Mini, Fiat 500 eller Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 24 aug 2023 09:17
taliz skrev: 24 aug 2023 09:10
Kommer ju en helt ny Mini 2024.
Mkt större batteri.
Kanske kan va nått?
viewtopic.php?t=33544
Men vad ska han med ett mycket större batteri till om bilen aldrig ska köras mer än 12 mil? För det duger nuvarande Mini gott...

Däremot kanske det ger tillfällen till bättre pris på den nuvarande generationen när den nya kommer :)
På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 24 aug 2023 13:14
Legato skrev: 24 aug 2023 09:17
taliz skrev: 24 aug 2023 09:10
Kommer ju en helt ny Mini 2024.
Mkt större batteri.
Kanske kan va nått?
viewtopic.php?t=33544
Men vad ska han med ett mycket större batteri till om bilen aldrig ska köras mer än 12 mil? För det duger nuvarande Mini gott...

Däremot kanske det ger tillfällen till bättre pris på den nuvarande generationen när den nya kommer :)
På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Det tror inte jag.

Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.

De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.

Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 24 aug 2023 13:30
taliz skrev: 24 aug 2023 13:14
Legato skrev: 24 aug 2023 09:17
taliz skrev: 24 aug 2023 09:10
Kommer ju en helt ny Mini 2024.
Mkt större batteri.
Kanske kan va nått?
viewtopic.php?t=33544
Men vad ska han med ett mycket större batteri till om bilen aldrig ska köras mer än 12 mil? För det duger nuvarande Mini gott...

Däremot kanske det ger tillfällen till bättre pris på den nuvarande generationen när den nya kommer :)
På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Det tror inte jag.

Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.

De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.

Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
Den stora marknaden för begagnade(läs billiga) småbilar finns väl ändå hos ensamstående, pensionärer och låginkomsttagare. Dvs de som inte har behov av, eller råd med, en större bil.
De behöver dock ofta en bil som funkar "till allt". De vill kunna göra långresor ibland, till släkt och vänner etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 24 aug 2023 13:39
Legato skrev: 24 aug 2023 13:30
taliz skrev: 24 aug 2023 13:14
Legato skrev: 24 aug 2023 09:17
taliz skrev: 24 aug 2023 09:10
Kommer ju en helt ny Mini 2024.
Mkt större batteri.
Kanske kan va nått?
viewtopic.php?t=33544
Men vad ska han med ett mycket större batteri till om bilen aldrig ska köras mer än 12 mil? För det duger nuvarande Mini gott...

Däremot kanske det ger tillfällen till bättre pris på den nuvarande generationen när den nya kommer :)
På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Det tror inte jag.

Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.

De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.

Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
Den stora marknaden för begagnade(läs billiga) småbilar finns väl ändå hos ensamstående, pensionärer och låginkomsttagare. Dvs de som inte har behov av, eller råd med, en större bil.
De behöver dock ofta en bil som funkar "till allt". De vill kunna göra långresor ibland, till släkt och vänner etc.
Säkerligen och det kommer givetvis finnas massor av småbilar med bra räckvidd också.

Det relevanta är dock att det finns massor av bilar som enbart agerar andrabil också.

37% av alla hushåll i Sverige har två bilar eller fler. Med tanke på att snittbilen bara rullar drygt 3 mil per dag så tror jag det finns en rejäl mängd bilar som aldrig körs långt. Tror även en hög andel av de som dagspendlar gör det mindre än 10 mil per sträcka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av MangeT »

Kan inte en beggad BMW I3 vara ett alternativ? Finns ju senare varianter med större batteri.
Kul bil att köra. Borde fungera bra som andrabil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 24 aug 2023 14:13
taliz skrev: 24 aug 2023 13:39
Legato skrev: 24 aug 2023 13:30
taliz skrev: 24 aug 2023 13:14
Legato skrev: 24 aug 2023 09:17


Men vad ska han med ett mycket större batteri till om bilen aldrig ska köras mer än 12 mil? För det duger nuvarande Mini gott...

Däremot kanske det ger tillfällen till bättre pris på den nuvarande generationen när den nya kommer :)
På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Det tror inte jag.

Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.

De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.

Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
Den stora marknaden för begagnade(läs billiga) småbilar finns väl ändå hos ensamstående, pensionärer och låginkomsttagare. Dvs de som inte har behov av, eller råd med, en större bil.
De behöver dock ofta en bil som funkar "till allt". De vill kunna göra långresor ibland, till släkt och vänner etc.
Säkerligen och det kommer givetvis finnas massor av småbilar med bra räckvidd också.

Det relevanta är dock att det finns massor av bilar som enbart agerar andrabil också.

37% av alla hushåll i Sverige har två bilar eller fler. Med tanke på att snittbilen bara rullar drygt 3 mil per dag så tror jag det finns en rejäl mängd bilar som aldrig körs långt. Tror även en hög andel av de som dagspendlar gör det mindre än 10 mil per sträcka.
För min del får du gärna ha rätt. Så jag kan sälja min Zoe utan alltför stor förlust. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

MangeT skrev: 24 aug 2023 14:58
Kan inte en beggad BMW I3 vara ett alternativ? Finns ju senare varianter med större batteri.
Kul bil att köra. Borde fungera bra som andrabil.
Ja den uppfyller nog egentligen alla mina krav - charmig, kul att köra och acceptabel pris. Tyvärr tycker min fru den är konstig/ful och jag har därför räknat bort den. Men jag kanske ska ge den ett till försök.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av NiklasTesla »

Donk skrev: 22 aug 2023 22:59
Efter att ha införskaffat en Model S LR i våras går vår MYP nästan uteslutande som andrabil och i stort sett bara kortare sträckor i Stockholmsområdet. Känns lite onödigt så jag funderar därför på att byta till en billigare elbil. Behöver inte vara superpraktisk eller ha jättelång räckvidd. Två barn behöver få plats men ingen barnvagn eller annat skrymmande. Kommer mycket sällan användas på längre resor, som mest turer på upp till 10-12 mil några enstaka gånger per år. Viktigare att det är något kul som man trivs med i vardagen. Får gärna kosta nånstans runt 300’ för att det ska vara värt att byta. De jag har börjat kolla på är:

- Mini Cooper 2022-2023
- Fiat 500CE Cabrio 2021-2022
- Honda E 2020-2022

Någon som har erfarenhet av dessa och som kan ge lite feedback hur de är att köra och hur de funkar som vardagsbilar? Ungefär vilken räckvidd kan man räkna med på sommaren resp vintern? Har de fungerande appar så de går att förvärma utan problem? Duger infotainmentsystemet om man är van vid Tesla (eller kommer man bli tokig)? Osv. Finns det andra alternativ jag ska kolla på?

Lutar just nu mest mot Minin. Om jag förstått det rätt så är det samma drivlina och batteri som BMW I3 och den verkar ju folk nöjda med. Min fru gillar dock inte I3an så den är tyvärr inget alternativ.

Tacksam för all input.
Honda E pga V2L . :)

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Legato »

Donk skrev: 24 aug 2023 19:49
MangeT skrev: 24 aug 2023 14:58
Kan inte en beggad BMW I3 vara ett alternativ? Finns ju senare varianter med större batteri.
Kul bil att köra. Borde fungera bra som andrabil.
Ja den uppfyller nog egentligen alla mina krav - charmig, kul att köra och acceptabel pris. Tyvärr tycker min fru den är konstig/ful och jag har därför räknat bort den. Men jag kanske ska ge den ett till försök.
Jag håller med frugan ;) För ful för att ha som kul/njutningsbil.

Min röst är kvar på 500e Abarth. Det tror jag är en glädjespridare som antagligen tom överträffar Hondan i charm :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Bjelke »

Donk skrev: 24 aug 2023 19:49
MangeT skrev: 24 aug 2023 14:58
Kan inte en beggad BMW I3 vara ett alternativ? Finns ju senare varianter med större batteri.
Kul bil att köra. Borde fungera bra som andrabil.
Ja den uppfyller nog egentligen alla mina krav - charmig, kul att köra och acceptabel pris. Tyvärr tycker min fru den är konstig/ful och jag har därför räknat bort den. Men jag kanske ska ge den ett till försök.
En närmare titt på dom tror jag kan göra att man gillar dom lite mer, så var det iaf för både mig
och sambon (och flera andra när dom hade en liten träff i Högbo för några år sedan) :)
Den är även lite större än man kan tro, designen lurar ögat typ…
Fast har ni redan provkört den så har ni ju redan tittat närmare på dom, men en vända till
så kanske… ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Rasmussen »

Bjelke skrev: 25 aug 2023 12:47
Donk skrev: 24 aug 2023 19:49
MangeT skrev: 24 aug 2023 14:58
Kan inte en beggad BMW I3 vara ett alternativ? Finns ju senare varianter med större batteri.
Kul bil att köra. Borde fungera bra som andrabil.
Ja den uppfyller nog egentligen alla mina krav - charmig, kul att köra och acceptabel pris. Tyvärr tycker min fru den är konstig/ful och jag har därför räknat bort den. Men jag kanske ska ge den ett till försök.
En närmare titt på dom tror jag kan göra att man gillar dom lite mer, så var det iaf för både mig
och sambon (och flera andra när dom hade en liten träff i Högbo för några år sedan) :)
Den är även lite större än man kan tro, designen lurar ögat typ…
Fast har ni redan provkört den så har ni ju redan tittat närmare på dom, men en vända till
så kanske… ;)
Jag kan bara hålla med om detta, den är verkligen en aquired taste. Tyckte dom var skitfula när jag såg dom för första gången för typ tio år sen men nu tycker jag den är skittuff. Har en ”blacked out” i3s, och den lite bredare looken på s’en gör verkligen stor skillnad. En hot hatchback:)
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Rasmussen skrev: 25 aug 2023 12:56
Bjelke skrev: 25 aug 2023 12:47
Donk skrev: 24 aug 2023 19:49
MangeT skrev: 24 aug 2023 14:58
Kan inte en beggad BMW I3 vara ett alternativ? Finns ju senare varianter med större batteri.
Kul bil att köra. Borde fungera bra som andrabil.
Ja den uppfyller nog egentligen alla mina krav - charmig, kul att köra och acceptabel pris. Tyvärr tycker min fru den är konstig/ful och jag har därför räknat bort den. Men jag kanske ska ge den ett till försök.
En närmare titt på dom tror jag kan göra att man gillar dom lite mer, så var det iaf för både mig
och sambon (och flera andra när dom hade en liten träff i Högbo för några år sedan) :)
Den är även lite större än man kan tro, designen lurar ögat typ…
Fast har ni redan provkört den så har ni ju redan tittat närmare på dom, men en vända till
så kanske… ;)
Jag kan bara hålla med om detta, den är verkligen en aquired taste. Tyckte dom var skitfula när jag såg dom för första gången för typ tio år sen men nu tycker jag den är skittuff. Har en ”blacked out” i3s, och den lite bredare looken på s’en gör verkligen stor skillnad. En hot hatchback:)
Har inte provkört I3 så har inget belägg för att den är kul att köra men det verkar onekligen så när man läser foruminlägg och tester. Gillar att den var så tidigt ute som dedikerad elbil och charmigt med lite udda lösningar. Har suttit i en I3 och den känns helt klart luftig och rätt så rymlig åtminstone fram. Ska som sagt göra ett till försök med denna, om jag gillar den efter en provkörning så får jag göra ett övertalningsförsök.

Provkörde Minin idag. Väldigt smidig och kul att köra, även om jag kanske hade hoppats att den skulle vara ännu lite piggare. Antar att man efter flera år med Tesla är något bortskämd med den där omedelbara gasresponsen (som jag tycker fler märken borde ta efter). Det som slog mig är att det verkligen är en liten bil, vet inte om en vuxen kan sitta bak överhuvudtaget och bagaget var mikroskopiskt. Fast det gör verkligen ingenting, den skulle duga hur bra som helst för veckohandling och skjutsa barn. Fram satt jag bra i sköna sportiga stolar. Kändes dock lite instängd och mörk, särskilt med det snygga svarta innertaket. Men samtidigt var det ombonat med mysbelysning och rätt så trevlig känsla i material och knappar. Men oj vad många knappar det var, även här märks det att man vant sig vid Teslas koncept. Men det här sättet funkar såklart också.

Ska prova en 500 vid tillfälle. Den har känts luftigare än Minin när jag provsuttit, men särskilt cabben lär ju ha ännu mindre bagage (dock oviktigt i det här fallet). Nån som vet hur cabben är på vintern, märker man av att det är tygtak?
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Pontus skrev: 23 aug 2023 13:46
Vi har en model S och en 500e. Fiaten är en 3+1 dörrar och 42 kWh varianten samt högsta utrustningsnivån som går att få. Den är kul att köra och i stan drar den inte så mycket. På motorväg sommartid så går det att räkna med ca 20 mil, är det regnigt och lite kallare så kommer man i varje fall 15 mil utan problem.
Kan tycka att appen är väldigt blek jämfört med Tesla men det går att starta klimatanläggningen men inte ändra temp tex. Det går även att se var bilen är och lite sådant. Det går dock inte att ställa in laddnivån på något sätt i bilen.
Hondan provkörde jag en gång och den kändes väldigt mycket mer törstig.

Fiaten fungerar bra som andrabil för oss med en 8-åring.
Kul att höra att du är nöjd med Fiaten. Hur tillförlitlig är appen, funkar det att sätta på värmen på morgonen varje gång eller är det ett lotteri som på vissa andra bilar? Att kunna förvärma bilen på vintern så den både är varm och isfri är nästan det allra bästa/viktigaste med elbilar. Hur är stereon/infotainmentsystem, har den tex trådlös Apple AirPlay?

Vad jag kan se så har inte Tibber med Fiat bland sina Power-Ups och det är helt klart en nackdel. Gillar att låta Tibber styra laddningen av bilarna till när det är som billigast.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av benke_berguv »

Ett tips är att få frugan bakom ratten på i3s. Frugan ändrade åsikt totalt efter att ha kört den. Alla fördelar övervägde med råge trots utseendet. Vi är inne på nr 2 efter att inte hittat nåt annat som lockade lika mycket när det var dags att byta bil :)

//benke
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

benke_berguv skrev: 26 aug 2023 07:29
Ett tips är att få frugan bakom ratten på i3s. Frugan ändrade åsikt totalt efter att ha kört den. Alla fördelar övervägde med råge trots utseendet. Vi är inne på nr 2 efter att inte hittat nåt annat som lockade lika mycket när det var dags att byta bil :)

//benke
Ska försöka!

Kan inte så mycket om I3 så några frågor till er som kan:

- Finns det olika batteristorlekar?
- Vad är det för skillnad på I3s och en vanlig?
- Är det någon skillnad på 2021 och 2022 årsmodell (vill ha så ny som möjligt)?
- Vilka olika utrustningsnivåer finns det?
- Jag vill i så fall ha stora/breda skärmen, vad ska jag leta efter då?
- Hur är infotainmentsystemet, funkar Apple AirPlay? Trådlöst? På bilderna ser det ut ungefär som i en BMW 430 årsmodell runt 2015 jag körde ett tag.
- Har förstått att det är stora men smala hjul, är det svårt att hitta däck till den?
- Hur funkar appen och förvärmning, får den alltid kontakt (som sagt mycket viktig funktion)?
- Är det 2 års nybilsgaranti och 3 års fri service på en I3? Krävs det service varje år?

Tack!
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av benke_berguv »

Från 2019 finns bara med 42kwh batteri.
S är sportmodellen. Lite kortare räckvidd men bättre uppträdande på vägen men framför allt, betydligt snyggare

21-22 har egentligen inga skillnader. Däremot kan komponentbristen göra att det kan saknas viss utrustning helt plötsligt. Stor skärmen är en sån sak bla.

Apple carplay funkar trådlöst om bilen har den utrustningen ja. Infotainment ser ut som BMW brukar men jag kör bara Apple carplay och är aldrig in det andra alls.

Finns i huvudsak 3 olika utrustningsnivåer:
Charged = tomhylsa
Charged plus = lagom med saker
Charged professional = i princip allt man kunde få. Jag hade siktat på en sån då prisskillnaden mot de andra inte alls brukar vara så stor.

Däck finns överallt där man beställer och i olika märken så inga problems alls.

Apparna har alltid kontakt. Förr i tiden var det ibland lite svajigt men inte längre (är ett absolut krav från frugan så jag vet Direkt om den inte funkar vilket är otroligt sällan)

2 års garanti men option att första ägaren kunde förlänga. Service vartannat år/2000 mil (har jag för mig). Service är skirbilligt. Stora service kostade mig 2700kr inkl bytte av bromsvätska.

Se till att få henne bakom ratten så finns det goda odds:)

//benke
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Donk skrev: 26 aug 2023 13:35
- Vad är det för skillnad på I3s och en vanlig?
Tror hjulen sitter aningen bredare på i3s, men kan ha fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av benke_berguv »

Bredare spårvidd samt bredare däck (från skitsmala till bar rätt smala. Gör dock stor skillnad på vägen, framför allt om det är lite blåsigt.
Bilen är sjukt pigg att köra. Inte 0-100-racer men i beteende i stan. Smidig som få och otrolig vändcirkel som för det till en dröm att köra i stan
//benke
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker designen på i3(s) har växt med åren. Det finns mycket i designen som ser modernt ut. Och även tidlöst. Vissa designelement är ju även gemensamma med i8.

Men med det sagt så tror jag den hade sålt rätt mkt bättre ifall de ist. valt samma grundformfaktor som deras ICE-utrustade 1-serie.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Legato »

benke_berguv skrev: 26 aug 2023 19:22
Bredare spårvidd samt bredare däck (från skitsmala till bar rätt smala. Gör dock stor skillnad på vägen, framför allt om det är lite blåsigt.
Bilen är sjukt pigg att köra. Inte 0-100-racer men i beteende i stan. Smidig som få och otrolig vändcirkel som för det till en dröm att köra i stan
//benke
Honda E är ännu mer "otrolig" sett till vändcirkel :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Pontus »

Donk skrev: 25 aug 2023 22:27
Pontus skrev: 23 aug 2023 13:46
Vi har en model S och en 500e. Fiaten är en 3+1 dörrar och 42 kWh varianten samt högsta utrustningsnivån som går att få. Den är kul att köra och i stan drar den inte så mycket. På motorväg sommartid så går det att räkna med ca 20 mil, är det regnigt och lite kallare så kommer man i varje fall 15 mil utan problem.
Kan tycka att appen är väldigt blek jämfört med Tesla men det går att starta klimatanläggningen men inte ändra temp tex. Det går även att se var bilen är och lite sådant. Det går dock inte att ställa in laddnivån på något sätt i bilen.
Hondan provkörde jag en gång och den kändes väldigt mycket mer törstig.

Fiaten fungerar bra som andrabil för oss med en 8-åring.
Kul att höra att du är nöjd med Fiaten. Hur tillförlitlig är appen, funkar det att sätta på värmen på morgonen varje gång eller är det ett lotteri som på vissa andra bilar? Att kunna förvärma bilen på vintern så den både är varm och isfri är nästan det allra bästa/viktigaste med elbilar. Hur är stereon/infotainmentsystem, har den tex trådlös Apple AirPlay?

Vad jag kan se så har inte Tibber med Fiat bland sina Power-Ups och det är helt klart en nackdel. Gillar att låta Tibber styra laddningen av bilarna till när det är som billigast.
Förvärmningen fungerar tillförlitligt, dock är det ju en stor nackdel att man kan inte se i appen om den är på eller inte vilket känns osäkert. Stereon är bra för biltypen då vi har max utrustning så fick vi också stora skärmen vilken jag tycker är bra när man jämför med andra bilar (alla utom Tesla då). Tror den har AirPlay, kör inte Apple själv så lite osäker.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Model3LR »

Har en Fiat 500C La Prima som andrabil. Förbeställde den innan den släpptes så det är en väldigt tidig bil. Har haft den över två år och den funkar suveränt! Extra bonus med ”cab-versionen” att kunna njuta av naturen i tystnad. La prima är trevlig med coola retrodetaljer som Fiat-texten på vegan”lädret”, tvåfärgad ratt och Fiat över hela taket.

Nu på sommaren ligger den på ca 130wh/km blandad körning och vintern ca 180wh/km blandad körning.

Autopiloten och adaptiv farthållare funkar bra så länge inte solen står lågt rakt framifrån för då kan den stängas av.

Appen funkar utan problem också. Har det man man förvänta sig. MEN, givetvis inte i närheten av teslas app ;)

I körläge Range har man opd och i normal frirullar den.

En av dom bästa sakerna är att den är vrålsnabb att ansluta telefonen. Så när du har öppnat dörren är telefonen redan ansluten med trådlös apple carplay. Sjukt bra designat efter den stora skärmen, vilket gör att bilens egna navi och musikspelare aldrig behöver användas.

Har även ägt en i3s och den är snabbare och roligare att köra än Fiaten men Fiaten känns mer modern. Dock anser jag fortfarande att i3s är en av dom ballaste bilarna som finns.

Ersättaren blir givetvis en el-Abarth :mrgreen:
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Tack för svar och all info. 500 cabrio och I3s känns helt klart som bland de främsta alternativen just nu. Inga direkta showstoppers på pappret iaf, ska se till att provköra båda (och få med mig min fru på det här spåret...).

En fråga, finns det olika skärmstorlek på Fiaten? Det finns knappt några fullutrustade cabrio till salu så jag har inte reflekterat över det.

Sen ska jag bara sälja min MYP, alltid lite jobbigt och stökigt…
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Model3LR »

Donk skrev: 29 aug 2023 20:10
En fråga, finns det olika skärmstorlek på Fiaten? Det finns knappt några fullutrustade cabrio till salu så jag har inte reflekterat över det.

Ja det finns olika skärmstorlekar på Fiaten också men i Sverige är det som tur är ovanligt med något annat än den stora. På sena BMW i3/i3s är det dock ofta den mindre skärmen på grund av komponentbrist. Det går fetbort. Känns som 1999 med den lilla skärmen.
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av LongIsland »

Min dotter leasar en Mini Cooper SE. Roligare småbil får man leta efter. Hon har kört den tvärs genom landet och ner till Köpenhamn så den funkar även på långresor. Man får ladda lite oftare bara.
Skriv svar