Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av roffe_s »

SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 13:30
roffe_s skrev: 27 dec 2023 13:04
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 12:59
roffe_s skrev: 27 dec 2023 12:47
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 11:56

Som jag uppfattat mod så vill han att etik- och moraldiskussioner om huruvida man ska eller inte ska köpa en bil från kinesiska tillverkare inte ska ske i trådar som handlar om specifika kinesiska bilmodeller. Tidigare så var det ofta en sån här diskussion i typ alla de här trådarna om specifika kinesiska bilmodeller. Därför skapade mod den så kallade 'kina-tråden' och hänvisade de här diskussionerna i trådarna om specifika kinesiska bilmodeller dit.

Den här tråden handlar dock inte om en specifik kinesisk bilmodell. Istället innehåller den här tråden en rätt bred diskussion om företaget Tesla. Så således – som jag uppfattat mod – så kan Kina fortsätta att vara en del av diskussionen i den här tråden.
Det tror inte jag, jag tänker på denna tråd med den lika tydliga som generella rubriken ”Ska man köpa elbilar från Kina?”: viewtopic.php?t=33375

Men Du kanske avser någon annan tråd? De specifika bilmodellerna har ju alla sina egna trådar, i vart fall vad jag kan se.

Då samma tugg för eller emot tidigare upprepades i tråd efter tråd är det väl ett smart grepp att hänvisa till den tråden i stället för att veva skivan om och om igen? Tänker jag.
Det var den tråden som jag avsåg med "'kina-tråden'" – ja.

Vi har ju tydligt helt olika syn på det här.

Såhär: Företaget Tesla har verksamhet i Kina. Ska Teslas verksamhet i Kina vara Tabu i alla framtida diskussioner om företagt Tesla på det här forumet förutom om diskussionen sker i 'Kina-trånden'?... I så fall kommer väl det här forumet till stor del bara bestå av en tråd – den så kallade 'Kina-tråden'... På vilket sätt skulle det bli en förbättring?

Oavsett... Kanske läge att be mod om ett förtydligande i den här frågan?...
Mmm, till stöd för min uppfattning är det bara att följa argumentationen i den tråden, det handlar mer om generella värderingar och argument och väldigt lite om enskilda modeller - Tesla och övriga fabrikat. Men jag räknar med att Tibor kan förtydliga avsikt och önskemål om och när han finner det nödvändigt :)

Edit - Det var när diskussionen barkade därhän i Zeekr-tråden som Tibor skapade ovanstående tråd. Länk till inlägget med argumentation: viewtopic.php?p=730950#p730950
Tycker det framgår tydligt att det handlar om trådar om specifika kinesiska bilmodeller. Från "Kina-tråden':
TiborBlomhall skrev: 04 jul 2023 09:24
Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit.

Så trådar om specifika kinesiska elbilar kan handla om just den elbilen och dess tekniska meriter - inte drunkna i diskussioner om man öht borde köpa kinesiska elbilar. Hänvisa sådana diskussioner hit istället. [Min u.]

Jag vill även proaktivt påminna alla om att personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning. Diskutera ämnet sakligt och med respekt för varandras åsikter.

/Moderatorn
Det var det inlägget jag hänvisade till. Den första meningen lyder ” Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit”. (Min fetmarkering)

Jag tycker det är rätt tydligt och svårt att missförstå.

Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av SwedishAdvocate »

roffe_s skrev: 27 dec 2023 13:36
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 13:30
roffe_s skrev: 27 dec 2023 13:04
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 12:59
roffe_s skrev: 27 dec 2023 12:47
Det tror inte jag, jag tänker på denna tråd med den lika tydliga som generella rubriken ”Ska man köpa elbilar från Kina?”: viewtopic.php?t=33375

Men Du kanske avser någon annan tråd? De specifika bilmodellerna har ju alla sina egna trådar, i vart fall vad jag kan se.

Då samma tugg för eller emot tidigare upprepades i tråd efter tråd är det väl ett smart grepp att hänvisa till den tråden i stället för att veva skivan om och om igen? Tänker jag.
Det var den tråden som jag avsåg med "'kina-tråden'" – ja.

Vi har ju tydligt helt olika syn på det här.

Såhär: Företaget Tesla har verksamhet i Kina. Ska Teslas verksamhet i Kina vara Tabu i alla framtida diskussioner om företagt Tesla på det här forumet förutom om diskussionen sker i 'Kina-trånden'?... I så fall kommer väl det här forumet till stor del bara bestå av en tråd – den så kallade 'Kina-tråden'... På vilket sätt skulle det bli en förbättring?

Oavsett... Kanske läge att be mod om ett förtydligande i den här frågan?...
Mmm, till stöd för min uppfattning är det bara att följa argumentationen i den tråden, det handlar mer om generella värderingar och argument och väldigt lite om enskilda modeller - Tesla och övriga fabrikat. Men jag räknar med att Tibor kan förtydliga avsikt och önskemål om och när han finner det nödvändigt :)

Edit - Det var när diskussionen barkade därhän i Zeekr-tråden som Tibor skapade ovanstående tråd. Länk till inlägget med argumentation: viewtopic.php?p=730950#p730950
Tycker det framgår tydligt att det handlar om trådar om specifika kinesiska bilmodeller. Från "Kina-tråden':
TiborBlomhall skrev: 04 jul 2023 09:24
Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit.

Så trådar om specifika kinesiska elbilar kan handla om just den elbilen och dess tekniska meriter - inte drunkna i diskussioner om man öht borde köpa kinesiska elbilar. Hänvisa sådana diskussioner hit istället. [Min u.]

Jag vill även proaktivt påminna alla om att personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning. Diskutera ämnet sakligt och med respekt för varandras åsikter.

/Moderatorn
Det var det inlägget jag hänvisade till. Den första meningen lyder ” Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit”. (Min fetmarkering)

Jag tycker det är rätt tydligt och svårt att missförstå.

Mina 2p
Jag läste i Zeekr-tråden när 'Kina-tråden' skapades. Min minnesbild är att det som avsågs var det jag strykit under – inte det som du fetmarkerat.

Mina 3p ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 13:39
Jag läste i Zeekr-tråden när 'Kina-tråden' skapades. Min minnesbild är att det som avsågs var det jag strykit under – inte det som du fetmarkerat.

Mina 3p ;)
Tråden skapades efter 'önskemål' från Spacecoin om att den här diskussionen inte skulle ske i trådar om specifika kinesiska bilmodeller utan i en separat tråd istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Six-ten
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jul 2023 07:51

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av Six-ten »

OfarligTesla skrev: 22 dec 2023 10:55
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Om man låter irrationella saker styra sina affärer så pass mycket så har man snart inga pengar alls. Självklart skall man köpa den produkt som passar ens behov och smak bäst för den lägsta kostnaden man kan, för vissa kommer det vara Tesla som är den bästa och för andra något annat. Men att börja väga in andra aspekter än de som är direkt relaterade till produkten ger inte ett bättre beslut.
När jag startade denna tråden så var det för att jag kände ett behov av att skriva av mig för att jag asförbannad på Tesla som företag pga allt strul och att de är oärliga och har lurat mig på pengar. Förvisso bara några tusenlappar men med tanke på allt annat som de har ställt till med så är mitt tålamod slut med bolaget.

Det var alltså inte i första hand pga av etiska aspekter som jag startade tråden även om jag definitivt tycker att etik är en faktor som är viktig att beakta när man köper produkter. Konfliktmineraler leder till att folk dödas och kvinnor våldtas som en medveten strategi för att bryta ner samhällsstrukturer och lättare kunna komma åt mineralerna. Det vill inte jag medverka till. Jag har inte koll på hur Tesla säkrar att de inte bidrar till nämnda problem och vet inte om Tesla är bättre eller sämre än andra bolag på den punkten.

När det gäller Elon så har bloggen Cornucopia.se idag följande info:
"14:49 Vatniken Elon Muskovitj uppges ha gått på partyn där man lämnar ifrån sig sin telefon och skriver på avtal om tystnadsplikt under åren fram till den fullskaliga ryska invasionen av Ukraina. På dessa fester ska man ägnat sig åt dålig vandel, inklusive tagit illegala droger avslöjar WSJ.

Det är förstås fullt möjligt att ryska SVR, FSB eller GRU under dessa fester skaffat sig så kallad kompromat på Muskovitj. Det kan förstås vara så att den dåliga vandeln på festerna omfattat även annat än illegala droger.

Artikeln skriver dock om att befattningshavare på Muskovitj bolag Tesla och SpaceX oroar sig över Muskovitj uppträdanden och att det kan skapa problem för hans bolag. Exempelvis är har SpaceX drogförbud för alla anställda i sina statliga kontrakt, inklusive VD:n. Skulle han bli påkommen påtänd skulle rimligtvis han antingen behöva sparkas från SpaceX eller så sägs de statliga kontrakten upp. Muskovitj ska även ha en säkerhetsklassning iom de statliga kontrakten, men typ drygt 1% av USA:s befolkning är säkerhetsklassade så det låter märkvärdigare än det är."


Angående alternativ till Tesla så var jag nyligen och provkörde Kia EV9 som är en jättetrevlig SUV med 3 säten. Riktigt bra kvalité, bra drag i bilen och betydligt mera bil för pengarna jämfört med Model X. Jag får se vad nästa bilmärke heter för min del men knappast Tesla :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av martinot »

Six-ten skrev: 01 okt 2023 19:17
Teslaladdare drivs av dieselgeneratorer :(

Snubblade över denna artikel. Inte så insatt i frågeställningen själv så andra kanske kan komplettera med info om hur vanligt detta är. Men Teslas motto om att frälsa oss ifrån kolväteproblematiken känns väl som det mera är smart marknadsföring för att säkerställa att Elon förblir rikast eller... ;)

https://cowboystatedaily.com/2023/09/30 ... HeZDQpW58A

Du måste ju inte ladda på SuC bara för att du har en Tesla. Ivf. inte här i Sverige och Europa, om du anser att Tesla har en dålig energimix för ditt miljömedvetande. Med Typ2/CCS så kan du ladda på konkurrerande laddnät om du inte vill använda just Tesla SuC pga. den nyheten du länkar till.

Six-ten skrev: 20 dec 2023 00:00
Med tanke på senaste tidens skriverier om Tesla med 70-sidiga anställningsavtal med eviga sekretessklausuler, glimmer från gruvor med barnarbete och att närbesläktade twitter/X sätter varningsmeddelanden på länkarna till Aftonbladet så är det väl ganska uppenbart att det är en rutten företagskultur som råder hos Tesla / alla bolag där Elon Musk har inflytande.

Ja, det är ju dåligt om Tesla använder glimmer.

Six-ten skrev: 07 jan 2024 21:48
Konfliktmineraler leder till att folk dödas och kvinnor våldtas som en medveten strategi för att bryta ner samhällsstrukturer och lättare kunna komma åt mineralerna. Det vill inte jag medverka till.

Det tror jag inte någon här vill medverka till.

Six-ten skrev: 07 jan 2024 21:48
När det gäller Elon så har bloggen Cornucopia.se idag följande info:
"14:49 Vatniken Elon Muskovitj uppges ha gått på partyn där man lämnar ifrån sig sin telefon och skriver på avtal om tystnadsplikt under åren fram till den fullskaliga ryska invasionen av Ukraina. På dessa fester ska man ägnat sig åt dålig vandel, inklusive tagit illegala droger avslöjar WSJ.

Det är förstås fullt möjligt att ryska SVR, FSB eller GRU under dessa fester skaffat sig så kallad kompromat på Muskovitj. Det kan förstås vara så att den dåliga vandeln på festerna omfattat även annat än illegala droger."

Gillar också att läsa Cornucopia.se. En bra sajt (för det mesta).

Six-ten skrev: 07 jan 2024 21:48
Angående alternativ till Tesla så var jag nyligen och provkörde Kia EV9 som är en jättetrevlig SUV med 3 säten. Riktigt bra kvalité, bra drag i bilen och betydligt mera bil för pengarna jämfört med Model X. Jag får se vad nästa bilmärke heter för min del men knappast Tesla :)

Var det inte en Model S som du hade beställt?

Six-ten skrev: 01 sep 2023 07:23
Fick min Model S under sommaren, mer än två år försenad. Ca en vecka innan leveransen var planerad blev det nya förseningar och verkar som jag av någon anledning hamnade längst bak i kön då jag hade fått snabbare leverans om jag beställt bilen som ny.

Six-ten skrev: 20 dec 2023 00:06
Någon mer än jag som tycker att Elon Musk är som hämtad ur en Bond-film och där Elon givetvis är storskurken som försöker upprätthålla en fasad av att vara god men som egentligen är ond och vill erövra världen och styra allt för sina egna sjuka drömmars skull. SpaceX och kolonisering av Mars… Just saying :)

Kände du inte till detta att Elon var en ond Bond-skurk innan du hämtade ut din Tesla i augusti? ;)


Får oavsett önska dig lycka till att Hyundai/KIA har mindre konfliktmineraler än Tesla (och mindre fester med droger). :)


Är fö. utmärkt att det finns andra bra elbilar som konkurrerar med Tesla. Hyundai/KIA har gjort ett mycket bra jobb med sina elbilar, och den konkurrensen gynnar oss alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Six-ten
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jul 2023 07:51

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av Six-ten »

Jo det är model S jag kör idag men familjen växer så kanske behövs större bil framöver.

Jag gör ett sista nålstick mot Tesla i min hämndkampanj genom att länka till denna artikel om hur Tesla mörkar allvarliga chassifel. Girigbuken Elon Musks sätt att göra affärer drabbar kunderna och det är därför jag inte vill vara kvar som Teslaägare.

https://www.mestmotor.se/automotorspor ... nyhetsbrev
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av Kriper »

Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av spacecoin »

Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev: 22 jan 2024 12:48
Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
Jag vet inte allmänna uppfattningen i Kina, för några år sedan så Gillade ju amerikaner inte Japan, så Toyotabilar som folk trampade på gasen i stället för bromsen (inga bromsljus tändes på film) tolkades som fel på bilarna i stället för fel på förarna. Toyota ändrade på gaspedalen (troligen i onödan) och golvmattorna som kunde (i sällsynta fall) öka gasen på bilen eller förhindra bromsningen (minns inte vilket)

Så kanske är en allmän aversion mot USA som gjort att man infört återkallelse vare sig den behövdes eller ej.

Hade själv Toyota tidigare så hade en viss koll på händelsen.

Honda också från Japan, men några år nyare än min hade golvmattor med två hål i, där ett par plastploppar stack upp från golvet passade i, så den hölls fast mera.

Min minns jag att man av vana justerade läget på med jämna mellanrum då den åkte fram med tiden när man gått in och ur ett antal gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av SwedishAdvocate »

wannabee skrev: 22 jan 2024 13:12
spacecoin skrev: 22 jan 2024 12:48
Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
Jag vet inte allmänna uppfattningen i Kina, för några år sedan så Gillade ju amerikaner inte Japan, så Toyotabilar som folk trampade på gasen i stället för bromsen (inga bromsljus tändes på film) tolkades som fel på bilarna i stället för fel på förarna. Toyota ändrade på gaspedalen (troligen i onödan) och golvmattorna som kunde (i sällsynta fall) öka gasen på bilen eller förhindra bromsningen (minns inte vilket)

Så kanske är en allmän aversion mot USA som gjort att man infört återkallelse vare sig den behövdes eller ej.

Hade själv Toyota tidigare så hade en viss koll på händelsen.

Honda också från Japan, men några år nyare än min hade golvmattor med två hål i, där ett par plastploppar stack upp från golvet passade i, så den hölls fast mera.

Min minns jag att man av vana justerade läget på med jämna mellanrum då den åkte fram med tiden när man gått in och ur ett antal gånger.
Det är inte bara Honda som har två plastploppar för infästning av golvmattan. Sådana finns t.ex. i gasdrivna VW Golf Kombi Mk7 också (dvs. näst sista generationen av den här bilmodellen).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 22 jan 2024 13:23
wannabee skrev: 22 jan 2024 13:12
spacecoin skrev: 22 jan 2024 12:48
Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
Jag vet inte allmänna uppfattningen i Kina, för några år sedan så Gillade ju amerikaner inte Japan, så Toyotabilar som folk trampade på gasen i stället för bromsen (inga bromsljus tändes på film) tolkades som fel på bilarna i stället för fel på förarna. Toyota ändrade på gaspedalen (troligen i onödan) och golvmattorna som kunde (i sällsynta fall) öka gasen på bilen eller förhindra bromsningen (minns inte vilket)

Så kanske är en allmän aversion mot USA som gjort att man infört återkallelse vare sig den behövdes eller ej.

Hade själv Toyota tidigare så hade en viss koll på händelsen.

Honda också från Japan, men några år nyare än min hade golvmattor med två hål i, där ett par plastploppar stack upp från golvet passade i, så den hölls fast mera.

Min minns jag att man av vana justerade läget på med jämna mellanrum då den åkte fram med tiden när man gått in och ur ett antal gånger.
Det är inte bara Honda som har två plastploppar för infästning av golvmattan. Sådan finns t.ex. i gasdrivna VW Golf Kombi Mk7 också (dvs. näst sista generationen av den här bilmodellen).
Tror väldigt många har de idag.. volvo har haft de typ alltid känns de som.. vår id3 har de. Dock tror jag inte vår gamla Peugeot 208 hade de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av Oscar11 »

spacecoin skrev: 22 jan 2024 12:48
Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
De fick ingen recall utan en OTA mjukvaruuppdatering för att det fanns en möjlighet att föraren skulle kunna missbruka autosteer funktionen. Inget fel på bilen utan förarna alltså. Tesla uppdaterar miljontals bilar varje månad med förbättringar.
Tesla MYLR -23
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av Maw »

Oscar11 skrev: 22 jan 2024 16:08
spacecoin skrev: 22 jan 2024 12:48
Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
De fick ingen recall utan en OTA mjukvaruuppdatering för att det fanns en möjlighet att föraren skulle kunna missbruka autosteer funktionen. Inget fel på bilen utan förarna alltså. Tesla uppdaterar miljontals bilar varje månad med förbättringar.
Från artikeln:
Bland incidenterna nämns fall där fjädringen helt har kollapsat under färd, hjul har lossnat och hjulaxlar gått av
Hur menar du att bristande kvalitet i hjulupphängningarna med följande haverier som var orsaken till återkallelsen i Kina fixades genom en OTA???

Bilarna åtgärdades endast i Kina, inte i t ex Europa eller USA. Det är ju konstigt att Tesla inte skickade ut en OTA som fixade kvalitetsbristerna i hjulupphängningarna här också :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 22 jan 2024 16:12
Oscar11 skrev: 22 jan 2024 16:08
spacecoin skrev: 22 jan 2024 12:48
Kriper skrev: 12 jan 2024 08:42
Ett svar på kritik värdigt Bagdad Bob.
”Tesla är sanningsenligt och transparent gentemot våra tillsynsmyndigheter runtom i världen och insinuationer om något annat är rentav felaktiga”, skriver bolaget och konstaterar att för varje missnöjd Teslakund finns det hundratals andra som är nöjda.
”Siffrorna över återkommande kunder och kundnöjdhet ljuger inte”, skriver bolaget.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppges- ... handelser/
Man undrar ju varför samma bilar fick en recall i Kina om de nu är helt säkra och det bara är hittepå. :roll:
De fick ingen recall utan en OTA mjukvaruuppdatering för att det fanns en möjlighet att föraren skulle kunna missbruka autosteer funktionen. Inget fel på bilen utan förarna alltså. Tesla uppdaterar miljontals bilar varje månad med förbättringar.
Från artikeln:
Bland incidenterna nämns fall där fjädringen helt har kollapsat under färd, hjul har lossnat och hjulaxlar gått av
Hur menar du att bristande kvalitet i hjulupphängningarna med följande haverier som var orsaken till återkallelsen i Kina fixades genom en OTA???

Bilarna åtgärdades endast i Kina, inte i t ex Europa eller USA. Det är ju konstigt att Tesla inte skickade ut en OTA som fixade kvalitetsbristerna i hjulupphängningarna här också :)
Ja... De berörda Fremont-tillverkade S/X är bara farliga i Kina enligt Tesla även fast samma sak händer i EU.

https://insideevs.com/news/450511/tesla ... on-issues/
Skriv svar