Har du räknat på inropsavgiften som kunden får betala, 6100? eller är det slutpriset.
Detta är mitt förväntade slutpris exklusive både säljarens och köparens avgift.
Teoretiskt sett borde egentligen Blocketpriserna från privatpersoner ligga 10-15k lägre men det upplever jag inte att de gör (för det skulle ju innebära att säljaren får lika mycket betalt).
Köparen tror jag dock kan tycka det är värt inropsavgiften att få en genomgången bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har byggt en Excel-snurra för värdering av Model 3 LR/P baserat på all den data jag samlat på mig i år över avslut via KVD.
Så om någon är nyfiken på vad er bil är värd / vad den skulle säljas för via KVD så skriv följande info, så får ni värde av mig
* Årsmodell
* Miltal
* LR eller P
* Vinterhjul (Ja/Nej)
* Dragkrok (Ja/Nej)
* EAP (Ja/Nej)
* FSD (Ja/Nej)
* Skick (1-5)
Skicket är som vår traditionella betygsskala där den stora merparten av alla bilar får betyg 3. Väldigt få landar på 1 respektive 5. Allt är med hänsyn till ålder/mil.
Ni kan även addera färg, färg på inredning och eventuell accelerationsboost, men detta är faktorer som har minimal påverkan på priset.
* Årsmodell - 2020
* Miltal - 6080
* P
* Vinterhjul - Ja
* Dragkrok - Nej
* EAP - Nej
* FSD - Ja
* Skick - 1 (har PPF på hela bilen)
* Vit
* Svart inredning
Jag har byggt en Excel-snurra för värdering av Model 3 LR/P baserat på all den data jag samlat på mig i år över avslut via KVD.
Så om någon är nyfiken på vad er bil är värd / vad den skulle säljas för via KVD så skriv följande info, så får ni värde av mig
* Årsmodell
* Miltal
* LR eller P
* Vinterhjul (Ja/Nej)
* Dragkrok (Ja/Nej)
* EAP (Ja/Nej)
* FSD (Ja/Nej)
* Skick (1-5)
Skicket är som vår traditionella betygsskala där den stora merparten av alla bilar får betyg 3. Väldigt få landar på 1 respektive 5. Allt är med hänsyn till ålder/mil.
Ni kan även addera färg, färg på inredning och eventuell accelerationsboost, men detta är faktorer som har minimal påverkan på priset.
* Årsmodell - 2020
* Miltal - 6080
* P
* Vinterhjul - Ja
* Dragkrok - Nej
* EAP - Nej
* FSD - Ja
* Skick - 1 (har PPF på hela bilen)
* Vit
* Svart inredning
Gissar att du menar skick - 5 med tanke på kommentaren (högre är bättre). Förutsatt det så säger modellen 440-446k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tror också de flesta här sköter sina bilar hyggligt. Jag är ingen bilvårdspedant men håller alltid framför allt insidan ren och städad. Man blir ju mörkrädd ibland av andras bilar, grustag på golvet och godispapper, kaffemuggar och allsköns annat skräp överallt. Så hade min frus bil också sett ut om hon haft en egen...
Utsidan är inte riktigt lika viktig tycker jag, den ser man ju inte själv när man kör, men däremot är jag rädd om mina bilar. Skulle vilja påstå att SR+-trean jag sålde förra året var en 4 gränsande till en 5 trots att jag kört barn i bilen ett helt år.
Tror också de flesta här sköter sina bilar hyggligt. Jag är ingen bilvårdspedant men håller alltid framför allt insidan ren och städad. Man blir ju mörkrädd ibland av andras bilar, grustag på golvet och godispapper, kaffemuggar och allsköns annat skräp överallt. Så hade min frus bil också sett ut om hon haft en egen...
Utsidan är inte riktigt lika viktig tycker jag, den ser man ju inte själv när man kör, men däremot är jag rädd om mina bilar. Skulle vilja påstå att SR+-trean jag sålde förra året var en 4 gränsande till en 5 trots att jag kört barn i bilen ett helt år.
Ja, det är sant. Snittet här och i den andra gruppen jag postat i är nog högre än snittet i landet. Tror dock ändå man generellt har en "positiv" bias.
Känner igen mig i det du skriver, både personligen och frugan. Upplever att kvinnor är mer måna om hemmet och vi män om bilarna i allmänhet.
Har en extrem i bekantskapskretsen som bokstavligen städar varje dag i hemmet medan bilen ser fruktansvärd ut. I hennes värld är bilen hans ansvar och hon bryr sig inte om hur den ser ut
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
2018
10000 mil
LR rwd
Vinterhjul: Nej
Dragkrok: Nej
EAP: Ja
FSD: Nej
Skick: 3
Har inte stöd för 2018 i modellen, men det kan väl inte vara aktuellt att importera ändå?
Hade modellen funnits som svensksåld så hade jag gissat på 325-330k.
En AWD 2019 med samma spec hade landat på 343-349k
Bara kul att se vad snurran hade trott om min första model 3 . Tror vi betalade kring 380-400 ksek om man räknar bort skatteavdrag och bara översätter vad valutan stod i då, dvs ingen tull mm.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Årsmodell 2021
* Miltal 8000
* P
* Vinterhjul Nej
* Dragkrok Nej
* FSD Nej
* Skick 2 (lackskada dörr)
Vit ute vit inne
Denna såldes till Carla förra veckan! Kul att jämföra...
Har nu fått ca 70 förfrågningar och du är den första som anger skick 2. Inte en enda har angett skick 1 Frågan är dock om du gett samma svar för två veckor sedan?
414-420k säger modellen.
Hur resonerade Carla om avsaknad av vinterhjul förresten? De är den enda återförsäljare jag sett som alltid garanterar vinterhjul, drygt för dem att köpa till sådana till en P... Undrar då också om de verkligen köper till original eller om de skickar med ABS-fälgar typ.
Haha 4st helskrapade 20" samt mc som "ramlat" in mot dörren. Så allt över 2 är en överdrift här. 410k betalade dom. Drog automatiskt av 20k för vinterdäck (dvs dessa pengar hade legat on top av 410). Inget för skadan, då det är motpart som var vållande och 0kr självrisk.
Årsmodell 2019
* Miltal 8100
* P
* Vinterhjul Ja
* Dragkrok Nej
* FSD Ja
* Skick 5
Röd ute vit inne
Säker på skick 5?
398-404k givet skick 5
Inte alls nyskick, men med tanke på 8000mil och åldern så blir det 4 eller 5.
- 8st oskrapade fälgar
- inga skador eller fläckar invändigt
- minimalt med stenskott
- haft genomskinlig coating på hundben och stänkskydd sedan ny
- inga repor eller buckor
- lackbehandlad ny (opticoat), lyster finns kvar
Intressant isåfall att den ännu inte är nere i halva nypriset trots teslas prissänkningar.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Årsmodell 2021
* Miltal 8000
* P
* Vinterhjul Nej
* Dragkrok Nej
* FSD Nej
* Skick 2 (lackskada dörr)
Vit ute vit inne
Denna såldes till Carla förra veckan! Kul att jämföra...
Har nu fått ca 70 förfrågningar och du är den första som anger skick 2. Inte en enda har angett skick 1 Frågan är dock om du gett samma svar för två veckor sedan?
414-420k säger modellen.
Hur resonerade Carla om avsaknad av vinterhjul förresten? De är den enda återförsäljare jag sett som alltid garanterar vinterhjul, drygt för dem att köpa till sådana till en P... Undrar då också om de verkligen köper till original eller om de skickar med ABS-fälgar typ.
Haha 4st helskrapade 20" samt mc som "ramlat" in mot dörren. Så allt över 2 är en överdrift här. 410k betalade dom. Drog automatiskt av 20k för vinterdäck (dvs dessa pengar hade legat on top av 410). Inget för skadan, då det är motpart som var vållande och 0kr självrisk.
Hehe ok! Bra affär antagligen, KVD drar ju ca 15k i avgift.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Inte för att det är min bil, men kan vi inte testa din Excel-snurra på en KVD-bil?
Årsmodell:2019
7979 Mil
LR
Vinterhjul: Ja
Dragkrok: Ja
EAP: Nej
FSD: Nej
Skick: 3
Detta är alltså auktion 182229 hos KVD.
Vad blir slutpriset?
363.000:- förväntar jag mig på den
Extremt ovanligt för övrigt att modellen ger ett värde över det KVD satt som bilhandlarpris... Möjligen kan det påverka priset nedåt en aning (och kanske göra det till ett bättre köp...)
Godkänt resultat får man väl säga att det blev? Bilen gick för 358.500:-.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Både denna och min förra kostade strax över 30 kr/mil med allt inkluderat. Helt ok för en ny bil i mina ögon.
Som referens kan jag nämna att den leasade VW Touran jag körde 2018-2021 kostade 39 kr / mil inkl precis allt (dvs även drivmedel). Begagnade Audi A6:an från 2006 som jag köpte 2013 med 6000 mil på mätaren för 95 och sålde för 47 2018 efter 6000 mil kostade 41 kr / mil. Mycket reparationer, dyr skatt, törstig.. Första ägaren gav 435 dvs över 70 kr per mil bara i värdeminskning.
Teslorna har jag inte fört lika detaljerad bok över, det är för pyssligt att logga varenda laddning och kostnaden för den.