Hur bra är Teslas navigator?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av xms67 »

Jag kör idag mest med Waze då Volvos inbyggda navigator(Sensus) är ganska bedrövlig i Sverige.

Hur bra är Teslas inbyggda? Har Tesla ett eget system eller vilket system bygger de på? Till sist såg jag att man kan skicka direkt från Google Maps till bilen. Blir det då eventuellt en annan rutt än Teslas inbyggda?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av dhogborg »

Det som skickas till bilen är punkten på kartan, bilen räknar själv ut en rutt som kan skilja sig från den som appen i telefonen räknat ut.

Jag har aldrig upplevt problem med navigationen. Den gör ju sin egen ruttning som även tar saker i beaktning som telefonens app inte har vetskap om, som tex. bilens laddnivå, temperatur i batteriet, hur fullt det är på laddstationer som skulle passa att ladda på vid behov.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
PBateman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 sep 2022 11:29

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av PBateman »

Körde själv Volvo innan och Waze, vilket jag va riktigt nöjd med. När jag gick över till Tesla så saknar jag live info om olyckor,vägbyggen och liknande. Detta tycker jag Tesla ligger långt efter med. Annars funkar själva ruttplaneringen mycket bra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7635
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av mikebike »

Man kan få en ofrivillig sights seeing ibland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Maw »

Min erfarenhet är att man inte kan lita på Teslas navigator, man måste dubbelkolla rutten i t ex Google maps. Det har hänt mig ganska många gånger att den tar rejäla omvägar utan anledning.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Choke »

Min erfarenhet är att den ofta tar hänsyn till trafikstörningar. I början struntade jag i teslas ”konstiga vägval” men hamnade då nästan alltid i lång kö. Så nu kör jag nästan jämt efter dens förslag. Däremot har den under senare tid haft svårt placera sig rätt. Missar ofta mitt hem med några 30-tal meter och ofta är det mitt hem som den inta lärt sig passerar mitt hus på en parallellgata och då är den ibland hemma !
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Lophornis »

Tycker navigering gör det den ska och har man försenings tid inslagen så funkar det ypperligt. Ett ex: vi var på väg hem från Europa och skulle passera Antwerpen helt plötsligt på motorvägen fick den för sig att ändra rutten. Kollade Google map inget fanns i vägen på rutten. Men vi chansade inte utan körde enligt bilen och fick se lite av staden. När vi nästan var tillbaka på ordinarie rutt plan då såg vi på Google att stor olycka/kö på vägen vi åkt förbi. Jag har 10min försenings tid inslagen och den extra omvägen sparade oss 4tim kö väntan på vägen.

Sedan som andra nämt kan man få se lite andra vyer ibland den verkar köra kortaste vägen till målet om ingen laddning krävs. Det som kan saknas ibland är rastplatser etc på kartan men det har funkat fint för mig ändå.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Freez »

Tycker navigatorn fungerar galet bra. Har inte kört någon bil som har en bättre lösning. Jag har Premium Connectivity.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jan 2020 17:09

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Littlefeat »

En egenhet är att den vägrar åka färja om man skall söderut. Visar konsekvent vägen över Store Bält-bron även om man skall till Berlin. Får lägga till via-punkter på båda sidor sundet.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Elmil »

Choke skrev: 05 sep 2023 09:34
Min erfarenhet är att den ofta tar hänsyn till trafikstörningar. I början struntade jag i teslas ”konstiga vägval” men hamnade då nästan alltid i lång kö. Så nu kör jag nästan jämt efter dens förslag. Däremot har den under senare tid haft svårt placera sig rätt. Missar ofta mitt hem med några 30-tal meter och ofta är det mitt hem som den inta lärt sig passerar mitt hus på en parallellgata och då är den ibland hemma !
Verkar vara något generellt GPS-problem. Min robotgräsklippare är just nu långt bortanför grannen och klipper... :?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Dr Mabuse »

Choke skrev: 05 sep 2023 09:34
Däremot har den under senare tid haft svårt placera sig rätt. Missar ofta mitt hem med några 30-tal meter och ofta är det mitt hem som den inta lärt sig passerar mitt hus på en parallellgata och då är den ibland hemma !
Detsamma för mig. Jag har navigering till-och-från jobbet för att kunna undvika stopp på vägen.
Men till och från så placerar GPS:en fel. Mitt inne i ett bostadsområde när jag åker på förbifarts-leden. Men det som gjord mig förskräckt var när jag låg på E20 motorväg i rusningstrafik, och farthållaren plötsligt bestämde sig att jag var på 70-väg och började bromsa. Eller förbifartsleden i 70km/h och det är 30km/h i bostadsområdet...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Pladda12 »

Navigeringen gör konstig vägval ibland utan att det finns en orsak. Jag skulle demonstrera navigationen för en kompis och knappade in vår sommarstuga och fick en omväg på 6-7 mil. Valde helt fel väg. Och det var ingen engångshändelse, har testat samma sträcka många ggr och den förslår alltid fel väg. Och då är den ingen liten okänd grusväg som är sen rätta 😊

Så man undrar ju ibland hur mycket mer man åker i onödan när man har dålig koll på rutten själv.

Men oftast funkar det helt ok.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7635
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av mikebike »

Förra året hade vi hyrt ett sommarhus utanför Varberg. Navigatorn föreslog att vi skulle köra på en traktorväg utefter ett fält istället för den asfalterade vägen som dessutom var närmare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Sara4711 »

mikebike skrev: 05 sep 2023 12:23
Förra året hade vi hyrt ett sommarhus utanför Varberg. Navigatorn föreslog att vi skulle köra på en traktorväg utefter ett fält istället för den asfalterade vägen som dessutom var närmare.
Den typen av problem kan man få med många navigatorer. Min Apple telefon dirigerade mig in via en kohage när jag skulle åka till en kompis landställe. Jag kom visserligen fram men var tvungen att lyfta bort ett elstängsel på 2 ställen och var faktiskt inne i kohagen ett tag.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Maw »

Här är ett exempel från förra året hur tokigt det kan bli om man litar på Teslas navigation

viewtopic.php?t=30439
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av kenjon »

Pladda12 skrev: 05 sep 2023 12:12
Navigeringen gör konstig vägval ibland utan att det finns en orsak. Jag skulle demonstrera navigationen för en kompis och knappade in vår sommarstuga och fick en omväg på 6-7 mil. Valde helt fel väg. Och det var ingen engångshändelse, har testat samma sträcka många ggr och den förslår alltid fel väg. Och då är den ingen liten okänd grusväg som är sen rätta 😊

Så man undrar ju ibland hur mycket mer man åker i onödan när man har dålig koll på rutten själv.

Men oftast funkar det helt ok.
När jag navigerar hem föreslår den en annan väg än jag vill åka. Men efter ett antal gånger så har den lärt sej vilken väg jag föredrar och väljer den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Banane »

kenjon skrev: 09 sep 2023 20:35
Pladda12 skrev: 05 sep 2023 12:12
Navigeringen gör konstig vägval ibland utan att det finns en orsak. Jag skulle demonstrera navigationen för en kompis och knappade in vår sommarstuga och fick en omväg på 6-7 mil. Valde helt fel väg. Och det var ingen engångshändelse, har testat samma sträcka många ggr och den förslår alltid fel väg. Och då är den ingen liten okänd grusväg som är sen rätta 😊

Så man undrar ju ibland hur mycket mer man åker i onödan när man har dålig koll på rutten själv.

Men oftast funkar det helt ok.
När jag navigerar hem föreslår den en annan väg än jag vill åka. Men efter ett antal gånger så har den lärt sej vilken väg jag föredrar och väljer den.
Fungerar det verkligen så? Har svårt att tänka mig det.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av xms67 »

kenjon skrev: 09 sep 2023 20:35
Pladda12 skrev: 05 sep 2023 12:12
Navigeringen gör konstig vägval ibland utan att det finns en orsak. Jag skulle demonstrera navigationen för en kompis och knappade in vår sommarstuga och fick en omväg på 6-7 mil. Valde helt fel väg. Och det var ingen engångshändelse, har testat samma sträcka många ggr och den förslår alltid fel väg. Och då är den ingen liten okänd grusväg som är sen rätta 😊

Så man undrar ju ibland hur mycket mer man åker i onödan när man har dålig koll på rutten själv.

Men oftast funkar det helt ok.
När jag navigerar hem föreslår den en annan väg än jag vill åka. Men efter ett antal gånger så har den lärt sej vilken väg jag föredrar och väljer den.
Det där är ju bra. Min 3 år gamla Volvo sägs ha samma funktion, men på de tre resor jag gör ofta har den ännu inte lärt sig att jag föredrar en annan väg än navigatorn förslag..🥴
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av kenjon »

Banane skrev: 09 sep 2023 20:57
kenjon skrev: 09 sep 2023 20:35
Pladda12 skrev: 05 sep 2023 12:12
Navigeringen gör konstig vägval ibland utan att det finns en orsak. Jag skulle demonstrera navigationen för en kompis och knappade in vår sommarstuga och fick en omväg på 6-7 mil. Valde helt fel väg. Och det var ingen engångshändelse, har testat samma sträcka många ggr och den förslår alltid fel väg. Och då är den ingen liten okänd grusväg som är sen rätta 😊

Så man undrar ju ibland hur mycket mer man åker i onödan när man har dålig koll på rutten själv.

Men oftast funkar det helt ok.
När jag navigerar hem föreslår den en annan väg än jag vill åka. Men efter ett antal gånger så har den lärt sej vilken väg jag föredrar och väljer den.
Fungerar det verkligen så? Har svårt att tänka mig det.
Om den verkligen har en lärasej-funktion eller inte vet jag ej, men numera föreslår den alltid den rutt jag vill köra.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av xms67 »

Banane skrev: 09 sep 2023 20:57
kenjon skrev: 09 sep 2023 20:35
Pladda12 skrev: 05 sep 2023 12:12
Navigeringen gör konstig vägval ibland utan att det finns en orsak. Jag skulle demonstrera navigationen för en kompis och knappade in vår sommarstuga och fick en omväg på 6-7 mil. Valde helt fel väg. Och det var ingen engångshändelse, har testat samma sträcka många ggr och den förslår alltid fel väg. Och då är den ingen liten okänd grusväg som är sen rätta 😊

Så man undrar ju ibland hur mycket mer man åker i onödan när man har dålig koll på rutten själv.

Men oftast funkar det helt ok.
När jag navigerar hem föreslår den en annan väg än jag vill åka. Men efter ett antal gånger så har den lärt sej vilken väg jag föredrar och väljer den.
Fungerar det verkligen så? Har svårt att tänka mig det.
Volvo(Sensus) påstår att de har den funktionen, fast den funkar inte. Enligt Volvo ska bilen känna av om man ofta tar en annan väg än den förslagna och då föreslå den rutten istället för den som systemet rent tekniskt vill föreslå.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Vincent90 »

Google maps > Tesla navigator 😅. Om Tesla hade varit självkörande idag har många bilar stått still vid vägarbeten och vägspärrar utan några alternativa vägar.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Banane »

Vincent90 skrev: 17 sep 2023 17:56
Google maps > Tesla navigator 😅. Om Tesla hade varit självkörande idag har många bilar stått still vid vägarbeten och vägspärrar utan några alternativa vägar.
Tycker den fungerade helt ok genom Tyskland i somras ändå. Mycket bättre än för några år sedan.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 735
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av Dinsdale »

PBateman skrev: 05 sep 2023 08:53
Körde själv Volvo innan och Waze, vilket jag va riktigt nöjd med. När jag gick över till Tesla så saknar jag live info om olyckor,vägbyggen och liknande. Detta tycker jag Tesla ligger långt efter med. Annars funkar själva ruttplaneringen mycket bra.
Information om olyckor, köer osv kräver internetuppkoppling. Dela ut internet från telefonen till bilen om du inte har "premium connectivity", om bilen är ansluten via wifi till telefonen verkar kövarningar och sådant fungera. Lite osäker på om man bör göra det innan man slår in resan i navigatorn eller om det dynamiskt aktiveras om man först slår in resan och sen ansluter wifi.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av nogren »

Dinsdale skrev: 18 sep 2023 07:11
PBateman skrev: 05 sep 2023 08:53
Körde själv Volvo innan och Waze, vilket jag va riktigt nöjd med. När jag gick över till Tesla så saknar jag live info om olyckor,vägbyggen och liknande. Detta tycker jag Tesla ligger långt efter med. Annars funkar själva ruttplaneringen mycket bra.
Information om olyckor, köer osv kräver internetuppkoppling. Dela ut internet från telefonen till bilen om du inte har "premium connectivity", om bilen är ansluten via wifi till telefonen verkar kövarningar och sådant fungera. Lite osäker på om man bör göra det innan man slår in resan i navigatorn eller om det dynamiskt aktiveras om man först slår in resan och sen ansluter wifi.
Navigatorn tar hänsyn till köer och arbeten även utan premium connectivity. Det visualiseras dock inte så att du märker det direkt.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
PBateman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 sep 2022 11:29

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av PBateman »

Har premium och ja man ser att vissa vägar är röda när det är mycket trafik och ja den kan föreslå andra vägar för att slippa detta.
Men jämför du tex med Waze så är informationen väldigt liten. Trodde faktiskt att Teslas system skulle vara bättre i information.
Olyckor, vägarbeten m.m.m.m
Nu baserar ju Waze sin information från andra förare vilket jag tyckte funkade bra och faktiskt saknar.

Körde i Örebro i helgen, där dom grävt upp hela stan, aldrig kört där innan och kan säga att hade jag följt Teslas förslag så hade jag aldrig kommit fram till slut destinationen. Även E20 dit som dom jobbat på en längre tid va nu öppen men Tesla tyckte att jag skulle köra på lokalbanan för E20 va stäng enlig den.

Så förbättringar behövs och mer realtids uppdateringar
Skriv svar