Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Postat: 21 sep 2023 22:00
Behöver hjälp från er med mer kunskap och erfarenheter kring A/C och kontakt med Tesla, och få göra en liten rant mot Tesla i Mölndal..
Kör en Model S 2020 (så nybilsgarantin har löpt ut..)
-Fick för några veckor sedan problem med min AC på bilen. Det började komma ett nästan "bubblande" svagt ljud när ACn var aktiv, när den stängdes av försvann ljudet så det var klart relaterat till ACn. Bokade en verkstadstid genom appen, laddade upp en film med ljudet efter att Tesla efterfrågat detta och fick en tid 29/8.
-Körde de 15 mil jag har till verkstaden och lämnade in bilen. Oturligt nog försvann strömmen i hela Mölndal och likaså Teslas verkstad i över en timme vilket gjorde att de inte kunde utföra några jobb, detta innan de ens hunnit ta in min bil. I och med att jag bor långväga ifrån ställde jag frågan vad de trodde om tidsschemat, och de rekommenderade mig att boka en ny tid vid senare tillfälle för att inte riskera fastna i GBG, så körde de 15 milen hem igen. Inte Teslas fel att strömmen gick, så inte mycket att göra åt.
-Ny tid bokades till 13/9 10.00. Några dagar innan dess hör Tesla av sig och frågar om jag kan lämna bilen tidigare på morgonen för att vara säkra på att hinna klart med bilen. I och med avståndet på 15 mil och tre barn som ska hanteras på morgonen var detta inte möjligt till 13e och jag frågade då om jag ska boka en tid längre fram för att kunna vara på plats tidigare, vilket de tyckte var en bra idé och ny tid till 19/9 bokades.
-Det som nu händer innan jag hunnit in på verkstad är att ACn börjar göra fruktansvärda ljud med starka vibrationer i bilen vilket gör det omöjligt att köra med ACn påslagen.
-19/9 är det äntligen dags för verkstad. Får en notis under eftermiddagen att bilen är klar och färdig för upphämtning. Hoppar in i bilen och ska köra hem när jag inser att ACn inte alls funkar utan bara sprutar varmluft. Går in till Tesla och får till slut prata med en servicerådgivare som berättar att de hittat läckage på ACn som de nu lagat och fyllt upp, men att Kompressorn också är trasig och måste bytas, och att de återkommer med ett kostnadsförslag (funderar på om det bara var en undanflykt, för 5min efter att jag åkt plingar det till med ett kostnadsförslag på 51.000...
-20/9. Efter lite googlande kring AC och kompressorer så verkar det som att det inte är en god idé att köra runt med en trasig AC då större skador kan uppkomma. Skriver då i mitt service-ärende och frågar om bilen kan användas eller om den bör stå still. Lite senare ringer de upp mig och berättar att man inte bör köra med trasig AC då det kan uppkomma skador på bilen till följd av detta.
Allt detta lämnar mig med några frågor;
- Kan det vara så att jag först bara hade ett läckage på ACn, men efter att jag kört typ 200mil (kör en del i tjänsten) så gav kompressorn upp till följd av att ACn inte var hel?
- Om det är så, HUR kan Tesla vid flera tillfällen rekommendera mig att boka senare tid vid flera tillfällen?
- Är jag bara dum i huvudet som borde inse att man INTE ska köra bilen om man har ett litet missljud från ACn?
- Om det är rimligt att man inte vet om att bilen inte ska rulla med AC, HUR I H-VETE kan jag ha kontakt med Teslas servicerådgivare vid 5 OLIKA TILLFÄLLEN utan att en enda påpekar att jag inte borde köra bilen, utan att de berättar det först när jag ställer frågan?!!
- Ska jag acceptera att Tesla vill ha ytterligare 51.000 för att laga min AC, eller bör de ta på sig en del av det här ansvaret?
Nu ska jag försöka sänka pulsen lite..
Kör en Model S 2020 (så nybilsgarantin har löpt ut..)
-Fick för några veckor sedan problem med min AC på bilen. Det började komma ett nästan "bubblande" svagt ljud när ACn var aktiv, när den stängdes av försvann ljudet så det var klart relaterat till ACn. Bokade en verkstadstid genom appen, laddade upp en film med ljudet efter att Tesla efterfrågat detta och fick en tid 29/8.
-Körde de 15 mil jag har till verkstaden och lämnade in bilen. Oturligt nog försvann strömmen i hela Mölndal och likaså Teslas verkstad i över en timme vilket gjorde att de inte kunde utföra några jobb, detta innan de ens hunnit ta in min bil. I och med att jag bor långväga ifrån ställde jag frågan vad de trodde om tidsschemat, och de rekommenderade mig att boka en ny tid vid senare tillfälle för att inte riskera fastna i GBG, så körde de 15 milen hem igen. Inte Teslas fel att strömmen gick, så inte mycket att göra åt.
-Ny tid bokades till 13/9 10.00. Några dagar innan dess hör Tesla av sig och frågar om jag kan lämna bilen tidigare på morgonen för att vara säkra på att hinna klart med bilen. I och med avståndet på 15 mil och tre barn som ska hanteras på morgonen var detta inte möjligt till 13e och jag frågade då om jag ska boka en tid längre fram för att kunna vara på plats tidigare, vilket de tyckte var en bra idé och ny tid till 19/9 bokades.
-Det som nu händer innan jag hunnit in på verkstad är att ACn börjar göra fruktansvärda ljud med starka vibrationer i bilen vilket gör det omöjligt att köra med ACn påslagen.
-19/9 är det äntligen dags för verkstad. Får en notis under eftermiddagen att bilen är klar och färdig för upphämtning. Hoppar in i bilen och ska köra hem när jag inser att ACn inte alls funkar utan bara sprutar varmluft. Går in till Tesla och får till slut prata med en servicerådgivare som berättar att de hittat läckage på ACn som de nu lagat och fyllt upp, men att Kompressorn också är trasig och måste bytas, och att de återkommer med ett kostnadsförslag (funderar på om det bara var en undanflykt, för 5min efter att jag åkt plingar det till med ett kostnadsförslag på 51.000...
-20/9. Efter lite googlande kring AC och kompressorer så verkar det som att det inte är en god idé att köra runt med en trasig AC då större skador kan uppkomma. Skriver då i mitt service-ärende och frågar om bilen kan användas eller om den bör stå still. Lite senare ringer de upp mig och berättar att man inte bör köra med trasig AC då det kan uppkomma skador på bilen till följd av detta.
Allt detta lämnar mig med några frågor;
- Kan det vara så att jag först bara hade ett läckage på ACn, men efter att jag kört typ 200mil (kör en del i tjänsten) så gav kompressorn upp till följd av att ACn inte var hel?
- Om det är så, HUR kan Tesla vid flera tillfällen rekommendera mig att boka senare tid vid flera tillfällen?
- Är jag bara dum i huvudet som borde inse att man INTE ska köra bilen om man har ett litet missljud från ACn?
- Om det är rimligt att man inte vet om att bilen inte ska rulla med AC, HUR I H-VETE kan jag ha kontakt med Teslas servicerådgivare vid 5 OLIKA TILLFÄLLEN utan att en enda påpekar att jag inte borde köra bilen, utan att de berättar det först när jag ställer frågan?!!
- Ska jag acceptera att Tesla vill ha ytterligare 51.000 för att laga min AC, eller bör de ta på sig en del av det här ansvaret?
Nu ska jag försöka sänka pulsen lite..