Mini, Fiat 500 eller Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Pontus »

LongIsland skrev: 30 aug 2023 10:06
Min dotter leasar en Mini Cooper SE. Roligare småbil får man leta efter. Hon har kört den tvärs genom landet och ner till Köpenhamn så den funkar även på långresor. Man får ladda lite oftare bara.
Oftare än vadå? Jag har kört Fiaten till Köpenhamn också och den stannade vi med ofta men (5 gånger tror jag) vet inte om det var oftare än med Mini. Vi körde ifrån Stockholm då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Model3LR skrev: 30 aug 2023 09:54
Donk skrev: 29 aug 2023 20:10
En fråga, finns det olika skärmstorlek på Fiaten? Det finns knappt några fullutrustade cabrio till salu så jag har inte reflekterat över det.

Ja det finns olika skärmstorlekar på Fiaten också men i Sverige är det som tur är ovanligt med något annat än den stora. På sena BMW i3/i3s är det dock ofta den mindre skärmen på grund av komponentbrist. Det går fetbort. Känns som 1999 med den lilla skärmen.
Ok tack, då är det stora skärmen som jag sett på alla 500.

Håller helt med om I3, stora skärmen här är ett absolut krav.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Pontus skrev: 30 aug 2023 11:07
LongIsland skrev: 30 aug 2023 10:06
Min dotter leasar en Mini Cooper SE. Roligare småbil får man leta efter. Hon har kört den tvärs genom landet och ner till Köpenhamn så den funkar även på långresor. Man får ladda lite oftare bara.
Oftare än vadå? Jag har kört Fiaten till Köpenhamn också och den stannade vi med ofta men (5 gånger tror jag) vet inte om det var oftare än med Mini. Vi körde ifrån Stockholm då.

Oftare än 1-2 ggr med en Tesla? 😬

2018 köpte jag en ny Leaf 40 kwh och körde till Sthlm. Kommer inte ihåg exakt hur många laddningar det blev men minst 7, tog över 11 tim om jag kom ihåg rätt. En sån rekommenderar jag ingen att ta på långresa, tur att utvecklingen går framåt!

Men för mig spelar det ingen roll, ska aldrig åka på långresa med andrabilen.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Donk skrev: 30 aug 2023 11:21
Pontus skrev: 30 aug 2023 11:07
LongIsland skrev: 30 aug 2023 10:06
Min dotter leasar en Mini Cooper SE. Roligare småbil får man leta efter. Hon har kört den tvärs genom landet och ner till Köpenhamn så den funkar även på långresor. Man får ladda lite oftare bara.
Oftare än vadå? Jag har kört Fiaten till Köpenhamn också och den stannade vi med ofta men (5 gånger tror jag) vet inte om det var oftare än med Mini. Vi körde ifrån Stockholm då.

Oftare än 1-2 ggr med en Tesla? 😬

2018 köpte jag en ny Leaf 40 kwh och körde till Sthlm. Kommer inte ihåg exakt hur många laddningar det blev men minst 7, tog över 11 tim om jag kom ihåg rätt. En sån rekommenderar jag ingen att ta på långresa, tur att utvecklingen går framåt!

Men för mig spelar det ingen roll, ska aldrig åka på långresa med andrabilen.
Glömde skriva att köpte Leafen i Malmö 😬
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Pontus »

Donk skrev: 30 aug 2023 11:22
Donk skrev: 30 aug 2023 11:21
Pontus skrev: 30 aug 2023 11:07
LongIsland skrev: 30 aug 2023 10:06
Min dotter leasar en Mini Cooper SE. Roligare småbil får man leta efter. Hon har kört den tvärs genom landet och ner till Köpenhamn så den funkar även på långresor. Man får ladda lite oftare bara.
Oftare än vadå? Jag har kört Fiaten till Köpenhamn också och den stannade vi med ofta men (5 gånger tror jag) vet inte om det var oftare än med Mini. Vi körde ifrån Stockholm då.

Oftare än 1-2 ggr med en Tesla? 😬

2018 köpte jag en ny Leaf 40 kwh och körde till Sthlm. Kommer inte ihåg exakt hur många laddningar det blev men minst 7, tog över 11 tim om jag kom ihåg rätt. En sån rekommenderar jag ingen att ta på långresa, tur att utvecklingen går framåt!

Men för mig spelar det ingen roll, ska aldrig åka på långresa med andrabilen.
Glömde skriva att köpte Leafen i Malmö 😬
Vi hade inga planer på att köra långt med Fiaten heller men just då var det vår enda bil och SAS valde att inte flyga min familj till Arlanda utan Köpenhamn så då vart det som det vart...
Men det går om man vill :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Fiaten kan väl ladda med 75kw och har ju över 40kwh.
i3 har lika stort batteri med laddar långsammare.
Minin är väl en bit under på båda.
Det kommer ju dock som sagt en ny Mini nu. Den gamla kanske sjunker lite mer då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Model3LR »

85kw för Fiaten. i3 med största batteriet laddar jämnt och fint i 50kw upp till typ 90+%. Vid resa märks det dock tydligt att Fiaten laddar snabbare. På långresan gillar jag autopiloten på Fiaten. Styrhjälpen är riktigt bra.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av MattiasH »

Vi har en 500e utöver vår Model S och den är rätt så charmig och trevlig att köra. Finns dock ett antal irriterande saker som man kanske tagit för givet med Teslan. Börjar därför med det negativa, vilket mest rör mjukvaran förmodar jag.

Vi laddar tex Fiaten med 16A 3fas hemma vilket fungerar utmärkt. Man ställer laddhastigheten i 5 steg där 5 troligen alltid innebär 16A, vad det innebär i ström måste man alltså veta eller räkna ut, att bara välja 1 till 5 tillför bara osäkerhet snarare än enkelhet. Personligen tycker jag man borde få välja med vilken ström man vill ladda. På jobbet 10A 1fas insåg jag att nivå 5 var mera än 10A varpå stolpens säkring löser ut. (vad betyder nivå 1 tex? Och vilken nivå innebär 10A? Är det 4 eller 3?)

Bilen är lite ryckig när man kopplar bort farthållare och vill gasa med gaspedalen istället. I det ögonblicket är det stört omöjligt att få en sömlös övergång.

Det finns ändå ganska mycket inställningsmöjligheter men vissa inställningar sparas inte. Mest irriterande att jag vill att radion skall vara på eller av beroende på vad den var när man lämnar bilen sist. Valet finns i inställningarna men trots det är radion alltid på när jag går in i bilen, dessutom ibland på en annan kanal än den var då jag stängde av radion.

Ovanstående är som sagt mest mjukvaru features och skulle säkert gå att åtgärda men efter snart 2år är det inget som skett via någon automatisk uppdatering eller vid 1års service iaf.

Men med detta sagt måste jag ändå säga att jag hyser någon slags hatkärlek till den här bilen. Den är ju riktigt charmig, känns pigg trots att den inte är ett under av G-krafter vid acceleration, trots att den är "korkad" när den inte sparar vissa inställningar korrekt och trots att den känns "italiensk", dvs den skulle passa utmärkt i hetsiga Rom-trafiken där man ändå inte kan glida fram för ett mjukt stopp vid nästa rödljus.

Hur passar den då för familjen?
Vi är fyra stycken varav en 9åring och en 14åring (killar). Kan säga att med barn i baksätet så bör de vara yngre än 14 i alla fall. Benutrymmet är inte det bästa men så länge frugan kan flytta fram sin stol så kan hon ha 14åringen bakom sig. Men när 9åringen blir lika lång som storebror så lär det bli trångt även för föraren.

Hade vi själva valt denna bil igen?
Ja, kanske. Men isf med annan färg än vit och gärna med "självmordsdörren" alternativt cabben.
Vi har vår på leasing och sannolikt väljer vi ändå inte en 500e igen, främst då för att barnen snart är så långa att den blir lite för liten för oss.

Värt att tillägga är att det stora batteriet är att föredra, i alla fall om man vill kunna köra långt någon gång ibland. LED ljus fram är superskönt och jag skulle välja dessa alla gånger. Jag saknar att vår bil inte har adaptiv farthållare, delbara (fällbara) baksäten och det hade även varit trevligt med trådlös laddare till telefonen. Alla dessa är tillval och kan vara värt att fundera över.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kanske kan vara värt att kika Opel på e-Corsa eller Peugeot e-208 ändå... ;)

Nu är ju även Opel och Pegga en del av Stellantis precis som Fiat, men de kanske har fixat de anmärkningar som finns på Fiaten ovan...

Själv kan jag tycka att Opel har en rätt fräsig logga när den sitter på en eldriven bil... 8-)

Och interiört ser de ju numera ut att ligga på samma nivå som VW...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av martinot »

Donk skrev: 22 aug 2023 22:59
Efter att ha införskaffat en Model S LR i våras går vår MYP nästan uteslutande som andrabil och i stort sett bara kortare sträckor i Stockholmsområdet. Känns lite onödigt så jag funderar därför på att byta till en billigare elbil. Behöver inte vara superpraktisk eller ha jättelång räckvidd. Två barn behöver få plats men ingen barnvagn eller annat skrymmande. Kommer mycket sällan användas på längre resor, som mest turer på upp till 10-12 mil några enstaka gånger per år. Viktigare att det är något kul som man trivs med i vardagen. Får gärna kosta nånstans runt 300’ för att det ska vara värt att byta. De jag har börjat kolla på är:

- Mini Cooper 2022-2023
- Fiat 500CE Cabrio 2021-2022
- Honda E 2020-2022

Någon som har erfarenhet av dessa och som kan ge lite feedback hur de är att köra och hur de funkar som vardagsbilar? Ungefär vilken räckvidd kan man räkna med på sommaren resp vintern? Har de fungerande appar så de går att förvärma utan problem? Duger infotainmentsystemet om man är van vid Tesla (eller kommer man bli tokig)? Osv. Finns det andra alternativ jag ska kolla på?

Lutar just nu mest mot Minin. Om jag förstått det rätt så är det samma drivlina och batteri som BMW I3 och den verkar ju folk nöjda med. Min fru gillar dock inte I3an så den är tyvärr inget alternativ.

Tacksam för all input.
Har testat och övervägt alla dessa när vi skulle skaffa en tredjebil till familjen (främst till dottern för att övningsköra i). De är väldigt roliga och riktigt kul små elbilar alla tre. Alla är otroligt charmiga på sitt sätt!

Vs Tesla:

Dock så ingen av de alls i närheten av att vara en Tesla. Så att komma även från en "icke-performance"-Tesla till denna blir en besvikelse om man tror att man skall få en liten Tesla. Så är inte fallet. Acceleration är segare på alla dessa småbilar, och "laggar" mycket mer än hos en Tesla (skulle säga att Tesla är rätt unik även mot andra elbilar med sin "laggfrihet" när man trycker på acc.pedalen). Även chassiet på en M3 LR är mycket styvare och sportigare än samtliga småbilar på marknaden (och även många andra elbilar i mellanklassen). Så tror man att man får en liten Tesla så kommer kan bli besviken oavsett vilken bil man nästan går för.

Men into desto mindre så är alla dessa tre småbilar ändå väldigt mycket roligare att köra än de flesta bensin-småbilar. Ändå ett helt annat acc. och pigghet. Samt att de är mycket unika i sin design och egenskaper. Jag "älskar" alla tre faktiskt! :)

Honda E

E har ju fördelen av att vara bakhjulsdriven, vilket är bättre egentligen, men samtidigt så är det ju klassiskt att en 500 och Mini skall vara framhjulsdrivna (har alltid varit så med de, och en del av "charmen"). Fördel med extremt liten svängradie då den just är bakhjulsdriven. Nackdelen är dock att den är lite mjukare i fjädringen, och lite otydligare styrkänsla. Har det absolut bästa baksätet av de tre. Största orsaken att den föll bort var dock att den inte är så väl anpassad till Europa då den endast har 1-fasladdning. Men kul charmig japansk "modern retro" och roligaste exteriöra designen enligt mig!

Fiat 500e

500 är en riktigt härligt liten italienare! Kul klassiker som de förfinat, och som är otroligt charmig. Kanske den mest "kvinnliga" bilen av de tre, och som verkligen går hem hos de. Men jag skulle inte heller backa att ha en (skulle gärna ha alla tre, om jag hade haft både råd och plats för alla de). Lite lägre effekt än Honda E, ungefär samma mjukhet i chassi, men bättre styrkänsla än E (kanske tom något lite bättre än Mini). Den bil med det klart sämsta baksätet, och sämsta bagageutrymmet. Kul att det finns en version med nerrullbart tygtak (dock försvinner en stor del av det redan extremt lilla bagageutrymmet)!

Mini Cooper SE

Minin är den som är piggast av del alla tre, och den med det styvaste och mest sportiga chassiet av alla tre. Nackdel av att vara framhjulsdriven jämfört med E, men en Mini (precis som 500) skall vara framhjulsdriven, och är ju på sitt sätt en historisk charm. Nackdelen är att man kan får lätt hjulspinn vid start om man trycker på för fullt vid blött väglag. Men är det torrt väglag så att man inte spinner loss med hjulen så är Minin den överlägset piggaste av alla tre. I praktiken så känns den effektmässigt och känslomässigt lika pigga som en John Cooper Works, som är den absolut dyraste och effektstarkaste Minin (som har högre effekt på pappret, men nackdelen av att vara en fossilbil).

Lite olika för/nackdelar mellan de tre som jag observerat:

Något lite sämre styrkänsla hos Mini än 500, men i stort lika (bägge har klart bättre styrkänsla än E). Baksätet är inte alls bra på Minin, men något lite bättre än 500 (här vinner E över bägge). Går att sitta som vuxen kortare sträckor, men krångligt att knö sig in, och sitter trångt mot framsätet (dock som sagt lite nättre än 500). För barn, och "nödsäte" fungerar det, men inte för vuxna på långfärder. Bagageutrymmet är ungefär som E (här är 500 klart sämst). En fördel med E och Mini är att de har värmepump, vilket 500 saknar.

Vår familjs val

Personligen så hade jag kunnat tänka mig vilken av dessa tre (om bara Honda fick riktig trefasladdning på 11kW i E som alla normala elbilar), men för oss föll valet på Mini. Dels så föredrog dottern designen på Minin (hon gillade inte alls varken E eller 500 utseende, fast som jag gillar båda två designmässigt), och för min del så var det den totalt piggaste motorn och det styvaste chassiet som vann den över för mig. Om man skippar dessa mer två känsloargument (dotterns designval) och nöjesargument (mitt nöjeskörningsval), så rent praktiskt så vann Minin tack vare att det var den enda av de alla tre bilarna med både trefasladdning och med värmepump.

Men som sagt; alla är oerhört kul och charmiga små "boutique" (life style)-elbilar!

Älskar alla tre!
:D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 30 aug 2023 13:17
Fiaten kan väl ladda med 75kw och har ju över 40kwh.
i3 har lika stort batteri med laddar långsammare.
Minin är väl en bit under på båda.
Mini Cooper SE har exakt samma motor och drivlina som BMW i3S (den starkaste och piggaste i3:an), och samma batteri på 33,2 kWh och laddeffekt på 50 kW officiellt (runt 45kW i tester/praktiskt) som i BMW i3 94 Ah (i3 finns i flera både mindre och större batteriversioner, och den allra största 120 Ah-modellen har ett batteri på 42,2 kWh).

Fiat 500e finns i två batteristorlekar; 24 kWh (enklaste bilmodellen) och 42 kWh (de två dyrare bilmodelellerna). Det stora batteriet laddar officiellt i 85 kW (men i tester oftast inte mer än strax över 50 kW), och det lilla batteriet laddar officiellt i 50 kW (om jag minns rätt, lite osäker här).

Honda E har ett batteri på 35.5 kWh (men i praktiken kortare räckvidd än Mini, då ineffektivare drivlina och mycket tyngre bil) och en officiell laddeffekt på 50 kW.

Summering; i praktiken så är laddeffketen mer eller mindre runt 50 kW för alla tre bilarna (precis som för BMW i3 94 Ah). 500e finns med ett lite större batteri än de andra två, men å andra sidan saknas värmepump för att hålla nere förbrukningen på vintern (så inte så många mil som skiljer i verkligheten på vintern mot Mini och E).

Har faktiskt kört några några längre tjänsteresor med Minin (när Teslan varit på verkstad), och det fungerade utmärkt (fick ett extra, och klart längre laddstopp än normalt, men tajmade så att jag alltid åt lunch då), men i praktiken så innebär den låga laddeffekten och de små batterierna att dessa småbilar normalt gör sig allra bäst hemma som charmiga kul och praktiska små vardagsbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Bjelke »

Oerhört bra rapporterat Martinot! :) stort tack :)
Håller med om 3-fas-laddningen, himla synd faktiskt att inte alla elbilar har
det som säljs här.
Vi kikar lite ”till och från” på en mindre bil också, skulle vara mer motiverat än två
stora model S liksom, men samtidigt så har vi båda 10 mil till jobbet och åt olika håll
dessutom så……. Hitintills så har tanken varit en tredje bil isf, en som man kör i
närområdet mest, och då är det just dessa tre vi (mest jag kanske :lol: ) tittat på :)
Lite overkill med 3 bilar såklart men samtidigt en mycket frestande tanke, lite som att ha
en hoj på sommaren men året runt då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Kan bara håll med Bjelke, mycket bra genomgång av Martinot. Uppskattas!

Har ännu inte sålt vår MYP så därför inte kommit längre i köpeprocessen men Mini och 500 cabrio är helt klart favoriterna samtidigt som jag börjat kolla mer och mer på en I3s. Vi får se under hösten.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Nya Cooper SE har bla fått ytterligare 20 kWh, men den lär väl kosta därefter också.. :?

https://ev-database.org/car/1998/Mini-Cooper-SE
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Twiggy »

Riktigt rolig tråd att följa. Det är något speciellt med dessa små elbilarna och tack Martinot för den gedigna genomgången!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Walker »

Hur är Ora då? Privatleasing 2995.-/mån 12/24/36 mån.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Walker skrev: 08 sep 2023 07:49
Hur är Ora då? Privatleasing 2995.-/mån 12/24/36 mån.
Den verkar inte vara aktuell. Se de här inläggen från första sidan:
Donk skrev: 24 aug 2023 07:51
tslaqqq skrev: 24 aug 2023 07:07
BYD Atto3?
BYD och andra Kina-märken går tyvärr bort. Oavsett vad man tycker om landet och dess styrning, och det faktum att flera av bilarna säkert är rätt så bra, så tror jag att det är stor risk för att det kan bli betydande problem med reservdelar till alla dessa nya märken och modeller. Vad händer om de drar sig ur Sverige? Vem kan reparera dem, gäller fortfarande garantier osv? Även om vissa (efter senaste prissänkningarna) får ett attraktivt inköpspris är det risk att det blir ett dyrt ägande map andrahandsvärde. Även privatleasing verkar kunna bli jobbigt om det inte går att reparera en skadad bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Uppdatering i tråden.

Min MYP är nu såld och nu ska lämplig andrabil införskaffas. Har provkört Mini, 500 och I3s.

Minin var kul att köra men kändes lite instängd och trång även i framsätet, kanske pga den är så låg? Så den går tyvärr bort.

BMWn var väldigt kul att köra, bakhjulsdriften och den rätt så starka motorn gör det till en helt annan bil än övriga småbilar. Också oväntat rymlig fram. Ok baksäte med dörrarna som plus. Dock lite omodern avseende skärmar och infotainment, kräver stora skärmen vilket begränsar beg-utbudet rejält. Nedsida är att fru och barn tycker den är ful, jag gillar den dock så absolut ett alternativ om rätt bil dyker upp.

Fiaten var oväntat kul att köra och kändes faktiskt rätt så rymlig i framsätet, kanske beror på att den är lite högre än Minin? Hyfsat modernt infotainmentsystem även om ljudanläggningen inte var den bästa. Blandad kvalitetskänsla med väldigt trist hårdplast på dörrar och en del andra ställen. Baksätet och bagaget är såklart inget vidare men borde funka att skjutsa barnen och åka till Ica etc. Designen är klockren och det är nog familjens favorit iaf till utseendet. Finns ju även som halv-cab, vilket i så fall är min favorit även om jag har lite funderingar kring hur bra cabben är på vintern. Verkar gå att få en så gott som ny 500 under 300’ så förhållandevis ok pris, men jag är lite osäker kring bilmärket och andrahandsvärde.

Ja inte lätt att bestämma sig. Sen börjar jag också fundera om man ska skippa kul-faktorn och hitta något mer praktiskt och lite billigare. Särskilt som min fru tycker det funkar lika bra med den lånade fossil-Golfen som vi just nu har som andrabil (men någon fossil-bil blir det ju såklart inte). Kanske en 1 år gammal Leaf? Inte så kul men vi har haft några Leafar tidigare och så länge man inte ska åka långresor så funkar den bra. Praktisk med fler dörrar rätt så skön att åka i. Strulig app dock på vår tidigare 2018 men det kanske blivit bättre. Vi får se vad det kan bli.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Antar det var gamla Mini du provade?
Eller finns nya ute hos ÅF nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Det var den gamla jag provade och som vqr aktuell. Har inte kollat på nya men gissar att den blir för dyr och hamnar för nära en M3 RWD Highland, som i så fall nog skulle varit ett bättre köp.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
SwedishAdvocate
Inlägg: 5485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Donk skrev: 26 nov 2023 10:37
...] Sen börjar jag också fundera om man ska skippa kul-faktorn och hitta något mer praktiskt och lite billigare. Särskilt som min fru tycker det funkar lika bra med den lånade fossil-Golfen som vi just nu har som andrabil (men någon fossil-bil blir det ju såklart inte). Kanske en 1 år gammal Leaf? Inte så kul men vi har haft några Leafar tidigare och så länge man inte ska åka långresor så funkar den bra. Praktisk med fler dörrar rätt så skön att åka i. Strulig app dock på vår tidigare 2018 men det kanske blivit bättre. Vi får se vad det kan bli.
No offense..., men om du gillar snygg design så förstår jag ju inte riktigt grejen med Leaf... :?

Eller förstår gör jag ju – lägsta möjliga ägandekostnad, men ändå...

Om Leaf är aktuell, varför inte Opel e-Corsa el. Peugeot e208? De har ju också fyra dörrar. Eller e-Golf, Cupra Born, VW ID.3, Hyundai Original-Ioniq eller Renault Zoe. Till skillnad från Leaf har väl alla de här utom e-Golfen(?) aktiv batteritemperering – eller?... Fast å andra sidan så innebär väl luftkylt som i Leafen en grej mindre som skulle kunna paja på en beg. bil...

Personligen tycker jag väl e-Golf är snyggast av de här, men samtidigt tycker jag inte e-Corsa kommer så långt efter. Oavsett tycker jag ju Opeln är jag vet inte hur många gånger snyggare än en Leaf...

Bild

Och det är alltså den här Ioniqen. Bilden nedan visar väl bilen efter refreshen och med fräsigaste framlyktorna som tillval(?) (eller inte... Det kanske inte var ngn refresh/'ansiktslyftning' på den här modellen...):

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Haha no offense, nej Leaf är ingen vacker bil och inte superkul heller. Det skulle i fall handla om att komma ner i pris men ändå få en så ny bil som möjligt (och kanske lite mer praktisk). Verkar gå att hitta en Leaf 2022 inkl vinterhjul för typ 230’, blir en nog en rätt så billig bil att äga. Har haft Leaf tidigare så vet vad man får, går bra som andrabil och är rätt så tyst och bekväm. Kan tyvärr inte tänka mig Opel el Peugot. Golf är säkert bra men tycker fossil-golfen vi har lånat är så sanslöst tråkig så jag vet inte om jag kan tänka mig en sådan.

Men huvudspåret är ändå en köra på kul bil, och då är det I3s eller 500e som är huvudkandidaterna.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Jag gillar 500e cab. Stod en svart hos Hedin i Lund för 299.
Kanske går att pruta lite på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av BTC »

Någon som vill delge fler erfarenheter av BMW i3 kontra Honda E?

Har inte kört någon av dem men det kommer till 90% sannolikhet stå mellan dessa två nästa gång det är dags för ny pendlarbil.

Tar hemskt gärna emot fler praktiska erfarenheter av hur de är att leva med i vardagen. Appar, förvärmning, infotainment, servicekostnader etc. Att Hondan har dålig räckvidd och BMWn anses vara ful vet jag redan 8-)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

BTC skrev: 30 nov 2023 15:51
Någon som vill delge fler erfarenheter av BMW i3 kontra Honda E?

Har inte kört någon av dem men det kommer till 90% sannolikhet stå mellan dessa två nästa gång det är dags för ny pendlarbil.

Tar hemskt gärna emot fler praktiska erfarenheter av hur de är att leva med i vardagen. Appar, förvärmning, infotainment, servicekostnader etc. Att Hondan har dålig räckvidd och BMWn anses vara ful vet jag redan 8-)
Ifall du skulle vara otålig så finns en eller flera existerande trådar om båda bilarna på forumet. ;)
T.ex:

viewtopic.php?t=22622&p=600178
viewtopic.php?t=26597
viewtopic.php?t=21958

Om du matar in:
site:teslaclubsweden.se bmw i3

...i Google så får du fler träffar som handlar om i3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar