Kommunalt veto

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Kommunalt veto

Inlägg av pefreli »

13 stora advokatbyråer säger ifrån.

Bl.a.
Mannheimer & Swartling
MAQS
Wistrand
Setterwalls
Foyen
Vinge

Lagstiftningen måste ändras.

https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-n ... en-andras/

”Det kommunala vindkraftsvetots brister har varit kända länge. Regeln tillåter godtyckliga beslut som inte behöver motiveras, innebär obefintlig förutsägbarhet och ger utslag som inte kan överklagas. Det är oförenligt med de principer om saklighet och objektivitet som är centrala vid tillståndsprövningar och all annan myndighetsutövning.”

”Vi är inne på det fjortonde året med oförutsägbarhet och avsaknad av de rättssäkerhetsprinciper som är självklara vid annan myndighetsutövning. Många projekt drabbas. Vetot stoppade 71 procent (1 021 av 1 430) vindkraftverk under 2020-2022. Vetot försvårar för samhället att få fram den elproduktion som behövs för att klara klimatomställningen. Vetot innebär allvarliga problem för projektörerna som inte kan förutse om ett projekt kommer att godkännas eller inte.”
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Kommunalt veto

Inlägg av wheels »

Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kommunalt veto

Inlägg av SwedishAdvocate »

wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommunalt veto

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
+1
Jag med ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommunalt veto

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Kommunalt veto

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Har ingen fakta men hade blivit förvånad om man bygger vindkraft 100m från bostadshus..?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommunalt veto

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Var vill man bygga vindkraftverk 100m från bostäder?
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Collin87 »

100 meter ifrån bostäder kommer aldrig ske.

Finns väl ingen generell regel för exakt minsta avstånd osv.

Men finns en del att ta hänsyn till.

De VKV som byggs idag är ca 115-125m höga med en rotordiameter på ca 170m.

Sen har vi skuggning som inte får överskrida 8 timmar/år vid bostäder.

"När solen står lågt kan skuggor från de roterande bladen träffa omgivningen. Enligt rättspraxis bör den faktiska tiden för exponering av rörliga skuggor vid bostäder inte överskrida åtta timmar per år. Vattenfall gör alltid beräkningar över hur lång skuggtiden kan bli. Om det finns risk för att skuggtiden blir oacceptabelt lång utrustas vindkraftverken med automatisk skuggurkoppling, det innebär att vindkraftverket stängs ned för att inte överstiga praxis. Påverkan från skuggkast avtar med avståndet och är normalt försumbara längre än två kilometer från vindkraftverken."

Källa: Vattenfall

Att förlägga VKV för nära bostäder kommer därmed dra ner på produktionen om skuggurkopplingen slår till för ofta.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommunalt veto

Inlägg av chaffis75 »

VilkenElbilBlirDet skrev: 24 aug 2023 09:43
chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Har ingen fakta men hade blivit förvånad om man bygger vindkraft 100m från bostadshus..?
Ok.. nu fick vi fokus på fel sak.. alltid någon som fastnar på en detalj som inte har med poängen att göra.. jag vet inte heller hur nära man får bygga en vindkraftverk men jag tror inte de är många hundra meter..
Jag hittade ett exempel på en karta.. där de är ca 220 meter till 4 bostadshus som ligger i en lite grupp på landet.
Så ja frågan är relevant även om de kanske är mer än 100 meter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Banane »

Det är väl alldeles ljuvligt att det finns kommunala veton. Demokrati!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kommunalt veto

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Var många som lämnade fina svar på den orelevanta frågan. Så tack till samtliga för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker det är lite märkligt att vindkraftverk normalt installeras relativt långt utanför tätort. Eftersom ljudet från ett kraftverk påminner mycket om trafikbuller skulle det ju drunkna i övriga ljud som en tätort släpper ifrån sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Jerker »

Banane skrev: 24 aug 2023 11:35
Det är väl alldeles ljuvligt att det finns kommunala veton. Demokrati!
Fast det är ju inte en fungerande kommunal demokrati när man kör med desinformation och piskar upp stämningarna bland de boende. VKV ute till havs har i propaganda utmålats som att de står precis inne i hamnen när de i själva verket står långt ute till havs och knappast stör nån.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kommunalt veto

Inlägg av spacecoin »

Jerker skrev: 24 aug 2023 14:09
Banane skrev: 24 aug 2023 11:35
Det är väl alldeles ljuvligt att det finns kommunala veton. Demokrati!
Fast det är ju inte en fungerande kommunal demokrati när man kör med desinformation och piskar upp stämningarna bland de boende. VKV ute till havs har i propaganda utmålats som att de står precis inne i hamnen när de i själva verket står långt ute till havs och knappast stör nån.
Har du några exempel där folkvalda har gjort detta?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Banane »

Jerker skrev: 24 aug 2023 14:09
Banane skrev: 24 aug 2023 11:35
Det är väl alldeles ljuvligt att det finns kommunala veton. Demokrati!
Fast det är ju inte en fungerande kommunal demokrati när man kör med desinformation och piskar upp stämningarna bland de boende. VKV ute till havs har i propaganda utmålats som att de står precis inne i hamnen när de i själva verket står långt ute till havs och knappast stör nån.
När det sätts upp vindkraftverk utanför Sandhamn, Lidingö, Marstrand, Falsterbonäset och Torekov kan vi snacka. Där direktörerna som bygger vindkraft bor eller vistas. Blåser det bara i fattiga kommuner?
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kommunalt veto

Inlägg av +46 »

Banane skrev: 24 aug 2023 11:35
Det är väl alldeles ljuvligt att det finns kommunala veton. Demokrati!
Om det kommunala vetot är ljuvlig demokrati, vad är då Bergstaten? En feodal företeelse elller?

”Bergsstaten – en modern beslutsinstans med anor
Bergsstaten grundades redan 1637 under Axel Oxenstiernas ledning, och firade alltså 375-årsjubileum 2012. Bergsstaten är därmed en av de äldsta statliga verksamheterna i Sverige. Tidigare var bergmästarämbetet uppdelat i flera distrikt, men sedan 1998 är Bergsstaten samlad med hela landet som verksamhetsområde, med en bergmästare som chef.

Bergmästaren var tidigare ordförande i bergstinget, som var en domstol som dömde i gruvrelaterade rättstvister. Även idag avgör Bergsstaten tvister mellan markägare och gruvbolag.”
Installerat 13,2 kWp solceller
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Banane »

+46 skrev: 24 aug 2023 14:28
Banane skrev: 24 aug 2023 11:35
Det är väl alldeles ljuvligt att det finns kommunala veton. Demokrati!
Om det kommunala vetot är ljuvlig demokrati, vad är då Bergstaten? En feodal företeelse elller?

”Bergsstaten – en modern beslutsinstans med anor
Bergsstaten grundades redan 1637 under Axel Oxenstiernas ledning, och firade alltså 375-årsjubileum 2012. Bergsstaten är därmed en av de äldsta statliga verksamheterna i Sverige. Tidigare var bergmästarämbetet uppdelat i flera distrikt, men sedan 1998 är Bergsstaten samlad med hela landet som verksamhetsområde, med en bergmästare som chef.

Bergmästaren var tidigare ordförande i bergstinget, som var en domstol som dömde i gruvrelaterade rättstvister. Även idag avgör Bergsstaten tvister mellan markägare och gruvbolag.”

What about?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Arctic Drifter »

Demokrati eller inte, elförsörjningen är ett nationellt intresse och jag tycker inte det är rimligt som det är nu att vissa kommuner helt sagt nej. Då handlar det inte om att de faktiskt övervägt det utan man sagt nej av andra skäl. Baserar detta på att det är väldigt många kommuner som vägrat. Rimligt vore ju att det i alla fall fanns utrymme för några även om förutsättningarna såklart skiljer kommuner emellan.
Tesla Model Y Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommunalt veto

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 24 aug 2023 13:53
chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Var många som lämnade fina svar på den orelevanta frågan. Så tack till samtliga för det.
Du kanske missade mitt svar ovan.. frågan är fullt relevant även om jag kanske drog till med för litet avstånd. Men ja lätt att som politiker skrifts fokus från den som faktiskt var syftet med frågan.

Men ja samma fråga fast 200 meter vilket är vad jag hittat i verkligheten utan att ens leta, de var de första jag hittade på en karta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kommunalt veto

Inlägg av R_Edvinsson »

pefreli skrev: 23 aug 2023 20:04
13 stora advokatbyråer säger ifrån.

Bl.a.
Mannheimer & Swartling
MAQS
Wistrand
Setterwalls
Foyen
Vinge

Lagstiftningen måste ändras.

https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-n ... en-andras/

”Det kommunala vindkraftsvetots brister har varit kända länge. Regeln tillåter godtyckliga beslut som inte behöver motiveras, innebär obefintlig förutsägbarhet och ger utslag som inte kan överklagas. Det är oförenligt med de principer om saklighet och objektivitet som är centrala vid tillståndsprövningar och all annan myndighetsutövning.”

”Vi är inne på det fjortonde året med oförutsägbarhet och avsaknad av de rättssäkerhetsprinciper som är självklara vid annan myndighetsutövning. Många projekt drabbas. Vetot stoppade 71 procent (1 021 av 1 430) vindkraftverk under 2020-2022. Vetot försvårar för samhället att få fram den elproduktion som behövs för att klara klimatomställningen. Vetot innebär allvarliga problem för projektörerna som inte kan förutse om ett projekt kommer att godkännas eller inte.”
Kommunala veto tycker alla är bra, när NIMBY mentaliteten slår in.

Dvs ytterst få vill ha störande verksamhet runt husknuten.

Och sålänge det inte finns en USP för kommunerna med vindkraft så kommer de heller inte vara positiva.
Dvs det måste betala sig att tillåta dessa parker att uppföras, i form av en ganska omedelbar ekonomisk kickback.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Banane »

Arctic Drifter skrev: 24 aug 2023 15:05
Demokrati eller inte, elförsörjningen är ett nationellt intresse och jag tycker inte det är rimligt som det är nu att vissa kommuner helt sagt nej. Då handlar det inte om att de faktiskt övervägt det utan man sagt nej av andra skäl. Baserar detta på att det är väldigt många kommuner som vägrat. Rimligt vore ju att det i alla fall fanns utrymme för några även om förutsättningarna såklart skiljer kommuner emellan.
Behöver vi verkligen mer vindkraft då? När det blåser så får vi bra med el från det vi redan har. När det inte blåser hjälper det inte hur många snurror vi sätter upp.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kommunalt veto

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev: 24 aug 2023 15:16
SwedishAdvocate skrev: 24 aug 2023 13:53
chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Var många som lämnade fina svar på den orelevanta frågan. Så tack till samtliga för det.
Du kanske missade mitt svar ovan.. frågan är fullt relevant även om jag kanske drog till med för litet avstånd. Men ja lätt att som politiker skrifts fokus från den som faktiskt var syftet med frågan.

Men ja samma fråga fast 200 meter vilket är vad jag hittat i verkligheten utan att ens leta, de var de första jag hittade på en karta.
Och du missade tydligen det här:
Collin87 skrev: 24 aug 2023 11:22
100 meter ifrån bostäder kommer aldrig ske.

Finns väl ingen generell regel för exakt minsta avstånd osv.

Men finns en del att ta hänsyn till.

De VKV som byggs idag är ca 115-125m höga med en rotordiameter på ca 170m.

Sen har vi skuggning som inte får överskrida 8 timmar/år vid bostäder.

"När solen står lågt kan skuggor från de roterande bladen träffa omgivningen. Enligt rättspraxis bör den faktiska tiden för exponering av rörliga skuggor vid bostäder inte överskrida åtta timmar per år. Vattenfall gör alltid beräkningar över hur lång skuggtiden kan bli. Om det finns risk för att skuggtiden blir oacceptabelt lång utrustas vindkraftverken med automatisk skuggurkoppling, det innebär att vindkraftverket stängs ned för att inte överstiga praxis. Påverkan från skuggkast avtar med avståndet och är normalt försumbara längre än två kilometer från vindkraftverken."

Källa: Vattenfall

Att förlägga VKV för nära bostäder kommer därmed dra ner på produktionen om skuggurkopplingen slår till för ofta.
@chaffis:

Har du en källa på 200m? Trust me bro duger inte den här gången.

Och oavsett så verkar det ju som nämns ovan inte vara aktuellt längre givet dimensionerna på dagens snurror.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Kommunalt veto

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

chaffis75 skrev: 24 aug 2023 11:33
VilkenElbilBlirDet skrev: 24 aug 2023 09:43
chaffis75 skrev: 24 aug 2023 09:31
SwedishAdvocate skrev: 23 aug 2023 20:34
wheels skrev: 23 aug 2023 20:24
Ja det är för jävligt att storfinansen/bolagen inte kan köra över kommuner etc som dem vill
Och själv så är jag så klart TEAM Kör över det kommunala vindkraftvetot! ;)
Även om du hade fått ett vindkraftverk 100 meter från dig?
Har ingen fakta men hade blivit förvånad om man bygger vindkraft 100m från bostadshus..?
Ok.. nu fick vi fokus på fel sak.. alltid någon som fastnar på en detalj som inte har med poängen att göra.. jag vet inte heller hur nära man får bygga en vindkraftverk men jag tror inte de är många hundra meter..
Jag hittade ett exempel på en karta.. där de är ca 220 meter till 4 bostadshus som ligger i en lite grupp på landet.
Så ja frågan är relevant även om de kanske är mer än 100 meter.
Alltid någon som överdriver en detalj som således förvränger poängen :)

I övrigt förstår jag inte hur du menar att avståndet inte har något med poängen att göra, det är väl avståndet som är hela poängen?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick höra från en som var lite insatt - vet dock inte om det stämmer:

Det kommer snart lösas, på gång att kommunerna ska få vissa intäkter från vindkraften.

Då blir det nog fart på byggnationen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kommunalt veto

Inlägg av Banane »

Off Grid Byggaren skrev: 24 aug 2023 19:12
Fick höra från en som var lite insatt - vet dock inte om det stämmer:

Det kommer snart lösas, på gång att kommunerna ska få vissa intäkter från vindkraften.

Då blir det nog fart på byggnationen.

Vem ska betala det? Staten?
Skriv svar