Låta laddkabeln sitta i?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jul 2023 08:38

Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av karlw78 »

Vad säger panelen, bra eller förkastligt att låta laddkabeln sitta i permanent i någon vecka som bilen bara kommer att stå? 2023 SR.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av taliz »

Inga problem, sätt låg SOC bara.
Men ska du inte ha sentry igång och är orolig för åska kan du ju dra ur den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jul 2023 08:38

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av karlw78 »

taliz skrev: 18 aug 2023 15:22
Inga problem, sätt låg SOC bara.
Men ska du inte ha sentry igång och är orolig för åska kan du ju dra ur den.
Tack!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av agehall »

Tvärt om - låt alltid kabeln vara i om du har möjlighet. Så länge du har ställt in låg SOC i bilen är det ingen som helst fara.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jul 2023 08:38

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av karlw78 »

agehall skrev: 18 aug 2023 17:05
Tvärt om - låt alltid kabeln vara i om du har möjlighet. Så länge du har ställt in låg SOC i bilen är det ingen som helst fara.
Dumstruten på men vad är SOC och hur justerar jag den?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av Trevlig »

karlw78 skrev: 18 aug 2023 17:51
agehall skrev: 18 aug 2023 17:05
Tvärt om - låt alltid kabeln vara i om du har möjlighet. Så länge du har ställt in låg SOC i bilen är det ingen som helst fara.
Dumstruten på men vad är SOC och hur justerar jag den?
State of charge

Ladd % sätt på 50% och stäng av vakt läget
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jul 2023 08:38

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av karlw78 »

Trevlig skrev: 18 aug 2023 18:01
karlw78 skrev: 18 aug 2023 17:51
agehall skrev: 18 aug 2023 17:05
Tvärt om - låt alltid kabeln vara i om du har möjlighet. Så länge du har ställt in låg SOC i bilen är det ingen som helst fara.
Dumstruten på men vad är SOC och hur justerar jag den?
State of charge

Ladd % sätt på 50% och stäng av vakt läget
Ok! Gäller det även för LFP-batteriet? Där snackas det ju om 100 procent.
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av acce »

karlw78 skrev: 18 aug 2023 18:03
Trevlig skrev: 18 aug 2023 18:01
karlw78 skrev: 18 aug 2023 17:51
agehall skrev: 18 aug 2023 17:05
Tvärt om - låt alltid kabeln vara i om du har möjlighet. Så länge du har ställt in låg SOC i bilen är det ingen som helst fara.
Dumstruten på men vad är SOC och hur justerar jag den?
State of charge

Ladd % sätt på 50% och stäng av vakt läget
Ok! Gäller det även för LFP-batteriet? Där snackas det ju om 100 procent.
LFP klarar 100% klart bättre, men det kan vara bra att låta det vara på kanske 50-80% även det när det bara står, men ladda upp till 100% lagom tills du ska använda den igen så blir det toppen. Anledningen till 100% på LFP är för att det knappt sliter på LFP och att spånningskurvan är väldigt plan, vilket gör det svårt att veta vilken % batteriet har om den inte får veta vad 100% är med jämna mellanrum :)
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av taliz »

50% är minimum nivå och det bästa för batteriet vid lagring.
Men som sagt, för en vecka spelar det ingen roll om du har kabeln i eller inte såvida du har sentry avstängt.

Ska man däremot vara borta många veckor och tvunget vill ha sentry igång, då bör man ha kabeln i. För sentry drar en hel del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jul 2023 08:38

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av karlw78 »

Perfekt, då känner jag mig klokare. Tack för svar!
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag tycker Tesla är ganska tydliga i Manualen med hur dom tycker man ska göra. Fetstil och versaler alltså :-)
IMG_5653.jpeg
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av pejvic »

Undra varför de vill att man skall ha kabeln i.
Uppenbarligen har de ju själva ingen kabel i när de skeppar bilar under lång tid.

Vad kan själva syftet vara att ha en kabel i förutom risk för att det tränger in vatten om man står ute.
Bilen drar ju ingensomhelst vampire.

Enligt Tessie har min svarta Y dragit 0% i Phantom drain sen jag sist parkerade den runt 5 juli.
jag laddade den i juni någon gång. har just nu 36% SoC.

Bör jag ladda den då? vad säger tex @AAKE?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av bjornnilsson »

Att ständigt ha kabeln i när bilen står still lär vara den enklaste och bästa försäkringen mot att batteriet skulle riskera bli fullständigt urladdat vid någon tidpunkt, vilket är jättedåligt om det sker. Om jag vore tillverkare hade jag präntat in samma sak.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av pejvic »

bjornnilsson skrev: 19 aug 2023 11:16
Att ständigt ha kabeln i när bilen står still lär vara den enklaste och bästa försäkringen mot att batteriet skulle riskera bli fullständigt urladdat vid någon tidpunkt, vilket är jättedåligt om det sker. Om jag vore tillverkare hade jag präntat in samma sak.
Fast det är omöjligt med en 3/Y. Det måste vara någon annan anledning.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av tor-ake »

Klart det går att sabba batteriet i en model 3/Y om man kör till en låg batteriprocent och sedan bara lämnar bilen i väder och vind.

När batteriet når botten på buffert stänger 12V och BMS ned och sedan är det upp till de kemiska processerna i cellen hur länge det tar till den är helt förstörd pga självurladdning. Men det kan gå ganska fort, några månader.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av Teslaspolen »

Under riskperioden för åskoväder skulle jag undvika att lämna bilen inkopplad om jag reste bort. Men tvärtom under vintern, då tar bilen el från nätet för att underhålla batteriet och förhindra att det blir djupfryst.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 19 aug 2023 12:12
Klart det går att sabba batteriet i en model 3/Y om man kör till en låg batteriprocent och sedan bara lämnar bilen i väder och vind.

När batteriet når botten på buffert stänger 12V och BMS ned och sedan är det upp till de kemiska processerna i cellen hur länge det tar till den är helt förstörd pga självurladdning. Men det kan gå ganska fort, några månader.
Batteriet stänger ned när cellspänningen på lägsta cellen är minst 2.5V.
Självurladdningen är väldigt låg så det kan gå länge innan batteriet tappar nämnvärt.

Lithiumbatterier mår som bäst vid 0% SOC så att det skulle bli jättefarligt om man laddar ur lite lite till skulle vara konstigt.

Det finns en del forskning på overdischarge och med måttlig overdischarge händer generellt inget med battericellerna. Man kan urladda så cellspänningen är ganska långt under min tillåten cellspänning utan att batteriet påverkas.
Däremot, när det börjar närma sig 0V är det fara och färde. Det är inte bra.

Bilden visar forskning på ett batteri som hade 2.7 V minspänning i specen.
Skillnaden på 2.7V som är där man ska sluta urladda och 1.5V som är kraftigt överurladdat visar att det inte just påverkar batteriet.

Men drar man ut det till helt dött, dör det väldigt fort.
IMG_2999.jpeg
Jag menar inte att man ska överurladda (det går inte ens med en Tesla) men jag menar att det stora lithiumbatteriet inte mår illa av jättelåg SOC.

Däremot far LV-batteriet, blybatteryiwt på äldre Trslor och lithiumbatteriet på nyare illa av att urladdas helt så när man är nere på omkring 0% bör man ladda sin bil, för LV-batteriets skull och för att inte bli ståendes.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 19 aug 2023 11:11
Undra varför de vill att man skall ha kabeln i.
Uppenbarligen har de ju själva ingen kabel i när de skeppar bilar under lång tid.

Vad kan själva syftet vara att ha en kabel i förutom risk för att det tränger in vatten om man står ute.
Bilen drar ju ingensomhelst vampire.

Enligt Tessie har min svarta Y dragit 0% i Phantom drain sen jag sist parkerade den runt 5 juli.
jag laddade den i juni någon gång. har just nu 36% SoC.

Bör jag ladda den då? vad säger tex @AAKE?
Kom ihåg att Tesla ger ett väldigt fåtal råd.
De ska gälla i öknen, i regnskogen och i arktisk miljö och både sommar och vinter.
De ska även gälla för folk som är så ”tröga” att de inte borde ha någon bil.

-Att alltid koppla in bilen innebär att den inte kommer få slut ström även om ägaren fart iväg på en jordenruntsegling.
Tesla specar inte en massa olika exempel.

-Att alltid koppla in bilen innebär att dem laddas ofta (antingen direkt eller på schema 1/ggr per dygn).

-Att alltid koppla in bilen gör att ström som förbrukas går via vägguttaget och minskar a talet cykler på batteriet. Har man sentry på där den står blir den ju en cykel extra i veckan på batteriet om den inte är kopplad.

Det är ju klart som faen att tesla ger det rådet.
Det och alla råd Tesla ger är helt förståeliga och i linje med batteriforskningen (när man tänkt klart och insett att deras råd inte handlar om minimal degradering).


Om man håller koll på att bilen inte får slut ström behöver man ju inte koppla in bilen.
Jag hade den urkopplad under en treveckors semesterflrra året. (Låmnade med 32% SOC eller nåt). Åsksäsong = har den inte ikopplad om jag inte är nära bilen och kan koppla ut.
Hade bilen med ungefär samma i år på årets utlandsresa.
Har biken okopplad på jobbet en vecka i stöten oftast med cirka 10-25% SOC.
Laddar innan jag far hem.

Hemma är bilen alltid kopplad i övrigt men med schema att ladda sent (klar på morgonen).

Du pejvik behöver ju inte koppla in den om du har koll på strömmen ombord.
Har det gått riktigt lång tid med låg SOC skadar det nog inte att ladda för att säkerställa att ingen cell-knippe blir låg på ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 19 aug 2023 15:49
tor-ake skrev: 19 aug 2023 12:12
Klart det går att sabba batteriet i en model 3/Y om man kör till en låg batteriprocent och sedan bara lämnar bilen i väder och vind.

När batteriet når botten på buffert stänger 12V och BMS ned och sedan är det upp till de kemiska processerna i cellen hur länge det tar till den är helt förstörd pga självurladdning. Men det kan gå ganska fort, några månader.
Batteriet stänger ned när cellspänningen på lägsta cellen är minst 2.5V.
Självurladdningen är väldigt låg så det kan gå länge innan batteriet tappar nämnvärt.

Lithiumbatterier mår som bäst vid 0% SOC så att det skulle bli jättefarligt om man laddar ur lite lite till skulle vara konstigt.

Det finns en del forskning på overdischarge och med måttlig overdischarge händer generellt inget med battericellerna. Man kan urladda så cellspänningen är ganska långt under min tillåten cellspänning utan att batteriet påverkas.
Däremot, när det börjar närma sig 0V är det fara och färde. Det är inte bra.

Bilden visar forskning på ett batteri som hade 2.7 V minspänning i specen.
Skillnaden på 2.7V som är där man ska sluta urladda och 1.5V som är kraftigt överurladdat visar att det inte just påverkar batteriet.

Men drar man ut det till helt dött, dör det väldigt fort.

Jag menar inte att man ska överurladda (det går inte ens med en Tesla) men jag menar att det stora lithiumbatteriet inte mår illa av jättelåg SOC.
Det är ju väldigt lite energi kvar när man är nere på 2,5V så även en väldigt liten självurladdning tänker jag "brickar" batteriet väldigt fort. Även om det kemiskt fortfarande inte är helt kört är frågan hur bms reagerar när spänningen är väldigt låg? Kommer den låta laddning påbörjas om det t.ex är celler nere under 2V eller kommer den bara att sätta felkod och vägra?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 19 aug 2023 16:06

Det är ju väldigt lite energi kvar när man är nere på 2,5V så även en väldigt liten självurladdning tänker jag "brickar" batteriet väldigt fort. Även om det kemiskt fortfarande inte är helt kört är frågan hur bms reagerar när spänningen är väldigt låg? Kommer den låta laddning påbörjas om det t.ex är celler nere under 2V eller kommer den bara att sätta felkod och vägra?
Det är lite energi men det gör inte så mycket när batteriet är helt urkopplad och noll ström dras ut ur det.
Självurladdningen vid 0% är mycket låg.

Kika på denna tråd där bilen blev strömlös länge efter en olycka:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-7545734
Ja, bilen tog laddning och batteriet mådde precis som innan.

Kika på denna bild, det är tre månader mellan checken 6.6 och 9.6 månader. Under tiden har batteriet legat med 0% i 25C resp 50C.

Självurladdningen fördubblas för varje 10C ökad temperatur.
Batteriet inte bara överlever utan klarar sig allra bäst vid 0C trots både 25C och 50C.
IMG_1547.png
Bilden ovan är inte en one-of-a-kind utan bokstavligen alla andra forskningsrapporter som täcker in 0% visar på det här. Det var alltså inte ”tur” utan det är såhär.
Jag har kört några av mina lösa test-Panasonicceller i 0% under ett flertal månader.
Efter 1 1/2 år när jag avslutade calendaragingtestet var de som haft låg SOC mest hela tiden överlägset friskast.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av tor-ake »

Ja det är ju gott och väl om BMS tillåter uppladdning, men vid någon cellspänning måste den ge upp. Tänker på de gamla Tesla roadster som brickat batteripacken och Gruber-branden för några år sedan? Du har säkert läst om dem på TMC.

Nu vet jag såklart att det inte är samma programvara i model 3 men faktum kvarstår att litiumjonceller går att förstöra genom att lämna dem med låg spänning, frågan är bara hur länge? Sju veckor, om det nu verkligen var verklig 0% SOC är ju en bra datapunkt men frågan är hur länge är för länge?

Jag har ett par döda Lifepo4-pack här (elmoped) och de dog på 8 månader trots fulladdning och urkopplade från förbrukare. Det var troligen BMSens fel men buggar är ju inte isolerade till bara billiga kinesiska BMSer...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 19 aug 2023 19:04
Ja det är ju gott och väl om BMS tillåter uppladdning, men vid någon cellspänning måste den ge upp. Tänker på de gamla Tesla roadster som brickat batteripacken och Gruber-branden för några år sedan? Du har säkert läst om dem på TMC.

Nu vet jag såklart att det inte är samma programvara i model 3 men faktum kvarstår att litiumjonceller går att förstöra genom att lämna dem med låg spänning, frågan är bara hur länge? Sju veckor, om det nu verkligen var verklig 0% SOC är ju en bra datapunkt men frågan är hur länge är för länge?

Jag har ett par döda Lifepo4-pack här (elmoped) och de dog på 8 månader trots fulladdning och urkopplade från förbrukare. Det var troligen BMSens fel men buggar är ju inte isolerade till bara billiga kinesiska BMSer...
0% displayed SOC är cirka 4.5% Sann SOC.
Bilen ska ned till cirka 4.5% under 0% displayed innan den stänger ned.

BMS har min cellspänning i packet definierat, som motsvarar 2.5V per cell för LR och P.

Det är egentligen en rätt hypotetisk diskussion, då man mest sannolikt har mycket lång tid på sig efter att packet stänger ned. Men det finns liksom ingen anledning att prova. Först och främst dör LV-batteriet, och måste bytas så den normale typen laddar så fort han kan om batteriet blir så tomt att bilen stänger ned, eller helst kanske senast runt 0% displayed för att vara på säkra sidan.


Jag har hållt på en del med modellflyg med lithiumbatterier.
Det finns billiga kinabatterier som laddar ur dig och dör över vintern. Då ofta en enskild cell i ett pack med 3-6 celler.

De kvalitetspackar jag har har inte ens tappat 0.01V över en vinter eller två.

Så billigare lipo kan dra ur sig själv, trots att de är helt oinkopplade open circuit, över en vinter och de kräver tillsyn någon gång då och då för att inte bli skadade av att bli helt tomma.

Men av de märkesbatterier jag har har det inte inträffat alls. Jag är övertygad om att de cellerna egentligen är felaktiga och man har ofta kunnat se det att den cellen legat lägre i spänning redan vid leverans.

Av mina 35 Panasonic 2170 är det ingen som drar ut någon ström. Jag har bokfört spänning och det har alltid vart samma spänning före/efter en lagringsperiod.

Jag skulle gissa på att ingen cell i en tesla drar ur sig så som de billiga kinaaccarna.
Skulle en enskild cell vilja göra det är det ju 46 parallellkopplade celler i en model 3/Y så cellspänningen hålls i så fall uppe genom att de andra 45 cellerna levererar ström. Urladdningen skulle ta 46 gånger så länge som om cellen var helt lös.
Är det rent kortis i en cell får man ett felmeddelande (och den cellen är ju redan förstörd).

Man kan lämna en tesla länge innan det blir problem. Så långe att det inte normalt skulle ske utan väldigt märkliga omständigheter.

Så för frågeställningen pejvic hade är det lugnt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Låta laddkabeln sitta i?

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 19 aug 2023 19:57

Man kan lämna en tesla länge innan det blir problem. Så långe att det inte normalt skulle ske utan väldigt märkliga omständigheter.

Så för frågeställningen pejvic hade är det lugnt.
När det gäller ursprungsfrågeställningen är vi helt eniga, men min poäng är att batteripacken inte är oförstörbara, bilar som blir stående pga konkurser, sjukdom, död och alla andra orsaker bilar blir stående länge bör man plugga in, inte bara lämna åt sitt öde, om man tänker sig att man skall kunna använda dem någon gång i framtiden.

Nu är det ju ganska avlägset att man skulle parkera sin ganska nya Tesla och bara lämna den men allt eftersom de blir lite äldre och mindre värda så kommer det hända. Även nya blanka dyra bilar blir förr eller senare gamla och bortglömda. Lite mossiga, buckliga och halvt nedsjunkna i en gräsmatta utanför typ Åmsele.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar