Sida 1 av 3
P90DL
Postat: 21 jan 2016 17:00
av hybris
Hade bilen på service idag för att kolla kallras från de små trekantiga fönstren på passagerar och förardörrarna.
Fick en P90DL som lånebil. Körde Upplandsväsby till Kista utan att fattat det. Satt och störde mig på den dåliga komforten och ljudet från stereon. Pillade lite och insåg att den inte hade ultrastereon och ingen luftfjädring. Bilen kändes mjuk och inte alls så bra på vägen som min egen. När jag parkerade i garaget på jobbet såg jag att det va en P90DL. Kollade däcken och som jag misstänkte Nokian R2 dubbfria! Misstänker att största boven i dramat faktiskt är däcken. Luftfjädringen spelar nog också in men däcken heltt klart den stora boven! Dessa skulle jag aldrig sätta på en dualdrive bil!!! Hua! Kanske Michelin X-Ice är bättre val men Sottozero på dualdrive säger jag!!! Ännu mer övertygad nu!
Noterade även hur usel bas det är utan ultra. De hade ställt in max bas på stereon och trots det... Låter inte bra! Provade samma låtar på Spotify som jag brukar lyssna på,och konstaterade att Ultra skall man ha!
På vägen till Upplandsväsby på hemvägen provad jag dra på lite. Men dels de dåliga däcken och dels vinterväglag gjorde det omöjligt att uttala sig om skillnaden med ludicrous mode. Så kan inte göra bedömning alls baserat på det lilla jag hade tid att göra. Den kändes snabb vid högre farter. Kunde inte prova dra från stillastående pgr av däcken och väglaget.
Noterade även att denna väldigt nya bil hade massor av swirls som synteds tydligt trots inte soligt väder. Bilen var svart med Tesla loggan på sidan. Undrar hur de tvättat den?
I övrigt såklart en kanonbra bil som alla Tesla men lite konstig spec för en P90DL...
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 17:03
av bylund
Men lite kan man undra hur de tänker när de sätter ihop en sådan som lånebil. Dessa ska ju säljas vidare, och i princip alla som vill ha en P90D vill nog ha luftfjädring.
Hade den autopilot aktiverad? Jag fick en lånebil som inte hade det, vilket är sjukt märkligt. Ingen kostnad för Tesla att aktivera....
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 17:04
av hybris
Tänkte inte på autopiloten då jag ju körde så kort bit. Ingen taklucka, inte sportstolarna... Snik allt?
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:17
av +46
hybris skrev:Tänkte inte på autopiloten då jag ju körde så kort bit. Ingen taklucka, inte sportstolarna... Snik allt?
Det där med snik håller jag inte med om. Jag hade gärna betalt några tiotusenlappar extra bara för slippa glastak och sportstolar.
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:29
av hybris
Jo att köpa en P90DL och strippa den är snik! Inte samma sak med en 70d, 85d etc tycker jag.. Tex där förmånsvärden spelar en större roll..
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:32
av hybris
Utan glastak: ful, ingen takbox och rails, mindre ljus. Givet!
Next gen stolarna: att inte ha det i en P90DL är fasen korkat.,förutom att de är mycket skönare så går det inte att dra på vid kurvig väg utan att man glider runt i stolen... Dvs skit i en P90DL... Kan förstå om man skippar dem på en 70D även om jag själv skulle ta dem även då pgr av hur mycker skönare de är.
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:36
av aoeu
Den kanske är optimerad för vikt, för att få ut max av accelerationen vid testkörning. Det stämmer bra för glastaket och ljudet då det lär väga mindre. Vet inte hur mycket luftfjädringen och stolarna gör till eller från för vikten.
Om de får bort 100 kg så ger det teoretiskt en del (värden med rollout):
0 - 60 mph
2.66 vs 2.78
0 - 100 km/h
2.83 vs 2.95
0 - 250 km/h
19.55 vs 20.45
1/4 mile:
10.89 vs 11.06
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:39
av vigge50
aoeu skrev:Den kanske är optimerad för vikt, för att få ut max av accelerationen vid testkörning. Det stämmer bra för glastaket och ljudet då det lär väga mindre. Vet inte hur mycket luftfjädringen och stolarna gör till eller från för vikten.
Om de får bort 100 kg så ger det teoretiskt en del (värden med rollout):
0 - 60 mph
2.66 vs 2.78
0 - 100 km/h
2.83 vs 2.95
0 - 250 km/h
19.55 vs 20.45
1/4 mile:
10.89 vs 11.06
Hur kommer du fram till de siffrorna?
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:40
av hybris
Tror snarare de snikat den för att lättare kränga den vidare...
Min kändes snabbare konstigt nog men ganska övertygad om att det beror på R2 däcken som hämmar bilen...
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:42
av aoeu
vigge50 skrev:
Hur kommer du fram till de siffrorna?
Jag har ett excel-ark (eller Numbers faktiskt) som jag gjort som räknar ut det.
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:43
av hybris
En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:46
av vigge50
aoeu skrev:vigge50 skrev:
Hur kommer du fram till de siffrorna?
Jag har ett excel-ark (eller Numbers faktiskt) som jag gjort som räknar ut det.
Vilka parametrar baseras uträkningarna på?
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:48
av aoeu
hybris skrev:En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
Du kan ha rätt, men den verkar stämma ganska bra om man kollar på olika modeller (P85D, 85D, P85DL etc).
Annan rolig datapunkt. Om Tesla släpper loss batteriet och tillåter full effekt (762 bhp):
0 - 60 mph: 2.27 s
0 - 100 km/h: 2.38 s
0 - 250 km/h: 17.59 s
1/4 mile: 10.16 s
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:53
av vigge50
aoeu skrev:hybris skrev:En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
Du kan ha rätt, men den verkar stämma ganska bra om man kollar på olika modeller (P85D, 85D, P85DL etc).
Vad är det du ser för likhet mellan de och vikterna? De tre väger olika, har olika motorer och olika säkringar. Hur kan du då se att 100 kg lättare skulle ge ett visst antal hundradelar kortare accelerationstid?
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:54
av hybris
De pratar ju om "plaid mode" och Elon slaskar nog upp det på bordet i Mars så vi kan hata honom lite igen...

Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:57
av vigge50
hybris skrev:De pratar ju om "plaid mode" och Elon slaskar nog upp det på bordet i Mars så vi kan hata honom lite igen...

Nä, de skulle komma med nästa roadster kring 2019, inte något för Model S och Model X
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 18:59
av aoeu
vigge50 skrev:aoeu skrev:vigge50 skrev:
Hur kommer du fram till de siffrorna?
Jag har ett excel-ark (eller Numbers faktiskt) som jag gjort som räknar ut det.
Vilka parametrar baseras uträkningarna på?
Detta är inparametrar för de olika bilarna. I detta fall Model S P85DL Light.
Förutom parametrarna ovan:
A - frontal area 2.34116
Cd - Coefficient of drag 0.24
Crr - Coefficient of rolling resistance 0.008
Wheel diameter 0.71882
Earth G 9.80665
Air density 1.225
Drivetrain efficiency 0.925
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 19:13
av hybris
aoeu skrev:hybris skrev:En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
Du kan ha rätt, men den verkar stämma ganska bra om man kollar på olika modeller (P85D, 85D, P85DL etc).
Annan rolig datapunkt. Om Tesla släpper loss batteriet och tillåter full effekt (762 bhp):
0 - 60 mph: 2.27 s
0 - 100 km/h: 2.38 s
0 - 250 km/h: 17.59 s
1/4 mile: 10.16 s
Hur är det med greppet? Behövs inte fetare sulor etc?
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 19:26
av +46
hybris skrev:Tror snarare de snikat den för att lättare kränga den vidare...
Min kändes snabbare konstigt nog men ganska övertygad om att det beror på R2 däcken som hämmar bilen...
Jag hade utan tvekan valt bort glastak och sportstolar även om jag köpt en Performance modell. Men jag är nog inte representativ i detta sammanhang, även om det är fler än jag som tycker att den är klart mycket snyggare utan glastak. Dessutom får man bättre komfort och slipper garanterat takläckage. Sportstolar är ok om man har en rygg som inte kräver byte av körställning, titt som tätt.
Däremot kan jag hålla med om att konfigurationen verkar minst sagt konstig för en demobil som efter några hundra mil ska säljas till högstbjudande..
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 19:30
av hybris
Ser ut som stryk utan glastak. Sorry.

men smaken är som baken... Två Teslor med glastak och många mil senare och aldrig haft något läckage eller problem. Fungerat klockrent för mig.
Märkte inte någon bättre komfort i lånebilen. Gällande ljudnivå bullrade den mer men det är nog däcken. Den kändes lite tam och det är nog pgr av ingen luftfjädring och sportfjödring. Min P85D kändes verkligen som ett lyft att få köra igen när jag fick min egen tillbaka. Saknade även nextgen stolarna. Jag sitter perfekt i dem. Skulle faktiskt vilja ha som i BMW M bilar. Dvs ett sätt att krama ännu mer på sidorna, det kan man ställa in elektronisk i BMW M stolar imde äkta M bilarna (inte att blanda ihop med M stolarna i de vanliga bilarna)
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 19:35
av HelectriC
hybris skrev:Ser ut som stryk utan glastak. Sorry.

men smaken är som baken... Två Teslor med glastak och många mil senare och aldrig haft något läckage eller problem. Fungerat klockrent för mig.
Märkte inte någon bättre komfort i lånebilen.
Ja, du har ju lite bestämda åsikter om vad DU tycker ser bäst ut och passar av utrustning. Men inte alla tycker likadant, serru

Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 19:58
av aoeu
hybris skrev:aoeu skrev:hybris skrev:En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
Du kan ha rätt, men den verkar stämma ganska bra om man kollar på olika modeller (P85D, 85D, P85DL etc).
Annan rolig datapunkt. Om Tesla släpper loss batteriet och tillåter full effekt (762 bhp):
0 - 60 mph: 2.27 s
0 - 100 km/h: 2.38 s
0 - 250 km/h: 17.59 s
1/4 mile: 10.16 s
Hur är det med greppet? Behövs inte fetare sulor etc?
Nej, det är bara vid högre hastigheter som den blir snabbare. I början är det vridmomentet som spelar roll, vilket är lika. Båda maxar vid 1.13 G, men P85DL börjar gå ned vid 55 km/h och P85DUL vid 78 km/h. Är ganska säker på att det är just accelerationen i G som spelar roll för greppet.
Bredden på däcken spelar ingen roll för greppet, eftersom tyngden är fördelad över en större area istället. Det finns dock andra fördelar med bredare däck som tex att det finns mer gummi att fördela värmeutveckligen på som kan påverka greppet över tid under en acceleration.
Om vi dock leker med en Model S med växellåda så börjar greppet spela roll. Om vi kan få ned 3.16 G i backen så skulle vi kunna få dessa tider:
0 - 60 mph 1.62 s
0 - 100 km/h 1.74 s
0 - 250 km/h 12.08 s
1/4 mile 9.46 s
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 20:04
av hybris
Tycker dualdrive och antispinnen med elmotorer är i så sjuk symbios så ibland undrar jag om den inte stryper prestandan för att inte spinna. Aldrig kört något som har så perfekt grepp där aldrig en antispinnlampa blinkar. Sp jag klurar lite... Mörks i rondeller att den inte har max kraft. Provade köra ganska hög fart i en rondell för att prova och lyckades få den att släppa men hela bilen släppte någon sekund på bredden men fångade upp den bra snabbt igen.
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 22:05
av Martinen
Jo det för den alldeles säker.
Hade den kört max effekt direkt så hade den ju börjat spinna direkt.
Re: P90DL
Postat: 21 jan 2016 22:11
av hybris
HelectriC skrev:hybris skrev:Ser ut som stryk utan glastak. Sorry.

men smaken är som baken... Två Teslor med glastak och många mil senare och aldrig haft något läckage eller problem. Fungerat klockrent för mig.
Märkte inte någon bättre komfort i lånebilen.
Ja, du har ju lite bestämda åsikter om vad DU tycker ser bäst ut och passar av utrustning. Men inte alla tycker likadant, serru

Fast den ser ut som stryk utan panorama serru!