Nya premier för elfordon - Statliga miljarder till klimatklivet
Postat: 07 sep 2023 10:57
Ny fylls det på med nya miljarder för elfordon och maskiner igen!
Saxat ur dagens DN:
Saxat ur dagens DN:
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ganska vanligt med hushåll med två (eller fler) bilar där ena bilen är den som primärt används och andra bilen är en äldre bil som används av tex sambo eller vuxna barn när primära bilen är upptagen. I såna lägen kan det vara intressant att skrota den äldsta för premien och uppgradera till el som primär.
Man förväntas alltså byta ut andrabilen som kanske är värd 10 000 och köpa en elbil för en halv miljon?Bel skrev: ↑07 sep 2023 14:31Ganska vanligt med hushåll med två (eller fler) bilar där ena bilen är den som primärt används och andra bilen är en äldre bil som används av tex sambo eller vuxna barn när primära bilen är upptagen. I såna lägen kan det vara intressant att skrota den äldsta för premien och uppgradera till el som primär.
Vi har 2st skrotbilar ca 10"/ styck och behöver köpa nya elbilar, hoppas på en vettigt utformad skrotningspremie.
Jag säger att de är sjuka på riktigt. Bar för att behålla makten ska de svälja allt från SD.iAkita skrev: ↑07 sep 2023 17:43Premier om 250 miljoner om året för att subventionera elektrifierade bilar om man skrotar en fossilbil alltså. Samtidigt sänker man bensin- och dieselskatten med 5-6 miljarder, vilket förväntas öka CO2 utsläppen från transportsektorn med uppåt 500 000 ton om året. Vad kan man säga...![]()
Man kan ju se det från andra hållet också. Vem lovade 2014 att inte höja bensinskatten? För att få makten så svalde man allt från Mp och höjde den ändå.nek0 skrev: ↑07 sep 2023 21:22Jag säger att de är sjuka på riktigt. Bar för att behålla makten ska de svälja allt från SD.iAkita skrev: ↑07 sep 2023 17:43Premier om 250 miljoner om året för att subventionera elektrifierade bilar om man skrotar en fossilbil alltså. Samtidigt sänker man bensin- och dieselskatten med 5-6 miljarder, vilket förväntas öka CO2 utsläppen från transportsektorn med uppåt 500 000 ton om året. Vad kan man säga...![]()
Ja precis man kan vinkla som man vill. Frågan är bara vilket skadar miljön mest.JONI skrev: ↑08 sep 2023 10:03Man kan ju se det från andra hållet också. Vem lovade 2014 att inte höja bensinskatten? För att få makten så svalde man allt från Mp och höjde den ändå.nek0 skrev: ↑07 sep 2023 21:22Jag säger att de är sjuka på riktigt. Bar för att behålla makten ska de svälja allt från SD.iAkita skrev: ↑07 sep 2023 17:43Premier om 250 miljoner om året för att subventionera elektrifierade bilar om man skrotar en fossilbil alltså. Samtidigt sänker man bensin- och dieselskatten med 5-6 miljarder, vilket förväntas öka CO2 utsläppen från transportsektorn med uppåt 500 000 ton om året. Vad kan man säga...![]()
Vilka gjorde den beräkningen?iAkita skrev: ↑07 sep 2023 17:43Premier om 250 miljoner om året för att subventionera elektrifierade bilar om man skrotar en fossilbil alltså. Samtidigt sänker man bensin- och dieselskatten med 5-6 miljarder, vilket förväntas öka CO2 utsläppen från transportsektorn med uppåt 500 000 ton om året. Vad kan man säga...![]()
Vilka tror du? Det står ju i regeringens eget beslutsunderlagJONI skrev: ↑08 sep 2023 12:25Vilka gjorde den beräkningen?iAkita skrev: ↑07 sep 2023 17:43Premier om 250 miljoner om året för att subventionera elektrifierade bilar om man skrotar en fossilbil alltså. Samtidigt sänker man bensin- och dieselskatten med 5-6 miljarder, vilket förväntas öka CO2 utsläppen från transportsektorn med uppåt 500 000 ton om året. Vad kan man säga...![]()
1100 mil om året är ju ett genomsnitt av alla bilar som besiktas. Inte ett medianvärde. Bilar som används som bruksbilar rullar längre. Ca 2000 skulle jag gissa på.nek0 skrev: ↑09 sep 2023 00:09https://www.vibilagare.se/nyheter/840-0 ... nslepriser
En dieselbil som körs 1 100 mil per år och har en förbrukning på 7 l/100 km får 330 kronor lägre kostnader 2024 och 350 kr lägre kostnader 2025.
För en bensinbilsägare som kör lika långt med en förbrukning på 8 l/100 km blir kostnadsbesparingen 1 440–2 200 kr/år.
Behöver man hjälp med 183kr/månad för att köpa bensin ska man inte ha en bil överhuvudtaget.
Varför tror du det? Är många i stan som har en bil som mest används för fritidssysslor, åka till lantstället etc. De tar tub/buss/cykel till jobb. Blir inte så många mil då.Fredrik j skrev: ↑09 sep 2023 00:161100 mil om året är ju ett genomsnitt av alla bilar som besiktas. Inte ett medianvärde. Bilar som används som bruksbilar rullar längre. Ca 2000 skulle jag gissa på.nek0 skrev: ↑09 sep 2023 00:09https://www.vibilagare.se/nyheter/840-0 ... nslepriser
En dieselbil som körs 1 100 mil per år och har en förbrukning på 7 l/100 km får 330 kronor lägre kostnader 2024 och 350 kr lägre kostnader 2025.
För en bensinbilsägare som kör lika långt med en förbrukning på 8 l/100 km blir kostnadsbesparingen 1 440–2 200 kr/år.
Behöver man hjälp med 183kr/månad för att köpa bensin ska man inte ha en bil överhuvudtaget.
Statistik från väganslagen. ca 1100mil i genomsnitt ligger det på. Där ingår alla personbilar som besiktas. Väldigt många sommarbilar rullar blygsamt.taliz skrev: ↑09 sep 2023 22:44Varför tror du det? Är många i stan som har en bil som mest används för fritidssysslor, åka till lantstället etc. De tar tub/buss/cykel till jobb. Blir inte så många mil då.Fredrik j skrev: ↑09 sep 2023 00:161100 mil om året är ju ett genomsnitt av alla bilar som besiktas. Inte ett medianvärde. Bilar som används som bruksbilar rullar längre. Ca 2000 skulle jag gissa på.nek0 skrev: ↑09 sep 2023 00:09https://www.vibilagare.se/nyheter/840-0 ... nslepriser
En dieselbil som körs 1 100 mil per år och har en förbrukning på 7 l/100 km får 330 kronor lägre kostnader 2024 och 350 kr lägre kostnader 2025.
För en bensinbilsägare som kör lika långt med en förbrukning på 8 l/100 km blir kostnadsbesparingen 1 440–2 200 kr/år.
Behöver man hjälp med 183kr/månad för att köpa bensin ska man inte ha en bil överhuvudtaget.
Väldigt väldigt få som har ”sommarbil”, tror inte det påverkar statistiken nämnvärt.Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 00:15Statistik från väganslagen. ca 1100mil i genomsnitt ligger det på. Där ingår alla personbilar som besiktas. Väldigt många sommarbilar rullar blygsamt.taliz skrev: ↑09 sep 2023 22:44Varför tror du det? Är många i stan som har en bil som mest används för fritidssysslor, åka till lantstället etc. De tar tub/buss/cykel till jobb. Blir inte så många mil då.Fredrik j skrev: ↑09 sep 2023 00:161100 mil om året är ju ett genomsnitt av alla bilar som besiktas. Inte ett medianvärde. Bilar som används som bruksbilar rullar längre. Ca 2000 skulle jag gissa på.nek0 skrev: ↑09 sep 2023 00:09https://www.vibilagare.se/nyheter/840-0 ... nslepriser
En dieselbil som körs 1 100 mil per år och har en förbrukning på 7 l/100 km får 330 kronor lägre kostnader 2024 och 350 kr lägre kostnader 2025.
För en bensinbilsägare som kör lika långt med en förbrukning på 8 l/100 km blir kostnadsbesparingen 1 440–2 200 kr/år.
Behöver man hjälp med 183kr/månad för att köpa bensin ska man inte ha en bil överhuvudtaget.
Bilar i Stockholm rullar längst om än med liten marginal.
Jag tror mediansiffran är något högre.