FSD 12

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD 12

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 30 aug 2023 07:44
Alla vet ju att få, långa och kryptiska kodrader är mycket bättre än många, korta och tydliga kodrader… :roll: :D
Haha, den var bra och hög igenkänningsfaktor!

Det är ett av problemen med neurala nätverk förresten. Det finns inget sätt i dagsläget att upptäcka eller förstå varför dom gör fel i en viss korsning var 100:e gång när solen är i en viss vinkel (eller andra "long tail events"). Grundforskning pågår. Givetvis är verifiering enormt viktigt i säkerhetskritiska tillämpningar, och heuristisk kod är bra där, men otillräcklig för att kunna fixa bilkörning. Därav NN vilket leder till ett problem pga av det förstnämnda.

Det är därför många är skeptiska till end-to-end NN-lösningar i dagsläget.

En annan grej är att NN-lösningar lär sig mönster genom att sortera bort ovanliga händelser. Det är ju i grunden ett avancerat matrisbaserat statistiksystem. så man måste ha speciella rutiner för att få den att ta hänsyn till long-tail-grejer. Och att ens hitta long tail exempel i tillräckligt stor omfattning är jättesvårt, så då behöver man ofta simulering.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD 12

Inlägg av spacecoin »

“While driving her to a restaurant, he showed how fast the car accelerated, then took his hands off the wheel, covered his eyes, and let her experience Autopilot,” biographer Walter Isaacson wrote in his upcoming book on the Tesla chief.

No comments. Level 2 eyes-on, hands on.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: FSD 12

Inlägg av Scania »

Den största gemensamma nämnaren för dessa ”många som är skeptiska” mot NN är ju logiskt nog programmerare och annan tangentbordskingar och queens som ser neurala nätverk bete sig mer mänskligt än människan själv. Eller som den absolut mest genomsnittliga människa som finns. Något ingen kodare klarar. Så mjukvaruhjältarna får spendera sina dagar med att köra runt och försöka ändra beteendet på nätverket istället.

Där utmaningen finns.

Ttt få bort de vanligaste felen bilförare gör eftersom den mimikerar oss. Exempelvis det här att färre än 1% av alla förare stannar helt vid stoppskyltar. FSD12 kryper fram vid stopp.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD 12

Inlägg av spacecoin »

Scania skrev: 30 aug 2023 19:56
Den största gemensamma nämnaren för dessa ”många som är skeptiska” mot NN är ju logiskt nog programmerare och annan tangentbordskingar och queens som ser neurala nätverk bete sig mer mänskligt än människan själv. Eller som den absolut mest genomsnittliga människa som finns. Något ingen kodare klarar. Så mjukvaruhjältarna får spendera sina dagar med att köra runt och försöka ändra beteendet på nätverket istället.

Där utmaningen finns.

Ttt få bort de vanligaste felen bilförare gör eftersom den mimikerar oss. Exempelvis det här att färre än 1% av alla förare stannar helt vid stoppskyltar. FSD12 kryper fram vid stopp.
Jag är inte skeptisk mot NN. Kolla på AlphaFold, AlphaZero, Bard, text to speech, translation et.c. Allt av det är i princip 100% ML.

Jag är skeptisk mot unsupervised computer vision-only i säkerhetskritiska och tidskritiska tillämpningar, precis som i princip alla som jobbar med det eller forskar kring det. Det är inte "där" idagsläget helt enkelt.

När, eller snarare om, en radiolog ersätts helt och hållet med ett ML-system (utan mänskligt dubbelkommando) för att diagnostisera cancer så kan jag börja tro på autonoma bilar med endast kameror inom 5-10 år.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: FSD 12

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag har varit ytterst tveksam till autopiloten i samtliga mina Teslor (kanske min första var ok), men nu kanske det börjar hända något, iaf om man bor där vädret är bra. :)

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar