xms67 skrev: ↑23 sep 2023 08:43
Ändå pumpas information ut från alla möjliga håll, inkl Tesla, om 80% eller till och med lägre för att ta hand om batteriet? Du menar att det inte stämmer?
Det mesta du hört är förmodligen forumrykten.
Kolla manualen. Läs det som står, som det står utan att lägga till information ”mellan raderna”.
Tesla har haft ”upp till 90%” rekommenderat för dagligt bruk väldigt länge.
Ändringen till ”80%” har kommit sedan ett par månader. Tesla tog bort information från manualen och ersatte med info i bilen samt appen. Troligen för att det var rörigt för kunder som inte förstod om de hade LFP eller inte.
När man justerar laddnivån kommer informationen om ”rekommenderat 80%” bara upp när man ställer in mer än 80%.
Att inte 100% rekommenderas för dagligt bruk beror på att mindre cykler smiter mindre, speciellt om man inte laddar fullt.
Att minska till 80% från 100% gör att batteriet kanske håller dubbelt så många cykler.
För oss i Norden skulle batteriet inte slitas märkbart mer av att stå med 100% om vi laddade dit, jämfört med 80%.
Teslas råd är dock samma världen över och då degraderingen pga tid (calendar aging) är dubbelt så snabb vid extrema temperaturer så minskar degraderingen för de som bor i mycket varma områden av att man laddar till 80 (eller 90%) istället för 100%.
Teslas ändring från 90 till 80% kommer inte minska degraderingen direkt märkbart för oss men det minskar kanske mätbart på de värsta ställena.
Varken 90 eller 80% ger dock den lägsta degraderingen. Men Teslas råd är ju inte i första hand för att minimera degraderingen utan syftar till att ge ägaren den största handlingsfriheten med daglig lång räckvidd.
Tesla tänker inte heller att man ska behöva kunna något om batterier.
Följ Teslas enkla/simpla/fåtal råd, och allt kommer bli bra.
Ett ”problem” är dock att forumen översvämmas med myter som antagligen kommer ifrån missförstånd.
Tesla skriver inget alls i manualen eller online om att köra asap efter laddning till 100% trots det har den myten ”fastnat”.
Tesla skriver inget om att låg SOC, tex under 20% är dåligt. Trots det återkommer de ”råden” så gott som dagligen på nätet.
När det gäller att minimera degraderingen på batteriet så är det annorlunda än Teslas råd och manual. Anledningen är att man begränsas ganska så mycket om man vill minska degraderingen till ett absolut minimum.
Calendar aging kommer slita mest på ditt batteri de första fem-åtta åren (minst).
För att minimera calendar aging ska man ha så låg SOC som möjligt när bilen inte körs, ned till 0% SOC är bäst. Men det är opraktiskt då räckvidden blir lidande.
Lägsta laddinställningen är 50%.
Bilden visar hur calendar aging påverkar degraderingen beroende på SOC.
Även om 0% är bäst finns det ett område till vänster om en ”brant” där man i princip halverar degraderingen om man har batteriet med lägre SOC än branten. Vilken laddnivå branten ligger på betor på batterikemin, så en liten skillnad finns mellan NCA (55%) och NMC (60%) och LFP(70%).
Om bilen mestadels står under ”branten” halveras calendar aging.
-Laddar man sent dvs strax före körning, speciellt om man behöver mer än 55/60/70% kommer tiden med hög SOC bli kort = låg degradering.
-Ladda inte mer än man behöver. Små cykler sliter mycket mindre.
-Ladda ofta = ger mindre cykler och dessutom behöver man inte ladda lika högt.