Hej då.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Hej då.

Inlägg av Walker »

Nä, nu har jag ledsnat. Jag följer några av de gamla trotjänarna och loggar ut. Så fruktansvärt tråkigt att detta forum rasat så. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hej då.

Inlägg av themax »

Walker skrev:
Nä, nu har jag ledsnat. Jag följer några av de gamla trotjänarna och loggar ut. Så fruktansvärt tråkigt att detta forum rasat så. :cry:
Ja, man når till sist en gräns när de som har mer erfarenhet av att kasta skit vinner. Ses förhoppningsvis på annan plats. Står ut ett tag till, sen får vi se.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hej då.

Inlägg av Maw »

Walker skrev: 13 sep 2023 06:38
Nä, nu har jag ledsnat. Jag följer några av de gamla trotjänarna och loggar ut. Så fruktansvärt tråkigt att detta forum rasat så. :cry:
Det har märkts att du inte har trivts bra så det är nog klokt att lämna åtminstone för en tid.

Hoppas du finner mer sinnesfrid på annat håll :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Hej då.

Inlägg av Banane »

Bild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Hej då.

Inlägg av JoeMad »

Har lite svårt för den här "Det var bättre förr mentaliteten".

Visst har forumet ändrats och säkert till det sämre för de rävar som var med från början, men det får väl ses som naturligt att ju fler som engagerar sig breddas åsikterna.

Att en lite homogen grupp med liknande åsikter trivs i eget sällskap är ju ingen chock direkt.

Om anledningen till ditt beslut är att det är dålig stämning eller hårt språkbruk kanske vi ska se över modereringen?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hej då.

Inlägg av Delta »

Du är alltid välkommen tillbaka Walker. ;)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hej då.

Inlägg av iAkita »

Banane skrev: 13 sep 2023 08:08

Bild
Som ett brev på posten :roll: Det är väl just sånt här trams som gör att flera gamla rävar antingen lämnat eller överväger att lämna. Bra jobbat.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hej då.

Inlägg av Gustafsson »

För min del är det också så att bilen i sig blivit sämre på flera punkter. Min nya S har inte sensorer, ingen taklucka, ingen FOB och den nya skärmen är sämre disponerad, ”Ratten” har ett tråkigt material.
Jo den är snabbare, tystare, laddar dubbelt så snabbt, ljuset är bättre och bilen är snålare samt har drag. Har funderat mer än en gång om detta motiverar merkostnaden, då minussidan finns där.
I takt med det har även intresset för Teslaforumet avtagit, nyheter kommer mer sällan och är inte så stora.
Tycker också illa om att åsikter presenteras som sanningar, spekulationer som om de var verklighetsbaserade och ifrågasättandet av andras läskunnighet, dock är det väl så ”överallt” i denna tid. Tråkigt är det dock att läsa.
Med det det sagt finns det också mycket generositet och hjälpsamhet. Själv läser jag nog bara 1/10 av trådarna numera.
Även de amerikanska siterna har blivit nyhetsfattigare.
Eller också börjar jag bli gammal :shock:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hej då.

Inlägg av jonasl »

Det är ju inte en entusiastbil längre. Men nivån här är ändå avsevärt högre än i Facebookgrupperna där exakt samma frågeställningar kommer upp gång på gång. Tycker fortfarande många av trådarna är läsvärda, pajkastning finns det alltid på nätet tyvärr men min hjärna filtrerar bort sånt numera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hej då.

Inlägg av MangeT »

Själv har jag haft Tesla sedan 2016 och detta forum var en bidragande orsak till att jag vågade testa då.
Hoppas verkligen inte att forumet tappar allt fler medlemmar som kan ge bra tips vid bland annat problem.
Tror tyvärr att svenskar (inklusive jag själv) rent allmänt har svårt att diskutera med andra som har helt olika uppfattning i en diskussion. Blir ofta kopplat till personen istället för fokus på ämnet. Är så jäklar intressant att läsa om de som t.ex har problem men lyckas lösa dessa eller har hittat någon ny intressant funktion i senaste uppdateringen, eller trådar om batteridegradering som ger tips om hur man bäst skyddar sitt batteri. Magin med Tesla har ju dock nästa försvunnit i och med att de blivit så vanliga på vägarna. Finns inte så mycket okänt att upptäcka längre. Kommer fortfarande ihåg känslan när jag gled iväg 2016 ljudlöst från upphämtningen i Infra City.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hej då.

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Det är ju inte en entusiastbil längre. Men nivån här är ändå avsevärt högre än i Facebookgrupperna där exakt samma frågeställningar kommer upp gång på gång. Tycker fortfarande många av trådarna är läsvärda, pajkastning finns det alltid på nätet tyvärr men min hjärna filtrerar bort sånt numera.
Faktum är att nivån ofta är högre i flera av Facebookgrupperna. I till exempel Tesla Owners West Sweden-gruppen får du ofta bra hjälp och diskussionerna spårar inte ur särskilt ofta. Men det är ett medlemsforum där det kostar pengar att vara medlem och där saker modereras. Det påverkar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hej då.

Inlägg av Tellus »

En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hej då.

Inlägg av chaffis75 »

themax skrev: 13 sep 2023 10:49
jonasl skrev:
Det är ju inte en entusiastbil längre. Men nivån här är ändå avsevärt högre än i Facebookgrupperna där exakt samma frågeställningar kommer upp gång på gång. Tycker fortfarande många av trådarna är läsvärda, pajkastning finns det alltid på nätet tyvärr men min hjärna filtrerar bort sånt numera.
Faktum är att nivån ofta är högre i flera av Facebookgrupperna. I till exempel Tesla Owners West Sweden-gruppen får du ofta bra hjälp och diskussionerna spårar inte ur särskilt ofta. Men det är ett medlemsforum där det kostar pengar att vara medlem och där saker modereras. Det påverkar.
Tror de handlar mycket om moderering, här lever trådarna väldigt fritt och de vet alla och anpassar sig efter de.. jag tror många Facebook trådar modereras mycket hårdare på gott och ont.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hej då.

Inlägg av holden »

Att ringa upp för att säga att man tänker lägga på säger mer om uppringaren än respondenten.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Hej då.

Inlägg av tobiaslej »

Hehe Holden det e precis såna kommentarer som e så intetsägande o tröttsamma.
Jag är numera bara inne nån gång i halvåret. Finns väldigt få intressanta trådar numera. ses om ett halvår kanske :D :D
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Hej då.

Inlägg av unumlapis »

chaffis75 skrev: 13 sep 2023 11:03
Tror de handlar mycket om moderering, här lever trådarna väldigt fritt och de vet alla och anpassar sig efter de.. jag tror många Facebook trådar modereras mycket hårdare på gott och ont.
Enig, det handlar om tydligare reglera vad som gäller och här bör vi kanske titta över de nuvarande samt även säkerställa att utöka gruppen som kan moderera. Noterar att det en del trådar innehåller en del pajkastning och personliga angrep och just sistnämnda anser jag att det inte hör hemma och nolltolerans gäller. Om det sedan skulle hjälpa med att minska accessen så att endast Tesla ägare kommer åt en del forum så utgår jag ifrån att problemet är i både i forum för ägare och icke ägare.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hej då.

Inlägg av juristen »

Tellus skrev: 13 sep 2023 11:00
En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Håller inte med. Tycker det finns ett flertal exempel även på gamla forumrävar som inte håller särskilt hög nivå, och går till personangrepp mot varandra.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Hej då.

Inlägg av Delevi »

Tellus skrev: 13 sep 2023 11:00
En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Love it! :lol:
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Hej då.

Inlägg av JoeMad »

tobiaslej skrev: 13 sep 2023 11:43
Hehe Holden det e precis såna kommentarer som e så intetsägande o tröttsamma.
Jag är numera bara inne nån gång i halvåret. Finns väldigt få intressanta trådar numera. ses om ett halvår kanske :D :D

Håller med Holden i detta.
Det är minst lika många inlägg med gnäll från det äldre gardet som det är otrevliga inlägg.

Väldigt tröttsamt enligt mig att hela tiden läsa om hur jobbiga alla är.
Audi Q8 e-tron 55 -24
BEV[e-Rage]
Inlägg: 510
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hej då.

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Delevi skrev: 13 sep 2023 12:58
Tellus skrev: 13 sep 2023 11:00
En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Love it! :lol:
Ni kan ju ta bort skrivrättigheten för alla som inte är registrerade Tesla-ägare om ni inte vill veta något från oss andra om hur det är att äga alternativa elbilar..
Själv hamnade jag på detta forum för att Elbil Forum tyvärr gick hädan. Där fanns de riktiga entusiasterna som även byggde om gamla fossilbilar till elbilar.
Här finns lite arkiverat för nostalgiker: https://web.archive.org/web/20200919181 ... elbil.html
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Hej då.

Inlägg av unumlapis »

BEV[e-Rage] skrev: 13 sep 2023 15:50
Ni kan ju ta bort skrivrättigheten för alla som inte är registrerade Tesla-ägare om ni inte vill veta något från oss andra om hur det är att äga alternativa elbilar..
Absolut inte det är det som jag anser tillför mycket här i Tesla forumet. Men åter igen förtydligande av vad som gäller kring god forum etikett och lite mer modererin för att stävja när det spårar ut och troll och absolut inte som censur.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Hej då.

Inlägg av AktivEffekt »

BEV[e-Rage] skrev: 13 sep 2023 15:50
Delevi skrev: 13 sep 2023 12:58
Tellus skrev: 13 sep 2023 11:00
En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Love it! :lol:
Ni kan ju ta bort skrivrättigheten för alla som inte är registrerade Tesla-ägare om ni inte vill veta något från oss andra om hur det är att äga alternativa elbilar..
Själv hamnade jag på detta forum för att Elbil Forum tyvärr gick hädan. Där fanns de riktiga entusiasterna som även byggde om gamla fossilbilar till elbilar.
Här finns lite arkiverat för nostalgiker: https://web.archive.org/web/20200919181 ... elbil.html
Bra idé!
Man skulle också 'autobanna' all inlägg som innehåller vissa ord som tex hybrid, vätgas, Toyota mm. så slipper man att få troll kastat på sig från diverse forumpoliser. Ta bort de allmänna kategorierna som 'miljö' och 'elfordon' då de inte hör hemma här iallafall.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hej då.

Inlägg av NEO »

Delevi skrev: 13 sep 2023 12:58
Tellus skrev: 13 sep 2023 11:00
En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Love it! :lol:
+1

Var det Remuz som vågade skriva ut för något år sedan om vart forumet var påväg? Då nämnde han lite mellan raderna att lägre priser attraherar ett lite annat klientel.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5561
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hej då.

Inlägg av SwedishAdvocate »

AktivEffekt skrev: 13 sep 2023 17:37
BEV[e-Rage] skrev: 13 sep 2023 15:50
Delevi skrev: 13 sep 2023 12:58
Tellus skrev: 13 sep 2023 11:00
En forum grupp för medlemmar som varit med några år, så kanske forumet kan bli mer som förr. Där inte alla kan posta.
Då tror jag minst 95% av FUD, spam, troll och tröttsamma återkommande felaktigheter skulle försvinna.

Eller olika grupper beroende på hur länge man ägt Tesla eller kört elbil.
Vill man som senior gå in i delen för nybörjare kan man göra det, men man kan också slippa. Men nybörjare kan inte gå in i senior delen.

Lite som att sätta upp ett elstaket :lol:
Love it! :lol:
Ni kan ju ta bort skrivrättigheten för alla som inte är registrerade Tesla-ägare om ni inte vill veta något från oss andra om hur det är att äga alternativa elbilar..
Själv hamnade jag på detta forum för att Elbil Forum tyvärr gick hädan. Där fanns de riktiga entusiasterna som även byggde om gamla fossilbilar till elbilar.
Här finns lite arkiverat för nostalgiker: https://web.archive.org/web/20200919181 ... elbil.html
Bra idé!
Man skulle också 'autobanna' all inlägg som innehåller vissa ord som tex hybrid, vätgas, Toyota mm. så slipper man att få troll kastat på sig från diverse forumpoliser. Ta bort de allmänna kategorierna som 'miljö' och 'elfordon' då de inte hör hemma här iallafall.
Varför skulle forumet Elektriska Fordon inte höra hemma här? :?:

Och vi är många som vill ha kvar Miljöforumet så där tror jag du tillhör minoriteten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Hej då.

Inlägg av granlundii »

JoeMad skrev: 13 sep 2023 13:14

Håller med Holden i detta.
Det är minst lika många inlägg med gnäll från det äldre gardet som det är otrevliga inlägg.

Väldigt tröttsamt enligt mig att hela tiden läsa om hur jobbiga alla är.
Håller helt med, jag har inte alls uppfattningen att "de gamla rävarna" generellt skulle hålla mycket högre nivå än nya medlemmar. Är blandad kvalitet på diskussionerna generellt, precis som på de flesta andra forum. Det är något man får leva med tycker jag, och kan ärligt talat bli lite trött på att så många beklagar sig över att forumet blivit så mycket sämre. Som andra har skrivit så tror jag också att det delvis beror på att man har varit med ett tag, så forumet är inte lika spännande längre. Många har blivit riktigt kunniga på elbilar, så då är det inte lika mycket som är intressant längre. Att Teslor blivit så vanliga bidrar säkert också till att forumet inte känns lika spännande. Men det betyder inte att forumet skulle ha blivit så mycket sämre enligt mig.
Nissan Leaf 2014
Skriv svar