Sida 1 av 1
Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 27 aug 2023 14:20
av Lerumsexpressen
Det verkar som det kan finnas fog för att se över designen för den gjutna framvagnen.
https://www.autoevolution.com/news/aust ... 20137.html
Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 27 aug 2023 16:24
av taliz
"cracks are within specs."

Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 27 aug 2023 16:35
av jonasl
Har några EU-bilar fått främre casting ännu? Känns ju lite skönt att min bil inte är av den varianten i alla fall

Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 27 aug 2023 17:05
av enoch85
taliz skrev: ↑27 aug 2023 16:24
"cracks are within specs."
Haha ja precis så.
Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 27 aug 2023 17:33
av AAKEE
”Its supposed to crack”
Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 28 aug 2023 09:27
av Bjelke
Har inte läst artikeln, men såg man skillnader mot bakre delen också?
Dvs, kunde man hitta liknande på bakvagnen?
Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 28 aug 2023 10:29
av Delta
Utan att vara kunnig på pressgjutning av aluminium kan jag efter granskning fotona på detaljen konstatera att sprickorna inte har uppstått efter belastning utan efter otillräckligt presstryck eller felaktig temperatur vid tillverkningen som gjort att kraftiga sprickor uppstått. Detta eftersom att sprickorna inte går genom hela detaljen utan endast delar av den. Sprickorna har funnits redan efter den tillverkats och detaljen skulle kasserats innan den byggdes in i en bil.
Alltså sitt still i båten! Ingenting tyder på att pressgjutningsmetoden inte fungerar eller är felkonstruerad. Bristande kontroll har gjort att en feltillverkad detalj har använts vid sammansättning av bilen. Ingen anledning till att sälja aktieinnehavet

Re: Sprickor i gjutna framvagnen MY Texas
Postat: 28 aug 2023 14:55
av Lerumsexpressen
Delta skrev: ↑28 aug 2023 10:29
Utan att vara kunnig på pressgjutning av aluminium kan jag efter granskning fotona på detaljen konstatera att sprickorna inte har uppstått efter belastning utan efter otillräckligt presstryck eller felaktig temperatur vid tillverkningen som gjort att kraftiga sprickor uppstått. Detta eftersom att sprickorna inte går genom hela detaljen utan endast delar av den. Sprickorna har funnits redan efter den tillverkats och detaljen skulle kasserats innan den byggdes in i en bil.
Alltså sitt still i båten! Ingenting tyder på att pressgjutningsmetoden inte fungerar eller är felkonstruerad. Bristande kontroll har gjort att en feltillverkad detalj har använts vid sammansättning av bilen. Ingen anledning till att sälja aktieinnehavet
Vi som jobbat med kvalitet och tillverkning har ett talesätt;
”Du kan inte kontrollera in kvalitet”
När någon vill öka kontroller så betyder det att man försöker åtgärda symptomen men inte orsaken…..
Nu tror jag också att Tesla är på bollen och kommer fixa det.
Jag ser att sprickorna är oxiderade, varav de torde ha varit där en stund.