeras om att tillåta detta, vilket är en flexibilitet Tesla generellt har).
Ja, vilket håll strömmen "rinner" vid DC-laddning styrs av laddaren på utsidan. Har den högre spänning än batteriet, så "rinner" strömmen in i bilen, har den lägre spänning än batteriet så "rinner" strömmen ut ur bilen. Ren fysik, ingen extra hårdvara i bilen krävs (förutsatt att styrsystemet kan programeras om att tillåta detta, vilket är en flexibilitet Tesla generellt har).
Det här verkar vara exempel på V2L lösningar som nyttjar den tanken, om jag förstår rätt?
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?
Ja, vilket håll strömmen "rinner" vid DC-laddning styrs av laddaren på utsidan. Har den högre spänning än batteriet, så "rinner" strömmen in i bilen, har den lägre spänning än batteriet så "rinner" strömmen ut ur bilen. Ren fysik, ingen extra hårdvara i bilen krävs (förutsatt att styrsystemet kan programeras om att tillåta detta, vilket är en flexibilitet Tesla generellt har).
I princip klarar ju växelriktaren till solcellerna detta omodifierad. Resten handlar bara om kommande CCS-standard för V2G-support. Och laddboxen blir CCS-interfacet bilen ansluts till, precis som vanligt..
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?
Ja, vilket håll strömmen "rinner" vid DC-laddning styrs av laddaren på utsidan. Har den högre spänning än batteriet, så "rinner" strömmen in i bilen, har den lägre spänning än batteriet så "rinner" strömmen ut ur bilen. Ren fysik, ingen extra hårdvara i bilen krävs (förutsatt att styrsystemet kan programeras om att tillåta detta, vilket är en flexibilitet Tesla generellt har).
I princip klarar ju växelriktaren till solcellerna detta omodifierad. Resten handlar bara om kommande CCS-standard för V2G-support. Och laddboxen blir CCS-interfacet bilen ansluts till, precis som vanligt..
Finns ju även en standard på gång där bilens vx används och de är ac ström som matas ut in i huset direkt.
Ja ja att omvandla strömmen är lätt, att sätta standarden för.hur detta ska styras är svårt..
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 22 aug 2025 07:04
av kenjon
FerroAmp säljer en DC-laddare med V2x sedan februari, men den kostar ca 90 000. Även om man får 50 % i bidrag blir det rätt mycket pengar.
Finns ju även en standard på gång där bilens vx används och de är ac ström som matas ut in i huset direkt.
Ja ja att omvandla strömmen är lätt, att sätta standarden för.hur detta ska styras är svårt..
Då Teslas ombordladdare använder dioder för likriktning så är det enbart ett håll som gäller, att mata ut ström från batteriet som växelström går alltså inte om du inte byter ut ombordladdarna.
Att ta ut likström från batteriet går dock, då detta stöds av kommunikationsprotokollet mellan laddare och bil. En del bilar stänger dock ned efter ett tag vid negativa värden på laddningen.
Finns ju även en standard på gång där bilens vx används och de är ac ström som matas ut in i huset direkt.
Ja ja att omvandla strömmen är lätt, att sätta standarden för.hur detta ska styras är svårt..
Då Teslas ombordladdare använder dioder för likriktning så är det enbart ett håll som gäller, att mata ut ström från batteriet som växelström går alltså inte om du inte byter ut ombordladdarna.
Att ta ut likström från batteriet går dock, då detta stöds av kommunikationsprotokollet mellan laddare och bil. En del bilar stänger dock ned efter ett tag vid negativa värden på laddningen.
Nu pratade jag i generella termer, inte specifikt om Tesla.
Dock så stödjer inte Tesla kommunikations protokollet för att ta ut ström ur batteriet utan man kan se de som ett "loop hole".
Kommunen man sätter upp säger egentligen att man ska ladda bilen men sedan gör man inte de utan börjar istället att dra ström från batteriet.