Köpråd min första Tesla

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Dr Mabuse »

Jim Profit skrev: 20 sep 2023 21:19
Hur är det med importer, hur mkt billigare bör de vara?
Importbilar har inte vagnskadegaranti, vilket drar ner värdet en del. Och den låga kursen på valuta drar upp priset.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Jim Profit »

Hämtade min första Tesla idag -M3P 2021 blev det. 😊
Tack till alla er som gav goda råd! 👍🙂

Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev: 29 aug 2023 11:47
Jim Profit skrev: 29 aug 2023 11:45
Stort tack för era svar!

Hur är det med garantier, kan man vara trygg med att även om det händer något dyrt med batterier eller annat så kommer det huvudsakligen täckas upp av batterigaranti eller försäkringens maskinskada de närmsta 3 åren? Ser att bilens vagnskadegaranti löper ut i december men en vanlig helförsäkring (If) borde väl skydda mot det mest kostsamma?
Det är 8 år eller 19200 mil garanti på drivlinan(batteri&motorer).
Orkade inte leta mer efter ”rätt” tråd :lol: men har det alltid varit 19200 mil på model 3 ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dajomak
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2024 20:04

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Dajomak »

Hej! Är jättesugen på en Tesla Model 3 Highland men kan för lite om elbilar generellt så jag hoppas kunna få lite svar från er som är mer kunniga i ämnet. Varför jag vill ha Highland är för att jag testat den och läst/hört bra om den.

Jag kör i snitt 8 mil om dagen, skulle RWD räcka för mig? Tycker LR är för dyr.

Kan ladda hemma med dedikerad parkeringsplats för 2,50kr/kWh, men jag förstår inte riktigt hur man ska räkna? Vad skulle t.ex. en full-laddning kosta? Eller hur ska man tänka? Är det värt med elbil med tanke på priset?

Hur ser värdeminskningen ut generellt sätt på två år?Kör i snitt 1500-2000 mil/år. Tänker mig om jag tar avbetalning 48 mån och sedan köper loss och byter in den.

Om man istället väljer att köra på med bilen efter 48 mån, hur länge kan man räkna att en Tesla håller? Givetvis är detta individuellt och att man kan ha mer otur osv.

Något mer man ska tänka på? Jag bor i södra Sverige så snö brukar inte vara ett stort problem, tänker på RWD kontra AWD.

Tacksam för tips och förslag, hoppas ni kan lära mig lite mer så att jag får mer förståelse kring Tesla och elbilar!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
...] Något mer man ska tänka på? Jag bor i södra Sverige så snö brukar inte vara ett stort problem, tänker på RWD kontra AWD.

Tacksam för tips och förslag, hoppas ni kan lära mig lite mer så att jag får mer förståelse kring Tesla och elbilar!
En äldre tråd där det står lite om Model 3 RWD och vinterkörning:
viewtopic.php?p=589450#p589450

Dragkrok?... Om inget annat så kanske det kan påverka andrahandspriset så småningom. Lite osäker på vad som gäller för Highland... Innan Highland var man tvungen att se till att drag monterades på fabriken ifall man ville ha drag som man kan dra lagligt med i Sverige. På 3 gick det inte att eftermontera (det gick bara att eftermontera tredjepartsdrag för cykleställ eller dylikt). Men är som sagt osäker på vad som gäller för Highland. Ngn annan kanske vet.

Stereon skiljer även mellan RWD och AWD ifall det är av betydelse. Kommer inte ihåg ifall det är mer som skiljer...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Något mer man ska tänka på?
Har du kollat vad du får betala för försäkring? Gissar att det även kan skilja mellan RWD/AWD. Finns en del äldre trådar om det här. From memory: Kan variera hej vilt mellan olika bolag beroende på massor av olika faktorer. Många väljer Trygg Hansa. Andra har valt Gjensidige, Motormännen eller ICA. Även Länsförsäkringar förekommer. En tid tillbaka var WaterCircles populära. Sen dess har det dock skrivits om 'en del missnöje' i samband med att medlemmar behövt utnyttja försäkringen hos WaterCircles...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Något mer man ska tänka på?
Du kan få lite rabatt vid beställning ifall du använder en så kallad referralkod. Kika ute i högermarginalen på inlägg från andra medlemmar... Jag har tyvärr ingen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dajomak
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2024 20:04

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Dajomak »

SwedishAdvocate skrev: 11 jan 2024 21:23
Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Något mer man ska tänka på?
Har du kollat vad du får betala för försäkring? Gissar att det även kan skilja mellan RWD/AWD. Finns en del äldre trådar om det här. From memory: Kan variera hej vilt mellan olika bolag beroende på massor av olika faktorer. Många väljer Trygg Hansa. Andra har valt Gjensidige, Motormännen eller ICA. Även Länsförsäkringar förekommer. En tid tillbaka var WaterCircles populära. Sen dess har det dock skrivits om 'en del missnöje' i samband med att medlemmar behövt utnyttja försäkringen hos WaterCircles...
514kr/mån halvförsäkring. Tror hel låg på ca 1300kr/mån. Men detta var ett tag sedan jag kollade upp detta, gamla Model 3.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av niklas12 »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Hej! Är jättesugen på en Tesla Model 3 Highland men kan för lite om elbilar generellt så jag hoppas kunna få lite svar från er som är mer kunniga i ämnet. Varför jag vill ha Highland är för att jag testat den och läst/hört bra om den.

Jag kör i snitt 8 mil om dagen, skulle RWD räcka för mig? Tycker LR är för dyr.

Kan ladda hemma med dedikerad parkeringsplats för 2,50kr/kWh, men jag förstår inte riktigt hur man ska räkna? Vad skulle t.ex. en full-laddning kosta? Eller hur ska man tänka? Är det värt med elbil med tanke på priset?

Hur ser värdeminskningen ut generellt sätt på två år?Kör i snitt 1500-2000 mil/år. Tänker mig om jag tar avbetalning 48 mån och sedan köper loss och byter in den.

Om man istället väljer att köra på med bilen efter 48 mån, hur länge kan man räkna att en Tesla håller? Givetvis är detta individuellt och att man kan ha mer otur osv.

Något mer man ska tänka på? Jag bor i södra Sverige så snö brukar inte vara ett stort problem, tänker på RWD kontra AWD.

Tacksam för tips och förslag, hoppas ni kan lära mig lite mer så att jag får mer förståelse kring Tesla och elbilar!
För elkostnaden så kan du räkna ca 1.5-1.7kwh/10km så med din elkostnad blir det ca 4kr/mil med hemmaladdning och räkna med knappt det dubbla för laddning på resa.

En bra tumregel är att värdeminskningen är ca 50% över 3år
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Jag kör i snitt 8 mil om dagen, skulle RWD räcka för mig?
Du kan t.ex. mata in dina vanliga resor i ABRP - A Better Route Planner
https://abetterrouteplanner.com/

Där kan du även se räckvidd vid minusgrader, motvind och nederbörd/snö.

Annars finns det lite räckviddstest här i 90 & 120 km/h i både sommar- och vinterväglag.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Men i korthet så tycker jag det låter som du klarar dig med en RWD.

Vad är det för effekt på den laddare du har tillgång till vid hemmet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Något mer man ska tänka på?
Testade du Teslas parkeringsassistans när du provkörde? Annars är väl det också ett tips. Tesla har ju tagit bort sensorerna och ersatt dem med ett kamerabaserat system fram. Bak finns dock högupplöst backkamera, men på vintern kan det ju bli lite dålig sikt i den pga snö/smuts. Fast å andra sidan går väl det att åtgärda med lite spolarvätska i en sprayflaska el. dylikt.

Finns mer info. t.ex. här:
viewtopic.php?t=32584
viewtopic.php?t=33189

Är väl även bra på att ha koll på det här med förvärmning av kupén vintertid. Finns trådar på forumet om det med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dajomak
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2024 20:04

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Dajomak »

SwedishAdvocate skrev: 11 jan 2024 22:31
Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Något mer man ska tänka på?
Testade du Teslas parkeringsassistans när du provkörde? Annars är väl det också ett tips. Tesla har ju tagit bort sensorerna och ersatt dem med ett kamerabaserat system fram. Bak finns dock högupplöst backkamera, men på vintern kan det ju bli lite dålig sikt i den pga snö/smuts. Fast å andra sidan går väl det att åtgärda med lite spolarvätska i en sprayflaska el. dylikt.

Finns mer info. t.ex. här:
viewtopic.php?t=32584
viewtopic.php?t=33189

Är väl även bra på att ha koll på det här med förvärmning av kupén vintertid. Finns trådar på forumet om det med.
Tack för många bra tips! Jag har sett många video på parkeringsassistansen, testade inte den själv. Jag har idag en kamera på min bil, så vet hur skitig den kan bli vintertid haha.

Gällande effekten på laddningen vet jag inte men det är via Eways (BRF som sköter detta).

Ytterligare en fråga; jag kör på motorväg när jag pendlar och kör ofta snabbare än tillåtet men aldrig 30km/h över. Vet att bilen kommer förbruka mer el då, men ser att många Teslor kör ganska långsamt. Är detta ett måste för att bilen ej ska förbruka överdrivet mycket? Eller är det bara jag som inbillar mig att Teslorna körs i lägre hastigheter?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Trevlig »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 22:52
SwedishAdvocate skrev: 11 jan 2024 22:31
Dajomak skrev: 11 jan 2024 20:28
Något mer man ska tänka på?
Testade du Teslas parkeringsassistans när du provkörde? Annars är väl det också ett tips. Tesla har ju tagit bort sensorerna och ersatt dem med ett kamerabaserat system fram. Bak finns dock högupplöst backkamera, men på vintern kan det ju bli lite dålig sikt i den pga snö/smuts. Fast å andra sidan går väl det att åtgärda med lite spolarvätska i en sprayflaska el. dylikt.

Finns mer info. t.ex. här:
viewtopic.php?t=32584
viewtopic.php?t=33189

Är väl även bra på att ha koll på det här med förvärmning av kupén vintertid. Finns trådar på forumet om det med.
Tack för många bra tips! Jag har sett många video på parkeringsassistansen, testade inte den själv. Jag har idag en kamera på min bil, så vet hur skitig den kan bli vintertid haha.

Gällande effekten på laddningen vet jag inte men det är via Eways (BRF som sköter detta).

Ytterligare en fråga; jag kör på motorväg när jag pendlar och kör ofta snabbare än tillåtet men aldrig 30km/h över. Vet att bilen kommer förbruka mer el då, men ser att många Teslor kör ganska långsamt. Är detta ett måste för att bilen ej ska förbruka överdrivet mycket? Eller är det bara jag som inbillar mig att Teslorna körs i lägre hastigheter?
Kör farthållare 130-150 till och från jobbet, funkar fint.

Dontworry.se :roll:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av agehall »

Dajomak skrev: 11 jan 2024 22:52
Ytterligare en fråga; jag kör på motorväg när jag pendlar och kör ofta snabbare än tillåtet men aldrig 30km/h över. Vet att bilen kommer förbruka mer el då, men ser att många Teslor kör ganska långsamt. Är detta ett måste för att bilen ej ska förbruka överdrivet mycket? Eller är det bara jag som inbillar mig att Teslorna körs i lägre hastigheter?
Jag vet inte om Teslor kör speciellt sakta, men det stämmer att elförbrukningen ökar markant ju fortare du kör. Vindmotståndet ökar ju i kvadrat med hastigheten.

Jag brukar köra +5% mot hastighetsbegränsningen när jag låter bilen köra själv. Om jag kör själv så varierar det lite mer beroende på vad jag känner för. Är inga problem att ligga på med bilen om man vill men det lönar sig sällan i mitt fall då det bara resulterar i att jag måste stanna och ladda tidigare.

Den stora förändringen jämfört med att köra en ICE-bil för mig, var att se till total restid istället för körtid. Med ICE-bil körde jag ganska ofta Stockholm-Lund med ett snabbt stopp på vägen för att tanka. Åkte ofta riktigt tidigt och kom fram runt 10. Med elbil så planerar jag hela resan så att stoppet hamnar vid en bra tid för en fika eller lunch.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Gustafsson »

Om du inte haft elbil tidigare är det ovärderligt att ha nån kompis som har. Det är en liten omställning och inlärningskurva förenat med övergången från fossiler. Vissa tycker det är utmanande och kul och andra blir frustrerade. Så en del frågor uppstår och då kan vara bra att ha en ”hotline” till en vän…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av jonasl »

Model 3 är en av de modeller som har allra lägst luftmotstånd och därmed påverkas minst av hög hastighet.

Men oavsett drivmedel och bil så är hastighet det som påverkar förbrukningen mest.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gustafsson skrev: 12 jan 2024 09:02
Om du inte haft elbil tidigare är det ovärderligt att ha nån kompis som har. Det är en liten omställning och inlärningskurva förenat med övergången från fossiler. Vissa tycker det är utmanande och kul och andra blir frustrerade. Så en del frågor uppstår och då kan vara bra att ha en ”hotline” till en vän…
Förslag:
Forumet kanske skulle kunna utökas med en underavdelning där elbilsnybörjare som saknar folk med elbil i sitt kontaktnät skulle kunna få kontakt med erfarna elbilsfaddrar... ;)

En specifik grej gällande Dajomak här i tråden som jag gissar att han(?) har koll på är ju att veta hur lång tid det tar att ladda bilen via den egna laddaren på parkeringsplatsen vid bostaden. Men annars tycker jag väl det verkar som Dajomak har tillräcklig koll... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 12 jan 2024 09:48
Model 3 är en av de modeller som har allra lägst luftmotstånd och därmed påverkas minst av hög hastighet.

Men oavsett drivmedel och bil så är hastighet det som påverkar förbrukningen mest.
@Dajomak: I ABRP så finns det en funktion i inställningarna (symbolen till höger i gränssnittet med de tre vågräta strecken där man kan ändra hastigheten. Där kan man ange ett procentvärde "Din antagna hastighet relativt hastighetsgränserna. 110% betyder 10% snabbare än hastighetsgränsen, osv." Då går det även att se hur det påverkar batteriåtgång för en given sträcka.

Tänker att det under vissa omständigheter kan vara tillåtet att köra snabbare än angiven hastighet om det föreligger nöd och en fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.

Vänligen notera: Jag är inte jurist. Valde det här nicket för ~12 år sedan till det amerikanska forumet. Innebörden var avsedd att vara detsamma som typ engelskans proponent. Elon hade vidare en 'rätt annorlunda' image på den tiden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dajomak
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2024 20:04

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Dajomak »

Tycker det är rätt intressant att veta hur mycket skillnad det gör om man kör lite snabbare, när man själv upplever att Teslorna kör lite långsammare överlag. Är själv ingen fartgalning, men händer såklart att man kör lite snabbare.

Gällande att ha en vän som har elbil är inte helt lätt, dels har jag ingen vän som äger en elbil och alla kollegor är emot elbilar. Jobbar i bilbranschen och där ska det vara fossila bränslen och man vill inte höra de positiva man har att säga om Tesla. Själv bryr jag mig inte utan tycker att Tesla är en rolig bil med mycket teknik och jag har som sagt hört mycket bra om dem. Sen finns ju detta forum för att man kan fråga folk som kan hjälpa en.

För mig är det svårt att bestämma mig vilken väg jag ska ta, fortsätta med min Honda som är bränslesnål men som kommer tappa i värde inom snar framtid eller byta till en Tesla och testa det. Inte helt lätt, inte som att välja ett par fotbollsskor tex. Nämnde för en av mina kollegor att värdeminskningen är ca 50% på tre år och då blev han förvånad och tyckte det var mycket, men är det så mycket?

SwedishAdvocate, du nämnde att jag vill veta hur snabbt jag kan ladda. Med tanke på att jag kan ladda hemma på parkeringen på dedikerad plats så spelar det mindre roll, kan ladda varje natt om det skulle behövas, det kommer vara min plats. Jag försökte mest förstå vad det ungefär skulle kosta och hur man skulle räkna ut kostnaden.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av agehall »

Dajomak skrev: 12 jan 2024 20:38
För mig är det svårt att bestämma mig vilken väg jag ska ta, fortsätta med min Honda som är bränslesnål men som kommer tappa i värde inom snar framtid eller byta till en Tesla och testa det. Inte helt lätt, inte som att välja ett par fotbollsskor tex. Nämnde för en av mina kollegor att värdeminskningen är ca 50% på tre år och då blev han förvånad och tyckte det var mycket, men är det så mycket?
Kör Tesla! Tror inte någon av dina farhågor kommer bli något riktigt problem. Det enda är att det tar lite längre tid att ”tanka” och man planerar sitt resande lite annorlunda, men det är något man lär sig på ett par veckor om man kör bilen. Enda utmaningen jag stött på under 1.5 år med min Tesla är över nyår då vi var i fjällen och enda laddningen vi hade tillgång till var 7A via min UMC. Då gick det inte fort att ladda, men det var inget problem i praktiken. Man blir överraskad över hur långt man kommer på ganska lite laddning och antalet laddare i Sverige är ganska stort…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dajomak skrev: 12 jan 2024 20:38
...] Nämnde för en av mina kollegor att värdeminskningen är ca 50% på tre år och då blev han förvånad och tyckte det var mycket, men är det så mycket? [...
Är inte själv någon expert på det här, men var inte värdeminskning runt 50% på tre år ganska vedertaget innan priserna på alla begagnade bilar steg i och med komponentbristen? Men den tiden är väl över nu... Nu har väl alla dyrare begagnade bilar gått ner i pris igen. Är det begagnade billigare bilar som fortfarande håller värdet lite bättre? Är själv inte så insatt i det... Men hur roliga är billiga bilar?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av niklas12 »

50% värdeminskning över 3år är en bra tumregel och har historiskt stämt bra.
I vissa perioder har det varit mindre ,och vissa perioder mer.
Men sett över lite längre period så är 50% på 3år en ganska bra tumregel.

Det finns en värderingsmodell för model3 baserad på slutpriser på KVD som snurrar här på forumet om man kollar av denna så stämmer tumregeln rätt bra just nu.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Tellus »

niklas12 skrev: 13 jan 2024 00:18
50% värdeminskning över 3år är en bra tumregel och har historiskt stämt bra.
I vissa perioder har det varit mindre ,och vissa perioder mer.
Men sett över lite längre period så är 50% på 3år en ganska bra tumregel.

Det finns en värderingsmodell för model3 baserad på slutpriser på KVD som snurrar här på forumet om man kollar av denna så stämmer tumregeln rätt bra just nu.
Men de sista 10 åren på elbilar har värdeminskningen varit mycket lägre i snitt. 4-5 år innan man är nere på 50%.
Men svårt att sia om framtiden. Jag tror 4-5år till 50% kommer kvarstå på elbilar.

Finns vissa guldkorn också, ioniq5 har väl funnits ett par år och har sjunkit väldigt lite, 10-20% på 2 år tror jag.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev: 13 jan 2024 04:05
Men de sista 10 åren på elbilar har värdeminskningen varit mycket lägre i snitt. 4-5 år innan man är nere på 50%.
Men svårt att sia om framtiden. Jag tror 4-5år till 50% kommer kvarstå på elbilar.

Finns vissa guldkorn också, ioniq5 har väl funnits ett par år och har sjunkit väldigt lite, 10-20% på 2 år tror jag. [Min u.]
Hyundai hittade väl onekligen en liten nisch med I5. Den är ju en lite speciell SUV/Crossover. Från början var den väl även rätt konkurrenskraftigt prissatt. Samt att man fick miljöbonus. Men framförallt så har ju Hyundai begränsat utbudet rätt kraftigt på den svenska marknaden. I en av trådarna om I5 var det väl precis en medlem som fick leverans efter ca 2 års väntetid(!)...

Men å andra sidan har väl Model 3 märkbart bättre räckvidd i högre hastigheter som ~100-120 km/h. Är ju rätt många som vidare tycker att Model 3 är rätt mkt roligare att köra än I5.

Årsmodell 2024 av I5 verkar ju fått någon slags ändring i hjulupphängningen, men samtidigt är väl inte priset detsamma längre. Miljöbonusen är borta, och snart kommer väl även lite fler bilar som kan konkurrera med den på den svenska marknaden. Tänker t.ex. på ID.7 Touring och Opel Astra Sports Tourer (kombin) – om nu den Opeln kommer till Sverige dvs... Har ju blivit lanserad i åtm. Tyskland och UK, men uppenbarligen inte här... Tänker att även Honda e:Ny1 borde kunna konkurrera. Finns ju från 499K just nu. Om det finns ett segment av köpstarka kunder som tidigare valt Ioniq 5 så kanske även kommande BMW i5 Touring kan bli en konkurrent framöver.

Och vad är leveranstiderna för Ioniq 5 nuförtiden?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 13 jan 2024 07:26
Är ju rätt många som vidare tycker att Model 3 är rätt mkt roligare att köra än I5.
Absolut, så tycker jag tex
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar